تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815535452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجلاس اوپک و بازار نفت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اجلاس اوپک و بازار نفت تهران- ایرنا- روزنامه «اطلاعات» در یادداشتی به قلم «ابوالقاسم قاسم زاده» نوشته است:یکصدوشصت و ششمین اجلاس وزرای نفت عضو اوپک در وین پایان گرفت و سه توافق جمعی را درباره آشفتگی بازار نفت اعلام کرد.


1ـ سقف تولید نفت اوپک در میزان 30 میلیون بشکه در روز باقی می ماند و فعلاً کاهش نمی یابد.
2ـ اوپک، تلاطم قیمت در بازار نفت را با دقت بیشتری رصد می کند و ارزیابی بازار را به اطلاع اعضاء می رساند. اوپک آشفتگی در قیمت نفت را موقتی می داند و معتقد است این تلاطم پایدار نخواهد ماند.
3ـ مشورت اعضاء و تبادل نظر قوی تر و وسیع تر انجام خواهد گرفت تا اوپک مسئولیت خود در ساماندهی بازار را انجام دهد.
نویسنده معتقد است: این نتیجه از اجلاس اوپک دو برداشت را در اغلب مطبوعات داخلی و خارجی از سوی کارشناسان نفتی، همراه داشت.برداشت اول این بود که با شناخت از اوپک، سازمان نفتی یی که 40 درصد تولید در بازار جهانی نفت را در اختیار دارد، نتیجه ای غیر از آنچه اعلام کرد، انتظار نبود. اوپک به جای ورود فوری به بازار نفتی آشفته که آمریکا، اروپا و بسیاری از شرکت های نفتی دیگر در جهان آن را «شوک نفتی» می خوانند، تصمیم گرفت تا زمان پذیری آن را رصد و کنترل کند و خود موجب تشدید بحران نگردد. در اوپک دو گروه از کشورها عضویت دارند، گروهی که دارای ذخیره دلاری بالا هستند، مانند عربستان، کویت، امارات و قطر و گروهی که ذخیره دلاری آنها معدود است و برنامه ریزی مدیریت کشوری و طرح های عمرانی برای توسعه خود را با قیمت نفت در حدود 100 دلار محاسبه کرده اند، مانند ایران، ونزوئلا، نیجریه و...، گروه اول که ذخیره دلاری بالا دارند چندان از سقوط 38 درصدی قیمت نفت در بازار نگران نیستند، ولی نگرانند که آشفتگی کنونی در بازار نفت، مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد و با توجه به رکود اقتصادی در اروپا محاسبه های مالی آنها را نیز به هم ریزد.
گروه دوم (ایران، ونزوئلا، نیجریه و...) که پیشنهاد تعدیل در سقف تولید نفت اوپک را داشتند، با مشکلات جدید در محاسبه بودجه مالی و یا خطر کسر بودجه و یا مسکوت گذاشتن طرح های عمرانی خود، مواجه اند.
ـ برداشت دوم. بسیاری از کارشناسان نفتی معتقدند، دوران تاریخی و طلایی اوپک پایان یافته است و اوپک دیگر نمی تواند تأثیر مستقیم و بسیار گسترده ای در بازار نفت جهان داشته باشد. یکی از این کارشناسان می نویسد: «اوپک 40 درصد نفت جهان را در اختیار دارد و زمانی این کارتل می تواند از این 40 درصد سهمیه خود بهره کافی ببرد و بهترین بازدهی را داشته باشد که اعضا به یکدیگر اعتماد داشته باشند و در صورت تخطی یک عضو، آن عضو به شدت مجازات شود، در کنار این دو شرط، شرط دیگری هم اضافه می شود و آن ضعیف بودن رقیبان خارج از کارتل است.» اوپک دیگر صاحب نفوذ فوق العاده در بازار نفت جهانی نیست زیرا همچنان ساختار قدیمی خود را حفظ کرده است و در حالیکه اعضاء آن به یکدیگر اعتماد ندارند، قادر به مجازات عضو خود در صورت تخطی از توافق جمعی در اوپک نیست. رقیبان خارج از اوپک بسیار قدرتمند و بسیار تأثیرگذار در بازار نفت شده اند و همه شاخص های تولید و بازار و قیمت گذاری ها به هم ریخته است و شاید مهمترین عامل و تعیین کننده اصلی در تولید و بازار و قیمت نفت، آمریکا شده است.
کارشناس نفتی درباره اینکه چرا اوپک نمی توانست سقف تولید را کاهش دهد، می نویسد:«اول
آنکه اعتماد از میان اعضای اوپک تقریباً رخت بر بسته است. عربستان سعودی و ایران دو تولید کننده و سیاستگزار مهم چندی است که رودرروی هم قرار گرفته اند. ونزوئلا هم در این میان ساز خودش را می زند. اگر دیگر اعضای اوپک را هم بررسی کنیم تقریباً کشوری را پیدا نمی کنید که سیاست همسویی با یکدیگر داشته باشند.
می شود گفت: تقریباً آن دوره طلایی اوپک که حرف اول را در جهان نفت می زد گذشته است. نکته دیگری را هم که می توان در این راستا طرح کرد، قیمت شکننده نفت و نیز درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت است قیمت شکننده نفت برای ایران حدود 120 دلار است یعنی فروش نفت در زیر این عدد برای اقتصاد ایران صرفه اقتصادی ندارد. برای عربستان این رقم حدود 90 دلار است و برای کویت و امارات و قطر حدود 70 دلار. بنابراین این کشورها کمتر از ایران آسیب می بینند، مضافاً آنکه آنها از حساب های کافی ارزی برخوردار هستند اما کشوری مانند ایران خیر. بنابراین از لحاظ منطقی تعجبی ندارد که اعتماد در میان این افراد وجود نداشته باشد.
دوم، مدت هاست که دیگر اوپک عضو متخاطی را تنبیه نمی کند یعنی ابزاری برای تنبیه ندارد و انتظاری هم نیست که کشور متخلف را مجازات کند از همین رو است که می بینیم خود سردمدار بزرگ اوپک، یعنی عربستان سعودی، بیشترین تخلف را انجام می دهد و کشورهای کوچک تر هم به تبع او می روند.
سوم، در حال حاضر رقیبان غیر اوپکی تولیدکننده نفت آنچنان ضعیف هم نیستند. روسیه خود به تنهایی 14 درصد تولید جهانی نفت را در اختیار دارد. ایالات متحده آمریکا هم همین طور در سطح 14 درصد است. اگر مکزیک را هم به این کشورها اضافه کنیم چیزی نزدیک به 40 درصد تولید نفت جهان در اختیار این سه کشور است که مدعی هستند حتی اگر قیمت نفت به بشکه ای 60 دلار هم برسد ضرری متوجه آنها نیست. بنابراین سه عامل بالا را اگر در کنار هم بگذاریم متوجه می شویم که ساختار اوپک دیگر مانند کارتلی نیست که بخواهد بر بازار تأثیر بگذارد و فقط تنها کاری که از دست آن بر می آید آن است که سهم بازارش گرفته نشود.»
واقعیت این است که نباید انتظار بالایی از اوپک داشته باشیم و ایران هم به تنهایی مانور چندانی در بازار نفت نمی تواند داشته باشد. مهمترین کار فعلاً حفظ مشتری است و حضور در بازار، علیرغم همه آشفتگی های آن. برخی معتقدند قیمت نفت همچنان سیر نزولی پیدا خواهد کرد و تا مرز 60 دلار سقوط می کند. اگرچه دیروز گفته می شد، حداکثر سقوط قیمت تا مرز 80 دلار خواهد بود و پائین تر از این قیمت برای آمریکا صرفه اقتصادی نخواهد داشت، اما امروز قیمت نفت به پائین تر از 70 دلار رسیده است. بسیاری پیش بینی می کنند، دوران این آشفتگی حداکثر تا 2 سال آینده ادامه خواهد داشت، اگرچه تا چند ماه آینده بازار شاهد رشد آرام آرام قیمت نفت تا مرز 80 دلار خواهد بود. بسیاری از کارشناسان بازار نفت نگاه به آمریکا دارند و معتقدند تنها آمریکا قادر است ثبات قیمت را به بازار نفت بازگرداند.
دولت یازدهم در آستانه ارائه بودجه سالانه به مجلس شورای اسلامی است. بحران قیمت نفت بر تنظیم بودجه جدید سایه افکنده است، وزیر نفت و وزرای اقتصادی دولت گفته اند پیش بینی های لازم براساس شرایط جدید قیمت نفت دیده شده است و با برنامه ریزی کسری بودجه شدید نخواهیم داشت و برای هزینه های جاری و عمرانی سال آینده نیز نگرانی وجود ندارد. سیاست های اقتصادی و مالی دولت براساس وضع موجود درآمدها ترسیم خواهد شد. به نظر می رسد منحنی آشفتگی قیمت ها در بازار نفت به اوج خود رسیده است و به زودی این منحنی از سیر صعودی بازخواهد ایستاد. اما بازگشت دوباره به قیمت 100 یا 120 دلار حداقل تا یک سال آینده محال است.
منبع: اطلاعات
اول**1368**


09/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن