تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804305921




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزه سكوت بانك مركزي در مقابل نگراني مردم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: روزه سكوت بانك مركزي در مقابل نگراني مردم
روز سه شنبه بود كه عزت‌الله يوسفيان‌ملا عضو شوراي پول و اعتبار اين تصميم را رسانه‌اي كرد:«يك بانك خصوصي در شرف انحلال».
نویسنده : علي طالب‌زاده 


روز سه شنبه بود كه عزت‌الله يوسفيان‌ملا عضو شوراي پول و اعتبار اين تصميم را رسانه‌اي كرد:«يك بانك خصوصي در شرف انحلال». همين خبر كافي بود تا گمانه‌زني‌ها در‌باره برخي بانك‌هاي خصوصي به اوج خود برسد و در مقابل، مسئولان بانك مركزي سكوت پيشه كنند.
با اعلام اين خبر بسياري از كاركنان بانك‌هاي خصوصي، خانواده‌هاي آنها و سهامداران و سپرده‌گذاران دچار نگراني شدند.  اگر سخنان يوسفيان‌ملا به حقيقت بپيوندد اين نخستين انحلال در شبكه بانكي كشور پس از انقلاب اسلامي خواهد بود كه به طور قطع اعتماد از سيستم بانكي را درمسير سراشيبي قرار مي‌دهد.
عزت‌الله يوسفيان‌ملا نماينده مردم آمل، لاريجان در مجلس شوراي اسلامي و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، در رابطه با پرونده يكي از بانك‌ها در اين ستاد اظهار داشت: بعضي از آقايان اعلام كردند اين بانك بيش از ۲ ميليون سپرده‌گذار دارد كه بنده گفتم جاي نگراني نيست و تمام اينها قابل حل است.
نماينده مجلس شوراي اسلامي در ادامه به بيان تخلفات اين بانك پرداخت و تصريح كرد: در كار اين بانك شفافيتي ديده نشده و معلوم نيست خزانه كشور را كه از ارز خالي كردند كجا مصرف كرده‌اند و تخلف ديگر اين بانك افزايش شعبات بود كه اين مورد نيز يكي از تخلفات مهم است و اما تخلف بعدي آنها افزايش سرمايه بانك از راه‌هايي كه مجاز نيست بوده است كه به همين دلايل اين تخلفات مورد پيگيري قرار گرفته است.

  واكنش بانك مركزي
اما سناريوي بانك مركزي چيست؟ بانك مركزي بايد يا گزينه سالم‌سازي شبكه بانكي همراه با كمي اضطراب در بانك‌ها و مردم را بپذيرد يا ريسك نكرده و بانك مذكور را تنبيه و آن را در راه سالم هدايت كند. البته همگان راه دوم را ترجيح مي‌دهند مگر اينكه مشكل بانك واقعاً مشكلي باشد كه حل شدني نباشد!
اما نكته مهم در اين باره سكوت بانك مركزي است. مهم‌ترين خبر در حوزه بانك مركزي و معاونت نظارتي بانك مركزي منتشر شده اما هيچ عكس‌العملي از اين بانك ديده نمي‌شود. معلوم نيست بانك مركزي كه براي خبر تشكيك در نرخ رشد اقتصادي اين مقدار جوابيه داده است چرا در اين موضوع حساس كه با زندگي بسياري از مردم در ارتباط است هيچ رفتاري از خود نشان نداده و جوابيه‌اي نمي‌دهد؟
مشخص نيست روابط عمومي بانك مركزي در اين 48 ساعت كجاست و آيا به نگراني مردم توجه دارد؟ آيا بانك مركزي به وظيفه ذاتي خود كه نظارت و پاسخگويي به سهامداران بانك‌هاست، عمل مي‌كند؟ بايد باز هم منتظر ماند تا از رسانه‌ها و افراد غير مرتبط با بانك مركزي جوياي اخبار شد!
در ميان سكوت مديران ارشد بانكي، رئيس كميسيون اصل ۹۰ با رد خبر انحلال يك بانك خصوصي در روزهاي آينده گفت: پرونده تخلفات مديران يك مؤسسه اعتباري و يك شركت بيمه در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي مطرح شده است.  محمد‌علي پورمختار با بيان اينكه انحلال سازوكار طبيعي خود را دارد، افزود: در زمان انحلال يك بانك يا مؤسسه بايد وضعيت پول‌هاي مردم و سپرده‌هاي سپرده‌گذاران تعيين تكليف شود.
ممكن است در نهايت رسيدگي پرونده بانك يا مؤسسه متخلف در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي آن مؤسسه سلب امتياز شود و در آن زمان بانك مركزي بايد براي جايگزين آن فكري كند.  اين عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي همچنين تأكيد كرد: از آنجايي كه معلوم نيست [ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي] در آينده چه تصميمي خواهد گرفت، نمي‌توان از انحلال و مباحثي مشابه صحبت كرد. به‌گفته وي، هم اكنون پرونده تخلفات مسئولان مؤسسه اعتباري توسعه و شركت بيمه توسعه در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي مطرح شده است.

  تهديد واقعي با ترساندن ديگران
كارشناسان مي‌گويند كه بانك مركزي قصد زهر‌چشم گرفتن از بانك‌ها و مؤسسات را از راه تهديد و ترساندن دارد و شايد هم در نهايت اتفاق خاصي رخ ندهد.
البته اين روش به خوبي جواب مي‌دهد و بسياري از مؤسسات در همين يك‌سال گذشته با فشار‌هاي غير مستقيم و تبليغاتي بانك مركزي به شدت به راه راست هدايت شده‌اند!
شايد بيان انحلال يك بانك از زبان فرد غير بانكي همانند حادثه ماه گذشته مبني بر انتشار خبر ممنوعيت فعاليت چندين بانك و مؤسسه از سوي يك رسانه و پيامك همزمان مشكوك بانك مركزي در همين راستا باشد.
اما يك نكته ديگر اين است كه سيف گزينه آخر يعني انحلال يا ادغام را براي ترساندن واقعي و هدايت شبكه بانكي انتخاب كرده و از راه اصلاح و مصالحه كار به جايي نرسيده است.
به نظر مي‌رسد كه هفته آينده ساختمان ميرداماد خبرهاي خوبي براي بانك‌ها و مؤسسات و حتي مردم نداشته باشد و سيف بايد جراحي سختي روي شبكه بانكي انجام دهد كه اگر خوب اجرا نشود شبكه بانكي را دچار عفونت كرده و احتمالاً مشكلات آن به ديگر بازارها نيز سرايت خواهد كرد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن