تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820918361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حفاری غیرمجاز مصداقی بر غارت فرهنگی - طاهره نویدآرین*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حفاری غیرمجاز مصداقی بر غارت فرهنگی - طاهره نویدآرین* حفاری های غیرمجاز مصداق بارز غارت فرهنگی است که ماحصل آن در هر حالت علیه فرهنگ و هویت ملت ها صورت می گیرد.


ایران اسلامی به عنوان کشوری با سابقه فرهنگی چندین هزار ساله و تمدنی درخشان در آسیا، همواره مورد توجه سودجویان و دلالان اشیای فرهنگی و باندهای قاچاق بین المللی بوده است.
تنوع و گستردگی اقوام و تمدن های باستانی، وسعت جغرافیای تاریخی، خلاء قوانین بازدارنده، بی اطلاعی اقشار مردم از اهمیت و ارزش محوطه های باستانی و اقلام فرهنگی، عطش ثروتمند شدن یک شبه و وجود سود کلان در این نوع فعالیت های غیرمجاز باعث شده تا محوطه ها و تپه های باستانی و تاریخی کشور مورد دستبرد وسیع سودجویان و عامل شبیخون فرهنگی قرار گیرد.
این سودجویی ها گاهی به صورت قانونی و با استفاده از امتیازهایی که از دولت های وقت مانند دوره قاجار اخذ شده صورت گرفته که معمولا باستانشناسان اروپایی این امتیازها را کسب کرده و هرگز نیز به متن قراردادها عمل نکرده، بی محابا و بدون نظارت دولت اموال و اشیای مکشوفه را به صورت غیرقانونی به کشورهای مبدا ارسال کرده اند.
در مواقع زیادی نیز حفاران غیرمجاز که هیچ تخصص و تجربه ای در این کار نداشته اند محوطه ها و تپه های باستانی را به لانه های روباه تبدیل کرده و چه بسا اقلام و اشیای بسیار ارزشمندی را به مبالغ ناچیزی به دلالان بین المللی فروخته اند.
حفاری های غیرمجاز و دستبرد فرهنگی تنها به محوطه ها و تپه های باستانی ختم نمی شود، بلکه قبرستان های قدیمی، امامزاده ها و اماکن متبرکه نیز از این دستبردها در امان نمانده و خسارت های زیادی هم به لحاظ فیزیک بنا و ساختمان و هم به لحاظ اقلام و اشیای داخلی از قبیل لوسترها، درها و پنجره ها، ظروف برنجی و مسی دیده اند.
بر اساس باورهای دینی و اعتقادی ایرانی شیعی مقابر و مزارها و اماکن متبرکه، حتی مقابر غیر مسلمانان نیز حرمت دارند و هر نوع نبش قبر و دخل و تصرف در این اماکن حرام و عملی غیر اخلاقی و انسانی محسوب می شود که دلالان و سودجویان هیچ توجهی به این اعتقادات ندارند و تقریبا می توان گفت تمام اماکن متبرکه از قبیل مساجد، امامزاده ها و کلیساهایی که دارای حفاظت موثر نیستند و یا در مناطق کوهستانی و دور افتاده قرار گرفته اند، مورد دستبرد عوامل این غارت فرهنگی قرار گرفته اند.
عطش سودجویی در این حوزه امروزه به حدی بالا گرفته که قاچاقچیان به شبیه سازی روی آورده و با استفاده از انواع فنآوری ها اقلام و اشیاء فرهنگی دوران های باستانی را به صورت کاملا حرفه ای جعل و به دلالان می فروشند که در موارد زیادی همین اعمال به تسویه حساب های خونینی منجر شده است.
امروزه در بسیاری از مواردی که اقلام فرهنگی از قاچاقچیان کشف می شود، مشاهده می شود که تعداد متنابهی از آنها جعلی است که به صورت ماهرانه ای همانند اقلام اصلی ساخته شده که حتی قاچاقچیان پرسابقه نیز از تشخیص آنها عاجز بوده اند.
بر اساس اعلام کارشناسان موزه ارومیه تاکنون دهها هزار قلم از این اشیاء توسط ماموران در مبادی مرزی و یا شهرها و روستاها کشف شده که زیر نظر مراجع قانونی منهدم شده اند.
امروز با آمار و اطلاعات و تصاویری که از حفاریهای مختلف در تپه ها و محوطه های تاریخی آذربایجان غربی به دست می آید و مسوولان بیان می کنند دیگر شکل حفاریها و سرقتهای مختلف در حوزه میراث رنگ و بوی مهندسی شده و برنامه ریزی شده به خود گرفته اند و حتی گاهی از جدیدترین فیلم های فرار و سرقت که در اروپا ساخته می شوند نیز الهام می گیرند.
امروز دیگر هدف از حفاری ها برای به دست آوردن چند اثر تاریخی نیست بلکه گلچینی از بهترین ها را با اهداف منفعت جویانه خود با طرح و برنامه ریزی های چند ماهه و انتظارهای چند ساله به انجام می رسانند.
هم اکنون زنگ خطری جدید از حفاری های غیرمجاز در استان آذربایجان غربی به صدا در آمده است که هشداری جدی برای مسوولان نیز هست.
در آخرین اخبار و اطلاعات که مسوولان میراث فرهنگی آذربایجان غربی در اختیار ایرنا قرار داده اند نوعی از حفاری ها در قالب عکس هایی به نمایش گذاشته شد که در آن حفاران از هشت ماه گذشته اقدام به حفاری های دقیق و مهندسی شده با استفاده از انواع ابزار و وسایل حفاری کرده بودند این حفاران غیرمجاز کلیه جوانب کارشناسی و امنیتی را در این زمینه به کار گرفته بودند تا بتوانند به بهترین نحو به اهداف خود دست پیدا کنند.
سیستم های تهویه هوا و اکسیژن رسانی، سیستم تخلیه آب محل حفاری شده و نحوه خروج خاک از این نوع حفاری همه و همه حکایت از یک کار دقیق و زمان بر داشت که بیانگر اهدافی بزرگ در پی این اقدام بود.
نتیجه هشت ماه تلاش این افراد حفر تونلی پلکانی به طول 30 متر و عمق 16 متر در تپه قالاباشی نقده ثبت شده در زمره ردیف آثار ملی به شماره ثبت 31031 بود تا بتوانند به موزه نقده دسترسی پیدا کنند.
موزه نقده در بالای این تپه واقع شده و در برگیرنده آثاری از دوره های مختلف تاریخی است.
قدیمی ترین مشخصات این تپه به دوره برنز برمی گردد موزه هم دقیقا روی این تپه قرار گرفته و در دهه 80 ساخته شده است.
از تپه قالاباشی اکنون سه هکتار عرصه باقی مانده ولی عرصه واقعی چیزی بیشتر از این مقدار است.
آثار مختلفی مانند آثار حاصل از حفاری های تپه حسنلو، آجرهای لعابدار قلایچی بوکان و سکه های دوران ساسانی و بیزانس از جمله آثاری است که در این موزه نگهداری می شود.
حتی هرچند سال یکبار جام زرین حسنلو نیز در این موزه به نمایش گذاشته می شود که هیچ سارقی نمی تواند چشم بر این اثر جاویدان از هویت تاریخی ملت ببندد.
بر اساس اعلام مسوولان و باستان شناسان حوزه میراث فرهنگی آذربایجان غربی در سالهای گذشته وقتی با حفاران غیرمجاز مواجه می شدند با یک تونل ساده حفاری شده مواجه می شدند ولی این در حالی است که هم اکنون با تیمهای حرفه ای و نیز مجهز مواجه هستند.
ساخت و سازهای غیرمجاز از جمله مهمترین دلایل بروز چنین اتفاق هایی در حوزه آثار و محوطه های تاریخی فرهنگی است که نیازمند توجه مسوولان این حوزه در شهرهاست.
همچنین امکانات و تجهیزات امنیتی و حفاظتی نیز به عنوان نیاز اولیه هر مکان تاریخی برای حفاظت باید در این حوزه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
البته این حفاظت و صیانت امری دشوار می نماید چرا که آذربایجان غربی استانی غنی از نظر میراث فرهنگی و تاریخی با 1200 تپه و محوطه باستانی است که حفاظت تک به تک از این آثار و تپه ها نیازمند اعتبارات و نیروی انسانی و لجستیکی فراوانی است.
تشکیل تشکل ها و انجمن های مختلف فعال در زمینه میراث فرهنگی در راستای حفاظت از آثار تاریخی نیز در این میان بی تاثیر نخواهد بود.
مسوولان در کلیه شهرها و بخش ها باید حساسیت ویژه ای نسبت به حراست و حفاظت از این تپه ها داشته باشند زیرا هیچ تضمینی برای این که دوباره این سارقات هویت فرهنگی ملت، دست به چنین اقداماتی نزنند وجود ندارد.
در صورت ایجاد همدلی و همفکری در بین مسوولان می توان گام های مهمی در حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی حتی با اعتبارات اندک برداشت.
بالا بردن ضریب امنیت و محافظت فیزیکی و افزایش توانمندی یگان حفاظت میراث فرهنگی صنایع ستی و گردشگری استان در این عرصه از مواردی است که نیازمند توجه ویژه است.
باید گفت تخریب میراث فرهنگی تخریبی بی بازگشت و بدون ترمیم است و باید مسوولان هم به همراه حفاران غیرمجاز ضریب توانایی و امنیتی خود را بالا ببرند تا مانند گذشته نه یک قدم که دهها قدم از حفاران عقب نباشند.
* خبرنگار ایرنا در استان آذربایجان غربی


12/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن