تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):هر كس برادر (دينى) خود را پنهانى نصيحت كند، او را آراسته و اگر آشكارا نصيحتش نماي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811672133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشکلات باغداران انار ساوه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مشکلات باغداران انار ساوه ساوه- ایرنا- در گذشته های نه چندان دور تولید انار در ساوه مهمترین راه درآمد و کسب روزی بوده و یشترمردم از این راه ارتزاق می کردند.


با پیشرفت جوامع و فناوری و فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی از میزان وابستگی به این محصول کاسته شد و گرایش به سایر مشاغل بیشتر و بیشتر شد؛ اما هنوز افرادی هستند که با تولید محصولات کشاورزی به خصوص انار در شهر یاقوت های سرخ روزگار می گذرانند.
یک باغدار ساوه ای در این خصوص می گوید: بیش از 30 سال است که در باغ یک هکتاری خود به تولید انار مشغول هستم.
«احمد صفری» با اشاره به این که هزینه بالای تولید مهم ترین مشکل باغداران انار است، افزود: فروش این محصول سود بالایی را نصیب باغدار نمی کند.
وی اظهار کرد: در تولید و عرضه این محصول نیروی کارگری دخالت دارد که باعث افزایش هزینه ها می شود.
باغدار نمونه انار استان مرکزی در ساوه نیز گفت: هزینه بالای تولید انار زمینه رقابت برای صادرات این محصول را در بازارهای جهانی کاهش می دهد.
«منوچهر یزدان پناه» افزود: وابستگی زیاد تولید به نیروی کارگری باعث افزایش هزینه ها و کاهش سود شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون 35 هکتار باغ انار در منطقه نورعلی بیک ساوه دارد، اظهار کرد: از هر هکتار به طور میانگین 30 تن محصول برداشت می شود که این میزان در سایر باغ های انار 15 تن است.
وی، استفاده از آبیاری نوین در باغ و تولید انار ارگانیک و با کیفیت را از دلایل انتخاب او به عنوان باغدار نمونه استان مرکزی دانست و بیان کرد: خودداری در استفاده از کود شیمیایی و آبیاری سنتی به منظور تولید انار سالم و جلوگیری از هدر رفت آب باید مورد توجه باغداران باشد.
یزدان پناه در خصوص استفاده از آبیاری تحت فشار در اراضی باغی گفت: با بکارگیری این شیوه 40 درصد در مصرف آب در این باغ صرفه جویی شده است.
وی مهم ترین آفت باغ های انار ساوه را کرم گلوگاه دانست و افزود: با این آفت بصورت مکانیکی( از طریق پاک کردن تاج آن) 100درصد مبارزه می شود.
وی با بیان این که انار ساوه به سبب کیفیت بسیار بالا و ماندگاری زیاد جنبه صادراتی دارد، اظهار کرد: با همکاری پایانه صادرات تهران بخشی از محصول تولیدی خود را سال گذشته به کشورهای حوزه خلیج فارس و حاشیه دریای خزر صادر کردم و امسال برای صادرات 150 تن به کشور آلمان برنامه ریزی شده است.
این باغدار نمونه ساوه، معرفی ارقام دیگر انار سازگار با شرایط آب و هوایی را از مهم ترین خواسته های باغداران دانست و بیان کرد: این مهم در افزایش تولید محصول با کیفیت و تصاحب بازارهای داخلی و خارجی موثر است.
یزدان پناه، پایین بودن پرداخت غرامت بیمه کشاورزی باغداران خسارت دیده را از دیگر مشکلات این قشر از جامعه دانست و گفت: پرداخت غرامت برای هر هکتار 20 میلیون ریال ( 100 درصد آسیب) در نظر گرفته شده است که این میزان برای 15 سال گذشته بوده و تناسبی با قیمت کنونی انار ندارد.
وی افزود: کمک هزینه دولت برای لایروبی و مرمت قنات ها در چند سال اخیر قطع شده است که بی توجهی به این امر پیامدهای بدی به دنبال دارد.
وی، تسهیل در پرداخت تسهیلات بانکی را از دیگر خواسته های باغداران دانست و اظهار کرد: معرفی چند ضامن برای دریافت کمترین میزان وام که به هیچ عنوان جوابگوی هزینه های سالانه نیست و نباید باغدار را درگیر قوانین دست و پاگیر کرد.
وی عامل محیطی را یکی از عوامل مهم تأثیرگذار در عملکرد باغ های انار دانست و افزود: درخت انار برای عملکرد بهتر خود در ابتدای باردهی نیاز به اقلیم گرم دارد که در رشد آن بسیار تأثیرگذار است و در زمان باردهی نیز هوای خنک در کیفیت انار تولیدی مؤثر است.
باغدار نمونه انار استان مرکزی اضافه کرد: قرار گرفتن شهرستان ساوه در منطقه نیمه کویری و برخورداری از شب های خنک و روز های گرم و طولانی زمینه مساعدی را برای تولید انار مرغوب فراهم می کند.
وی با بیان اینکه افزایش بارش باران نیز موجب ترک خوردن انار می شود، اضافه کرد: اگر بارندگی ها در فصل برداشت انار افزایش پیدا کند منجر به سردی هوا شده و سرمای بیش از حد میزان ترکیدگی انار را افزایش و آسیب جدی به باغ ها وارد می کند.
معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه نیز گفت: تولید انواع محصولات کشاورزی با توجه به وابستگی زیاد به نیروی کارگری سود بالایی را نصیب کشاورز نمی کند.
«محمود رضا خلیلی» افزود: باغداران می توانند بخشی از کارهای مانند علف چینی و شخم زدن باغ را برای کاهش هزینه با ماشین آلات مکانیزه انجام دهند.
وی در خصوص ارقام انار اظهار کرد: هم اکنون 10 رقم انار سازگار با شرایط آب و هوایی در کشور ثبت شده که ملس ساوه، آلک، نادری بادرود و رباب شیراز از مهم ترین آنها است.
وی با در خصوص بیمه محصولات کشاورزی نیز گفت: بیمه کشاورزی از محصولات باغی و زراعی در برابر هرگونه آسیب و خسارت بر اساس اظهار نظر کارشناس مربوطه حمایت می کند.
خلیلی گفت: نمی توان نادیده گرفت که پرداخت غرامت به کشاورزان خسران دیده هرگز جوابگوی هزینه های بالای آنها نیست.
وی در خصوص مرمت و لایروبی قنوات نیز اظهار کرد: برای امسال 15 طرح در این خصوص در نظر گرفته شده است که 15 درصد آن بصورت خودیاری و مابقی بصورت بلاعوض انجام خواهد شد.
11 هزار هکتار باغ انار در ساوه وجود دارد که 9 هزار هکتار آن بارده است و این شهرستان خاستگاه تولید انار مرغوب و باکیفیت جهان به شمار می رود و هرساله بخشی از این محصول به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می شود.
7337/559


11/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 425]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن