تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804120654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت الاسلام شجاعی: هرچه داریم از برکت سفره امام حسین (ع) است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: در نهمین روز پرده عشاق؛
حجت الاسلام شجاعی: هرچه داریم از برکت سفره امام حسین (ع) است
این احترام از سیاهی زدن به دیوار تا دیگی که در میان آشپزخانه محل غذا پختن برای محبان اهل بیت (ع) بوده و منبری که محل نشر معارف عالیه اسلام می شود، از سفره با برکت امام حسین (ع) است.


 به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛مراسم پرده عشاق در نهمین روز خود در تاریخ نهم آذر ماه به تجلیل و تقدیر از حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالقاسم شجاعی، یکی از مفاخر حسینی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) پرداخت.

حجت الاسلام محمدرضا زائری، رئیس مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه، در ابتدای این مراسم طی سخنانی ضمن خیر مقدم به حاضرین، برگزاری همایش در راستای بزرگداشت خادمین حضرت الشهدا (ع) را به مفهوم احترام به آن حضرت دانست.

حجت الاسلام زائری گفت: فرموده اند که «من زار زائرنا کمن زارنا؛ کسی که زائر ما را زیارت کنند، مانند این است که ما را زیارت کرده» با این نکته شاید بتوان این گونه گفت که «من اکرم خادمنا کمن اکرمنا» پس هر کسی که خادم حضرت اباعبدالله (ع) را تکریم کند درحقیقت آن حضرت را تکریم کرده و احترام گذاشته است.

حجت الاسلام سید محمدمهدی طباطبایی یکی دیگر از سخنرانان نهمین روز برگزاری همایش پرده عشاق بود که سخنش را با احادیثی در شأن امام حسن مجتبی (ع) شروع کرد و گفت: احادیثی که در مدح امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) آمده غالباً با عبارت «ان الحسن و الحسین» شروع می شود، یعنی از هر دو امام در یک عبارت تکریم شده است.

این استاد اخلاق توضیح داد: البته روایت هایی درباره امام حسین (ع) به مناسبت شهادت آن حضرت وجود دارد اما در اصل تمجید هر دو امام معصوم با هم هستند.

حجت الاسلام طباطبایی به موضع امام حسن و امام حسین علیهماالسلام به دلیل شرایط خاص دوران زندگی ایشان اشاره کرد و افزود: نظام خلقت اینچنین است که از ابتدا شخص پیغمبر اسلام (ص) سیزده سال در مکه بوده و هزاران حادثه و دشواری داشته. همان طور که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «و ما ارسلنا رسول الا کانوا یستهزئون؛ هیچ رسولی را برای مردم نفرستادیم مگر اینکه مورد استهزاء قرار گرفت» این آیه شریفه مربوط به همه پیغمبران است که رسول اسلام (ص) هم چنین مشکلاتی را متحمل شد. ده سال هم در مدینه نبرد و حکومت و جهاد برای اعتلای کلمه طیبه «لا اله الا الله» اتفاق افتاد. در تمام غزوه ها هر جا که امام علی (ع) حضور داشته منجر به پیروزی شده و هرجا آن حضرت حضور نداشته با شکست مواجه شد.

او با دو دسته خواندن گرایش های ذاتی انسان ها به سوی صلح و جنگ اظهار داشت: خداوند متعال برای جمع این دو خلقت، این طور قرار داده که زندگی پیامبر اسلام (ص) شامل هر دو باشد، هم صلح بوده و هم جنگ. چون همیشه یک دسته طالب صلح و زندگی و آرامش هستند و دسته دیگر طالب نبرد و شجاعتند. مبارزه هم همیشه دو نوع سازش و حمله بوده. پیامبر اسلام (ص) و حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) هر دو نوع را در زندگی خود داشته اند. در زندگی امام حسن(ع) و امام حسین (ع) نمایش صلح و مبارزه را به طور کامل شاهد هستیم.

حجت الاسلام طباطبایی با تأکید بر لزوم تلطیف روحیه در مردم افزود: در کشور ما شاهد هستیم که امام خمینی (ره) زحمت بسیاری را متحمل شد تا چنین روحیه های متمایل به آرامش یا جنگاوری را در مردم تلطیف و تلفیق کند و این کار را هم کرد. مقام معظم رهبری هم اکنون این جدیت را دارد و ما هم باید پیرو ایشان باشیم.

حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، یکی دیگر از شرکت کنندگان در این همایش بود که سخنانش را با تشکر و تقدیر از برگزارکنندگان تجلیل از بیش از یکی از شاگردان تربیت یافته در مکتب قرآن و عترت شروع کرد و گفت: این اقدام ارزشمند، در بزرگداشت مقام شامخ علمی و خدمات ارزشمند خادمین به مکتب اسلام نقش مؤثری را ایفا می کند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: در دنیایی که برای تبیین و گسترش فرهنگ های گوناگون اندیشه ها، مبانی فکری و نظری مطرح، از ابزارهای متنوع و ظرفیت های متراکم به خوبی استفاده می شود، مکتب اهل بیت (ع) و شاگردان این مکتب از ظرفیت ها و سرمایه های اختصاصی برخوردارند که دیگران این سرمایه را در اختیار خود ندارند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از سرمایه های استثنایی و تعیین کننده و محوری جهان تشیع نام برد و گفت: سرمایه مرجعیت و فقاهت که از ویژگی های مکتب اهل بیت پیامبر اعظم (ص) است، به دست توانای پیشوایان معصوم دین در فضای مکتب اهل بیت (ع) خلق شده و به عنوان یک رکن رکین، رمز پایداری و تداوم و سلامت این مکتب شده است.

به گفته حجت الاسلام ابوترابی فرد، شیعیان از سرمایه های اختصاصی واعظ و منبر هم بهره مند هستند که دیگران چنین سرمایه ای را در اختیار ندارند و این، نعمتی است که خدای سبحان به پیروان مکتب اهل بیت (ع) مرحمت فرموده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی، نقش این سرمایه بزرگ در نهادینه شدن ارزش های دینی، اخلاقی و اعتقادی در جامعه اسلامی و حیات فردی، خانوادگی و اجتماعی پیروان اهل بیت (ع) غیرقابل انکار دانست و اظهار داشت: همان طور که رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی تأکید دارند در بین ابزارهای تبلیغی، ارتباط چهره به چهره با مخاطب نقش تعیین کننده و بی بدیلی در ارتقای فرهنگ و رشد ارزش ها در جامعه دارد و جامعه وعاظ به عنوان نهاد بالنده، این رسالت مهم را برشانه های خود حمل کرده است  که شامل دریافت معارف مورد نیاز توده های مردم و انتقال این معارف به جامعه مخاطب با استفاده از ابزار بیان در یک ارتباط تأثیرگذار مستقیم و چهره به چهره می شود.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه سخنان خود، چند نکته را خطاب به وعاظ و مبلغین یادآوری کرد و گفت: در وهله اول واعظ و مبلغ باید آنچه را که بیان می کند از بالاترین سطح اتقان علمی برخوردار باشد. زیرا به هر اندازه سخن از اتقان و استحکام علمی و منطقی برخوردار باشد، رسالت الهی بهتر انجام شده و سخن خدا و معارف دین بهتر انتقال یافته است. باید بدانیم که ما در برابر خدا مسئولیم چون سخن خودمان را به نام سخن خدا و پیامبر و اهل بیت علیهم السلام مطرح می کنیم. به همین علت در فهم درست این سخن باید از تمام توان خود استفاده کنیم و این گونه است که قول باید به معنای واقعی کلمه قول سدید باشد.

نکته دیگری که حجت الاسلام ابوترابی فرد یادآوری کرد این بود که: از یک مبلغ دینی انتظار می رود در کنار فهم صحیح و درست، به آنچه که می گوید اعتقاد و التزام عملی و رفتاری داشته باشد. واعظ در جایگاهی است که می خواهد مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. عموماً سخنرانان و مبلغین در مقام تربیت یک عنصر علمی نیستند و نمی خواهند مخاطب خود را در مرتبه فهم و ادراک علمی ارتقا دهند، بلکه هدف واعظ و مبلغ تربیت مخاطب است. می خواهند او را در حوزه های رفتاری و اخلاقی ارتقا ببخشند. ارتقای سطح دانش ابزاری برای تربیت مخاطب است و هنگامی مبلغ می تواند این رسالت را به شایستگی به انجام برساند که خودش به آنچه می گوید اعتقاد و التزام علمی و رفتاری داشته باشد.

شناخت مخاطب هم نکته سومی بود که حجت الاسلام ابوترابی بر آن تأکید کرد و گفت: در یک گفت و گو و وعظ تأثیرگذار، شناخت مخاطب بسیار مهم است. مبلغ باید مخاطب خود و نیاز امروز او را بشناسد تا سخنش، پاسخ نیاز امروز و با اولویت بالاتر مخاطب باشد. اگر مخاطب نیازمند استدلال علمی است، مبلغ باید به عنوان یک حکیم با او سخن بگوید و با استدلال و حکمت او را دعوت کند. اگر مخاطب نیازمند نصیحت و موعظه است مبلغ باید او را نصیحت کند.

سخنران نهمین روز برگزاری همایش پرده عشاق، بر آراستگی وعاظ و مبلغین به هر سه مورد تأکید کرد و گفت: در یک گفت و گو هر سه مورد باید رعایت شود. مخاطب شناسی نقش مهمی در تأثیرگذاری وعظ و خطابه دارد و در نهایت مبلغ و واعظ باید بیانی داشته باشد که هدف را محقق کند. جایگاه بیان در حوزه وعظ، جایگاه بسیار مهمی است.

او افزود: یکی از ویژگی های برجسته استاد شهید آیت الله مطهری (ره) این بود که اولاً مفاهیم عمیق بلند علمی و فلسفی را خوب می فهمید ثانیا به ساده ترین بیان مطرح می کرد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد از حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالقاسم شجاعی به عنوان یکی از شخصیت های برجسته و پیشگامان عرصه سخن و وعظ و خطابه یاد کرد و گفت: ایشان در بیش از نیم قرن در این جایگاه توانسته اند به عنوان یک شخصیت برجسته و مورد احترام خدمات ارزشمندی را برای رشد و تعالی جامعه ارائه دهند. بیشتر از نیم قرن در این جایگاه در محافل و مجالس گوناگون با فضاهای متنوع ایراد سخن کردن و امروز مورد احترام واقع شدن نشان می دهد در این راه آنچه را که گفته اند تلاش داشته اند از بالاترین اتقان و استحکام برخوردار باشد.

وی تصریح کرد: اینکه امروز نسل علما و شخصیت های برجسته علمی، سیاسی، اخلاقی، اهل وعظ و منبر این شخصیت را محترم می دارند به دلیل استحکام و اتقان در سخن است. در کنار این آراستگی، رفتار آراسته به ارزش ها در طول بیش از هفت دهه، از او یک چهره صالح و مورد اعتماد را ارائه کرده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به زندگی بی تجمل حجت الاسلام شجاعی اشاره کرد و گفت: جای احترام است که این شخصیت ارزشمند که می توانستند در سال های قبل از انقلاب در شمال شهر خانه مورد قبولی را داشته باشند، در همان جنوب شهر زندگی کردند که این موضوع از ارزش های اخلاقی فاخر است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید ویژه ای دارند. این است که یک روحانی را در جایگاهی از مقبولیت قرار می دهد که امروز افراد زیادی برای بزرگداشت و تجلیل او حاضر شده اند.

او افزد: در عین حال تواضع، فروتنی، ادب، احترام به مخاطب، بیان رسا و شیوا از دیگر خصلت های مهم ایشان است. هزاران شعر، ادبیات مورد نیاز مخاطب و علوم متنوع را در بیان مطرح نمودن تأثیر گذاری را برای شاگرد مکتب امام صادق (ع) همراه داشته است. خانه ایشان امروز مانند خانه مرحوم مغفور آیت الله فلسفی (ره) کرسی درس و مدرسه ای برای حضور وعاظ و اهل منبر و مادحین است.

نماینده مجلس شورای اسلامی تحلیل درست از مسائل سیاسی کشور را به عنوان یکی دیگر از ویژگی های حجت الاسلام شجاعی نام برد و گفت: این شخصیت بزرگوار همیشه در عرصه مسائل سیاسی تحلیل درست داشته است. دیروز به عنوان بازوی توانای بنیانگذار عظیم الشأن انقلاب اسلامی و امروز به عنوان یار و بازوی توانا برای رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی و در حقیقت بازوی انقلاب اسلامی خدمت می کنند.


حجت الاسلام شهاب مرادی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هم در این همایش به روحیه انقلابی و مبارزاتی حجت الاسلام شجاعی اشاره کرد و گفت: حجت الاسلام شجاعی از روحانیون مبارز در دوران نهضت در دهه چهل و دوران انقلاب اسلامی هستند. ایشان چندین مرتبه به دست نیروهای ساواک زندانی و شکنجه شده اند و اولین باری که تمامی اهل منبر در سال 43 بازداشت شدند، حجت الاسلام شجاعی هم بازداشت شدند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از خاطره ای از دوران اسارت حجت الاسلام شجاعی یاد کرد و توضیح داد: خاطره ای را از آیت الله فلسفی و هم از حجت الاسلام شجاعی شنیدم که ایشان فرمودند شهید مطهری می فرمودند حیف است در زندان از وجود آیت الله فلسفی استفاده نکنیم. به همین دلیل در زندان همه افرادی که در بازداشت بودند منبر می رفتند و آیت الله فلسفی صحبت های ایشان را اصلاح می کردند.

عباس جدیدی، ورزشکار پیشکسوت، هم در این برنامه به روحیه ورزشکاری حجت الاسلام شجاعی اشاره کرد و اظهار داشت: ما، ورزشکاران، ایشان را متعلق به خودمان هم می دانیم. چون هم در شنا و هم ورزش زورخانه ای و باستانی از تبحرات خاص و ویژه ای برخوردار است و به قول ما ورزشکاران ایشان هم پرچمش بالاست و هم تخته اش وسط است.

او ادامه داد: به لطف جد بزرگوارش، امام حسین (ع)، نمکی در صدا و بیان ایشان گذاشته که صدایش سوز و حال خاصی دارد. و حالا افتخار ماست که ایشان در روضه و همه مجالسی که مربوط به جامعه ورزشی است با شور و شوق شرکت می کنند و در جامعه ورزش هم ید طولایی دارند.


حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالقاسم شجاعی هم در این برنامه گفت: از ریاست سازمان فرهنگی هنری، حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی، که همراه با فکر بکر آقای قالیباف این فرصت را ایجاد کرده اند تشکر می کنم. همچنین از نوکران حضرت سیدالشهدا (ع)، پیرغلامان، علما، وعاظ به ویژه حجت الاسلام ابوتوابی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، و سایر افرادی که محبت کردند تشکر می کنم. محبتی که به من کردید درحقیقت به حضرت اباعبدالله (ص) است.

او ادمه داد: انقلاب اسلامی که ما از آن برخورداریم و جهان به این انقلاب باعظمت توجه دارد، مرهون دستگاه امام حسین (ع) است. چراکه نهضت ما حسینی است.

حجت الاسلام و المسلمین شجاعی به نقش الگویی حضرت سیدالشهدا (ع) در تمام جهان اشاره کرد و گفت: گاندی، رهبر هندوستان، به مردم آن کشور گفت: او که شما را از استعمار انگلستان خارج کرد من نبودم بلکه رهبر من بود، همان امام حسین (ع) در اسلام که حاضر شد دشمن سر از بدن مبارکش جدا کند اما حاضر نشد تن به زندگی با ذلت بدهد. امروزه هم همین اخیرا که مردم در صنعا به خیابان ها ریختند می گفتند «لبیک یا حسین» و امسال هم حجاج همگی فریاد «لبیک یا حسین» سر داده بودند.

وی افزود: امروز آنچه داریم از مکتب امام حسین (ع) است و خدا سایه اهل بیت (ع) را از سر این کشور را کوتاه نکند و این کشور را از اهل بیت (ع) نگیرد. این احترام از سیاهی زدن به دیوار تا دیگی که در میان آشپزخانه محل غذا پختن برای محبان اهل بیت (ع) بوده و منبری که محل نشر معارف عالیه اسلام می شود، از سفره با برکت امام حسین (ع) است.

این پیرغلام حضرت سیدالشهدا (ع) ادامه داد: در سوره کهف آمده که وقتی اصحاب کهف به سمت محل خواب خود رفتند، سگ آنها هم رفت. قرآن این سگ را به اصحاب کهف عطف کرده است. جایی که سگ دنبال اصحاب کهف برود و خدا او را آنها عطف کند، ما را هم مسلماً فراموش نخواهد کرد.

پایان بخش این مراسم نیز اهدای نشان "پرده عشاق" و لوح یادبود به حجت الاسلام سید ابوالقاسم شجاعی با حضور حجت الاسلام ابوترابی، حجت الاسلام شهاب مرادی، حجت الاسلام زائری و حاج علی آهی  بود.

منبع:عقیق






تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن