محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832146113
حجتالاسلام ملکپور در گفتوگو با فارس: اوج رسوایی یزید کجا بود/ ماجرای مقابله امام باقر(ع) با یزید
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام ملکپور در گفتوگو با فارس:
اوج رسوایی یزید کجا بود/ ماجرای مقابله امام باقر(ع) با یزید
یکی از محققان دانشنامه امام حسین(ع) گفت: اوج رسوایی یزید در خطبه امام سجاد(ع) در مسجد شام بود؛ خطبهای طولانی و رسوا کننده یزید. این خطبه آن قدر اثر کرد که یزید دیگر نتوانست اهل بیت را در شام نگه دارد و با احترام آنان را راهی مدینه کرد.
خبرگزاری فارس- گروه آیین و اندیشه: بیش از چهل سال بود که خاندان ابوسفیان بر منطقه شام حکمرانی میکردند، حکومتی که تحت به نام اسلام، ضدیت با دودمان پیامبر(ص) به ویژه امیرالمؤمنین(ع) داشتند و با شیوههای تبلیغاتی علیه امام علی(ع) و فرزندانش در منطقه شام، فضا را به گونهای ملتهب ساخته بودند که مردمان آن دیار شیعیان را کافر میدانستند، در اثر همین تبلیغات بود که حدود 100 هزار نفر از مردم شام در جنگ صفین حاضر شدند و در مقابل امام علی(ع) ایستادند، در زمان یزید هم پس از حادثه کربلا و به شهادت رسیدن امام حسین(ع) و یارانش، شامیان برای ورود کاروان اسرا لحظهشماری میکردند و به خیال خویش میپنداشتند که این کاروان اسرا از کافران هستند، اما با شیوه مدیریتی خاندان آلطه ترفند یزید به سنگ خورد و به گونهای شد که مجبور به تکریم اهل بیت(ع) شد و کاروان اسرا را با عزت و احترام روانه مدینه کند، برای واکاوی حوادثی که بر کاروان حسینی در شام گذشته است با حجتالاسلام والمسلمین امیرحسین ملکپور یکی از محققان دانشنامه امام حسین(ع) گفتوگو کردیم که مشروح آن در ادامه میآید:
مصیبتهای کاروان اسرا در مسیر شام به روایت امام صادق(ع) *بر کاروان حسینی در مسیر حرکت به سوی شام چه گذشت؟ به اختصار توضیح میدهید؟ -چگونگی حرکت اسراء در کتابهای قدیمی گزارش شده، در متنی که کتاب انساب الاشراف بلاذری(ج 3،ص 416) و همچنین کتاب تاریخ طبری(ج 5،ص 460) آوردهاند، عبیدالله بن زیاد دستور داد که امام سجاد(ع) را تا گردن در غل کنند «فغل بغل الی عنقه» و کتاب الاقبال(ج 3،ص 89) دارد که امام صادق(ع) از پدرش، امام باقر(ع) از پدرش امام سجاد(ع) راجع به چگونگی فرستادن آنها به سوی یزید میپرسد، ایشان میفرماید: «حملنی علی بعیر یطلع بغیر وطاء»؛ مرا بر شتر لنگ و بدون جهاز سوار کردند، خدا میداند، حضرت چقدر با این مرکب لنگ اذیت شده و سر پدرم حسین(ع) بالای علمی بود و زنان ما را پشت سر من قرار دادند، در حالتی که سوار بر استرانی بدون پالان «بغال اکف» بودند و پشت سر ما افرادی با نیزه بودند که ما را آزار میدادند و اگر کسی از ما گریه میکرد با نیزه بر سرش میزدند و با این حالت ما را وارد شام کردند. *نوع پوشش خاندان آلطه در این سفر چگونه بوده است؟ -مطلب دیگری که بعضاً مورد سؤال واقع میشود، مسأله پوشش اهل بیت(ع) در سفر اسارت است، جواب این سؤال از کتابهایی همچون لهوف ص189 و ص 270، ثقات ابن حبان ج 2 ص312، تذکر الخواص ابن جوزی ص 263، بستان الواعظین ابن جوزی ص 263 به خوبی واضح است، اما ما از آنجایی که این بانوان حرم رسول خدا(ص) هستند و شاید امام زمان(عج) راضی نباشد، راجع به ناموس اهل بیت(ع) صحبتی باز شود، از پاسخ صریح به این سؤال صرف نظر میکنیم، اما میتوان گفت: یکی از مصیبات اهل بیت(ع) در شام همین مسأله و نگاههای نامحرمان به آنان بوده، آن قدر نگاه نامحرمان برای آنها سخت بود که لهوف ص 210 دارد، ام کلثوم از قاتل برادرش شمر خواست که آنها را از دروازهای به شام وارد کند که تماشاگر کمتری داشته باشد و سرها را از میان آنان بیرون ببرند و دور کنند، زیرا که از کثرت نگاه مردم به آنها احساس خفت میکنند. اما این نامرد بر عکس عمل کرد، سرها را در بین آنها قرار داد و از جاهای پر جمعیت عبور داد و آنها را به مسجد جامع که پر جمعیت است برد، حتی در باب اذیت شدن از نگاه نا محرمان، خوارزمی در مقتلش ج 2 ص 60 دارد، وقتی سهل بن سعد که از اصحاب پیامبر(ص) آنان را میبیند، خود را به حضرت سکینه میرساند و خود را معرفی میکند و میگوید: کاری اگر دارید به من بگویید، ایشان میفرماید: ای سعد! به حامل سر بگو سر را از جلوی ما ببرد تا مردم به دیدن سر مشغول شوند و به ما نگاه نکنند، ما حرم رسول خدا هستیم. آری! این نگاهها اثر کرد و کار را به جایی رساند که یکی از حاضران مجلس یزید دختر امام حسین(ع) را به عنوان کنیزی طلب کرد، ارشاد شیخ مفید ج 2 ص 121 دارد که فاطمه بنت الحسین(ع) که نوعروس کربلا بود، تعریف میکند هنگامی که در مجلس یزید بودند، مرد شامی سرخرویی مرا از یزید به عنوان کنیز طلب کرد. فَاُرعِدتُ وظَنَنتُ أنَّ ذلِکَ جائِزٌ لَهُم ، فَأَخَذتُ بِثِیابِ عَمَّتی زَینَبَ ، وکانَت تَعلَمُ أنَّ ذلِکَ لا یَکونُ. فَقالَت عَمَّتی لِلشّامِیِّ: کَذَبتَ وَاللّه ِ ولَؤُمتَ، وَاللّه ِ ما ذلِکَ لَکَ ولا لَهُ. فَغَضِبَ یَزیدُ وقالَ: کَذَبتِ، إنَّ ذلِکِ لی، ولَو شِئتُ أن أفعَلَ لَفَعَلتُ. قالَت: کَلّا وَاللّه، ما جَعَلَ اللّه ُ لَکَ ذلِکَ، إلّا أن تَخرُجَ مِن مِلَّتِنا وتَدینَ بِغَیرِها. فَاستَطارَ یَزیدُ غَضَبا، وقالَ: إیّایَ تَستَقبِلینَ بِهذا؟! إنَّما خَرَجَ مِنَ الدّینِ أبوکِ وأخوکِ. قالَت زَینَبُ: بِدینِ اللّه ودینِ أبی ودینِ أخِی اهتَدَیتَ أنتَ وجَدُّکَ وأبوکَ إن کُنتَ مُسلِما. قالَ: کَذَبتِ یا عَدُوَّةَ اللّه. قالَت لَهُ: أنتَ أمیرٌ تَشتُمُ ظالِما وتَقهَرُ بِسُلطانِکَ. فَکَأَنَّهُ استَحیا وسَکَتَ. فَعادَ الشّامِیُّ فَقالَ: هَب لی هذِهِ الجارِیَةَ! فَقالَ لَهُ یَزیدُ: اُغرُب، وَهَبَ اللّه ُ لَکَ حَتفا قاضِیا. بر خود لرزیدم و گمان کردم که این برایشان رَواست، لباس عمهام زینب(س) را گرفتم و او مى دانست که این نمىشود. عمهام به آن مرد شامى گفت: به خدا سوگند! خطا کردى و پَستى نشان دادى. به خدا سوگند، این، نه حق توست و نه حق یزید. یزید خشمگین شد و گفت: تو خطا کردى، این، حق من است و اگر بخواهم چنین کنم، مىکنم. زینب(س) گفت: به خدا سوگند، هرگز! خداوند، این حق را براى تو ننهاده است، مگر آنکه از دین ما خارج شوى و به دین دیگرى بگروى. یزید از خشم عقل از سرش پرید و گفت: با این گونه سخن با من رویارو مىشوى؟! آنانى که از دینْ خارج شدهاند، پدر و برادرت هستند. زینب(س) گفت: تو و جد و پدرت، اگر مسلمان باشید، به دین خدا و دین پدرم و دین برادرم هدایت شدهاید. یزید گفت: اى دشمن خدا! دروغ گفتى. زینب(س) به او گفت: تو امیرى و به ستم ناسزا مىگویى و به قدرتت (نه برهانت) چیرهاى. یزید گویى خجالت کشید و ساکت شد. آن شامى دوباره گفت: این دختر را به من ببخش. یزید به او گفت: دور شو! خداوند به تو مرگى دهد که زندگىات به پایان رسد! اولین مبارزه اسرا در شام معرفی خود به مردم و برهم زدن مجلس یزید بود *درباره مصائب اهل بیت در شام توضیح میدهید؟ روش مبارزاتی آنها در شام چگونه بود؟ -یکی دیگر از مصائب اهانتهای مردم شام بود، در کتاب بستان الواعظین ابن جوزی ص 263، آمده «ووقف اهل الذمة لهن فی سوق دمشق یبصقون فی وجوههن»، اهل ذمه که یهود نصاری بودند، در بازار دمشق برای تماشای آنان صف کشیده بودند و بر صورتشان – نعوذ با لله - آب دهان میانداختند، اما این همه سختی، آنان را از صبر و مقاومت و مبارزه باز نداشت و با یزید جنگ سختی کردند، «قال رسول الله صلی الله علیه واله: افضل الجهاد کلمة حق عند سلطان جائر» بالاترین و افضل جهادها کلام حقی است که فرد نزد سلطان ظالمی میزند، مبارزه تنها جنگ در میدان نبرد نیست، مبارزه میتواند آگاه کردن مردم با کلام و احتجاجات کوبنده باشد، این کار را به خوبی اهل بیت(ع) انجام دادند و شامی را که در زمان امیرالمؤمنین(ع) نگذاشتند فتح شود، اینان با کلامشان فتح کردند و کار را به جایی رساندند که یزید در موضع ضعف قرار گرفت و مجبور شد آنان را احترام کند و به قصر خود ببرد، حتی اجازه داد سه روز عزاداری کنند، خوارزمی در مقتلش ج 2 ص 73 به این مطلب اشاره کرده: «وأمَرَ أنَ یُدخِلوا أهلَ بَیتِ الحُسَینِ علیه السلام دارَهُ، فَلَمّا دَخَلَتِ النِّسوَةُ دارَ یَزیدَ، لَم تَبقَ امرَأَةٌ مِن آلِ مُعاوِیَةَ إلَا استَقبَلَتهُنَّ بِالبُکاءِ وَالصُّراخِ وَالنِّیاحَةِ وَالصِّیاحِ عَلَى الحُسَینِ علیه السلام، وألقَینَ ما عَلَیهِنَّ مِنَ الحُلِیِّ وَالحُلَلِ وأقَمنَ المَأتَمَ عَلَیهِ ثَلاثَةَ أیّامٍ»، یزید فرمان داد که خاندان حسین(ع) را به خانهاش بیاورند، هنگامى که زنان به خانه یزید وارد شدند، زنى از خاندان معاویه نماند، جز آنکه با گریه و فریاد و فغان و نوحه بر حسین به استقبال آمد و زیور و لباسهاى زیباى خود را کنار افکند و سه روز بر او عزادارى کردند. شرح چگونگی این مبارزه را میتوان در کتب قدیمی به راحتی پیدا کرد، ما در اینجا فقط فهرستوار به آن اشاره میکنیم: البته به عنوان مقدمه باید بگویم که تبلیغات یزید و افرادش، اسرا را جوری معرفی کرده بودند که مردم گمان میکردند اینها خارجی – کسانی که بر علیه حکومت اسلامی قیام کردهاند – هستند و ربطی به اسلام و مسلمانان ندارند، مجلس یزید هم جشنی بود که برای پیروزی اسلام تشکیل شده بود و بزرگان شام برای تبریک گفتن آمده بودند و اسراء را در حالتی که در بند بودند وارد کردند. عقد الفرید ج 3 ص 368 و شرح الاخبار ج 3 ص 267 میگویند آنها را که دوازده پسر بچه بودند با دستان بسته بر گردنشان وارد کردند و بزرگترین آنها علی بن الحسین(ع) بود، کتاب لهوف ص 213 دارد که بانوان را هم با طناب بسته بودند، یزید هم که مست قدرت و پیروزی بود، مشغول شعر خواندن شده بود و طبق خیلی از نقلها با چوب دستیش که از خیزران بود بر لب و دندان سر مبارک امام حسین(ع) که در تشتی بود میزد و ابوبرزه اسلمی که از اصحاب پیامبر(ص) بود و دیده بودند پیامبر(ص) این لب و دندان را میبوسید، اعتراض کرد. میتوان گفت، اولین مبارزه اسرا معرفی خود به مردم و برهم زدن این مجلس بود و این کار را به خوبی انجام دادند، مثیر الاحزان ص 98 دارد، امام سجاد(ع) به یزید فرمود: «انشدک الله یا یزید ما ظنک برسول الله لو رانا علی هذه الحال؟»، ای یزید! تو را به خدا سوگند میدهم که گمان میبری اگر پیامبر(ص) ما را بر این حال میدید چه میکرد؟ فاطمه بنت الحسین(ع) هم جملهای به یزید دارد: «یا یزید! بنات رسول الله سبایا!»، ای یزید! دختران پیامبر را اسیر میشوند؟!، البته بعض از کتابها همچون طبقات ابن سعد ج 1 ص 488 و الرد علی المتعصب العنید ص 49 این جمله را به حضرت سکینه(ع) نسبت میدهند، به هر حال با این دو جمله مجلس یزید بر هم خورد، همین کتاب مثیر الاحزان دارد که مردم و اهل خانه یزید گریه کردند و صدایشان به ناله بلند شد؛ یعنی مردم متوجه شدند که اینها نه تنها مسلمان هستند، بلکه متعلق به پیامبر هستند و یزید حرم رسول خدا(ص) را اسیر کرده است. مطلب دیگری که مردم را آگاه کرد، مشاجره حضرت زینب(س) با یزید بود که میخواست دختر امام حسین(ع) را به عنوان کنیز به فردی شامی بدهد که قبلاً به آن اشاره شد. علت دگرگونی یزید بعد از مشاجره امام سجاد(ع) با وی! مطلب دیگر خطبه حضرت زینب(س) در مجلس یزید بود که کتاب بلاغات النساء ص 45 آن را جزو خطبههای منحصر به فرد آورده است و در کتاب احتجاج ج 2 ص 123 و لهوف ص 215 و جایی دیگر به طور کامل این خطبه را نقل کردهاند، خطبهای که دلالت بر صبر، شجاعت، فصاحت و بلاغت و ... ابن بانوی مکرمه میکند، در بخشی از این خطبه که با حمد و ثنای الهی شروع میشود و در آن به آیات الهی استدلال میشود، اعتراضی محکم بر یزید دیده میشود، ایشان با اشاره به سابقه ننگین یزید و اجدادش در فتح مکه - زیرا آنها زمانی که اسیر مسلمانان میشوند پیامبر(ص) همه را آزاد میکند، این آزادی برای آنها ننگ به حساب میآمده، لذا معروف به «الطلقا» یعنی آزادشدهها بودند، عدل او را که ادعای جانشینی رسول خدا(ص) بر مسلمین را داشته زیر سؤال میبرد و میفرماید: «امن العدل یابن الطلقاء تخدیرک اماءک ونساءک وسوقک بنات رسول الله صلی الله علیه وآله سبایا؟ ... کیف ترجی مراقبة من لفظ فوه اکباد الازکیاء و نبت لحمه بدماء الشهداء؟»، ای فرزند آزادشدگان! آیا این عدالت است که کنیزان و زنانت را در پرده حجاب قرار میدهی و دختران پیامبر(ص) را به اسارت میکشی ؟ ... چگونه میتوان به مواظبت کسی امیدوار بود که دهانش جگر پاکان را بیرون انداخته-اینجا حضرتش اشاره به جنگ احد دارد، که مادربزرگ یزید، هند، جگر حمزه عموی پیامبر(ص) را بیرون میآورد و آن را با دندان تکه میکند و بیرون میاندازد- و گوشتش از خون شهیدان روییده شده، در همین خطبه ایشان هم به اهانت یزید با چوب دستیش بر دهان امام حسین(ع) اعتراض میکند. پاسخ یزید به این خطبه تنها یک بیت شعر تهدیدآمیز است: «یا صیحة تحمد من صوائح/ما اهون الموت علی النوائح»، چه صیحه خوبی میان صیحههاست! و چه زود، مرگ، بر نوحهگران، آسان میشود! امام سجاد(ع) هم یک مشاجره با یزید دارد و یزید را آن قدر عصبانی میکند که دستور قتل حضرتش را میدهد، تفسیر قمی ج 2 ص 352 - دیگر کتب هم این مطلب را با تفاوت آوردهاند – متنی دارد که دلالت میکند امام سجاد(ع) در مجلس یزید هنوز غل جامعه بر گردن داشته و وقتی یزید مغلوب میشود، سوهانی طلب میکند و خودش مشغول باز کردن این غل میشود. از حضرت میپرسد: میدانی من چرا خودم این کار را میکنم؟ امام سجاد(ع) میفرماید: میخواهی کسی غیر از تو بر من منت نداشته باشد، یزید میگوید: درست گفتی. اما علت این انقلاب و دگرگونی رفتار یزید چه بود؟ علت همان مطلب اول است، با مشاجره حضرت برای مردم مشخص میشود، اینها که یزید اسیر کرده است، دختران رسول خدا(ص) هستند و دروغ یزیدیان بر ملاء میشود، زیرا وقتی یزید رو به امام میکند و میگوید: حمد می کنم خدایی را که پدرت را کشت، امام سجاد(ع) با شجاعت تمام – در فتوح ابن اعثم ج 5 ص 131 و مقتل الحسین خوارزمی ج 2 ص 63 دارد که حضرت با اهانت، یزید را مورد خطاب قرار میدهد، زیرا فرمود: یابن معاویه و هند و صخر که مراد از صخر نام اهانت آمیز ابوسفیان است و وضع اینها در اسلام و جنایاتشان مشخص است- میفرماید: خدا لعنت کند هر کسی را که پدرم را کشت! اینجا یزید عصبانی میشود و دستور میدهد که گردنش را بزنند، حضرت از این فرصت استفاده میکند و اسرا را معرفی میکند و میفرماید: اگر مرا بکشی، چه کسی دختران پیامبر(ص) را به منزلشان برگرداند و حال آنکه محرمی جز من ندارند؟، لذا یزید جلوی افکار عمومی نتوانست مقاومت کند و خودش اقدام به باز کردن غل جامعه از گردن حضرت میکند. ماجرای مقابله امام باقر(ع) با یزید و استدلال جالب ایشان/ اوج رسوایی یزید کجا بود حتی در این مجلس امام باقر(ع) هم که در سن بسیار کمی بود با یزید مقابله کرد، اثبات الوصیة مسعودی ص 181 دارد، یزید با اطرافیانش در مورد اسرا مشورت میکند، آنان میگویند همه را بکش! اینجا امام باقر(ع) شروع به سخن میکند: بعد از حمد و ثناء الهی به یزید خطاب میکند: سفارش اطرافیانت بر خلاف سفارش اطرافیان فرعون در کار موسی(ع) و هارون(ع) است، زیرا آنان در مشورت گفتند به آن دو مهلت بده، ولی اینان کشتن ما را به تو سفارش کردند، علتی دارد! یزید گفت: علتش چیست؟ حضرت(ع) فرمود: آنان حلالزاده بودند و اینان حرام زاده؛ چون پیامبران و فرزندانشان را جز حرامزادگان نمیکشند! یزید در مقابل این استدلال کودکی از اهل بیت(ع) درمانده میشود و جوابی ندارد جز اینکه مدتی در فکر فرو میرود و بعد هم دستور میدهد با بردن آنان از مجلس، مجلس را تمام کنند. اوج رسوایی یزید در خطبه امام سجاد(ع) در مسجد شام بود، خطبهای طولانی و رسوا کننده یزید و آگاه کننده مردم، این خطبه در کتاب احتجاج ج 2 ص 132 مختصراً آمده و مفصل آن در کتاب مقتل الحسین خوارزمی ج 2 ص 69 موجود است، این خطبه آن قدر اثر کرد که یزید دیگر نتوانست اهل بیت را در شام نگه دارد و با احترام آنان را راهی مدینه کرد. انتهای پیام/
93/09/07 - 11:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]
صفحات پیشنهادی
حجتالاسلام کاویانی در گفتوگوی مشروح با فارس: صرفاً برخورد تبلیغی-ترویجی با موضوع سبک زندگی داریم/ پیشنهاد ب
حجتالاسلام کاویانی در گفتوگوی مشروح با فارس صرفاً برخورد تبلیغی-ترویجی با موضوع سبک زندگی داریم پیشنهاد به کمیسیون سبک زندگی اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگیعضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت تا نظام آموزش و پرورشی کاملاً اسلامی مبتنی بر نیازهای جامعه اسلامی نداشته باحجتالاسلام ذوعلم در گفتوگو با فارس: «فرهنگ ناب اسلامی؛ مبانی و الگوهای مفهومی» آماده انتشار شد
حجتالاسلام ذوعلم در گفتوگو با فارس فرهنگ ناب اسلامی مبانی و الگوهای مفهومی آماده انتشار شدرئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از اتمام مراحل نگارش کتاب فرهنگ ناب اسلامی مبانی و الگوهای مفهومی خبر داد و گفت این اثر برای بررسی به شورای علمی گرآیتالله کعبی در گفتوگو با فارس: تضعیف جغرافیای اجتماعی تکفیریها تلاش علمی پیوسته میخواهد/ گفتمان امام و ره
آیتالله کعبی در گفتوگو با فارس تضعیف جغرافیای اجتماعی تکفیریها تلاش علمی پیوسته میخواهد گفتمان امام و رهبری نیاز جوانان انقلابی اهل سنتنماینده مجلس خبرگان رهبری گفت جغرافیای اجتماعی تکفیریها را باید تضعیف کنیم که تلاش علمی پیوستهای میخواهد و شاید عرصه مقابله علمی و فکریحجتالاسلام طباطبایی در گفتوگو با فارس مطرح کرد اخلاق پیامبر از زبان همسرش/ آیاتی از قرآن که باید مکرر خواند
حجتالاسلام طباطبایی در گفتوگو با فارس مطرح کرداخلاق پیامبر از زبان همسرش آیاتی از قرآن که باید مکرر خواندمؤسس جامعةالقرآن با اشاره به توصیفی از اخلاق پیامبر از زبان همسر ایشان گفت پیامبر خود قرآن مجسم بود و شیوه بهرهگیری از قرآن را هم به ما آموخته و فرموده است که آیاتی از قرضا حیدری گفتوگو با فارس: برخی با بیدانشی تیشه به ریشه تعزیه میزنند/ شعر و موسیقی تعزیه باید شأن امام را حف
رضا حیدری گفتوگو با فارس برخی با بیدانشی تیشه به ریشه تعزیه میزنند شعر و موسیقی تعزیه باید شأن امام را حفظ کندرضا حیدری تعزیهخوان پیشکسوت گفت تعزیه امالموسیقی ایران است حتی آوازها و گوشههای اجرا میشود که در رادیو و تلویزیون نیز تا حالا اجرا نشده است پس موسیقی و شعر تعزیگفتوگوی مشروح فارس با حجتالاسلام پیروزمند علوم با شتابزدگی اسلامی نمیشوند/ تلفیق تحقیقات میدانی با تغییر سر
گفتوگوی مشروح فارس با حجتالاسلام پیروزمندعلوم با شتابزدگی اسلامی نمیشوند تلفیق تحقیقات میدانی با تغییر سرفصلها ضرورت داردقائممقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت در عرصه علوم انسانی اگر بخواهیم با شتابزدگی به تغییر سرفصلها دست بزنیم علوم اسلامی نمیشوند پرداختن به تحقیقاتحتالاسلام خسروشاهی در گفتوگو با فارس مطرح کرد: ماجرای ملاقات آیتالله پسندیده از امام در زندان شاه
حتالاسلام خسروشاهی در گفتوگو با فارس مطرح کرد ماجرای ملاقات آیتالله پسندیده از امام در زندان شاهیک مبارز علیه رژیم شاهنشاهی و محقق گفت آیتالله پسندیده روایت کرد من همان وقتها به تهران آمده بودم و از سرلشگر نصیری رئیس شهربانی خواستم که به دیدار امام بروم موافقت کرد و من برمهام در گفتوگو با فارس «سبو» در انتظار تائید نهایی شبکه سه/ گفتند سری دوم «دردسرهای عظیم»
مهام در گفتوگو با فارسسبو در انتظار تائید نهایی شبکه سه گفتند سری دوم دردسرهای عظیم را نمیخواهیمتهیهکننده مجموعه تلویزیونی سبو که قرار است رمضان ۹۴ روی آنتن برود گفت منتظر تائید متن نهایی از سوی شبکه هستیم تا کار تولید را آغاز کنیم مهران مهام در گفتوگو با خبرنگار رادیو460 فارسی آموز غیرایرانی دانشگاه امام خمینی(ره) دانش آموخته شدند
460 فارسی آموز غیرایرانی دانشگاه امام خمینی ره دانش آموخته شدند قزوین-ایرنا- رییس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی ره از دانش آموختگی 460 فارسی آموز غیر ایرانی این دانشگاه در نیمه نخست سال جاری خبر داد دکتر امیررضا وکیلی فرد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرندر گفتوگو با فارس تلویزیون برنامه جدی برای حفظ مخاطب داشته باشد/ جشنواره جامجم اثرگذار شود
در گفتوگو با فارستلویزیون برنامه جدی برای حفظ مخاطب داشته باشد جشنواره جامجم اثرگذار شودجهانگیر الماسی معتقد است برای همه برنامههای مختلف تلویزیونی باید برنامهریزیهای کیفی کمی کوتاه و بلند مدت جدی ایجاد کرد و با برنامهریزیهای جالب و جذاب برنامههایی در تلویزیون خودمان بسشاعر «با من پرواز کن» در گفتوگو با فارس: مجموعه جدیدم در زمینه دفاع مقدس و شهدای هستهای تا پایان س
شاعر با من پرواز کن در گفتوگو با فارس مجموعه جدیدم در زمینه دفاع مقدس و شهدای هستهای تا پایان سال منتشر میشودعلی داوودی جاوید ضمن اعلام این مطلب گفت دو کتاب فصلها و فاصلهها و با من پرواز کن شامل سرودهها و یادداشتهای پراکنده من بود که به تشویق دوستان آنها را منتشر کردم خبدر گفتوگو با فارس قویدل: «دولت مخفی» نمایانگر قطره کوچکی از رنج اسراست
در گفتوگو با فارسقویدل دولت مخفی نمایانگر قطره کوچکی از رنج اسراستراما قویدل میگوید دولت مخفی تلاشی برای نشان دادن قطره کوچکی از رنجهای اسرا است موضوعی که تا کنون و آن طور که باید و شاید به آن پرداخته نشده است راما قویدل در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارگفتوگوی مشروح فارس با رئیس کتابخانه «علامه مجلسی» وجود ۲۰۰ نسخه منحصربفرد در کتابخانه حرم امیرالمؤم
گفتوگوی مشروح فارس با رئیس کتابخانه علامه مجلسیوجود ۲۰۰ نسخه منحصربفرد در کتابخانه حرم امیرالمؤمنین ع کتابی به دستخط شیخ طوسی تصاویررئیس کتابخانه علامه مجلسی گفت در کتابخانه حرم امیرالمؤمنین ع حدود 700 قرآن و 200 نسخه خطی وجود دارد که این کتابخانه را به یکی از نفیسترین کتابعلی جنتی در گفتوگو با فارس: عملکرد حرفهای است/لزوم توجه به قانون اساسی در مطبوعات
علی جنتی در گفتوگو با فارس عملکرد خبرگزاری فارس حرفهای است لزوم توجه به قانون اساسی در مطبوعاتوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم توجه مطبوعات به قانون اساسی تأکید کرد و گفت خبرگزاری فارس خبرگزاری فعال و حرفهای است که در عرصه خبر حضور فعال دارد و خبرنگاران آن نیز حرفهای هستندکریم مجتهدی در گفتوگو با فارس: اصطلاح مدرنیسم ما را در ورطه سفسطه گرفتار میکند
کریم مجتهدی در گفتوگو با فارس اصطلاح مدرنیسم ما را در ورطه سفسطه گرفتار میکندچهره ماندگار فلسفه گفت با عوض کردن اصطلاحات و به کار بردن لغات نامناسب نباید مانع تفکر شویم چرا که تجدد یک معنا ندارد و معانی مثبت و منفی آن با به کاربردن کلمات خارجی نباید پرده پوشی شود کریم مجتهدیمدیرمسئول روزنامه مردمسالاری در گفتوگو با فارس: لایحه نظام صنفی رسانهای باید هر چه سریعتر به نتیجه برسد
مدیرمسئول روزنامه مردمسالاری در گفتوگو با فارس لایحه نظام صنفی رسانهای باید هر چه سریعتر به نتیجه برسدمدیرمسئول روزنامه مردمسالاری با بیان اینکه تصویب لایحه نظام صنفی رسانهای جزء تکالیف برنامه چهارم و پنجم توسعه بوده است گفت لازم است هرچه سریعتر این لایحه به نتیجه برسدصوفی در گفتوگو با فارس: فعالیت سازمان صدا و سیما در عرصه بینالملل پررنگتر خواهد شد/رادیو منتظر رهنمودهای جد
صوفی در گفتوگو با فارس فعالیت سازمان صدا و سیما در عرصه بینالملل پررنگتر خواهد شد رادیو منتظر رهنمودهای جدید رهبری و ریاست سازمان استمعاون صدای رسانه ملی گفت فعالیت سازمان صدا و سیما با مدیریت جدید سازمان پررنگتر از قبل خواهد شد چرا که رسانهای که صادقانه و عادلانه حرفهایی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها