واضح آرشیو وب فارسی:فارس: کریم مجتهدی در گفتوگو با فارس:
اصطلاح مدرنیسم ما را در ورطه سفسطه گرفتار میکند
چهره ماندگار فلسفه گفت: با عوض کردن اصطلاحات و به کار بردن لغات نامناسب نباید مانع تفکر شویم، چرا که تجدد یک معنا ندارد و معانی مثبت و منفی آن با به کاربردن کلمات خارجی نباید پرده پوشی شود.
کریم مجتهدی عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس به بهانه پرفروش شدن کتاب «فلسفه و تجدد» خود در فروشگاه کتاب امیرکبیر در هفته کتاب اظهار داشت: متأسفانه وضعیت در غرفه انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اینگونه نبود و من نگران شدم! وی در ادامه افزود: تصور میکنم درباره فروش ویژه کتاب در هفته کتاب به خوبی اطلاعرسانی نشده بود و فقط تعدادی خبرنگار و عکاس هم برای پوشش حضور جناب مسجدجامعی به انتشارات پژوهشگاه آمدند. مجتهدی با ابراز خرسندی از پرفروش شدن کتاب «فلسفه و تجدد» گفت: این کتاب تا به حال دوبار از سوی انتشارات امیرکبیر چاپ شده است که هر بار در ۲۰۰۰ نسخه منتشر شد. این نوشتار برای خود بنده از اهمیت زیادی برخوردار است و ازاینکه شهرت بیشتری تاکنون پیدا نکرده، همیشه برایم جای سؤال داشت که چرا این اثر کمتر مورد بحث قرار گرفته است درحالیکه کتاب با ارزشی است. وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر این، ارزش محتوایی کتاب نیز زیاد است و به خوبی مسائل روز را بیان کرده است و این نکته درباره «فلسفه و تجدد» مغفول مانده است چرا که جنبههای مثبت و منفی مسائل روز را تحلیل کرده در واقع یک نوع آگاهی از موقعیت فرهنگی امروز ما ارائه کرده است. وی درباره لفظ فلسفه و تجدد توضیح داد: فلسفه که اندیشه ورزیدن است اما تجدد را بنده اصرار داشتم و خواهم داشت که ما نباید لغت مدرن را مورد استفاده قرار دهیم، چرا که لفظ مدرن و مدرنیته، خارجی است و محیط فرهنگی ما را آلوده میکند و ما را در خدمت نوعی سفسطه قرار میدهد بنابراین با اینکه زبان فارسی را آلوده میکند ما را در ورطه سفسطه میاندازد بنابراین افراد یک کلمه مدرن میگویند و همه چیز ما را نفی میکنند. مجتهدی اظهار داشت: بنده خودم غرب زده نیستم و با جنبههای منفی غرب مبارزه میکنم این تصور را ندارم که در ایران با عوض کردن اصطلاحات و به کار بردن لغات نامناسب مسائل را لوث کنیم و مانع تفکر و شنیدن شویم بنابراین تعمداً نام این کتاب را فلسفه و تجدد گذاشتم برای اینکه نشان دهم تجدد یک معنا ندارد معانی متعدد دارد که اعم از مثبت و منفی است اینها باید تحلیل و فهم شود و با کلمات خارجی پرده پوشی نشود. وی با اشاره به اینکه در کتاب «فلسفه و تجدد» بحثهایی راجع به کسانی شده که موجب منورالفکری قرن هجدهم شدند و روشنگری را رایج کردند ، توضیح داد: از افرادی که اینجا خیلی مهم هستند و آثارشان در دایرة المعارف عمومی فرانسته آمده که در آن دوره، دایرةالمعارف نویسی عین تجدد دانسته میشود برای اینکه نوع اطلاع رسانی معقول و عمومی است و این امکان را فراهم میآورد که اطلاعات به طور یکدست و عمومی در دسترس قرار بگیرد. چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: در این اثر تحلیل خوبی از افرادی چون «دالامبر» که در فرانسه مقدمه دایرالمعارف معروف را در قرن هجدهم نوشته و جنبههای مثبت و منفی او شده است ، همچنین به فلاسفه مؤثر دیگر در شکل گیری تأمل و تفکر و به نوعی ریشه یابی تاریخی شده است و خیلی گزارشهای معقولی درباره آنچه که در گذشته بیان میکند علاوه بر دالامبر، دیگر چهرهها چون دیدرو، ولتر، ژان ژاک روسو و ... که تا حدودی موضعی داشتند و نظراتی که بیان کردند منجر به پیدایش انقلاب کبیر فرانسه شد، مورد تحلیل قرار گرفته است. وی درباره برخی مشخصههای عصر جدید توضیح داد: به طور مثال مفهوم نامتناهی و ورود آن به ریاضیات اینجا مدنظر قرار گرفته است. در انتهای کتاب هم چند متن مستقل ولی مهم درباره مسائل امروزی به صورت ضمیمه ارائه شده است. به طور مثال مفهوم قدیم و جدید و بررسی آنها، مفهوم بسیط، استعمال کلمات خارجی در روش سوفسطایی، استقلال ذهن و مقاله فلسفه در تفاهم و ملل ... که باید اینها را به خوبی تحلیل کرده و بخوانیم. انتهای پیام/ک
93/09/02 - 00:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]