تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او، زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801193717




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد عملکرد تلویزیون در گفت‌وگوی ایسنا با خشایار الوند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۰




1417351313290_2-1-201431612585.jpg

خشایار الوند به عنوان نویسنده سریال‌های طنز در خصوص وضعیت تلویزیون در طول این سال‌ها گفت: به نظرم اولویت اول تلویزیون به عنوان تنها گزینه مجاز برای مخاطبان به غیر از بخش‌های خبری، سرگرمی‌سازی است؛ اما متاسفانه این اولویت در طول این سال‌ها از اول به پنجم و ششم نزول پیدا کرد و فراموش شد؛ درحالی که ابتدا باید مخاطب را پای تلویزیون می‌نشاندیم و بعد حرفی که داشتیم می‌زدیم. الوند که در مقام نویسنده با سریال‌های «شب‌های برره»، «مرد هزار چهره»، «مسافران» و «پایتخت» همکاری داشته و این روزها مشغول نگارش سریال «اتاق عمل» به کارگردانی مهران مدیری است، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو دانشجویان ایران (ایسنا)، درخصوص وضعیت نابسامان تلویزیون در طول این سال‌ها‌ و اقدام جدید معاونت سیما مبنی بر ادغام شبکه‌های تلویزیونی و پیشنهادش به مدیران جدید تلویزیون و همچنین روند ساخت سریال «اتاق عمل» صحبت کرد. تلویزیون سرگرمی‌سازی را فراموش کرد این نویسنده با تاکید بر جنبه سرگرمی تلویزیون برای مخاطب که جزو اولویت اول یک رسانه محسوب می‌شود، گفت: سرگرمی در همه جای دنیا یک فضیلت محسوب می‌شود حال برخی در خیابان با جمع کردن عده‌ای دور خود سرگرمی ایجاد می‌کنند، عده‌ای با ساخت سریال‌های جذاب این سرگرمی را ایجاد می‌کنند. در نتیجه آن هنرمندی که این کار را می‌کند فردی مهم و به نوعی سرمایه ملی محسوب می‌شود به جهت اینکه هم برای اطرافیان درآمدهای مالی ایجاد می‌کند‌، هم برای رسانه و هم مخاطبان گریزپا را که می‌تواند به هزاران رسانه دیگر جذب شود پای تلویزیون نشانده است. در حالی‌ که تلویزیون در این سال‌ها اولویت اول خود را که سرگرمی‌سازی بود به اولویت پنجم و ششم برد و به نوعی سرگرمی‌سازی را فراموش کرد. کوچ سرگرمی ساز‌های درجه یک از تلویزیون نویسنده سریال‌های «ساخت ایران» و «قهوه تلخ» و «ویلای من» در عین حال تاکید کرد: اول باید مخاطب را پای تلویزیون بنشانیم و بعد حرفی را که داریم بزنیم. اینکه کاری بسازیم که فقط یک پیام را منتقل کنیم، اهمیتی ندارد. سرگرمی‌سازی که اولویت اول یک رسانه است، کمی فراموش شده است؛ البته می‌شود گفت بخشی از این اتفاق هم به کمبودهای مالی برمی‌گردد که دستمان را بسته بود. از طرفی سرگرمی‌ساز‌های درجه یک از جمله مهران مدیری‌، رضا عطاران‌، کمال تبریزی‌، حسن فتحی و ... کم کم از تلویزیون کوچ کردند و کسانی هم که کارهایی داشتند خیلی اذیت شدند، این اتفاقی است که افتاد و به ضرر خود سازمان صدا و سیما تمام شد. غلبه سریا‌ل‌های ترکیه‌ای بر تلویزیون خودمان الوند در ا دامه به غلبه کردن سریال‌های ترکیه‌ای بر سریال‌های تلویزیون خودمان در طول این سال‌ها اشاره کرد و سپس گفت: با کمی مدیریت صحیح و اطمینان می‌شود اعتماد مخاطبان به تلویزیون را دوباره به سال‌های طلایی برگرداند. پیشنهاد الوند به مدیران جدید سیما نویسنده «اتاق عمل» در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایسنا درخصوص پیشنهادش به مدیران جدید صدا و سیما گفت: به هنرمندانی که امتحان پس داده‌اند اعتماد کنند و فکر نکنند با یک شوخی اتفاق عجیب و غریب و جنجال راه می‌افتد. در حال حاضر فیلم‌هایی که اجازه اکران داده نمی‌شود اگر اکران شوند هیچ جنجالی نخواهد داشت. سریال «جاده قدیم» در حال حاضر به خاطر مساله لهجه دچار سوء‌تفاهم شده است و اجازه پخش ندارد؛ در حالی که مطمئنا نیت سازندگان این سریال این نبوده است که لهجه‌ای را به تمسخر بگیرند‌، سوءتفاهمی که در مورد «پایتخت» هم به وجود آمد. ما ملت سوء تفاهم هستیم و تلویزیون پشت کارهایش نمی‌ایستد این نویسنده در ادامه اظهار کرد: ما ملت سوء تفاهم هستیم، اما برای هر سوء تفاهمی که نباید ارزش قائل شد. خشایار الوند علت بروز برخی سوء تفاهم‌ها در سریال‌ها را پشتیبانی نکردن صداوسیما از کارهایش عنوان کرد و گفت: تلویزیون پشت کارهایش نمی‌ایستد و افرادی که به دنبال مطرح شدن هستند این سوءتفاهم‌ها را به وجود می‌آورند؛ در حالی که اگر سازمان صداوسیما پشت کارهایش بایستد می‌تواند این افراد را سرجایشان بنشاند و منجر به دلسرد شدن هنرمندان نشود. صداوسیما از نظر مالی که اوضاع درخشانی ندارد حداقل می‌تواند با پشتیبانی از کارهایی که ساخته می‌شوند دل سازندگان را به این خوش کند که پشتیبان دارند. نظر مثبت الوند به ادغام شبکه‌های تلویزیونی خشایار الوند در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایسنا در خصوص تصمیم معاون سیما مبنی بر ادغام برخی شبکه‌های تلویزیونی اظهار کرد: مدیریت متمرکز را اقدامی منطقی می‌دانم؛ اینکه به عنوان مثال یک مدیریت برای کارهای نمایشی تصمیم بگیرد باعث می‌شود یک سوژه در دو شبکه کار نشود و از طرفی سریال‌هایی هم که شبیه به هم هستند موازی‌کاری نخواهند داشت. اما به طور کلی همین که مدیریت متمرکزی صورت بگیرد فی‌النفسه کار درستی است. صدا و سیما قطاری که بی‌نهایت واگن‌ دارد این نویسنده همچنین در خصوص وضعیت صداوسیما و اینکه انبوه‌سازی در آن نمود دارد، گفت: یک موقعی سازمان را به قطار سنگینی تشبیه می‌کردم که تعداد واگن‌های آن به حدی زیاد است که این لوکوموتیو قادر به کشیدن آن‌ها نیست. چابک‌سازی در سازمان صداوسیما کار خوبی است. وظیفه مهمی بر دوش است صداوسیماست. صداوسیما هم دانشگاه است، هم آدم‌سازی می‌کند، هم جنبه سرگرمی دارد، هم پیام‌هایی را منتقل می‌کند و از طرفی به بینش سیاسی که دارد باید عمل کند. در نتیجه وظیفه عدیده‌ای گذاشته شده است که باید جوابگو باشد. واگن‌های بی‌خود این قطار حذف شوند الوند در عین حال با اعتقاد بر اینکه هر چه واگن‌های بی‌خود در این قطار حذف شوند، صداوسیما بهتر خواهد بود، گفت: سازمان‌های دیگر بودجه‌های کلانی دارند که بسیاری از فعالیت‌های آن‌ها بر دوش سازمان صداوسیماست؛ در حالی که صداوسیما وظیفه ندارد به عنوان مثال وظایف یک وزارت‌خانه را بر دوش بکشد. هر چه این واگن‌های بی‌خود که به قطار صداوسیما اضافه شده‌اند حذف شوند، بهتر خواهد بود. مدیریت جدید بی‌تجربه نیست نویسنده «اتاق عمل» درخصوص مدیریت جدید سازمان صداوسیما اظهار کرد: مدیریت جدید درست است که جدید است، اما بی‌تجربه نیست. آقای سرافراز سال‌هاست در صداوسیما مدیریت کرده‌اند و همچنین آقای پورمحمدی (معاون سیما)؛ به نظر من صداوسیما در حال حاضر احتیاج به شارژ مالی و زمان دارد تا قطار را به ریل اصلی برگرداند. همچنین از کسانی که بودجه سازمان را در نظر می‌گیرند انتظار می‌رود، در حد توقعی که می‌رود، بودجه صداوسیما را در نظر بگیرند. هیچگاه کاری که قرار است سانسور شود نمی‌نویسم این نویسنده در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه که متن سریال «اتاق عمل» تا چه میزان با خط قرمز مواجه شده است؟ گفت: به عنوان نویسنده هیچگاه کاری که قراراست سانسور شود نمی‌نویسم. اما گاهی اوقات پیش می‌آید که کاری را می‌نویسی و فکر می کنی اشکال ندارد اما نسبت به آن واکنش و حساسیت وجود دارد و چیزی را که فکر می‌کنی ممکن است کمی حساسیت برانگیز باشد هیچ حساسیتی نسبت به آن وجود ندارد. نمی‌دانم مدیریت جدید چگونه با این شرایط برخورد خواهد کرد. اما درخصوص «اتاق عمل» آنقدر مهران مدیری مسلط است که اگر جایی اشتباهی کنیم خود آقای مدیری آن را تصحیح می‌کند. در «اتاق عمل» از فیلتر مهران مدیری رد می‌شویم خشایار الوند در پایان گفت وگوی خود در پاسخ به این پرسش که «اتاق عمل» نسبت به سریال‌های دیگر مهران مدیری چه تفاوتی دارد؟ گفت: ما تا خودمان 15 قسمت از سریال را نبینیم متوجه نمی‌شویم که چه تفاوتی دارد. بنده بیشتر می‌نویسم و چیزی که می‌نویسم از فیلتر آقای مدیری رد می‌شود؛ البته مشاوره‌هایی هم می‌دهیم اما تصمیم نهایی با خود آقای مهران مدیری است. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن