تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون خشنود شود، خشنوديش او را به ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818847786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آفرینش حماسه ای ماندگار


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به بهانه ی سالروز عملیات طریق القدس آفرینش حماسه ای ماندگار تهران- ایرنا- هشتم آذر سالروز عملیات غرور آفرین طریق القدس است، عملیاتی که در آن غیورمردان سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران، شهر بستان را از محاصره ی رژیم بعث عراق آزاد ساختند و افتخار دیگری را برای این مرز و بوم به ارمغان آوردند.


سربازان سپاه اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس با ایثار و رشادت های فراوان، دلاورانه در برابر تهاجم نیروهای حزب بعث ایستادگی کردند و رویای دستیابی به خاک ایران را برای دشمنان پوچ ساختند.
نیروهای دلاور ایران شجاعانه از ناموس وطن پاسداری کردند و به حق، قهرمانان نامی این مرز و بوم لقب گرفتند. آنان در طول هشت سال جنگ نابرابر در برابر دشمن تجاوزگر با از خودگذشتگی های بسیار موفق شدند در عملیات های گوناگون نیروهای حزب بعث عراق را شکست دهند و برای ایران اسلامی افتخار آفرینند.
عملیات طریق القدس یکی از نبردهای بزرگ تاریخ دفاع مقدس است که در آن سربازان اسلام با تلاش فراوان توانستند شهر بستان را از وجود نیروهای عراقی پاک کنند و این شهر را آزاد سازند.
این عملیات با هدف آزادسازی شهر بستان، قطع ارتباط و انهدام نیروی دشمن مستقر در شمال و جنوب منطقه، تامین مرز و دسترسی به هورالهویزه با فرماندهی مشترک سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.
این نیروها برنامه ریزی های لازم برای دستیابی به هدف های مطرح شده و آزادسازی 70روستا و رسیدن به مرز بین المللی در نزدیکی هورالعظیم و آزادسازی 300 تا 350 کیلومتر از خاک آن منطقه ها را انجام دادند.
عملیات گسترده ی طریق القدس در نیمه شب هشتم آذر 1360 هجری خورشیدی از چند محور با رمز «یاحسین(ع)» در منطقه ی عمومی بستان و غرب سوسنگرد آغاز شد.
نیروهای یگان های سپاه در ابتدای عملیات به صورت پیاده از میدان های مین و مواضع دشمن عبور کردند و از محور شمالی منطقه، نیروهای احتیاط دشمن را در پشت خطوط پدافندی شکست دادند و پس از آن نیروهای زرهی ارتش نیز با حمله های پی در پی به عمق منطقه پیش رفتند تا آن که ساعت 6صبح آن روز تنگه چزابه به تصرف تیپ امام حسین(ع) و یکی از گردان های تیپ 3 زرهی از لشکر 92 درآمد.
سربازان اسلام با وارد شدن به منطقه ی ابوچلاچ از شمال منطقه ی عملیات، به طرف شرق و جنوب شرقی حرکت کردند. دلیرمردان سپاه اسلام با پیشروی های خود در روز دوم این نبرد، موفق شدند شهر بستان را پس از 427 روز اشغال نیروی های بعث، آزاد سازند.
رزمندگان اسلام برای حفظ مواضع به دست آمده در روزهای سوم تا پنجم این عملیات، به مبارزه با رژیم بعث پرداختند. در روز بعد نیروهای دشمن تلاش کردند تا از منطقه ی مثلث شکل شمال سابله، بستان را مورد تهدید قرار دهند، اما هوشیاری و عملکرد به موقع رزمندگان سبب شد تا دشمن عقب نشینی کند و به اهداف شان دست نیابد.
سرانجام عملیات طریق القدس پس از هفت روز تلاش و مبارزه ی دلیرانه ی غیورمردان ایران پایان یافت و شهر بستان و 70 روستای آن از وجود دشمن پاک سازی شد.
آزادسازی پنج پاسگاه مرزی، قطع ارتباط میان نیروهای دشمن در شمال غربی و جنوب غربی خوزستان در جاده ی فکه – جفیر، تصرف تنگه چزابه و دسترسی به هورالهویزه از دیگر دستاوردهای عملیات طریق القدس است.
همچنین در این عملیات 180 تانک و نفربر، 200 خودرو، 13 فروند هواپیما و چهار بالگرد دشمن منهدم شد و تعداد زیادی از نیروهای عراقی کشته و زخمی شدند.
عملیات طریق القدس که نمادی از دلاوری نیروهای ارتش و سپاه است، با هماهنگی و یاری تیپ های 14 امام حسین(ع)، 15 امام حسن(ع)، 25 کربلا و 24 امام سجاد(ع) از نیروهای سپاه و تیپ یکم از لشکر 77، 3 تیپ از لشکر 16 و تیپ 3 لشکر 92 از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد تا با رزم آوری دلاورمردان اسلام، افتخاری دیگر در تاریخ دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران به ثبت برسد.
امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی درباره ی این عملیات فرمودند: «... تلگراف های شریف که بشارت پیروزی قوای مسلح شجاع را بر قوای شیطان آمریکایی صدامیان که با هجوم ظالمانه ی خود فتح قادسیه را به مغزهای تهی از ایمان به غیب وعده می دادند، واصل گردید. اتکا به مسلسل و تانک و غفلت از خداوند قادر و جنود الهی، انسانها را به ورطه ی هلاکت و فضاحت می کشاند...»
معمار بزرگ انقلاب در سخنانی دیگر عملیات طریق القدس را فتح الفتوح نامیدند و فرمودند: «آن چه برای این جانب غرور انگیز و افتخار آفرین است، روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت طلبی این عزیزان- که سربازان حقیقی ولی الله الاعظم ارواحنا فداه هستند- می باشد و این است فتح الفتوح.»

با الهام از: کتاب آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس
گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9165**2002**9131


08/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن