تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شرّ زبان او پرهیز می کنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819227525




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رومی در سرزمین پارس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: "رومی" در سرزمین پارس شیراز- ایرنا- بزرگداشت بزرگان سرزمین پارس اتفاقی فرخنده و نیکو است و این بار قلم ها و سخن ها برای ارج نهادن به "سیروس رومی" از اهالی هنر، قلم و مطبوعات فارس جاری شدند.


سیروس رومی 27 آذر 1323 در شیراز به دنیا آمد و با درآمیختن جسم و جان خود با هنر در تاریخ فارس ماندگار شد.
رومی پنج سال قبل در گفت و گویی درباره خود چنین گفت: عمرم به آموزش گذشت حدود 60 سال یا آموزش دیدم یا آموزش دادم. تا این زمان قلم از دستم رهایی نیافته است. نوشتن و خواندن که عادتی دیرینه است مرا از دغدغه های اجتماعی و فشارهای روانی و یا به برداشتی دیگر من به درمان خود از این طریق می نشینم.
این دانش آموخته هنر در انستیتو مربیان امور هنری تهران، هنر خوشنویسی را در خدمت استادانی چون حمید دیرین، مجتبی ملک زاده و محمد مهاجر به طور مستقیم تا مرحله ممتازی به اوج رساند.
در نقاشی و تئاتر نیز در خدمت بزرگان هنر زمان شاگردی کرد و چاپ نخستین داستانش در سال 1347 در مجله فردوسی تهران، او را در قد و قامت یک نویسنده توانا معرفی کرد.
نشریه هنری "نقطه" در سال های 1349 و 1350 در زمره فعالیت های جدی وی در عرصه نشر به حساب می آمد.
رومی می گوید: چهار سال در دبیرستان و مدرسه راهنمایی امارات (دبی) هنر تدریس کردم و از سال 1350 دبیر هنر شدم.ابتدا در مدارس راهنمایی بعد دبیرستان و بالاخره در مراکز تربیت معلم شیراز تدریس کردم.از سال 1350 همکاری با مجله "هفت هنر" در تهران را شروع کردم در حالی که نوشته هایم در مجله فردوسی استمرار یافت.
رومی پس از بازگشت از دبی در سال 1354، چند نشریه دانش آموزی در شیراز راه اندازی کرد و سال 1358 به روزنامه خبرجنوب پیوست و فعالیت خبری داشت.
نقش فعال در راه اندازی روزنامه های عصرمردم (1374) و نیم نگاه (1376)، پارس (1379)، مجله چاووش و اینک در نشریه نسخه سبز از فعالیت های رومی در عرصه مطبوعات استان فارس بوده است.
آنچنانکه رومی خود روایت می کند از سال 1363 به حوزه پژوهش مطبوعات وارد شد و کتاب هایی چون فهرست روزنامه های فارس، تاریخ مطبوعات فارس(دوره قاجار)، تاریخ مطبوعات فارس(دوره رضا شاه)، تاریخ مطبوعات فارس(دوره محمد رضا شاه )، تاریخ نشریات پزشکی شیراز، شناسنامه مطبوعات فارس از آغاز تا امروز و ... حاصل این پژوهش ها بود.
این نویسنده و پژوهشگر کتاب تاریخ مطبوعات فارس در نشست تخصصی150 سال تاریخ مطبوعات فارس که در مرکز اسناد ملی فارس برگزار شد، با نگاهی گذرا بر بعضی ناگفته های تاریخ مطبوعات فارس گفت: با وجود اینکه اهالی استان فارس و شهر شیراز در تاریخ مطبوعات ایران نقش بسزایی داشته اند و به عنوان مثال اولین روزنامه ایران به دست یک شیرازی در تهران به چاپ رسید اما نخستین روزنامه شیراز را فردی غیر شیرازی به چاپ رساند.
سیروس رومی در ادامه به برخی ستیزه ها با مطبوعات در شیراز گذشته اشاره کرد و افزود: اولین روزنامه شیراز که بخش سیاسی آن ظل السلطان و بعد فرهنگی آن فردی بسیار دانشمند و با اصالتی کاشانی بود پس از مدتی با سو قصد به جان میرزا تقی خان کاشانی به تعطیلی کشیده شد و پس از آن نیز برخورد با سید ضیا طباطبایی، صاحب روزنامه ندای اسلام،روزنامه فکاهی ناهید و همچنین جلوگیری از انتشار روزنامه اولین زن روزنامه نگار ایرانی سبب شد این افراد به خارج از شیراز رفته و به ادامه کار رو.زنامه نگاری بپردازند.
وی بیان کرد: در مسیر مطالعه و تفحص در تاریخ 150 ساله مطبوعات فارس ، این سوال همواره در ذهن من باقی مانده که چه عواملی در شیراز به اینگونه برخوردها و جلوگیری از فعالیت مطبوعات مشغول بوده اند.
سردبیر ویژه نامه فرهنگی واژه با تاکید بر اینکه موج مقابله با رشد روزنامه نگاری تا اوایل دوره رضا پهلوی نیز در شیراز وجود داشت گفت: اما از پس عمه این وقایع فرهنگ در تار و پود مردم فارس و شیراز تنیده شده و همواره در برابر فعلیت های اقلیتی خاص دست از پویایی نکشیده است.
کورش کمالی سروستانی مدیر دانشنامه فارس و رییس مرکز سعدی شناسی نیز در این نشست تخصصی به تجلیل از مقام سیروس سیروس رومی پرداخته و با اشاره به دوره های زندگی وی گفت: استاد روزنامه نگاری فارس، سردبیر اکثر روزنامه های استان، سال های 93-1383، یک دهه را به پژوهش در تاریخ مطبوعات فارس می پردازد و در آرامشی خود خواسته و شرایط ساخته می کوشد که پس از گذران دوران سردبیری های پراضطراب روزنامه ها و مجلات و نیزآموزش های انفسی و آفاقی، به ثبت کارنامه روزنامه نگاران این دیار بپردازد. به کتابخانه ها سر می زند‏، آرشیوها را می کاود و با روزنامه نگاران کهنسال و جوان به گفتگو می نشیند و مهم ترین آثار تاریخ مطبوعات فارس را می آفریند.
رییس مرکز اسناد رسمی و کتابخانه ملی فارس نیز در آیین بزرگداشت استاد رومی با اشاره به اهمیت حوزه مطبوعات در شناخت روند تاریخ اجتماعی جریایانات حکومت و سیاست های کلان و از سوی دیگر آگاهی از مطالبات خواسته ها و آرزوهای مردم یک جامعه گفت: استاد رومی با ورود به عرصه تحقیق و مطالعه در تاریخ مطبوعات فارس به این عرصه دسترسی جامعی یافته است.
علی رنجبر خاطر نشان کرد: سیروس رومی در یک نگاه فراتر از صورت ظاهر مطبوعات وارد عرصه تحلیل محتوا شده و انتظار می رود شاهد در آینده عصاره این تلاش ها و بررسی ها در سطح کلان تری باشیم.
محمد رضا خالصی نویسنده و پژوهشگر حوزه مطبوعات فارس نیز در این مراسم با اشاره به برخی ویژگی های شخصیتی و حرفه ایی سیروس رومی برجستگی های آخرین اثر او با عنوان تاریخ طنز در مطبوعات فارس را برشمرد و در ادامه گفت: در کشوری که پژوهش و دانش اندوزی با هرمان و حسرت و رزق کم و شنیدن حرف های نا به جا همراه است کار استاد رومی بس بزرگ و قابل تقدیر است که از عشق سرشار وجود او منشا گرفته است.ک/3
2026 /675


06/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن