واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چگونه فیلمنامه بنویسیم؟
كتاب «عناصر فیلمنامهنویسی» نوشته "اروین آر. بلكر" با ترجمه "محمد گذرآبادی"، توضیح میدهد فیلمنامه چیست و چگونه نوشته میشود؟ از آنجا كه چارچوبی مشترك و همگانی وجود ندارد و نمیتوان مجموعه فیلمهایی را انتخاب كرد كه همه دیده باشند نویسنده مثالهای كتاب را از فیلمهای مشهور و كلاسیك انتخاب كرده است.كتاب «عناصر فیلمنامهنویسی» به دو بخش تقسیم شده است. فصول بخش اول به عناصر اولیه و اصلی فیلمنامهنویسی و فصول بخش دوم به جنبههای ثانوی این حرفه اختصاص دارد.مولف در بحث خود اشاره میكند که هیچ نویسنده یا معلمی نمیتواند به دیگران بیاموزد چگونه خلاق باشند یا چگونه الهام بگیرند ولی میتوان تكنیك و رویكرد حرفهای به یك فرم خلاقه را آموزش داد.وی فرق میان یك معمار و یك مهندس ساختمان را در تكنیك میداند و میافزاید، فیلمنامه نیز براساس تكنیك ساخته و پرداخته میشود و این تكنیك را میتوان آموخت. معلم نمیتواند به دانشجویان خود گوش حساس به گفتوگوها را بدهد؛ ولی میتواند تفاوتهای موجود میان یك گفتوگوی خوب و یك گفتوگوی بد را نشان دهد. نمیتواند به دانشجویان یاد بدهد چگونه یك پیرنگ را بیافرینند؛ ولی میتواند به آنها بیاموزد كه عیوب و نقایص یك پیرنگ را تشخیص دهند.به رغم چند فیلمنامه جالب و موفقی كه درصدد كشف اصول جدید برآمدهاند، نظریه بنیادی ارسطو در زمینه درامنویسی همچنان به قوت خود باقی استبلكر با بیان اینكه فیلنامهنویس میتواند اصول بنیادی درامنویسی را بیاموزد، اضافه میكند، قواعد یا قوانین مطلقی برای نوشتن فیلمنامه وجود ندارد ولی میراث دوهزار و پانصد ساله تحلیل دراماتیك و وجود دهها هزار فیلم داستانی به ما امكان میدهد تا اصول درامنویسی را از آنها استخراج كنیم.وی توضیح میدهد سبك و قرار دادهای درام از زمان یونانیان تا دوران الیزابت و عصر ویكتوریا تحت تاثیر «فروید» در دوران مدرن دچار تغییر و تحول زیادی شده است ولی به رغم چند فیلمنامه جالب و موفقی كه درصدد كشف اصول جدید برآمدهاند، نظریه بنیادی ارسطو در زمینه درامنویسی همچنان به قوت خود باقی است. بلكر توضیح میدهد ساختار فیلمنامه از عناصر زیر تشكیل میشود:پیرنگ: انتخاب و آرایش صحنهها برای نقل یك داستان و تاثیر نهادن بر مخاطب.شخصیت: جزییات و مشخصاتی كه به افراد در متن و زمینه پیرنگ جان میدهد.كشمكش: عامل پیش برنده.بحران: لحظهای كه داستان میتواند در یك جهت یا جهتی دیگر پیش برود.نقطه اوج: مهمترین بحران.معرفی: آنچه بیننده باید بداند و زمان آن.گفتوگو: ماهیت، ارزشها و محدودیتهای آن. وی در ادامه این عناصر ساختاری فیلمنامه را بررسی كرده است.به اعتقاد مولف، فیلمنامهنویس،كارگردان، تهیهكننده، تدوینگر، بیننده و هركسی كه درباره سینما مینویسد یا آن را آموزش میدهد باید با این عناصر بنیادی آشنا باشد. البته مجموعهای از جنبههای ثانوی نیز در كار فیلمنامهنویسی وجود دارد كه عبارتند از: «شكل و شمایل فیلمنامه» به عنوان طرح یا نقشه، «حرفه فیلمسازی» به عنوان یك مهارت، «صنعت و هنر»، «ملاحظات تولید»، «اشكال مختلف طرح یا خلاصه داستان»، «پیشنویس فیلمنامه» و «اقتباس».كتاب «عناصر فیلمنامهنویسی» نوشته اروین آر. بلكر توسط محمد گذرآبادی ترجمه شده و در شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 2400 تومان به فروش میرسد.گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1388]