تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845822426




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونه فیلم‌نامه بنویسیم؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چگونه فیلم‌نامه بنویسیم؟
فیلم‌نامه
كتاب «عناصر فیلمنامه‌نویسی» نوشته "اروین آر. بلكر" با ترجمه "محمد گذرآبادی"، توضیح می‌دهد فیلمنامه چیست و چگونه نوشته می‌شود؟ از آنجا كه چارچوبی مشترك و همگانی وجود ندارد و نمی‌توان مجموعه فیلم‌هایی را انتخاب كرد كه همه دیده باشند نویسنده مثال‌های كتاب را از فیلم‌های مشهور و كلاسیك انتخاب كرده است.كتاب «عناصر فیلمنامه‌نویسی» به دو بخش تقسیم شده است. فصول بخش اول به عناصر اولیه و اصلی فیلمنامه‌نویسی و فصول بخش دوم به جنبه‌های ثانوی این حرفه اختصاص دارد.مولف در بحث خود اشاره می‌كند که هیچ نویسنده یا معلمی نمی‌تواند به دیگران بیاموزد چگونه خلاق باشند یا چگونه الهام بگیرند ولی می‌توان تكنیك و رویكرد حرفه‌ای به یك فرم خلاقه را آموزش داد.وی فرق میان یك معمار و یك مهندس ساختمان را در تكنیك می‌داند و می‌افزاید، فیلمنامه نیز براساس تكنیك ساخته و پرداخته می‌شود و این تكنیك را می‌توان آموخت. معلم نمی‌تواند به دانشجویان خود گوش حساس به گفت‌وگوها را بدهد؛ ولی می‌تواند تفاوت‌های موجود میان یك گفت‌وگوی خوب و یك گفت‌وگوی بد را نشان دهد. نمی‌تواند به دانشجویان یاد بدهد چگونه یك پیرنگ را بیافرینند؛ ولی می‌تواند به آنها بیاموزد كه عیوب و نقایص یك پیرنگ را تشخیص دهند.به رغم چند فیلمنامه جالب و موفقی كه درصدد كشف اصول جدید برآمده‌اند، نظریه بنیادی ارسطو در زمینه درام‌نویسی همچنان به قوت خود باقی استبلكر با بیان اینكه فیلنامه‌نویس می‌تواند اصول بنیادی درام‌نویسی را بیاموزد، اضافه می‌كند، قواعد یا قوانین مطلقی برای نوشتن فیلمنامه وجود ندارد ولی میراث دوهزار و پانصد ساله تحلیل دراماتیك و وجود ده‌ها هزار فیلم داستانی به ما امكان می‌دهد تا اصول درام‌نویسی را از آنها استخراج كنیم.وی توضیح می‌دهد سبك و قرار دادهای درام از زمان یونانیان تا دوران الیزابت و عصر ویكتوریا تحت تاثیر «فروید» در دوران مدرن دچار تغییر و تحول زیادی شده است ولی به رغم چند فیلمنامه جالب و موفقی كه درصدد كشف اصول جدید برآمده‌اند، نظریه بنیادی ارسطو در زمینه درام‌نویسی همچنان به قوت خود باقی است. بلكر توضیح می‌دهد ساختار فیلمنامه از عناصر زیر تشكیل می‌شود:پیرنگ: انتخاب و آرایش صحنه‌ها برای نقل یك داستان و تاثیر نهادن بر مخاطب.شخصیت: جزییات و مشخصاتی كه به افراد در متن و زمینه پیرنگ جان می‌دهد.كشمكش: عامل پیش برنده.بحران: لحظه‌ای كه داستان می‌تواند در یك جهت یا جهتی دیگر پیش برود.نقطه اوج: مهمترین بحران.معرفی: آنچه بیننده باید بداند و زمان آن.گفت‌وگو: ماهیت، ارزش‌ها و محدودیت‌های آن. وی در ادامه این عناصر ساختاری فیلمنامه را بررسی كرده است.به اعتقاد مولف، فیلمنامه‌نویس،كارگردان، تهیه‌كننده، تدوینگر، بیننده و هركسی كه درباره سینما می‌نویسد یا آن را آموزش می‌دهد باید با این عناصر بنیادی آشنا باشد. البته مجموعه‌ای از جنبه‌های ثانوی نیز در كار فیلمنامه‌نویسی وجود دارد كه عبارتند از: «شكل و شمایل فیلمنامه» به عنوان طرح یا نقشه، «حرفه فیلمسازی» به عنوان یك مهارت، «صنعت و هنر»، «ملاحظات تولید»، «اشكال مختلف طرح یا خلاصه داستان»، «پیش‌نویس فیلمنامه» و «اقتباس».كتاب «عناصر فیلمنامه‌نویسی» نوشته اروین آر. بلكر توسط محمد گذرآبادی ترجمه شده و در شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 2400 تومان به فروش می‌رسد.گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1392]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن