تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820626939
فرق لعن و دشنام در قرآن وروایات
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فرق لعن و دشنام در قرآن و روایات
لعن در لغتلعن به معنای راندن ، دور کردن از روی غضب و نفرین کردن بیان شده است . راغب اصفهانی می گوید :" اللعن : الطرد والإبعاد على سبیل السخط ، وذلك من الله تعالى فی الآخرة عقوبة ; وفی الدنیا انقطاع من قبول رحمته وتوفیقه، ومن الإنسان دعاء على غیره ؛ لعن دور كردن و راندن كسی به حالت ناراحتی است كه در قیامت از جانب خدا یك نوع عقوبت محسوب میشود ، ولی در دنیا از طرف خداوند دوری از رحمت وسلب توفیق عبد و از جانب بندگان دعا بر دیگری است . 1به طوری که در مورد شیطان نیز گفته شده : « طردوه و أبعدوه و هو لعینٌ طریدٌ و قد لعن الله ابلیس: طرده من الجنّه و أبعده من جوار الملائکه » .خداى بزرگ در قرآن، شیطان را لعن نموده و این لعن به معناى دور کردن او از بهشت و همسایگى فرشتگان است . سب و شتم در لغتابن أثیر: « السبّ : الشتم »2سب همان شتم (ناسزا و فحش ) است . در قرآن نزدیک به 40 آیه واژه ی " لعن " در مصادیق گوناگون بیان شده است اما واژه ی " سبّ " (دشنام زشت ودردناک ) دو مورد آن هم در یک آیه بیان شده است که در آنجا بیان می کند که " معبودهای مشرکان را دشنام نگویید زیرا که آنها هم از روی جهل معبودهای شما را دشنام می گویند . "3البته باید توجه نمود که این آیه نشانگر لزوم رعایت احترام به مقدسات دیگران و حتى بت هاى مشرکان نیست ; بلکه نهى و جلوگیرى « سبّ » ، بدین جهت است که دشنام گفتن به مقدسات بت پرستان ، موجب مى شود که آنان نیز خداوند را دشنام گویند ; چرا که اگر احترام به مقدسات مشرکان لازم بود ، حضرت ابراهیم (علیه السلام) و پیامبر اسلام ، بت ها را نمى شکستند و قرآن عمل حضرت ابراهیم را فضیلت نمى دانست . از برخى آیات قرآن مى توان مصادیق سبّ را استفاده نمود ، نظیر : " وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ ; داستان او به سگ مى ماند ".4 و در جایى دیگر مى فرماید : " مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ ; مثل آنانى که تورات را به دوش گرفته و به آن عمل نمى کنند مانند داستان الاغ است " 5 . و درباره ابولهب مى فرماید : " تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ ; بریده باد دو دست ابولهب " 6. و درباره اصحاب اخدود مى فرماید : " قُتِلَ اصحابُ الاُخدود ; مرگ بر اصحاب اخدود " 7آیه: " لاَّ یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ وَكَانَ اللّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا ; خداوند بانگ برداشتن به بد زبانى را دوست ندارد ، مگر کسى که بر او ستم رفته باشد " 8، می توان استفاده کرد که خداوند غریو و بانگ بد را دوست ندارد جز درباره کسى که مورد ظلم قرار گرفته باشد . از این آیات مى توان تجویز سبّ و شتم را در مواردى ، برداشت نمود .مرحوم شیخ انصارى مى فرماید : اصل در دین ، احترام مؤمن است و جز در مواردى که به طور یقین ثابت نشده ـ کسى را ـ نمى توان از این اصل استثنا و جدا کرد ; نظیر غیبت کسى که آشکارا فساد انجام مى دهد. چنان که در سب و دشنام بدعت گذار و متجاهر به فسق این استثنا وجود دارد . بنابراین سبّ و شتم همیشه مذموم نیست و از آیه (لا تسبّوا) حکم مذمت کلی سبّ فهمیده نمى شود ، بلکه آیه یاد شده تصریح دارد که در شرایط خاص نباید موجب تحریک احساسات مخالفان را فراهم آورد .بنابراین واژه سبّ و لعن از نظر مفهوم در دو مقوله جداگانه قرار دارد و از جهت حکمى ، هر یک در برخى از شرایط و موقعیت ها روا مى باشد .لعن موجب بازدارندگى و عبرت آموزى است ، به عبارت دیگر موجب گرایش به سوى خوبى ها و ابراز بیزارى از بدى ها مى شودفلسفه لعننخستین پرسشى که ذهن هر جستجوگر با آن روبرو مى شود این است که چرا لعن و دشنام ؟ مگر لعن و دشنام چه ویژگى یا فایده اى دارد؟ در تبیین فلسفه سبّ و لعن از مجموعه آیات چنین به دست مى آید که محوریّت ایمان و توحید دو چیز است ؛ یکى پذیرش ولایت الهى ـ تولّا ـ و دیگرى برائت و تنفر . فلسفه لعن را مى توان در چند اصل بیان نمود :
1- لعن مظهر تبرّى و برائت جستن از کافران و ستمگران است . چرا که یکى از واجبات که در قرآن و سنّت به آن سفارش شده محبت دوستان خدا و بغض دشمنان خداست، و از سویى حب و بغض براى خدا نشانه کمال ایمان است ; « من أحب الله و أبغض لله و اعطى لله فهو ممن کمل ایمانه » ; کسى که براى خدا دوست بدارد و براى خدا دشمنى ورزد و براى خدا بخشایش کند ایمانش کامل است 9 . روشن است که دشمنى با دشمنان خدا از راه هاى گوناگون ممکن است که یکى از آنها لعن و نفرین است .2- لعن یک نوع مبارزه با ستمگران است ; در زمانى که گروهى مورد ستم قرار گرفته و نمى توانند از حقوق خود دفاع نمایند ، راهى جز نفرین و لعن ستمگران ندارند . امروزه مسلمانان جهان از آمریکا به راه هاى گوناگون از جمله لعن و نفرین و یا به عبارت دیگر با شعار مرگ بر آمریکا ، ابراز تنفر مى نمایند و این خود افزون بر آن که یک نوع مبارزه است ، موجب انسجام و اتحاد مسلمانان مى شود . 3- لعن و نفرین موجب شناخت حق از باطل مى گردد . 4- لعن موجب بازدارندگى و عبرت آموزى است ، به عبارت دیگر موجب گرایش به سوى خوبى ها و ابراز بیزارى از بدى ها مى شود .از این رو مردم با لعن و نفرین نه تنها سردمداران شر و بدى را از خود دور مى سازند بلکه راه و روش آنان را نیز مذمّت نموده و در مقابل راه حق ، عدالت و تقوا ترویج مى شود .قرآن کریم از قول ابراهیم خلیل مى فرماید : " وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ لِأَبِیهِ وَقَوْمِهِ إِنَّنِی بَرَاء مِّمَّا تَعْبُدُونَ ; و هنگامى که ابراهیم به (نا) پدرى خود و قومش گفت : من از آنچه شما مى پرستید بیزارم " . 10در جاى دیگر مى فرماید : " فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ إِنَّ إِبْرَاهِیمَ لأوَّاهٌ حَلِیمٌ ; چون براى ابراهیم روشن شد که او دشمن خداست از او بیزارى جست چرا که ابراهیم شخصى بردبار و خداترس بود ". 11آیات قرآن از یک سو مردم را به قرار گرفتن در لواى خدا و رسول که از آن به « ولایت » یا « تولّا » تعبیر مى شود فرا مى خوانند و از سوى دیگر یک نوع هشدار را در بر دارد ، یعنى به مسلمانان گوشزد مى کنند که نباید به دشمنان خدا و رسول روى آورند و از خدا و رسول روى برگردانند ، از این اصل به « تبرّى » یاد مى شود . بنابراین پذیرش ولایت خدا و رسول از ویژگى هاى مؤمنان به شمار مى آید چنان که برائت و بیزارى با استفاده از راه هاى مناسب نیز از ویژگى هاى مؤمن است . برخى از مصادیق کسانى که بیزارى از آنان واجب است : مغضوبان خداوند" یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَوَلَّوْا قَوْمًا غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ ; اى مؤمنان هرگز قومى را که خدا بر آنان غضب کرده یار خود مگیرید " .12 ستمگران بر مسلمانان" إِنَّمَا یَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَأَخْرَجُوكُم مِّن دِیَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَمَن یَتَوَلَّهُمْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ; خداوند شما را ـ از عدالت و نیکى ـ با کسانى که شما را از وطن خود بیرون نموده و با شما جنگ کردند و با یکدیگر همدست شدند نهى مى کند و هر کس آنان را دوست بگیرد ، ستمکار است . "13 کافرانآیات قرآن که اوصاف کافران را بیان می کند ،در آخر آنان را مورد لعن قرار داده و بیان می کند که مقدمات بدبختی به دست خود انسان است و آنها مورد لعن و قهر خداوند قرار می گیرند و این به خاطر کفر و لجاجتشان است نه اینکه خداوند با آنها دشمنی داشته باشد . 14 زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیان 1-المفردات /ص 4512- النهایة /ج 4 /ص 3303- انعام / 1084- اعراف /1765- جمعه /56- مسد / 17- بروج / 48- نساء /1489- کافی /ج 3 /ص 18910- زخرف /2611- توبه /11412- ممتحنه /1313- ممتحنه /914- بقره /88
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 303]
صفحات پیشنهادی
فرق لعن و دشنام در قرآن وروایات
فرق لعن و دشنام در قرآن وروایات-فرق لعن و دشنام در قرآن و روایاتلعن در لغتلعن به معنای راندن ، دور کردن از روی غضب و نفرین کردن بیان شده است . راغب اصفهانی می ...
فرق لعن و دشنام در قرآن وروایات-فرق لعن و دشنام در قرآن و روایاتلعن در لغتلعن به معنای راندن ، دور کردن از روی غضب و نفرین کردن بیان شده است . راغب اصفهانی می ...
کاغذ از پلهی گرانی بالا رفت
احادیث و روایات: امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزهدار هنگام افطار مستجاب مىشود. .... حافظ برمبناي نيست انگاري · حافظ از نگاه ديوانش · فرق لعن و دشنام در قرآن وروایات ...
احادیث و روایات: امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزهدار هنگام افطار مستجاب مىشود. .... حافظ برمبناي نيست انگاري · حافظ از نگاه ديوانش · فرق لعن و دشنام در قرآن وروایات ...
عنایت شاعرانه امام علی(ع)
احادیث و روایات: امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمىشود و جز با معصيت خدا بدبخت نمىگردد. .... مطالب بعدی. فرق لعن و دشنام در قرآن وروایات · حافظ از نگاه ...
احادیث و روایات: امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمىشود و جز با معصيت خدا بدبخت نمىگردد. .... مطالب بعدی. فرق لعن و دشنام در قرآن وروایات · حافظ از نگاه ...
نقد و بررسي روايات هاروت و ماروت
اين مقاله به بررسي روايات، ديدگاه هاي صاحب نظران و فريقين در اين زمينه پاسخ ... اين روايت، با تفاوت اندک، در مضامين آن و با سندها و طرق مختلف، در بسياري از جوامع ... نقل کرده اند: لعن الله الزهره فانها هي التي فتنت الملکين: هاروت و ماروت؛(14) و نيز ... مي افتاد، آن را دشنام مي داد و مي گفت: اين همان زني است که هاروت و ماروت را فريفته است.
اين مقاله به بررسي روايات، ديدگاه هاي صاحب نظران و فريقين در اين زمينه پاسخ ... اين روايت، با تفاوت اندک، در مضامين آن و با سندها و طرق مختلف، در بسياري از جوامع ... نقل کرده اند: لعن الله الزهره فانها هي التي فتنت الملکين: هاروت و ماروت؛(14) و نيز ... مي افتاد، آن را دشنام مي داد و مي گفت: اين همان زني است که هاروت و ماروت را فريفته است.
وحدت اسلامي
(18) برخي روايات، در باره ي مخافان اهل بيت، بيان تاريخ حيات و واقعيات زندگي ... تند، به بدگويي و لعن و دشنام به آنان پرداخته است،ر که مقصود حضرت رضا (عليه ...
(18) برخي روايات، در باره ي مخافان اهل بيت، بيان تاريخ حيات و واقعيات زندگي ... تند، به بدگويي و لعن و دشنام به آنان پرداخته است،ر که مقصود حضرت رضا (عليه ...
استفاده از لحظه هاى دنيا
احادیث و روایات: امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است. ... يَبْلُغُ الْخَيْرَ، وَ بِها يَنْجُو مِنَ الشَرِّ، اِنَّهُ اِذا قالَ الْعَبْدُ: لَعَنَ اللهُ الدُّنْيا، قَالَتِ الدُّنْيا: لَعَنَ اللهُ اَعْصانا لِرَبِّهِ....(1)ترجمه حديث:پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: به دنيا، دشنام ندهيد، چرا كه ... تفاوت در چگونگى استفاده از ابزارى به نام دنيا است.
احادیث و روایات: امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است. ... يَبْلُغُ الْخَيْرَ، وَ بِها يَنْجُو مِنَ الشَرِّ، اِنَّهُ اِذا قالَ الْعَبْدُ: لَعَنَ اللهُ الدُّنْيا، قَالَتِ الدُّنْيا: لَعَنَ اللهُ اَعْصانا لِرَبِّهِ....(1)ترجمه حديث:پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: به دنيا، دشنام ندهيد، چرا كه ... تفاوت در چگونگى استفاده از ابزارى به نام دنيا است.
وحدت در قرآن (2)
احادیث و روایات: امام صادق (ع):مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون ... و در روايتي ديگري آن حضرت نيز مي فرمايد:واي بر شما که لعن به مؤمنان داشته ... حتي کساني که علناً حضرت را دشنام مي دادند و در مرحله اي با حضرت جنگيدند، تکفير و ..... هايي دارد ولي تفاوت هاي محسوسي نيز در ميان است كه نمي توان آن را ناديده گرفت.
احادیث و روایات: امام صادق (ع):مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون ... و در روايتي ديگري آن حضرت نيز مي فرمايد:واي بر شما که لعن به مؤمنان داشته ... حتي کساني که علناً حضرت را دشنام مي دادند و در مرحله اي با حضرت جنگيدند، تکفير و ..... هايي دارد ولي تفاوت هاي محسوسي نيز در ميان است كه نمي توان آن را ناديده گرفت.
ارتداد در قرآن
ارتداد در قرآن نويسنده:مرتضى رحيمى مقدمه «ارتداد» در لغتبه معنى بازگشت و رجوع .... در بسيارى از روايات آمده است كه آيه 54 سوره مائده در مورد على عليه السلام در فتح ... عمار مىكنند و پيامبر صلى الله عليه وآله درباره عمار مىفرمايند: «عمار از فرق سر تا پا ... ايشان مىشود و آنها همواره در اين لعن مىمانند و مجازاتشان تخفيف نمىيابد و به آنها ...
ارتداد در قرآن نويسنده:مرتضى رحيمى مقدمه «ارتداد» در لغتبه معنى بازگشت و رجوع .... در بسيارى از روايات آمده است كه آيه 54 سوره مائده در مورد على عليه السلام در فتح ... عمار مىكنند و پيامبر صلى الله عليه وآله درباره عمار مىفرمايند: «عمار از فرق سر تا پا ... ايشان مىشود و آنها همواره در اين لعن مىمانند و مجازاتشان تخفيف نمىيابد و به آنها ...
انسجام اسلامى در سيره اهل بيت (عليهم السلام)
آن بزرگوار اصحاب خود را از كارهاى تفرقه انگيز مانند سب و لعن كه نشانگر ... بينىگروهى است به شدت نهى مىفرمودند: « من خوش ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد ! .... سرّ تاييد همه گرايشها و فرق مذهبى مسلمانان از اين قيام و مقابله، شايد در همين نكته نهفته باشد. .... (35) روايات بسيار ديگرى در حرمت خون و مال مسلمان از شيعه و سنى وارد شده است خود ...
آن بزرگوار اصحاب خود را از كارهاى تفرقه انگيز مانند سب و لعن كه نشانگر ... بينىگروهى است به شدت نهى مىفرمودند: « من خوش ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد ! .... سرّ تاييد همه گرايشها و فرق مذهبى مسلمانان از اين قيام و مقابله، شايد در همين نكته نهفته باشد. .... (35) روايات بسيار ديگرى در حرمت خون و مال مسلمان از شيعه و سنى وارد شده است خود ...
رعایت احترام به والدین
احادیث و روایات: امام علی (ع):عقل راهنمايى مى كند و نجات مى دهد و نادانى گمراه مى كند و ... و لعن نمايند مثل اينکه پدر کسي را سبّ کند که او هم برگردد پدرش را دشنام گويد.
احادیث و روایات: امام علی (ع):عقل راهنمايى مى كند و نجات مى دهد و نادانى گمراه مى كند و ... و لعن نمايند مثل اينکه پدر کسي را سبّ کند که او هم برگردد پدرش را دشنام گويد.
-
گوناگون
پربازدیدترینها