تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860404366
![نمایش مجدد: یادداشت/ ابراهیم دادجو ریشههای علوم انسانی و راهکارهای اسلامیشدن آن refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
یادداشت/ ابراهیم دادجو ریشههای علوم انسانی و راهکارهای اسلامیشدن آن
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ ابراهیم دادجو
ریشههای علوم انسانی و راهکارهای اسلامیشدن آن
برای اسلامی شدن علوم، باید جهانبینی اسلامی را وارد علوم کرد و این امر بدون توجه به هستی، انسان، معرفت و ارزشهای انسانی محقق نمیشود.
![خبرگزاری فارس: ریشههای علوم انسانی و راهکارهای اسلامیشدن آن خبرگزاری فارس: ریشههای علوم انسانی و راهکارهای اسلامیشدن آن](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/09/01/13930901000595_PhotoA.jpg)
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وبگاه سدید، متن پیش رو خلاصهای از جزوه درسگفتار «فلسفه علوم انسانی اسلامی» با تدریس «ابراهیم دادجو » در باب راهکارهای اسلامی شدن علوم انسانی است. این درسگفتار حاصل سلسله جلسات سطح دو سیزدهمین دوره آموزشى تربیتى «والعصر» است که در تابستان 1390 برگزار شده است؛ و به همت موسسه علمی فرهنگی سدید، پس از پیادهسازى و ویرایش در اختیار علاقهمندان قرار مىگیرد. برای اینکه فرهنگ جامعه ما اسلامی شود، باید علوم ما اسلامی باشد. فرهنگ جامعه، مجموعه معرفتها و علومی است که جریان جامعه را به آن سمت میبرند. بنابراین اگر علوم غربی در دانشگاههای ما رواج پیدا کند، سبک زندگیها و فرهنگ جامعه، غربی میشود. از اینرو اسلامیشدن علوم، ضرورت دارد. *نگاه بیرونی و درونی به علم پیش از این که در مورد ساختار کلی علوم انسانی و اسلامیشدن علوم صحبت کنیم، ابتدا باید بیان کرد که علوم دو نوع هستند: علومی که در مورد یک موضوع بحث میکنند و علومی که موضوع آنها، یک علم است و در واقع نگاهی بیرونی به آن علم دارند. از نوع اول میتوان فیزیک را مثال زد که موضوع آن ماده است، اما از نوع دوم، میتوان فلسفههای مضاف را مثال زد که از بیرون به یک علم نگاه میکنند و آن را مورد نقد و بررسی قرار میدهند. مثال دیگر برای نوع دوم، فلسفه اولی است. زمانی که در تک تک علوم یک سری بحثهایی مطرح شد که آن علوم نمیتوانستند خودشان پاسخگوی این مباحث باشند، علم دیگری به وجود آمد که از بالا به علوم مختلف نگاه میکند. این علم را «مابعدالطبیعه» یا «فلسفه اولی» نام نهادند و اولین کسی که به مابعدالطبیعه پرداخت، ارسطو بود. *تقسیمبندی دوگانه علوم در یک تقسیمبندی، علوم را به طبیعی و انسانی تقسیم میکنند. علوم طبیعی علومی هستند که ذهن انسان در آن نقشی ندارد و صرفاً مواد خارجی –جاندار و بیجان- را بررسی میکند. در حالیکه علوم انسانی کاملاً با ذهن انسان درگیر هستند. اگر انسان و ذهنیت انسان نباشد، علوم انسانی وجود ندارد. فلسفه، اقتصاد، روانشناسی، جامعهشناسی، حسابداری و آمار از این قبیل هستند و ذهن انسان آنها را تولید کرده است. البته علوم انسانی به دو دسته پایه و غیر پایه تقسیم میشود که ریاضیات و منطق جزء علوم پایه قرار میگیرند. البته طبق این تقسیمبندی، فلسفه جزء علوم طبیعی قرار میگیرد، از اینرو باید علوم را دقیقتر تعریف کرد. بنابراین بهتر است چنین گفته شود که علوم طبیعی، علومی هستند که ابزار پژوهش آنها در درجه اول، حس است؛ یعنی ما در علوم طبیعی در وهله اول با حسّمان با همهچیز برخورد میکنیم و سپس در موردش تعقل میکنیم در حالیکه علوم انسانی، علومی هستند که ابزار پژوهش آنها در درجه اول عقل است، زیرا عقل آنها را تولید کرده است. *آیا علوم طبیعی اسلامی داریم؟ از آنجا که رسالت اسلام، هدایت جامعه بشری است و خیلی در مورد طبیعیات بیانی ندارد، ما چیزی تحت عنوان علوم طبیعی اسلامی نمیتوانیم داشته باشیم. البته جهانبینی دانشمندان اسلامی در علوم طبیعی مؤثر است و به آن جهت میدهد، اما اینکه ماهیت این علوم، اسلامی شود، معنای خاصی ندارد. احادیثی مانند طبالرضا و… نیز زیاد قابل اعتماد نیست. برای اسلامیشدن هم باید مبنا قرآن کریم باشد نه روایات. به این دلیل که احادیث قطعیالصدور تعدادشان اندک است، ضمن اینکه اگر از این احادیث استفاده شود، علم شیعی ایجاد میشود؛ به این معنا که فِرَق مسلمان دیگر، آن را نمیپذیرند. *علوم دینی؛ جزء علوم انسانی همانگونه که ذکر شد، نگاه بیرونی به علوم انسانی، یعنی فلسفه علوم انسانی و اگر این نگاه بیرونی را از منظر دینی داشته باشیم، فلسفه علوم انسانی اسلامی بررسی میشود. بر اساس تقسیمبندی که ارائه دادیم، بیان شد که علوم انسانی یا علوم پایهاند و یا علوم غیر پایه و علوم پایه به ریاضیات و منطق تقسیم میشوند. علوم غیر پایه از علوم انسانی، یا عقلی محض است یا عقلی- نقلی است یا عقلیِ تجربی. با توجه به تعریف دقیقی که از علوم انسانی بیان شد، علوم دینی از جمله علوم انسانی به شمار میآیند، زیرا ابزار اولیه تحقیق آنها عقل است و سپس به نقل یا تجربه میپردازند. *طرح جهانبینی اسلامی؛ راه اسلامیشدن علوم برای اسلامیشدن علوم، باید جهانبینی اسلامی را وارد علوم کنیم. جهانبینی اسلامی چهار مؤلفه مهم دارد که هرکدام باید به تفصیل بحث شوند. این چهار مؤلفه عبارتاند از: هستی، انسان، معرفت و ارزشها. توضیح اینکه ابتدا باید هستی و عالم را از نظر اسلام بیان کنیم، سپس انسان را از منظر اسلام بررسی کنیم که اسلام چه نگاهی به انسان دارد و انسان را چگونه تعریف میکند. سوم، بحث فهم و معرفت انسان است که نظر اسلام را در این رابطه باید بدانیم و چهارم، ارزشهایی است که اسلام برای انسان و جامعه انسانی بیان میکند. بنابراین برای اسلامیشدن علوم، ابتدا باید این چهار موضوع از قرآن و روایات استخراج شود. به این دلیل که در واقع این چهار موضوع پشتوانههای اسلامیشدن علوم هستند. البته میزان تأثیر و تزریق جهانبینی اسلامی در علوم، متفاوت است. در حال حاضر متأسفانه زیاد روی این جهانبینی اسلامی کار نمیشود. *محافل تولید علم در ایران در باب تولید علوم انسانی اسلامی سه محفل عمده در کشور وجود دارد. یکی فرهنگستان علوم قم است که قائل است جهانبینی اسلامی کل دانشها را –چه انسانی و چه طبیعی- میتواند تأمین کند. از اینرو حتی استخراج فیزیک اسلامی را از متون اسلام میتوان انتظار داشت. این نظریه، آرمانی و غیرواقعبینانه است و در صورت صحیحبودن، حدود دوهزار سال طول میکشد. محفل دوم، موسسة امام خمینی رحمةالله است که راه حل اسلامیشدن علوم را در این میداند که در تک تک علوم، از میان حوزویان شخصیتهایی بروز کنند که توانایی اجتهاد در علوم انسانی را داشته باشند و بر علوم انسانی هم واقف باشند؛ یعنی به علوم غربی هم تسلط داشته باشند. این افراد این دو قسمت را با هم تلفیق میکنند و به عنوان مثال روانشناسی اسلامی تولید میشود. محفل سوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که بین دیدگاه آنها و مؤسسه امام خمینی رحمهالله فرق چندانی وجود ندارد و بیشتر تفاوتها در جزئیات است. این افراد هم قائل به ضرورت اجتهاد برای تولید علوم اسلامی هستند، اما اجتهادی عمیقتر از آنچه مؤسسه امام مد نظر دارد. در بین این افراد البته عدهای هم هستند که میگویند جهانبینی آنچنان هم تأثیر ندارد و تأثیرش خیلی کم است. بعضی هم قائل هستند که باید با اجتهاد متجزّی، مباحث علوم انسانی را پیش برد. متأسفانه در حال حاضر همه افراد، حلقه حلقه پژوهش میکنند و ارتباطی با هم ندارند و به تبع این مشکل نمیتوانیم یک پیوستار دانش به وجود بیاوریم و حلقههای متصل ایجاد کنیم. این اتصال باید بر اساس جهانبینی اسلامی به وجود بیاید تا حرکت علمی استمرار پیدا کند. انتهای پیام/ک
93/09/01 - 14:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
جمشیدیها در گفتوگو با فارس: تحول در علوم انسانی با تکرار حرفهای غربیها محقق نمیشود
جمشیدیها در گفتوگو با فارس تحول در علوم انسانی با تکرار حرفهای غربیها محقق نمیشودرئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت تحول در علوم انسانی با تکرار حرفهای غربیها محقق نمیشود ما باید دلایل شکوفایی تمدن اسلامی را بیان کرده و وضع گذشته و فعلیمان را به آینده ببریم غامیر ابراهیم رسولی در گفتوگو با فارس: مطالبه رهبری درباره فضای آزاداندیشی در علوم انسانی در حد شعار باقی ماند
امیر ابراهیم رسولی در گفتوگو با فارس مطالبه رهبری درباره فضای آزاداندیشی در علوم انسانی در حد شعار باقی ماندمدیر مسئول ماهنامه فرهنگ امروز گفت در حوزه علوم انسانی باید بتوانیم به آن فضای آزاداندیشی که سالها مطالبه رهبری است برسیم اما متأسفانه این مهم در حد شعار مانده است امیمهدی گلشنی در گفتوگوی مشروح با فارس: کارهایمان در حوزه علوم انسانی، تقلیدی و تولید مقالاتمان نمایشی است/ توجه
مهدی گلشنی در گفتوگوی مشروح با فارس کارهایمان در حوزه علوم انسانی تقلیدی و تولید مقالاتمان نمایشی است توجهی که به ورزش میشود به علم نمیشودعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی میگوید برخی کارهایمان نمایشی است مثلاً تولید مقاله او تأکید میکند علمی که ما در اختیار داریم نه برایماهمایش هم اندیشی اساتید برجسته علوم انسانی بهمن ماه برگزار می شود
همایش هم اندیشی اساتید برجسته علوم انسانی بهمن ماه برگزار می شود تهران- ایرنا- در جلسه 71 شورای علمی راهبردی هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد همایش هم اندیشی اساتید برجسته علوم انسانی کشور بهمن ماه سال جاری در یکی از دانشگاه های توحید جلیلی در نشست هماندیشی شهرداری مشهد: برای تحول علوم انسانی باید نظریهپردازی را از میدان واقعیات آغاز کن
وحید جلیلی در نشست هماندیشی شهرداری مشهد برای تحول علوم انسانی باید نظریهپردازی را از میدان واقعیات آغاز کنیموحید جلیلی درباره تحول علوم انسانی گفت یه جای اینکه در اتاقهای دربسته محیطهای اجرایی و دانشگاهی بنشینیم و مدلهای نظری را مبتنی بر یک مفروضات انتزاعی شکل بدهیم برویمخروجی علوم انسانی یکسان، در مناطق مختلف متفاوت است -
استاد دانشگاه تهران خروجی علوم انسانی یکسان در مناطق مختلف متفاوت است حجتالاسلام مرقاتی با بیان اینکه خروجی علوم انسانی یکسان در مناطق مختلف متفاوت است گفت نقدمان به دانشگاه و حوزه این است که نباید علوم انسانی را دریافت کرده و بدون این که دگرگونی و پالایشی در آن صورت دهندهمایش هم اندیشی اساتید برجسته علوم انسانی بهمن ماه برگزار می شود -
به منظور حمایت از کرسی های نظریه پردازی همایش هم اندیشی اساتید برجسته علوم انسانی بهمن ماه برگزار می شود جلسه 71 شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر داستعمار برای براندازی اسلام از راه علوم انسانی وارد شد/کوتاهی در استخراج علوم انسانی از قوانین اسلام
آیتالله حائری شیرازی استعمار برای براندازی اسلام از راه علوم انسانی وارد شد کوتاهی در استخراج علوم انسانی از قوانین اسلام عضو مجلس خبرگان رهبری گفت در عصر ما استعمار برای براندازی اسلام و پیشبرد اهداف خود از راه علوم انسانی وارد شد به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگارانمعاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مطرح کرد استفاده صحیح از نیروی انسانی عامل مهم افزایش بهرهوری سیستم بهداشتی
معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مطرح کرداستفاده صحیح از نیروی انسانی عامل مهم افزایش بهرهوری سیستم بهداشتیمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت استفاده بهجا از نیروی انسانی عامل مهمی در افزایش بهرهوری سیستم بهداشتی درمانی است به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر عبدالمحمد خروانکاوی میتواند هسته اصلی علوم انسانی باشد
۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۷ ۵۷ ۲۰کد خبر ۱۰۶۹۲ روانکاوی میتواند هسته اصلی علوم انسانی باشدپژوهشگر و دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت تحول معتقد است ایران برای دستیابی به الگوهای اسلامی و ایرانی پیشرفت به نسخههای بومی و منطبق با ساختارهای شخصیت ایرانیان نیاز دارد یونس یونسیان در گفبا حضور احمدی در نشست خبری برنامههای هفته ملی پژوهش تشریح شد/ ایجاد تحول در حوزه علوم انسانی در بخش پژوهش
با حضور احمدی در نشست خبریبرنامههای هفته ملی پژوهش تشریح شد ایجاد تحول در حوزه علوم انسانی در بخش پژوهشبا حضور معاون پژوهشی وزارت علوم در نشست خبری برنامههای هفته ملی پژوهش تشریح شد به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم در نشست خبری کیادداشت /امیرابراهیم رسولی وحدت اصولگرایان، سخت یا آسان
یادداشت امیرابراهیم رسولیوحدت اصولگرایان سخت یا آسانچندی پیش نشستی در میان طیفها و گروههای مختلف اصولگرایی و بر مبنای وحدت تشکیل شد و روزنهای از امید را در میان اقشار دلسوز و انقلابی ایجاد کرد اما مهمتر از آن باید دید آینده این نشست چگونه رقم خواهد خورد به گزارش سرویس فضایدشمن در عصر ما از راه علوم انسانی وارد شده است
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۳ آیت الله حائری شیرازی گفت دشمن در عصر ما برای براندازی اسلام و پیشبرد اهداف استعماری اش از راه علوم انسانی وارد شده است به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیت الله حائری شیرازی در نشست منطق عاشورایی که در دانشگاه علم و صنعت برگزكنفرانس بينالمللی «اسلامیسازی علوم انسانی» در اندونزی برگزار میشود -
با حضور آیتالله رشاد كنفرانس بينالمللی اسلامیسازی علوم انسانی در اندونزی برگزار میشود آيتالله علیاكبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی به عنوان سخنران ارشد در كنفرانس بينالمللی اسلامیسازی علوم انسانی كه روزهای 28 و 29 آبان ماه در جاكارتای اندونزی برگزار میشجام جم آنلاین-خروجی علوم انسانی یکسان، در مناطق مختلف متفاوت است
عضو هیئت علمی دانشگاه خروجی علوم انسانی یکسان در مناطق مختلف متفاوت است حجتالاسلام مرقاتی گفت نقدمان به دانشگاه و حوزه نیز این است که نباید علوم انسانی را دریافت کرده و بدون این که دگرگونی و پالایشی در آن صورت دهند آن را به خورد نسل دیگر بدهند به گزارش جام جم آنلایننیازمند نگاههای نو در قلمرو بازنگری و بازسازی علوم اجتماعی و انسانی هستیم -
حجت الاسلام اعرافی نیازمند نگاههای نو در قلمرو بازنگری و بازسازی علوم اجتماعی و انسانی هستیم قم - خبرگزاری مهر رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت ما نیازمند نگاههای نو و جدی در قلمرو بازنگری و بازسازی علوم اجتماعی و انسانی هستیم و بازسازی این نرم افزار تمدن جدید و تنظیم آن با گپور حسن: فلسفههای مضاف غربی به درد ما نمیخورد / دریافت درستی از فلسفه علوم انسانی نداریم -
گزارش از نشریات پور حسن فلسفههای مضاف غربی به درد ما نمیخورد دریافت درستی از فلسفه علوم انسانی نداریم قاسم پورحسن عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در مصاحبهای با نشریه سوره اندیشه مسئله زنده و کاربردی بودن فلسفه اسلامی را بررسی کرده است پورحسن فلسفه اسلا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها