واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جالینوس-بنا به آمار شفاهی، سریال حضرت یوسف(ع) اولین سریال تلویزیونی است که بیشترین حجم پیامک درباره آن، میان مردم رد و بدل می شود. بهمن ماه سال 87 فرج الله سلحشور به افرادی که قصد تخریب سریال یوسف پیامبر را داشتند هشدار داد که حرمت این سریال و شان حضرت یوسف را بیش از این مخدوش نکنند. - کارشناسان مذهبی و مورخان، قبول نمی کنند نامهایی که سلحشور برای شخصیت های خود انتخاب کرده است در تفاسیر شیعه وجود دارند. آنها معتقدند که این نامها برگرفته از منابع یهود است. نامهایی چون یوزارسیف، بوتیفار، آمن هوتپ، آخناتون و ... آنقدر عجیب و دور از ذهن است که حداد عادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس را به واکنش واداشت و وی عنوان کرد که :« بهتر بود سلحشور، نام یوسف را به "یوزارسیف" تغییر نمی داد!» حدادعادل به نکته بسیار ظریفی اشاره می کند و آن اینست که چگونه می شود یک کارگردان مدعی باشد که بر اساس قرآن سریال ساخته است اما در اولین گام، نام قرآنی حضرت یوسف را تغییر بدهد؟! - ایراد بعدی که به سریال حضرت یوسف گرفته شد این بود که زمانی که حضرت یوسف در چاه بود، جبرئیل بر او نازل شد در صورتی که او از پیامبران اولوالعزم نیست که جبرئیل بر او نازل شود. سلحشور در پاسخ به این اعتراض، به مراجع خود استناد کرد و گفت در تفاسیر قرآن و تفسیر المیزان چنین قید شده که جبرئیل بر یوسف هم نازل شده است. - و آنجا که نوبت به اوج قصه رسید و یوسف جوان مقابل زلیخای دل از دست داده قرار گرفت؛ یوسفی که برای رها شدن از هوس زلیخا از 7 در قفل شده عبور کرد اما در پشت آخرین در، پیراهنش از پشت به دست زلیخا پاره شد. اما نکته مهم این قسمت از سریال، پاره شدن پیراهن یوسف به دست زلیخا نبود بلکه شهادت کودکی شیرخواره به بی گناهی یوسف بود که با واکنش هایی روبرو شد. سلحشور در گفتگویی که با روزنامه جام جم داشت در پاسخ به این پرسش که چرا محور سریال یوسف را بر اساس عشق زلیخا به یوسف بنا نهاده است؛ گفت که زلیخا بعد از اینکه یوسف را با نیرنگ به زندان می فرستد بتدریج از سریال محو می شود! اما آنهایی که سریال را دنبال کردند در ادامه دیدند که حضور زلیخا پررنگ تر شده و او بجای "یعقوب" که بنا به روایات ازدوری یوسف رنجور و نابینا می شود،روزبه روز در هجر یوسف،رنجور تر شده و بینایی خود را از دست داد. البته سلحشور به این نکته هم توجه نکرد که اگر یعقوب پیر، کم بینا شود؛ طبیعی است اما اگر در جوانی و از غم دوری یوسف، بینایی خود را از دست می داد روایت عشق یعقوب به یوسف، به درستی بیان می شد ! - البته آنچه باعث شد اولین موج های اعتراض نسبت به سریال یوسف شکل گیرد چیزی بود که در قسمت دوم سریال نشان داده شد. در این قسمت دیدیم که حضرت یعقوب، همزمان با 2 خواهر ازدواج کرده و در یک زمان 5 همسر داشته است! اولین کسی که رسما به این موضوع معترض شد حسین رحیم زاده، مدیر گروه معارف شبکه 1 سیما بود. سلحشور در پاسخ به رحیم زاده هم گفت :« ما فیلمنامه اولیه سریال حضرت یوسف را که 10 جلد 200 صفحه ای بود برای خیلی از مراجع بزرگوار فرستادیم که آنها بدلیل حجم زیاد آن، قبول نکردند فیلمنامه را مطالعه کنند و افراد دیگری هم که خواندند نظراتی دادند که چون منطقی و مستند نبود، من آنها را اعمال نکردم.» - بحث دیگری که سلحشور با قاطعیت مقابل آن ایستاد و از آن دفاع کرد بحث بودجه و دستمزدی بود که به عوامل و بازیگران سریال داده است. سلحشور این رقم را 7 میلیارد تومان ذکر کرد و به خبرگزاری فارس گفت:« این رقم برای سریالی مثل سریال حضرت یوسف، رقم بسیار ناچیزی است.» سلحشور درباره دستمزد کتایون ریاحی تاکنون چیزی به خبرنگاران نگفته است اما درباره دستمزد مصطفی زمانی گفته است که زمانی ماهی 500 هزار تومان دستمزد گرفته تا بتواند امورات خود را بگذراند. سلحشور همچنین از مصطفی زمانی خواسته تا پایان پخش سریال حضرت یوسف، بازی در فیلم و سریال های دیگر را نپذیرد. سلحشور گفته است که مصطفی زمانی این شرط را پذیرفته ، چون به حضرت یوسف ارادت دارد. از طرفی سلحشور در دیداری که با فرماندهان نظامی داشته است به منظور معافیت مصطفی زمانی نیز، درخواست معافیت داده است! چون معتقد است جوانی که خالصانه چند سال از وقت خود را برای بازی در یک اثر مذهبی گذاشته است حقش است که دیگر به سربازی نرود! - اما آنچه موجب شد تا نام مصطفی زمانی برسر زبان ها بیفتد؛عکس بدون گریم او، روی جلد مجلات بود که خیلی زود در نشریات و سایت های مختلف منتشر شد و این گفته را برسر زبان ها انداخت که یوزارسیف (بازیگر سریال حضرت یوسف) بدون گریم، زیباتر از زمانی است که گریم شده است. خود مصطفی زمانی در این باره می گوید:« کارگردان سریال حضرت یوسف، زیبایی ظاهری را از من گرفت تا به من معصومیت پیامبرانه بدهد!» - برخی از روزنامه های خارجی مانند روزنامه فایننشال تایمز نیز نقدهایی بر سریال حضرت یوسف پیامبر(ع) نوشته اند. این نقدها همزمان با پخش قسمت هایی بود که یوسف به عنوان وزیر کشاورزی، سفرهای خود را به نقاط مختلف مصر آغاز کرد. روزنامه ی یاد شده، این سفرها را مشابه سفرهای محمود احمدی نژاد می داند و سریال یوسف پیامبر را سریالی می داند که در حمایت از رئیس جمهور ساخته شده است، اما سلحشور در پاسخ این چنین می گوید: « فیلمنامه سریال یوسف پیامبر را چند سال قبل از رئیس جمهور شدن آقای احمدی نژاد نوشته ام.» البته سلحشور در گفتگو با روزنامه جام جم تاکید کرده بود که مرام و سیاست مملکت داری آقای دکتر احمدی نژاد، درست همانند سیاست یوسف پیامبر(ع) در اداره کشور است!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 630]