تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 1 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801554711




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو شورای عالی کمیسیون حقوق بشر اسلامی: عدالت گزینی از مهمترین ویژگی های کاتوزیان بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عضو شورای عالی کمیسیون حقوق بشر اسلامی: عدالت گزینی از مهمترین ویژگی های کاتوزیان بود قزوین - ایرنا - عضو شورای عالی کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: مرحوم کاتوزیان بر خلاف مواضع سیاسی اجتماعی که گاهی به ناچار در راستای احقاق حق صورت می گرفت، شخصیتی سیاست گریز و عدالت گزین بود.


به گزارش ایرنا، محمد هاشمی عصر سه شنبه در همایش نکوداشت امیر ناصر کاتوزیان در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین، افزود: این استاد برجسته همواره در بیان مطالب مستدل سخن می گفت و عدالتخواهی در کردار او محسوس بود و همین ویژگی نام وی را در تاریخ ماندگار کرد.
وی با اشاره به خاطراتی از کاتوزیان اضافه کرد: استاد کاتوزیان به عنوان یک معلم شایسته از از تمام خصوصیات معلمی برخوردار بود و عدالت را به زیبایی در وجود داوطلب علم حقوق اعمال می کرد.
استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در اندیشه مرحوم کاتوزیان آرمان حقوق ابتدا در آزادی و سپس در عدالت است، ادامه داد: تدوین کتاب مبانی حقوق عمومی یکی از کارهای بزرگ این استاد است که به عنوان میراثی گرانبها در تاریخ ایران جاودانه می ماند.
عضو شورای عالی کمیسیون حقوق بشر اسلامی با اشاره به مشارکت مرحوم کاتوزیان در تدوین قانون اساسی گفت: اصولی مانند اصل 56 قانون اساسی که مبتنی بر آیات نورانی قرآن بود، حاصل درک عمیق این استاد از تعالیم کتاب وحی است.

* با فیلترینگ نمی توانیم احترام عمومی را در جامعه گسترش دهیم

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: فیلترینگ نمی تواند احترام و فرهنگ را در فضای عمومی جامعه ترویج کند و برای این کار باید آگاهی و وجدان عمومی را در جامعه تقویت کنیم.
محمدجعفر حبیب زاده در همایش نکوداشت مرحوم امیر ناصر کاتوزیان در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: استاد کاتوزیان در علم حقوق سه خصیصه مهم علم اخلاق، اصل عدالت و حاکمیت قانون را برجسته کرده بود.
وی ادامه داد: یکی از نکات مهم در آثار و یادداشت های مرحوم کاتوزیان در حوزه حقوق، سه شرط دموکراسی، مشروعیت و مقبولیت به عنوان سه شاخص در اصل حاکمیت قانون در حوزه حقوق بود.
استاد حقوق دانشگاه تربیت مدرس، برگزاری نکوداشت بزرگان به خصوص اصحاب فکر و اندیشه را در جهت پاسداشت آرمان های آنها دانست و افزود: امیدواریم این توان را داشته باشیم تا از بزرگان میهن خود در زمان حیات قدردانی کنیم و در زمان ممات آنان نیز آثار و دستاوردهای آنها را مورد توجه قرار دهیم.
رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) نیز در این آیین مبتنی بودن آموزه های مرحوم کاتوزیان بر فقه و حقوق غربی را از ویژگی های شاخص این حقوقدان معاصر کشور دانست و گفت: آثار پدر علم حقوق ایران درباره موضوعات کلاسیک و نوین بی شک مورد توجه حقوقدانان قرار دارد.
محسن عینی افزود: آنچه شخصیت این عالم برجسته حقوق را ممتاز می کند، تنها وجه علمی وی نیست، بلکه تعهد عمیق به اجتماع نیز از دیگر ویژگی های او است که در نقش یک حقوقدان خود را به تمام مسائل جامعه متعهد می دید.
وی ادامه داد: اعتراض دکتر کاتوزیان به لایجه انقلاب سفید در زمان حکومت پهلوی، به چالش کشیدن حکومت نظامی و نقش برجسته ایشان در تدوین اولین پیش نویس قانون اساسی از نمونه های تعهدات اجتماعی مرحوم کاتوزیان است.
استاد حقوق و رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) افزود: صداقت، شجاعت، مناعت طبع، آزادگی و حق گویی عالمانه و اهتمام به مبانی دینی از صفات اخلاقی بارز پدر علم حقوق ایران بود که باعث شد تا جذب هیچ کدام از گروه های سیاسی نشده و مقام وی برای همیشه گرامی داشته شود.
ناصر کاتوزیان در ۱۳۰۶ خورشیدی در تهران متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان اقبال در به اتمام رساند و دوران متوسطه را در دبیرستان علمیه طی کرد. سپس وارد دانشگاه تهران شد و به تحصیل در رشته حقوق پرداخت. در ادامه تحصیلات خود رشته حقوق قضا را انتخاب کرد و در سال ۱۳۳۹ با دفاع از رساله دکتری خود با عنوان «وصیت» به دریافت عنوان دکتری حقوق نایل شد.
کاتوزیان حدود ۴۵ جلد کتاب تالیف کرده است، که بیشتر آنها کتب آموزشی دانشگاهی هستند.
امیر ناصر کاتوزیان صبح سه شنبه یازدهم شهریور ۱۳۹۳ در سن ۸۷ سالگی درگذشت.
591/7388/614


28/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن