واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: فيلمبرداري بخش ايران و كراچي فيلم سينمايي «خورشيد بيغروب» به كارگرداني ستسورو واكاماتسو و طراحي صحنه «كيوان مقدم» در تهران و بندرعباس به پايان رسيد. به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، در اين فيلم سينمايي كه بر مبناي ماجراي واقعي سقوط يك هواپيماي ژاپني ساخته شده كه سال 1985 اتفاق افتاده، «كيوان مقدم» مسئوليت طراحي صحنه بخشهاي ايران و كراچي را به عهده داشته است. بنابه گزارش فارس، فيلمبرداري اين پروژه ژاپني ژانويه 2009 آغاز شد كه فيلمبرداري بخش ايران اواخر دي ماه در تهران و بندرعباس صورت گرفت و همزمان با جشنواره فيلم فجر به پايان رسيد. در اين پروژه علاوه بر كن واتانابه نامزد اسكار بهترين بازيگر مرد براي فيلم آخرين سامورايي، عواملي چون ناگانوما مدير فيلمبرداري و اوبوگاوا طراحي هنري همكاري داشتند. «كيوان مقدم» طراح صحنه بخش ايران و كراچي اين فيلم در گفتوگو با خبرنگار سينمايي فارس در اين باره گفت: دايره تحقيقات طراحي اين فيلم بسيار گسترده بود و از مدتها قبل در اين زمينه تحقيقاتي صورت گرفت و انتخاب لوكيشنها همراه با كارگردان و طراح هنري فيلم انجام شد. وي افزود: با توجه به اينكه بخشي از وقايع فيلم از سال 1969 تا 1979 در تهران و كراچي ميگذشت و فيلمبرداري در كراچي امكانپذير نبود، در بندرعباس اقدام به ساخت لوكيشن كرديم و لوكيشنهاي مربوط به تهران را بازسازي كرديم. طراح صحنه «خورشيد بيغروب» در ادامه افزود: ما از حدود 6 ماه قبل اقدام به بازسازي خيابان بهارستان، ميدان حسنآباد، فرودگاه مهرآباد و چند خيابان قديمي تهران كرديم كه مربوط به سال 1345 بود كه با توجه به تغييرات چشمگير معماري كار چندان سادهاي نبود. مقدم به طراحي و بازسازي صحنههاي كراچي در بندرعباس اشاره كرد و گفت: صحنههاي كراچي در سال 1970 ميگذشت و ما تمام لوكيشنهاي كراچي را در بندرعباس طراحي و آماده كرديم و از صحنههاي كنار دريا و تا جزئياتي مثل تغيير تابلوها و تهيه ماشينها و مينيبوسهايي كه با نقاشيهاي خاصي كار شده بودند را آماده و بازسازي كرديم. مقدم گفت: ما به هر حال با توجه به تغييرات معمارياي كه اتفاق افتاده بود ناگزير بوديم كه در فيلمبرداري كار را در خيابان بهارستان، ميدان حسنآباد انجام دهيم و كمي حذف و تعديل داشتيم. اما به دليل اينكه همه چيز از قبل پيشبيني و طراحي شده بود، موقعيتها به گونهاي بود كه اين امكان را براي ما فراهم ميكرد كه طراحي در همين خيابانها صورت بگيرد و حتي آمد و شد آدمها با خصوصيات آن زمان تطبيق داده شود. وي گفت: بطور مثال در ميدان بهارستان رستوراني را بايد طراحي ميكرديم كه بخشي از آن كاملا تغيير كرده بود و حتي در صحنههاي داخلي خيابانهاي شهر ديده ميشد كه خود مشكلات خاص خود را داشت و كار سختي بود. مقدم با بيان اين مطلب كه پيش از شروع فيلمبرداري، طراحيهاي مختلف كار با طراح هنري و كارگردان فيلم از طريق ايميل هماهنگ ميشده، افزود: طراحيها از جزئيات تا كليات با تبادل نظر طراح هنري و كارگردان فيلم انجام ميشد كه پس از عزيمت آنها به ايران با بازديد لوكيشنها و ادامه روند كار شكل جديتري به خود گرفت. وي همكاري با گروه ژاپني فيلم «خورشيد بيغروب» را جذاب و لذتبخش دانست و گفت: اين همكاري تاثير مثبتي براي من به همراه داشت و خوشحالم كه با اين گروه كار كردم. اما بيش از هر چيز مهم اين است كه با تبادل فكر با زبان مشترك سينما به يك درك متقابل رسيديم و در حين كار با زبان مشترك سينما به حدي ارتباط قوي برقرار كرديم كه بدون كمك مترجم ميتوانستيم تبادل نظر كنيم. وي ويژگي همكاري با گروه ژاپني را داشتن برنامه دقيق و مدون آنها دانست و گفت: در ابتدا فكر ميكردم كه شايد تفاوت بين كار ما و آنها در اين است كه با مشكلات اقتصادي رو به رو نيستند اما بعدها متوجه شدم كه نظم و انضباط عنصر بسيار مهمي در يك همكاري است. آنها در گروههاي مختلف توليد و هنري با جلسات متعددي كه برگزار ميكردند هميشه در جريان روند كار بودند و در طول توليد به كرات با هم مشورت ميكردند و اين چيزي است كه كمتر در ايران اتفاق ميافتد. بنا به گزارش فارس، گروه توليد «خورشيد بيغروب» حدود يك ماه در ايران فيلمبرداري داشتند و از گروهي 60 نفره تشكيل شده بودند. «كيوان مقدم» پيش از اين طراحي فيلمهايي چون شهر زيبا (اصغر فرهادي)، رئيس (مسعود كيميايي)، دعوت (ابراهيم حاتميكيا)، واكنش پنجم (تهمينه ميلاني)، بيپولي (حميد نعمتالله)، اخراجيهاي دو (مسعود دهنمكي) را برعهده داشته است. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]