تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816290754




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلتر هوشمند نیازمند شفاف سازی است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فیلتر هوشمند نیازمند شفاف سازی است
لحظه ای پس از وارد کردن آدرس سایت مورد نظر، سربرگی با کد اختصاری M3-4 یا M3-2 ظاهر می شود که بالای آن عبارت "دسترسۍ به تارنمای فراخوانده شده امکان پذیر نمۍ باشد" نوشته شده است، خودمانی اش همان کلمه معروف فیلتر است.
در بیش از یک دهه گذشته کاربران اینترنت در کشورمان با مفهومی در برقراری ارتباط با این شبکه جهانی سر و کار دارند که بیشتر از آنکه به دنبال چرایی اعمال و آثار اجرای آن باشند، در پی دور زدن، عبور و شکستن آن هستند و البته جمله ای که می توان در باره برنامه ریزان و مجریان فیلترینگ در مواجه با این واکنش عمومی بکار برد مثل معروف "کژ دار و مریز" است.



حالا که بورس انواع وی پی ان، فیلترشکن، پروکسی ها و دسترسی های در مواردی قانونی در مقابل دیوار فیلترینگ اینترنت خودنمایی می کند و برخی سایت ها، بازار سیاه پر درآمدی هم از فروش آن برای خودشان دست و پا کردند، زمزمه فیلترینگ هوشمند به گوش می رسد که به قولی بعد از جار و جنجال اینترانت ملی در سال 1390، دومین تصمیم حاشیه دار متولیان فضای مجازی برای پاک و امن کردن دسترسی های عمومی به اینترنت است.



"امین عارف نیا" از کارشناسان ارتباطات و فضای مجازی به رسوخ بهره گیری از فیلترشکن ها در بین کاربران اشاره دارد و می گوید: اکنون دانش آموز دبستانی هم موقع مراجعه به مراکز خدمات کامپیوتری برای نصب نرم افزارهای مورد نیاز سامانه خانگی خود، فهرستی از دسترسی های غیرمجاز را هم در درخواست های خود مطرح می کند و حالا این مصداق اقدام مجرمانه از نظر قوانین حاکم بر فضای مجازی تبدیل به یک عرف روزمره برای استفاده از اینترنت شده است.

وی آشنایی و تسلط تخصصی برخی فرزندان به کاربری این نرم افزارها را در سطحی ارزیابی کرد که حتی والدین مطلع و مسلط به اینترنت هم از واکاوی و کشف و جلوگیری از آن در رایانه های خانگی و شخصی عاجزند.

وی گفت: این تسری دانش ممنوعه موج مخالفی در برابر سیاست های اصلاحی فیلترینگ اینترنت در کشور است، چرا که قطع راه های نفوذ با هر مکانیزیمی در شبکه جهانی که اهرم های هدایتی آن در کشورهای دیگر وجود داشته بسیار مشکل بوده، بخصوص که تجارت آنتی فیلترها الان سکه زیر دندان بسیاری از سودجوهاست.

"رضا ج " 27 ساله که روزگار دانشجویی خود را با ارتباط مداوم با اینترنت می گذارند و تقریبا لپ تاپ و تبلت و گوشی تلفن همراه اش شرایطی را فراهم کرده که به شوخی می گوید "اینترنت تا رخت خواب هم با من همراه است".

وقتی موضوع فیلتر هوشمند را با او مطرح کردم به لحاظ اشراف تخصصی به راههای رفع و گذر از موانع دسترسی به سایت ها گفت: تعداد کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی غیرمجاز و آمار جهانی جستجوهای اینترنتی در ایران خود نشان می دهد که وضعیت الان چطور است و اگر به خود من بگویند از امروز سامانه فیلترینگ هوشمند در کشور فعال شده است، اولین جستجو و رد زنی و مشاوره من با بچه ها موضوع جذاب رد شدن از این دیوار جدید است.

"فریبا اکرمی" 33 ساله و دارای سابقه 12 سال تدریس در آموزش و پرورش که از فعالان فرهنگی محسوب می شود با تاکید بر لزوم تصمیم سازی هدفمند مبتنی بر خواست و نیاز جوانان در این خصوص گفت: کشش های غیراخلاقی و غیرمجاز و حتی فرا عرفی و اعتقادی برخی محتواهای سایت های تحت فیلتر در کنار خاصیت جستجوگری و کنکاش های سرگرم کننده با تکیه بر حس برتری جویی و چشم و هم چشمی های خاص دوران نوجوانی و جوانی سبب شده که مفهوم "خود کنترلی" در این روابط مجازی کم رنگ شود .

وی افزود: افراد گاهی اوقات برای عقب نماندن از قافله هم سالان و هم رده های اجتماعی و حتی خانوادگی خود ناخواسته درگیر استفاده از راههای غیر مجاز دسترسی به اینترنت می شوند.

حجت الاسلام "سیدمحمد حسن مخبر" از روحانیون محقق در روابط اجتماعی فضای مجازی در تحلیل راهکارهای برون رفت از این جو اجتماعی برای اثرگذار شدن قوانین و مقررات گذشته و نو پا نظیر مبحث فیلترینگ هوشمند تصریح کرد.

وی افزود: در همان سالهای اول دهه 80 هم فیلتر شدن اینترنت خیلی خیلی پا برهنه وارد فضای کاربری دنیای مجازی ایرانی هایی شد که هنوز در شک و جاذبه دسترسی متنوع و بی حد و حصر انواع اطلاعات و بخصوص محتواهای بصری نظیر عکس و فیلم بودند.

وی خاطرنشان کرد: البته صف آرایی دشمن برای تخریب اذهان جوانان با استفاده از تولیدات غیر اخلاقی سبب شد حرمت بسیاری از مسائل مربوط به روابط غریزی بسرعت شکسته شود که به ناگه سد فیلتر به جای قرار گرفتن در جایگاه مرهم و اهرم دفاع از حریم خانواده ها مقابل تهاجم فرهنگی به گزینه ای منفی در افکار عمومی آن زمان مبدل شد.

این محقق و استاد دانشگاه تاکید کرد: حالا هم متخصصصان و مسئولان ارشد اجرای فیلترینگ هوشمند باید بدانند در فاصله یک ماه از اجرای طرح، با چهار تا مصاحبه و توضیح دست و پا شکسته در خصوص فیلترینگ نمی تواند ذهنیت عمومی را بخوبی توجیه کند تا یک همراهی اجتماعی برای حمایت از اجرای آن و تمکین کاربران به شرایط و محدودیت های جدید ایجاد شود.

وی افزود: تجربه 12 سال گذشته نشان داد برخی حفره ها و اشکالات اجرایی، هم فریاد کاربران حرفه ای تر داخلی را در آورد و هم زمینه بهانه جویی آن ورآبی ها را پدید آورد تا به بهانه ارائه فیلترشکن راه نفوذ جدیدی به اذهان جوانان پیدا کنند و در عمل پدیده فیلترینگ را بعنوان یک نقطه منفی عملکرد مسئولان، پیراهن عثمان دسترسی آزاد به اطلاعات در مجامع جهانی شود.

این کارشناس تاکید کرد: کوچک و بزرگ در اینکه فیلتر شدن هوشمند مطالبی که دردی از جامعه و فرد دوا نمی کند، اشکالی ندارد که هیچ به نفع هم هست شکی ندارند، اما مسئولان هم بیایند در باره فیلترینگی که می گویند هوشمند است توضیح دهند، کاربردهایش را بگویند و فضای مه آلود در این زمینه را شفاف کنند.

احمد و نفیسه زوج جوان دانش آموخته رشته نرم افزار هستند که حالا برای معاش زندگی با تاسیس یک شرکت ارائه خدمات کامپیوتری و اینترنتی،بقولی محل مراجعه روزانه مردم بخصوص جوانان بوده و تجربیات زیادی در شش سال فعالیت خود اندوخته اند، بگذریم از اینکه خبرنگار بودن من بسیار آنها را ترساند که نکند حرف هایشان فردا برایشان دردسر شود و تنها محل کسب درآمدشان هم پلمپ!صادقانه و تک جمله به سئوالات من پاسخ می دادند، سه سئوال تأمل برانگیز با جواب های جالب کافی بود تا من به ابهامات ذهنی خودم پایان دهم ؛ نصب و فروش فیلترشکن؟ انجام ندی از رقبا عقب موندی، درخواست زیاده، تازه مشاوره تلفنی هم می گیرند.

زمان های افزایش مراجعه؟ وقتهایی که یک فیلترشکن یا وی پی ان قطع میشه یا مسدود میشه سرمون شلوغه! سن و سال مشتری ها: از نوجوان 10 ، 12 ساله که یواشکی تبلت میاره تا پیرمرد مسنی که همین هفته پیش گوشی کادویی نوه ها رو برای تنظیم آورده بود.

باید جستجو کرد که ویروس سرطانی بهره گیری غیرمجاز از دنیای مجاز چطور و برای چه وارد پیکره اجتماعی و فرهنگی کشور شده و چه مسائلی سبب شده که مطرح شدن یک طرح جدید برای تهی سازی اینترنت آن هم بطور تخصصی از مطالب ممنوعه با اظهار نظرهای فرافکنانه و مقابله ای رو به رو می شود.

بله باید جستجو کرد ... اما بر عکس عادت روزانه، این محتوا را نباید دیگر در نوار تایپ موتورهای جستجوی اینترنت وارد کرد، چون شاید یادمان رفته باشد فیلترشکن سیستم را غیر فعال کرده باشیم!



منبع : ايــرنا



تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن