تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816303743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درآمدهاي مالياتي و توسعه يافتگي جوامع


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
درآمدهاي مالياتي و توسعه يافتگي جوامع
اصطلاح توسعه در معناي عام به صورت فراگير پس از جنگ جهاني دوم مطرح شده است.
 به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ معناي لغوي توسعه خروج از«لفاف» است و در قالب نظرية نوسازي، لفاف همان جامعة سنتي و ارزشهاي مربوط به آن است و جوامع بايد از اين مرحلة سنتي خارج شوند که در همين راستا مايکل تودارو معتقد است که توسعه را بايد فرايندي چند بُعدي دانست که مستلزم تغييرات اساسي در ساخت اجتماعي، طرز تلقي عامة مردم و نهادهاي ملي و نيز تسريع رشد اقتصادي، کاهش نابرابري و ريشه کن کردن فقر مطلق است. اما در معناي اخص توسعه بويژه با نگاه اسلامي، مي توان گفت توسعه در اسلام علاوه بر موارد بالا به بستر سازي دستيابي انسان به افقي به بلنداي ابديت تاکيد شده است.  
 
پرواضح است كه اين الگو با الگوهايي كه برد پرواز انسان در زندگي را محدود به اين دنيا تصور مي كنند، از اســاس متفاوت است. بنابراين، در رويارويي نخست با دو الگوي توسعه غربي و اسلامي ضمن مشابهت در برخي از اهداف توسعه به نتيجه رجحانيت الگوي توسعه اسلامي مي رسيم. با اين وجود در هر دو الگو از همان ابتداي شکل گيري مقوله توسعه، حرکت به سمت جوامع مصرف گرا، دستيابي به درآمد و رفاه بيشتر، ارتقاي زيرساختها و خدمات عمومي، ميزان استفاده از وسايل ارتباط جمعي به عنوان ارکان توسعه برشمرده شدند.  
 
همچنين مشارکت در امور جامعه از طرق مختلف و در قالب قانون از جمله حق رأي، پرداخت ماليات(پيش از رونق مبحث توسعه در غرب، در اسلام بر زکات و فطريه و ماليات تاکيد بوده است)، تشکيل سنديکاها و اصناف، ملاک توسعه يافتگي جوامع قلمداد شدند و همواره ديدگاههاي متفاوتي درخصوص توسعه اقتصادي و ابزارهاي آن شامل رونق توليد و ماليات، مطرح بوده است. بويژه به نقش ماليات در توسعه جوامع و پيرو آن توسعه اقتصادي تاکيد شده است.  
 
اخذ ماليات ها در جوامع توسعه يافته، با هدف كاهش شكاف بين درآمدهاي طبقات ثروتمند و طبقات فقير است. اصولاً توسعه به معني به ارمغان آوردن رفاه اجتماعي براي مردم است. افراد، هنگامي از رفاه اجتماعي و اقتصادي برخوردار خواهند بود كه توزيع درآمدها به صورت عادلانه صورت گيرد، تا مردم بتوانند نيازهاي اقتصادي خود مانند مسكن، غذا، بهداشت و رفاه را تامين كنند و براي اين هدف، ماليات را براي كاهش و جذب بخش بزرگي از درآمد و دارايي طبقات غني و مرفه و وسيله اي موثر براي بسيج منابع موجود به منظور توسعه اقتصادي قرار دادند.  
 
در يك كشور در حال توسعه، ماليات ها موثرترين وسيله جهت انتقال منابع به سمت طرح هاي مولد است. به منظور شكستن فقر، افزايش درآمدهاي نازل و پس اندازهاي اندك و سرمايه گذاري هاي ناچيز در اقتصاد، لازم است كه فضاي امن براي سرمايه گذاري ها افزايش يابد. بنابراين، ماليات ها به عنوان منابع مالي زيربنايي، وسيله موثري براي انتقال منابع از كانال هاي غيرمولد(واردات کالاهاي لوکس و غير ضروري، توسعه فرهنگهاي بيگانه) به كانال هاي مولد(بسط کارآفريني، رونق فعاليتهاي توليدي، بهبود خدمات عمومي، توسعه زيرساختها در حوزه بهداشت و درمان و غيره)، از طريق سرمايه گذاري هاي عمومي است که اين امر منجر به توسعه اقتصادي و به تبع آن توسعه اجتماعي مي شود.  
 
در چنين شرايطي مي توان به ماليات به عنوان برداشتي حساب شده و متکي بر برنامه از درآمد و ثروت ملي که عمدتاً به مثابه ابزار تنظيم سياست هاي مالي براي ايجاد تعادل موردنظر در سطح کلان اقتصادي است، نگاه کرد و در اين نگاه ماليات مي تواند شرايط مناسب جهت رشد و توسعه همه جانبه در حوزه اقتصادي را ايجاد نمايد.
 
انتهای پیام/





تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن