تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804486736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتابخوانی؛ زمینه ساز رشد و ترقی جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کتابخوانی؛ زمینه ساز رشد و ترقی جامعه ساوه- ایرنا- کارشناسان فرهنگی معتقدند که گسترش فرهنگ کتابخوانی و سوق دادن علایق جامعه به کانون های دانامحوری عامل اثرگذار و زمینه ساز رشد، آبادانی و ترقی جامعه است.


توسعه متوازن همچون درختی است که باید ریشه های آن با دانش، برنامه و رفتارهای انسانی آبیاری شود و کلید موفقیت این مهم، اشاعه فرهنگ کتابخوانی و نهادینه کردن عادت به مطالعه است.
براساس برخی آمارها، کشورهایی مثل ‍ژاپن، انگلستان، مالزی و ترکیه سرانه کتابخوانی بالایی دارند اما در ایران سرانه کتابخوانی با احتساب شاخص های متغیر بین دو تا 76 دقیقه اعلام شده است.
بسیاری بر این باورند که شاخص های مطالعه باید هدفمند و براساس نیازها و علایق تعریف شود و لحاظ مطالعات درسی در سرانه کتابخوانی صحیح نیست.
با وجود این، آنچه در عرصه گسترش کتابخوانی اهمیت ویژه دارد تولید و نشر کتاب، رونق کتابخانه ها و طالب بودن مردم در عرصه مطبوعه خوانی است که باید با جدیت و ظرافت از سوی کانون های تصمیم ساز به آن توجه شود.
برخی براین باورند که پایین بودن علاقه کتابخوانی در ایران به نبود عادت مطالعه در سبد برنامه ای اقشار مختلف و کم توجهی به مطالبات خواندنی مردم و پاسخگویی موثر در این حوزه ها بازمی گردد اما معضل هر جا باشد آنچه مسلم است چاره اندیشی برای حل مساله می باشد.
یک کارشناس فرهنگی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی ساوه گفت: باید نهضت کتابخوانی را در میان تمام اقشار بویژه دانشجویان و دانش آموزان گسترش دهیم تا از این طریق به رشد و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه کمک شود.
«عباس کیانی» با بیان اینکه فرهنگ ترویج کتابخوانی باید از خانواده ها آغاز شود، افزود: با توجه به پیشرفت فناوری، بیشتر توجه و علایق خانواده ها و افراد به جاذبه های بصری فضای مجازی و دیداری و شنیداری کشیده شده است.
وی اظهار کرد: اگر چه توسعه فناوری نوین و تسلط آحاد مردم به آن از اهداف مهم است اما نباید فراموش شود که هیچ چیز جای کتاب را نمی گیرد و غفلت از این مساله پیامدهای زیادی خواهد داشت.
کیانی اظهار کرد: دستگاه های اجرایی تا رسیدن به سطح مناسب و نقطه مطلوب و چگونگی نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در جامعه وظیفه خطیری را به عهده دارند که باید در انجام آن از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند.
وی بیان کرد: تقویت فرهنگ کتابخوانی در مراکز آموزشی و اماکن عمومی مانند مساجد، کتابخانه و پارکها نیازمند روش های هدفمند جذاب و در دسترس قرار دادن کتاب در هر فرصت فراغت به رایگان برای مردم است.
کیانی با بیان اینکه گسترش فرهنگ کتابخوانی سبب ارتقای فرهنگی جامعه می شود، گفت: کتابخوانی در جامعه ای که افراد آن از فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی برخوردار هستند باید به عادت تبدیل شود تا ازطریق این قدرت نرم شاهد پیشرفت روزافزون جامعه باشیم.
یک کارشناس فرهنگی و مدیر آموزش وپرورش ساوه نیز گفت: دستیابی به قله های رفیع علم و دانش جز با مطالعه و تحقیق محقق نخواهد شد.
«عبدالله سالمی» افزود: کتاب بهترین راهنما و پرفایده ترین ابزار پر کردن اوقات فراغت است و در سبد برنامه های روزانه باید زمانی را به کتابخوانی اختصاص داد زیرا همانطور که بدن نیازمند پرورش و هزینه است فکر و ذهن نیز خوراک خود را می طلبد.
وی اظهار کرد: افراد فرهیخته و نهادهای فرهنگی باید در گسترش و تقویت هر چه بیشتر فرهنگ کتابخوانی بکوشند و برای تحقق این مهم باید عادت به کتابخوانی و انس گرفتن با کتاب، زمینه های لازم را فراهم آورند.
وی گفت: پدر و مادر در خانواده الگوی مهم رفتاری تربیت فرزندان هستند و پس از ان نهاد آموزش و پرورش است که باید به شیوه ای هدفمند عادت به کتابخوانی ، پژوهش و رشد ایده و استعداد را در ضمیر ناخودآگاه دانش آموزان نهادینه کند.
سالمی گفت: در سال های اخیر برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مدارس این شهرستان اقدام به راه اندازی کتابخانه در کلاس ها کرده ایم اما این کافی نیست و باید باور به مطالعه در دانش آموزان از طرق مختلف نهادینه شود.
وی اظهار کرد: مصمم به راه اندازی کتابخانه دیجیتال و مجهز به رایانه در برخی مدارس این شهرستان هستیم و این مهم در اولویت امور قرار دارد.
وی معتقد است که نقش کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و شتاب بخشی به پیشرفت جامعه انکارناپذیر است و در شرایطی که قدرت کشورها با اطلاعات و دانش توزین می شود اهمال در این حوزه خسارات جدی در پی خواهد داشت.
کارشناس فرهنگی و رییس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی ساوه نیز گفت: کتاب در ارتقای فرهنگ و رشد و توسعه جامعه نقش بسزایی دارد و جایگزین مطلوبی برای بسیاری از فراغت های بی نتیجه و پراکنده است.
«محمد اشرفیان» افزود: ارتقای بخش کودک دو کتابخانه این شهرستان از 12 متر به 120 مترمربع، غنی سازی کتاب ها، تجهیز برخی کتابخانه ها به اینترنت، تلاش برای گسترش فرهنگ کتابخوانی ازطریق تبلیغات، برگزاری جشنواره نقاشی و ثبت نام رایگان سه هزار دانش آموز از مهم ترین اقدامات برای نهادینه شدن این فرهنگ در ساوه بوده است.
وی با بیان اینکه این شهرستان مجهز به هفت کتابخانه عمومی است اظهار کرد: اکنون شش کتابخانه فعال است و افزایش تعداد کتابخانه ها دراین شهرستان در گرایش افراد به کتاب موثر است.
اشرفیان گفت: کتاب و کتابخوانی در باروری اندیشه موثر است و باعث ارتقای بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و دینی می شود.
مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه نیز گفت: برای ارتقای فرهنگ مطالعه در این شهرستان برنامه هایی مانند برگزاری نمایشگاه فصلی کتاب، توزیع کتاب رایگان در مدارس و دانشگاه ها و صدور کارت الکترونیکی برای فعالان عرصه تحقیق انجام شده است.
«حسین محمودی فر» افزود: تجهیز کانون های مساجد به کتاب و برگزاری نمایشگاه کتاب خیابانی از دیگر اقدامات در این خصوص بوده است.
وی اظهار کرد: با توجه به رشد جمعیت این شهرستان، هفت کتابخانه برای آن کافی نیست و در برنامه پنجم توسعه راه اندازی سه کتابخانه در محله های امیرکبیر، بسیج و رسالت در دستور کار قرار دارد که پس از گذراندن مراحل اداری و تامین اعتبار نسبت به احداث آنها اقدام خواهد شد.
وی با بیان اینکه 24 آبان تا اول آذرماه هفته کتاب نام گرفته است، گفت: اشاعه فرهنگ مطالعه، کتاب و کتابخوانی با استفاده از ظرفیت های اجتماعی ضروری است و می توان با مدیریت زمان برای ارتقای فرهنگ در جامعه تلاش کرد.
تمدن ماندگار ایران زمین خمیرمایه ای از خرد و دانایی دارد و کارشناسان بر این باورند که هر آنچه ارزنده و بارور است سرچشمه از دانایی دارد که از مطالعه و کتابخوانی نشآت می گیرد.ک/4
/560/7337/559/ 684


25/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن