تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830149189




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارگردانی که همه زندگی‌اش را پای اجرای نهج‌البلاغه گذاشت


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


کارگردانی که همه زندگی‌اش را پای اجرای نهج‌البلاغه گذاشت فرهنگ > تئاتر - هنرآنلاین نوشت:

بار دیگر تالار وحدت، بار دیگر اتفاقی تازه در عرصه نمایش. این بار "اراتریو عدالت" به کارگردانی بابک مهری. نمایشی که بمانند نمایش‌های دیگر نیست، روایتی است جدید از نهج‌البلاغه. روایتی تازه از خطبه‌ها و حکمت‌های امیرالمومنین علی (ع) که بابک مهری به همراه گروهش آن را با صدا، موسیقی و حرکت همراه کرده است. درست چند ساعت به اولین اجرا مانده بابک مهری کارگردان "اراتریو عدالت" به همراه اصغر همت، یکی از راویان این نمایش و محسن ظریفیان مدیر هنری این نمایش در خبرگزاری هنر ایران (هنرآنلاین) مهمان ما شدند و با تمام خستگی و اضطرابی که برای اولین نمایش داشتند، پاسخگوی سوالات ما. در "اراتریو عدالت" اصغر همت به همراه برزو ارجمند، مهران نائل، فرشید قاسمی و بابک مهری به همراه یاسر خاسب به هنرنمایی می‌پردازند. آن‌چه که در زیر می‌خوانید ماحصل نشست این عزیزان در هنرآنلاین است. آقای همت به عنوان اولین سوال چه شد که به این پروژه پیوستید و چقدر با متن نهج البلاغه آشنایی داشتید؟ اصغر همت، راوی: ما ایرانی‌ها نسبت به امام علی (ع) ارادت ویژه داریم. علی (ع) بدون شک شخصیت برجسته‌ای است و حضرت علی (ع)، مرد بسیار بزرگی است، اما فرد غیرزمینی نیست. تمام خصوصیاتی را که ما برای تکامل خودمان اگر بخواهیم بدنبالش برویم در علی (ع) جمع است و بعد از خودش این را بوجود آورد که علی‌وار بودن بسیار سخت‌تر است . ما از بچگی با آموزه‌های حضرت علی (ع) عجین هستیم. نهج‌البلاغه نیز کتابی است که در اکثر خانه‌ها وجود دارد، در تمام خانه‌های سنتی - مذهبی نمی‌شود یکسری ازکتاب‌ها ازجمله نهج البلاغه را یافت نکرد. قرآن- مفاتیح- دیوان حافظ وبسیاری از کتاب‌های دیگر در اکثر خانه ما ایرانی‌ها هست. وقتی که من در جریان سریال "امام علی (ع)" قرار گرفتم خودم را موظف دانستم تاریخ اسلام را بخصوص در آن مقطع خوب مطالعه کنم و درمورد شخصیت مروان بیشتر و طبیعتا از آنجا که سریال با محوریت حضرت علی(ع) بود رفتم به سراغ نهج البلاغه، به طور مستقیم آن موقع بود که با این کتاب آشنا شدم و بعدهم که پیشنهاد این نمایش ازطرف آقای مهری و تارخ شد، با روی باز پذیرفتم و حتی فکر نکردم که بپذیرم یا نپذیرم. شما درکارنامه کاری خود بازی در نقش مروان را در سریال امام علی (ع) دارید. چقدر آن نقش و اندوخته‌های قبلیتان به شما در این نمایش کمک کرد؟ همت: هرگز دلم نمی‌خواهد درباره مکنونات قلبی و درونیم بخصوص درباره مذهب صحبت کنم، چرا که فکر می‌کنم درحال فروش آن‌ها هستم و دلم نمی‌خواهد این کار را انجام دهم. یعنی ترجیح می‌دهید این داشته‌ها را ناب نگه دارید؟ همت: چیزهایی که ظاهرش دیده می‌شود خودش را نشان می‌دهد. من یک علقی دارم و این در کارم پیداست اما چگونگی آن به دلیل این‌که شدیدا با زهد فروشی مخالفم، هرگز دلم نمی‌خواهد خودم را رو کنم. ما در اسلام هم داریم که می‌گوید: " یک عبادت پنهان بهتر از 70 عبادت آشکار است". مهم‌ترین ویژگی این نمایش چه بود که باعث شد شما در نمایشی مذهبی که به نوعی در سبک خودش جدید و نو است حضور یابید؟ همت: من در این نمایش یک روایتگرم و این نمایش نقشی ندارد. شخصیت و کاراکتر خصوصیات ویژه‌ای دارد که دراین کار نیست و لازمه کار هم نبود. ما فرازهایی از سخنان حضرت علی (ع) را که در خطبه‌ها و حکمت‌های نهج‌البلاغه است، روایت می‌کنیم. علت انتخاب این خطبه‌ها چه بود؟ همت: نمی‌دانم، علت وجودی انتخاب این‌ها را هم به دلیل این‌که زمان چندانی نداشتیم بررسی نکردم. به نظر من تمام خطبه‌ها خوب هستند و هر کدام را که بتوانیم دراین کار بگوییم اتفاق خوبی برای تماشاگر مشتاق می‌تواند باشد، اما این‌که چرا این خطبه‌ها انتخاب شده، شاید اگر از بدو امر بودم، پیشنهاداتی می‌دادم و مطالعه دقیق‌تری می‌کردم و شاید می‌توانستم کمکی بکنم. ما بازیگران عادت داریم که با کارگردان‌ها چالش داشته باشیم. ولی فرصت برای این کار نبود و حتی فرصت نداشتیم که خطبه‌ها را حفظ کنیم. من اصلا حفظ کردن بلد نیستم و برای آن تمهیدی اندیشیدیم که مانند تفال زدن به دیوان حافظ به نهج‌البلاغه نیز تفال بزنیم و خطبه‌ها را بخوانیم. من به ترجمه‌های مختلفی از نهج‌البلاغه مراجعه کردم و یک نسخه این کتاب را که تماما به شعر بود در کتابخانه شخصی‌ام داشتم و آن را نیز مطالعه کردم که بسیار در جهت ساده‌تر شدن برخی کلمات و تفهیم آن به تماشاگر به من کمک کردند. آقای مهری، "اراتریو عدالت" به چه معناست؟ و چرا این نام را برای کار خود انتخاب کردید؟ ضمن این که اراتریو چه تفاوتی با اپرا دارد؟ بابک مهری، کارگردان: اراتریو در لغتنامه به معنای قطعه موسیقی و آوا، همراه با گفتار است. در حقیقت فضای مذهبی با آن نیست، اما در آن خوانش مذهبی وجود دارد. اراتریو این امکان را به ما می‌دهد که موسیقی، کلام و حرکت را در صحنه با یک فضای مذهبی به نمایش بگذاریم. به همین دلیل اراتریو را انتخاب کردم. وزن کلامی برای نویسنده همیشه بسیار اهمیت دارد و این برای ما جذاب بود. در فارسی "اراتریو عدالت" وزن کلامی جذابی ندارد، اما خود اراتریو ذهن مخاطب را مشغول می‌کند و این خودش یک نکته است که تماشاگر اول با اسم، بعد کلام، بعد معنا و محتوا درگیر می‌شود. اپرا خیلی کلمه مناسبی برای این اجرا نیست. چون اپرا یکسری مشخصه‌ها دارد که این اجرا ندارد. ما دیالوگ آوایی نداریم، اما در اپرا دیالوگ خوانده می‌شود. در واقع آن تیمی که می‌خوانند، یا حتی می‌نوازند، بار حرکتی و کلامی را هم به دوش بگیرند. درباره تیمی که گفتار دارند، آقای همت، برزو ارجمند و مهرداد نائل برایشان این امکان وجود دارد چرا که تئاتری هستند و موسیقی را هم به خوبی می‌شناسند و اصلا یکی از المان‌های کارکردنشان بیان و موسیقی است. این انتخاب دست ما را باز گذاشت، اما درچند ساله اخیر کرخوان‌های ما تربیت شدند برای این‌که صرفا بایستند و در یک استایل ثابت بخوانند و حرکت نداشته باشند. همین امر باعث شد تا حتی وقتی شما می‌گویید، دستتان را حرکت دهید، ژوست بودن صدایشان بهم بریزد، و حتی گاهی ریتم و متن از یادشان برود و حتی صدا و موسیقی هم بهم بریزد. خود این هماهنگی و از بین بردن چارچوب‌ها چند سال طول می‌کشد. متاسفانه کرخوان‌های ما اجرا و پرفورمنس را بلد نیستند. در بخش آموزش نمایش، اپرا و اراتریو یکی از دروس مهم پرفورمنس است این‌که چطور اجرا کنند و اجرا را یاد بگیرند، کسی که خواننده اپرا یا اراتریو می‌شود باید پرفورمر بودن (اجرا‌گری) را نیز یاد بگیرد، بخشی که ما به شدت آن را کم داریم. این مشخصه نکته‌ای است که ما را از اراتریو دور می‌کند و شما در کار به این نکته برخواهید خورد. ما تعدادی کورال داریم، تعدادی از این‌ها حرکت دارند و تعدادی می‌خوانند. سعی کردیم این‌ها را بهم نزدیک کنیم تا آن اتفاقی که می‌خواهیم بیفتد. خیلی نگران نیستم چرا که کار بقدری جدید و جذاب است که امیدوارم کسی به صورت حرفه‌ای و جدی از آن ایراد نگیرد. ما با توجه به امکاناتی که داریم کار کردیم و کمبود امکانات به ما این اجازه را نمی‌دهد که مانند اراتریو استانفیسکی کارگردان لهستانی که سال گذشته اجرا کرد داشته باشیم. این کار بازیگرانی می‌خواهد که تسلط کامل داشته باشند، و درهنگام اجرا باقی عناصر را دچار مشکل نکنند واین نیازمند امکاناتی است که باید در دانشگاه‌ها تدریس شود . الان ما متریالمان بسیار کم است اما سعی کردیم این اتفاق رخ بدهد. اما درباره عدالت، آن بخشی که از شخصیت حضرت علی (ع) برای من بسیار پر رنگ است، عدالت اوست. عدالت به قدری در این شخصیت بزرگ است که حتی بخاطر آن خودش را سال‌ها خانه نشین کرد. عدالتی که بخشی از آن به جامعه، خانواده، و... باز می‌گردد. در پندها واندرزهایش هم عادل بودن را می‌بینیم و درنهج‌البلاغه بسیار دیده شده است. ما جمله‌ای را در اراتریو می‌خوانیم که می‌گوید: "مردم فرزندان دنیا هستند، چطور می‌توانید یک نفر را از داشتن مادرش محروم کنید". چند خطبه را از نهج البلاغه انتخاب کردید؟ فکر می‌کنید با زمانی که برای این نمایش انتخاب کردید این امکان برای مخاطب فراهم می‌شود تا بتواند روی نکاتی که قصد اشاره به آن را دارید تمرکز کند؟ مهری: ذهن وقتی درگیر می‌شود که شما یک درام می‌خوانید و یک نقطه بازی نویسنده یا کارگردان برای شما می‌چیند و ذهن شمای مخاطب را درگیر آن می‌کند، تا به آن فکر کنید و با گره‌اندازی‌ها و گره‌گشایی‌های نمایشی، شما را جلو می‌برد. وقتی از دامنه درام جدا می‌شوید اولین چیزی که باید سعی کنید انجام دهید، این است که دیگر اتفاقا کسی به آن فکر نکند. این فکر نکردن به منظور تعقل نداشتن نیست. وقتی یک نفر فکر می‌کند ذهنش در همان حین به جاهای دیگر نیز پرش دارد. شما هرچقدر سعی کنید که یک نفر تمرکز فکری داشته باشد در هر حال به مسائل دیگر زندگی نیز فکر می‌کند و ذهن پرش خودش را انجام می‌دهد. ما در این اثر درام به معنای خاص کلمه نداریم، به همین دلیل اصلا دنبال این نیستیم که آدم‌ها را با ذهن و فکرشان درگیر کنیم. ما بدنبال این هستیم تا مخاطبانمان را با چشم، گوش و قلبشان درگیر کنیم.   پس به نوعی قصد دارید احساسات مخاطب را درگیر کنید؟ مهری: نمی‌شود به طور قطع این را گفت. چیزی که برای ما مهم است، این است که وقتی شما در یک ملودی می‌گوید "اگر به آنچه می‌خواستی نرسیدی، از آنچه هستی نگران نباش" این تعقل شما را بر می‌انگیزد، اما چیزی نیست که لازم باشد بخواهید به آن فکر کنید. بیشتر باید به دل شما بنشیند و در روح شما قرار بگیرد. بشنوید، بفهمید ودرک کنید. این تعقل باید شما را همراهی کند. حجیم بودنش به این معنا نیست و بیشتر به این شکل است که ما می‌خواهیم شما را وارد فضایی کنیم که پر از داده است و شما به اندازه خود می‌توانید از آن برداشت کنید. وقتی که تماشاگر از سالن خارج می‌شود همین که یک جمله را در ذهن داشته باشد یا ذهنیتی از علی(ع) در او شکل گرفته باشد کافی است. این پرفورمنس می‌خواهد این نکته را پر رنگ کند. همت: یا این‌که مخاطب را مجبور کند تا برود و نهج البلاغه را تورقی بکند. چرا که نهج‌البلاغه کتاب سختی است. مهری: بله، این کتاب نیازمند، فکر کردن زیاد است و تا جایی که می‌دانم حتی جزو دروس حوزوی هم نیست. چرا که نیازمند تفکر و تعقل بسیار است اما کتاب بسیار دوست داشتنی است. چه شد که رفتید سراغ نهج‌البلاغه. ما متون ادبی بسیار زیادی داریم که می‌توان از آن‌ها در نمایش استفاده کرد. این درحالی است که نهج‌البلاغه را با آوا و گفتار نشان می‌دهید. در واقع به نوعی روی لبه تیغ درحال حرکت هستید؟ مهری: امیرالمومنین می‌گویند: اگر از چیزی ترسیدی برو و انجامش بده، چرا که انجام دادنش از ترسیدنش راحت‌تر است. اگر این کار روی شاهنامه یا رمان‌های دیگر انجام می‌شد، باز هم این سوال پیش می‌آمد. این می‌تواند یک شروع باشد. اما قطعا شروع سختی است؟ همت: بله، بخاطر این‌که درتمام کتب یا متون دیگر عمل دراماتیک هست، اما شاید تاثیر کار استانفیسکی کارگردان لهستانی بر روی مهری است که باعث شده این کار را انجام بدهد. در آن کار ما روبه رو شدیم با اثری که بر پایه سخنان حکیمانه هردوت بود. شاید مهری خودآگاه، یا ناخودآگاه به دلیل نزدیکی که با استانفیسکی دارد تاثیر پذیرفته است. ضمن این‌که نباید این نکته را نادیده گرفت که این کار با کار استانفیسکی اصلا قابل قیاس نیست، بخصوص در بازیگری و تبحر آن‌ها در تلفیق این دو با هم که ما اصلا نداریم. اولین بار با دیدن کار مهری گفتم، ای کاش بچه‌ها آن‌قدر که در موسیقی جلو رفته‌اند، درزمینه بازیگری تئاترنیز می‌توانستند، پیشرفت داشته باشند. مهری: ما تعریف درستی از متن مذهبی نداریم. منظورمان از مذهبی بودن چیست؟ این‌که قوانین شریعت درآن است یا یک شخصیت مذهبی آن را گفته است. آیا هر کتابی که یک معمم یا روحانی نوشته باشد مذهبی است؟ با توجه به تعاریف مذهبی که شنیده‌ام نهج‌البلاغه فقط به این دلیل کتاب مذهبی است که یک شخصیت مذهبی آن را بیان کرده است. همت: ما جملات قصاری از بزرگان داریم، که بسیار از آن‌ها استفاده می‌کنیم درحالی که اصلا مذهبی نیستند. مهری: یک اثر ادبی مانند شاهنامه یا غیره، وقتی هزار سال می‌ماند حتما یک چیزی در آن وجود دارد که مانده و آدم‌ها آن را حفظ کرده‌اند و بسیار مهم است. سخنان حکیمانه از همه بزرگان وجود دارد، اما این سخنان معمولا تک بعدی‌اند. مثلا اگر آن آدم سیاستمدار بوده سخنانش سیاستمدارانه است. حالا ما با یک کتابی طرفیم که آن نویسنده، هم سیاستمدار است، هم خانواده‌دوست، هم اجتماعی است و هم مردم‌دار و یکسری سخنان حکیمانه گفته است، که در تمام نقطه‌ها وجود دارد و این جذابش می‌کند. وقتی شما این کتاب را می‌خوانید به این نتیجه نمی‌رسید که من باید این کار را بکنم یا غیره... به این می‌رسید که من باید انسان خوبی باشم تا در جامعه ، خانواده و سیاست جایگاه خاصی داشته باشم. این اثر شاخص می‌شود. مردم ما اعتقادات خیلی عمیقی دارند که دوست‌داشتنی است. ما انسان‌هایی هستیم که احترام و عشق را به دنیا صادر کردیم. وقتی به هم احترام می‌گذاریم و به عقاید دیگران احترام می‌گذاریم، لذت می‌بریم. ما هم نمی‌خواهیم بی‌احترامی کنیم، می‌خواهیم بگوییم، اینقدر این کلمات ارزشمند است که می‌توانیم این کار را انجام دهیم. دین ما عدالت و دوست داشتن است. علی (ع) و نهج‌البلاغه است و می‌خواهیم این را بگوییم. ما نخواستیم از نهج‌البلاغه استفاده کنیم تا خودمان را به اثبات برسانیم. چرا که نهج‌البلاغه وجاهت، صیانت و قدرت خودش را دارد. ما فقط از ابزار و مدیا استفاده می‌کنیم، برای ارائه دادن آن کلام؛ تا آن کلام توسط انسان‌ها، آدم‌ها، خانواده و دوستانی که نمی‌توانند با مدیای دیگری آن را بشنوند، شنیده شود. این یعنی اوج احترام، یعنی آوردن جامانده‌ها به این چیزی که ما داریم. مدت زمانی که برای اجرای این نمایش در نظر گرفته شده است، بسیار کم است ضمن این که ساعتی هم که در اختیار دارید طولانی است چه تدبیری برای جذب مخاطب اندیشیده‌اید؟ مهری: ما ساعت 10 شب اجرا می‌کنیم و اگر بشود و این امکان را بدهند، بیشتر هم اجرا می‌کنیم. همه دوستان به ما کمک کردند، تمام سعیمان را می‌کنیم تا آن اتفاق به آن شکلی که باید و شاید در شان آن‌چه که در نظر گرفتیم پیش برود و به انتها برسد که قطعا انتهای آن این 7 اجرا نیست. یعنی برای اجرا در شهرستان‌ها و حتی خارج از کشور هم فکری کرده‌اید؟ مهری: باید دید دوستان چه صلاح می‌دانند. من تمام زندگیم را گذاشتم تا این اتفاق بیفتد و بیشتر از این توانش را ندارم. کاری را انجام می‌دهم که دوست دارم و از کسی هم توقعی ندارم. اما در عرصه‌ای کار می‌کنم که متولی دارد. من شخصا با یک تفکر و نیتی کار را شروع کردم و از این جلوتر دیگر به من ربطی ندارد. هماهنگی‌ها انجام شده اما 150 نفر تیم است و یک سوم آن می‌شود 50 نفر، که به اندازه یک فوکر است. هماهنگی در خارج از کشور کاری ندارد، اما تامین هزینه‌ها سنگین است. این کار احتیاج به دیده شدن دارد و رویکرد جدیدی است. شاید این اتفاق در یک هفته کافی نباشد و به محض دیده شدن کار بیشتر دیده خواهد شد. در بخش بین‌الملل هزینه‌ها بالاست، اما در کشور و همین سالن قطعا کار باید دیده شود. شما در این نمایش از حرکت استفاده کردید و طراحی این حرکت‌ها برعهده یاسر خاسب است این همکاری چطور بود؟ مهری: نزدیک‌ترین آدمی که در این فضا می‌توانست، تفکر من را از موسیقی بگیرد و تبدیل به حرکت کند، یاسر خاسب بود. یاسر را چندین سال است که می‌شناسم. به شدت خلاق و دوست داشتنی است و به شدت همراه است. به معنای واقعی تئاتری است و همه پستی و بلندی‌های کار را درک می‌کند و می‌فهمد واز همه مهم‌تر ازحرکت کردن نمی‌ترسد. به شدت شعور صحنه و تئاتر را دارد. فضای موسیقی ما فضای موسیقی نرمال به معنای موسیقی پاپ یا پاپ- سنتی که می‌شناسیم نیست. از سوی دیگر این فضا خیلی با چیز عجیب و غریبی همراه نیست و آن بدن دیوانه را کم می‌بینیم. همت: ممکن است دیوانگی در بدن وجود داشته باشد، اما این بدن مغز دارد. خاسب تاکنون هر کاری انجام داده، صرفا استفاده از توانایی جسمی خودش و گروهش نبوده است. خاصیت نمایش ایجاد حیرت است. و او از این خاصیت استفاده کرده و حیرت ما را بوجود آورده است. با همان کارهای فیزیکال می‌تواند این کار را انجام دهد. اما وجه تمایز کارهای او تفکر جاری در بدن است و همیشه کاری را انتخاب کرده که تحیر ما را بوجود آورده و به تفکر هم واداشته است و کارهای خاسب پشت دارد و صرف حرکت نیست. آقای مهری انتخاب بازیگران بر چه مبنایی بود؟ مهری: آقای همت دلیل انتخابش واضح بود. هم شخصیت اجتماعی او شناخته شده است و هم صدای گرم و تاثیرگذاری دارد ضمن این‌که از تجربه بسیار بالایی برخوردارند. روایت کردن خطبه‌ای ازحضرت علی (ع) احتیاج به تجربه دارد، احتیاج به کسی دارد که چندین سال با صدا، بدن، فکر، صحنه و تماشاگر سرو کله زده باشد، تا وقتی می‌خواهد کلمه‌ای را ادا کند، بداند کجا و چطور این کار را انجام دهد. تعداد آدم‌های محدودی هستند که این جایگاه را دارند. برزو ارجمند نیز پیشینه تئاتری خوب و خواندن دارد و کارش را خوب بلد است و یکی از زیباترین بخش‌های نمایش نیز اجرای برزو است و حضورش درصحنه فوق‌العاده است، چرا که تنها خواندن نیست. این ذووجه بودنش بسیار کمک کرده است. مهرداد نائل هم از خیلی سال پیش می‌شناختم و باید این نسل‌ها را رعایت می‌کردیم. ضمن این‌که برخی دوستان نیز به جمع ما پیوستند اما بعد این امکان فراهم نشد تا با آنها همکاری داشته باشیم. درباره موسیقی این کار نیز توضیح می‌دهید که از چه سبکی استفاده کردید؟   مهری: سوال شما درست است، اما من نمی‌توانم پاسخی برای آن داشته باشم، چرا که من قائل به سبک خاصی نیستم. همت: این یک غلط مصطلح است. هنرمند دنبال سبک خاصی نمی‌رود. من همیشه سر کلاس به دانشجویانم می‌گویم. ما در یک روز آدم‌های مختلفی در ژانرهای مختلف را تجربه می‌کنیم و مجموعه این‌ها ما را تشکیل می‌دهد. من نمی‌توانم بگویم من صرفا یک شخصیت اکسپرسیونیسم هستم، درحالی‌که این‌گونه نیست. ما باید تمام سبک‌ها را خیلی خوب بشناسیم، اما این که بخواهیم، دائما از این وجه استفاده کنیم انسان را به بیراهه می‌برد و متاسفانه این اتفاق در شهرستان‌ها بسیار بیشتر است. مانند بازی درونی یا بیرونی است که این دو از هم انفکاک ناپذیرند. غلبه یکی بر دیگری حتی در سبک‌ها هم که نگاه کنیم امکان دارد اما این‌که جدای از یکدیگر باشند غیر ممکن است. مهری: ما در موسیقی آن کاری را انجام دادیم که دوست داشتیم. سلیقه موسیقی ما، ما را به این سمتی برد که شما روی صحنه می‌بینید. ما سمفونی ننوشتیم و براساس حس و حالی که از کلام گرفتیم موسیقی ساختیم. ابزار و ادواتی که استفاده کردید و تلفیق آنها چگونه بود؟ مهری: تمام سازها براساس صدایی که می‌خواستیم بشنویم و تنظیمی که آقای قاسمی می‌خواست اتفاق افتاد. در واقع هارمونی ذهنی بود که علاقه داشتیم این صدا را بگیریم. تکنیک در نظر گرفته شده است و هماهنگی میان صداها وجود دارد،اما این‌که از این‌ها چه نتیجه‌ای می‌گیریم نمی‌دانم. این بدیع بودن انگار در تمام بخش‌های نمایش شما خودش را نشان می‌دهد؟ همت: نه، ما در خیلی از کارها تلفیق را دیده‌ایم. حتی در خواندن هم این تجربه‌ها انجام شده است. اساس قضیه ریتم است و موسیقی اساسش در هیچ جای دنیا با هم فرقی ندارد، چرا که نظام‌مند است و هرجا که از این نظام خارج شوید دیده می‌شود. ما در موسیقی این نمایش دف را داریم، ضرب زورخانه را هم داریم و درکنار آن درام نیز داریم.این‌ها همه درکنار هم نواخته می‌شود. آقای همت کار با جوان‌ها به همراه تجربیات نو برای شما چگونه است؟ همت: من همیشه نه این که بی‌خودی اما خیلی به جا، مدافع جوانان بودم و هیچ وقت روبه رویشان جبهه نگرفتم. اعتقاد دارم که آینده دست اینهاست و فقط می‌توانم متاسف باشم که بستری که در حد لیاقت آن‌ها باشد برایشان فراهم نیست. مشغول فعالیت دیگری هستید؟ همت: یک پیشنهاد دارم بازهم از یک گروه جوان و پیشنهاد خیلی سختی است، چرا که یک کار تک بازیگر است که تحقیق خیلی خوبی روی عبدالحسین خان نوشین کسی که حق بزرگی بر گردن تئاتر ما دارد روی آن انجام شده است. کار بزرگ و سنگینی است و قرار است برای تئاتر فجر اجرا شود. اما الان نمی‌دانم که قرار است چه اتفاقی بیفتد تا این کار به اتمام برسد. هرگز نمی‌توانم چند کار را همزمان با هم انجام دهم و اصلا قصدچنین کاری را هم ندارم. و در آخر آقای مهری بعد از اتمام این نمایش آیا برنامه خاص دیگری دارید؟ مهری: واقعا نمی‌توانم کار دیگری در کنار این داشته باشم. خیلی برنامه‌ها داشتیم و الان احساس تنها منتظر سکانس پایانی هستم. یک سری برنامه‌ها داشتیم مثل ساخت فیلم و برنامه‌های فرهنگی که با کشور لهستان شروع کردیم. اما در حال حاضر نمی‌توانم هیچ حرفی بزنم، بخصوص دراین ساعات و این زمان‌ها بسیار درگیر اراتریو عدالت هستم. 5757    

کلید واژه ها: تئاتر - بنیاد رودکی -




شنبه 24 آبان 1393 - 19:39:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن