تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812903982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غرفه ای به قدمت تاریخ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: غرفه ای به قدمت تاریخ تهران- ایرنا- غرفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با دکور زیبا و بومی بیانگر فرهنگ و تاریخ این استان است که چشم همه را به سوی خود می کشاند.


غرفه های اداره کل های فرهنگ و ارشاد اسلامی همه استان ها را که نگاه می کنی قومیت آن استان را به خوبی می توانی دریابی و در این میان غرفه استان مازندران آنچنان به صورت بومی تزیین شده که با نگاه کردن به غرفه می توانی تشخیص دهی متعلق به این استان است و اصلا نیازی به نوشتن نام استان قسمت بالای غرفه نیست.
دور تا دور غرفه با گلیم های اصیل تزیین شده و کف آن نیز نمد پوش است .
در سمت راست غرفه ماکت کشاورزی را مشاهد می کنی که کلاه شالی بر سر دارد و آنوقت می توانی حتی او را در شالیزاری تصور کنی که در حال برداشت برنج است.
خانمی در جهت مقابل او با لباس کاملا محلی قرار گرفته؛ لباسی بسیار زیبا و سنتی که امروزه کمتر در خود این استان استفاده می شود.
پرچین قسمت جلوی غرفه که از چوبهای درختان نارنج تهیه شده است همان دیوارخانه های روستاییانی است که تنها دیوارشان پرچین است ، این به دلیل اعتماد به همدیگر است و این پرچین تنها برای ورود پیدا نکردن حیوانات وحشی است.
طبرستان استانی به قدمت تاریخ همان مازندران امروز است که به زبان محلی مازرون تلفظ می شود و از لحاظ گردشگری و جذب توریست رتبه اول کشور را دارا است.
مازندران بلندترین (کوه دماوند) و پست ترین (دریای خزر) نقاط ایران را در خود جای داده است.
قدیمی ترین مردم جهان از نظر یکجا نشینی در این استان قرار دارند و روز 14 آبان که هفته پیش آن را سپری کرده ایم، روز مازندران نامگذاری شده است.
مردم این استان به زبان طبری سخن می گویند و این استان با پیشینه تمدن شش هزار ساله یکی از مهمترین پایگاههای باستان شناسی در منطقه خاورمیانه شناسانده شده است.
آمل یکی از شهرهای اصلی این استان، شهری است که آن را دومین شهر کهن ایران می خوانند و تاریخ آمل جزو تاریخ های اول شهری است که در زمان مردم آمارد یا همان آماردیان شکوفا شده است.
مازندران جزوی از قلمرو پادشاهی ورگانا، و پس از آن یکی از استان های مهم پادشاهی تبرستان (که پس از شاه عباس تبرستان ایالتی از ایران و مازندران استانی از این ایالت شد)، بوده است.
مردم بومی آن تپوری (مازندرانی) وآمارد هستند و مازندران اولین پایگاه اسلامی و شیعه دوازده امامی است و خاندان مرعشی و خاندان ناصر الحق اطروش هم در مازندران به پایتخت گری آمل بوده اند.
استان طبرستان با این قدمت وپیشینه صاحب 118 نشریه استانی است که به جرات می توان گفت در کمتر استانی این تعداد نشریه قلم بزنند.
رییس اداره مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: شش روزنامه، 31 هفته نامه، هفت 2هفته نامه، 20 ماهنامه، چهار دوماهنامه، 36 فصلنامه، 9 دوفصلنامه و پنج نشریه الکترونیکی در استان فعال هستند و استان مازندران سرپرستی 16 خبرگزاری، 69 پایگاه خبری و 69 روزنامه کثیرالانتشار را برعهده دارد و 228 نمایندگی فروش مطبوعات دارد.
به گفته علوی عمده موضوعات نشریات استانی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است و فصلنامه هایش که عمدتا تخصصی است حوزهای علوم پایه، پزشکی، اقتصاد، مدیریت اجرایی، باستان شناسی، علوم دریایی، علوم ورزشی، فقه و مبانی اسلامی، کانون وکلای دادگستری و غیره ار در برمی گیرد.
اجتمام** 9317**1601**


23/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن