تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803667973




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راز رشید کربلا در عصر شعر منطقه آزاد انزلی روایت شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: " راز رشید کربلا " در عصر شعر منطقه آزاد انزلی روایت شد انزلی - ایرنا - عصر شعر " راز رشید کربلا " به همت معاونت فرهنگی ، اجتماعی گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی با حضور شاعران بنام کشور برپا شد .


در این نشست "بیوک ملکی " شاعر مطرح حوزه شعر نوجوان ضمن خواندن شعر برای حاضران گفت : صدها شعر عاشورایی در حوزه ادبیات نوجوان نوشته شده اما به سختی می شود از آن میان آنها 20 تا 30 شعر شاخص را پیدا کرد .
وی از شعرهای شاخص در این حوزه به شعر " بادها نوحه خوان/ بیدها دسته زنجیر زن" عمران صلاحی ، و دو شعر از قیصر امین پور از جمله ظهر روز دهم و کودکان کربلا اشاره کرد.
ملکی تصریح کرد : در منظومه شاعر بیشتر به بیان داستان می پردازد تا این که جوهر شعری اش را حفظ کند اما از معدود شاعرانی که جوهره شعر و داستان و عناصر شعری را با هم دارد قیصر است و نمونه بارز و خوب شعر عاشورایی نوجوان ، که نوجوان را درگیر خود می کند شعر " راستی آیا کودکان کربلا تکلیفشان تنها دائماً تکرار مشق ِ آب ! آب ! مشق ِ بابا آب بود ؟ " است .
*تعمق در نکات معرفتی شعر
"سودابه امینی " دیگر شاعر حاضر در مجلس نیز در کنار شعرخوانی با ابراز خشنودی از حضور نوجوانان در این جلسه گفت : نوجوانان هرچه از نظر فکری غنی شوند تضمین کننده آینده ما هستند و از این بابت از معاونت فرهنگی ، اجتماعی ، گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی قدردانی کرد .
وی با اشاره به تاثیرپذیری شعر بر مخاطبان ، از نوجوانان خواست به نکات معرفتی اشعاری که در باره وقایع و فاجعه کربلا گفته شده توجه کنند.
*آینه در کربلاست
معاونت اجتماعی فرهنگی گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به در دست انتشار داشتن کتابی با عنوان " آینه های مکدر " با موضوع سوگ سروده های شعر فارسی گفت : تمام سروده های عاشورایی فارسی را می توان در چهار گروه شعرهای عاشورایی توصیفی ، شعرهای عاشورایی سوگوار ، شعرهای عاشورایی حماسی و عبرت آموز و شعرهای عاشورایی تمثیلی دسته بندی کرد ،
" سید ضیاء الدین شفیعی " افزود: شعرهای عاشورایی توصیفی در جهت مقاومت شاعران شیعی در برابر موج تحریفها و محدودیتهای حکام و خلفا برای انتقال حقیقت حادثه کربلا پدید آمد و بعدها به عنوان گونه ای رایج در شعرهای عاشورایی بارها مورد طبع آزمایی قرار گرفته که از جمله مقاتل منظوم و متون تعزیه خوانی ها را شامل می شود.
وی تصریح کرد : روایت خطی و تعریف بدون تصرف و صریح واقعه از ویژگی های این سروده هاست .
مخاطب این آثار معمولا عموم فارسی زبانان اند و تاثیر بر مردم کوچه و بازار هدف گوینده است و نمونه اش را در شعر " چون علی اکبر شهید کربلا/ نور چشم انبیا و اولیا/ دید کان سلطان اقلیم وجود / خالق جان ، مالک غیب و شهود / مانده همچون ذات حی ، فرد و وحید/ جمله اصحاب اش ز تیغ کین شهید " از میرزا ابوالحسن اصفهانی .
این شاعر عاشورایی، دسته دوم این سروده ها را شعرهای عاشورایی سوگوار خواند و تصریح کرد این گروه از سروده ها که به نظر می رسد وظیفه برانگیختن تاثر و ایجاد اندوه و تامین حالات عزا و سوگ را دنبال می کنند در شعر فارسی نمونه های فراوانی دارند که برخی از قطعات این گونه از شعر عاشورایی را می توان سربند شعر عاشورایی دانست مثل "امشب شهادت نامه عشاق امضا می شود ، فردا ز خون عاشقان این دشت دریا می شود " از حبیب الله چایچیان .
به گفته وی دسته سوم شعرهای عاشورایی تمثیلی و کنایی است ، در تاریخ ادبیات فارسی به ویژه در دوران شکوه شعرهای عراقی و خراسانی برخی شاعران بزرگ ابیات ماندگاری را خلق کرده اند که برخاسته از مشرب عرفانی آنها است ، این شعرها به واسطه تاویل پذیری بسیار و امکان ارائه قرائتهای متفاوت آن هنگام که با رنگ مایه ای از فضا و فرهنگ عاشورا باز خوانی می شوند جلوه ای دیگرگونه می یابند و رمزگشایی می شوند.
نمونه این اشعار این عزل حافظ است : زان یار دلنوازم شکری ست با شکایت / گرنکته دان عشقی ، خوش بشنو این حکایت / بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردیم / یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت/ رندان تشنه لب را آبی نمی دهد کس / گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت
دسته دیگر شعرهای عاشورایی حماسی و عبرت آموز سروده هایی هستند که محصول درنگ های پس از مراحل پیشین یعنی توصیف و تاثر از حادثه شورانگیز کربلا هستند و اگر چه اندک اما بسیار مهم و صاحب مرتبه ای رفیع اند .
شفیعی خاطرنشان کرد : این سروده ها مخاطبان خود را با روایت های حماسی و سربدارانه به تکرار عاشورا در روزگار خویش فرا می خواند و امام حسین را در جاودانه نگاه داشتن تفکر سرخ علوی یاری می دهند مثل : بی درد مردم ما خدا، بی درد مردم / نامرد مردم ما خدا، نامرد مردم / از پا حسین افتاد ما بر پای بودیم / زینب اسیری رفت و ما بر جای بودیم .
در این مراسم ، شاهین رهنما ، اسماعیل محمدپور ، امیر فخر موسوی ، بیوک ملکی ، سودابه امینی ، بهروز قزلباش، نیما فرقه ، سعید فرج پور، بتول رحیمی ، علی پور ، ارش فرزام صفت ، زهرا سیاوش آبکنار ، ابراهیم محمدی به خوانش برخی از اشعارشان پرداختند.
مراسم با اجرای تک نوازی قطعات سوزناک موسیقی توسط ابراهیم راغب( نی) و مزدک مهراز (سه تار) همراه بود. ک/3
620/604


21/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن