واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: با حضور شاعران صاحب نام عاشورایی شب شعر ˝آینه در کربلاست˝ در نیاوران برگزار شد خبرگزاری پانا: مراسم شب شعر عاشورایی ˝آینه در کربلاست˝ به همت کانون ادبی نیاوران شامگاه سه شنبه ، ششم آبان در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار گردید .
۱۳۹۳ پنج شنبه ۸ آبان ساعت 10:43
به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ در این مراسم، شعرا، نویسندگان و منتقدان نامی کشور همچون محمد علی بهمنی، دکتر اسماعیل امینی، غلامرضا طریقی ، مهدی فرجی، محمد سعید میرزایی، امیر صباغ و سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران حضور یافتند .
محمد سلمانی، رئیس کانون ادبی نیاوران در ابتدای این مراسم ضمن خوش آمد گویی به حضار با اشاره به اهمیت مجالس شعر عاشورایی گفت: شعر عاشورایی، نوعی شعر آئینی است و اینگونه شعر بیشتر در ارتباط با مسائل معنوی و کرامات انسانی است. شعر عاشورایی که یک شاخه ای از شعر آیینی است ، در واقع در مورد وقایع عاشورا و حوادثی است که بر سید الشهدا(ع) گذشت . سابقه شعر عاشورایی در واقع از همان آغازی که حضرت از مدینه حرکت می کند با ایشان همراه است. شعر عاشورایی را می توان حتی در میدان جنگ و مبارزات شهدا هم مشاهده کرد. اینگونه اشعار در غالب غزل از لب های مبارک شهدای کربلا جاری می شود منتها در ادبات فارسی تا قرن سوم در رابطه با عشورا سکوت است و هیچ شعری پیدا نمی شود که در این رابطه صراحتا در رابطه با وقایع عاشورا صحبت کند اما در زمان مزدالدین دیلمی در زمانی که آل بویه م بر بخش هایی از عراق و ایران حکومت می کردند اولین بار ایشان به بغداد می آید و عزای عمومی اعلام میکند. از آن تاریخ به بعد عزاداری ها شکل گرفته و در دوره های بعدی تاریخی هم دیده می شود.
سلمانی با بیان اینکه عزاداری برای امام حسین در توده های مردم رسوخ کرد و در اواخر دوره دیلمیان همه ساله برگزار می شد افزود:در دوره صفویه عزاداری شکل گسترده ای به خود می گیرد و همه گیر می شود و به هین خاطر با آسیب هایی رو به رو می شود که در شعر ها می بینیم و گاها شعر هایی که در این زمینه خوانده میشود زیاد مناسب نیست و باید اصلاحاتی در آنها صورت پذیرد.
پس از سخنان رئیس کانون ادبی نیاوران، محمد علی بهمنی شاعر نام آشنا ابیاتی از اشعار عاشورایی خودش را برای حاضران قرائت کرد.
در ادامه مراسم دکتر اسماعیل امینی در ارتباط با شعر عاشورایی و آسیب های آن با اشاره به داستانی در مثنوی معنوی گفت:شعر عاشورایی از میدان جنگ شروع می شود در واقع از همان رجز ها. در رجزها خودشان را معرفی میکردند نسبشان با رسول خدا و حضرت زهرا را بیان می کردند و دلیل قیام را گاهی در این رجز ها ذکر میکردند چون این بیم بود که در رابطه با خاندان پیامبر و و انگیزه این قیام تحریف صورت پذیرد. در روزگاری که شیعه اقلیت است بحث اصلی شعر عاشورایی همین اعلام هویت ها و انگیزه هاست. این که فرزند رسول خدا را آنجا شهید کردند این که کسی که قیام کرده بود به انگیزه قیام برای اصلاح امت جدش به شهادت رسیده است بعد ها که شیعه غالب میشود رسیدن به این بخش کم رنگ تر می شود و و بخش عاطفی پررنگ تر میشود. مثلا در ترکیب بند مشهور محتشم خیلی نشانی از ابیات عقیدتی نیست و بیشتر به ماجرای انقلاب امام حسین نگاه عاطفی است.
دکتر اسماعیل امینی بعضی از ترانه ها و شعر هایی را که در این زمینه در جامعه رواج پیدا کرده نامناسب ارزیابی کرد و گفت : ماجرای عزاداری باید موجبات تعالی انسانی و تسویه روح شود اما می بینیم که گاهی این هدف کمرنگ شده است. موضوع دیگری پیرامون شعر آیینی اهمیت سادگی شعر است. سادگی را باید از ابتذال دور کنیم بلکه سادگی به معنی مردم پسند بودن و ساده بودن است ، نه سطحی بودن. سادگی در بیان شاعرانه و نوحه خوانی بسیار کار سختی است کار کسانی است که تجربه و سواد بالایی در این زمینه دارند و اغلب شاعران بزرگ دردوران کمالشان به این مرتبه در شعر سرایی می رسند.
این استاد ادبیات شعر شاعرانی چون فروغ فرخ زاد ، شاملو، سپهری و ... را در دوران کمالشان بسیار ساده دانست و گفت:این خطا هست که غالبا عنوان می کنند اگر شعر و یا نوحه سطحی گفتیم لابد ساده گفتیم و به زبان مردم . به زبان ساده گفتن و به زبان مردم سخن گفتن مهارت و کمال زیادی می خواهد و کار بزرگانی چن استاد بهمنی و سلمانی است که زبانشان با ضمیرشان و ضمیرشان با زندگی مردم گره خورده است.
در ادامه برنامه شعرایی همچون سعید میرزایی، غلامرضا طریقی، مهدی فرجی، مهدی زارعی و فاطمه زینالی به قرائت اشعار عاشورایی پرداختند و حال و هوای معنوی بر فضای مجلس حاکم شد.
همچنین در بخش پایانی این نشست ،محمد هاشم احمدوند همراه با نوای نی به اجرای قطعاتی از اشعار عاشورایی پرداخت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]