تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798473420




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رسانه، آزادی مسئولانه چالشی پایان ناپذیر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رسانه، آزادی مسئولانه چالشی پایان ناپذیر تهران - ایرنا - "رسانه، آزادی مسئولانه" به عنوان شعار بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها انتخاب شده، موضوعی که همواره به عنوان یک چالش بین رسانه ها و دولت ها مطرح بوده است.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایشگاه مطبوعات امسال این شعار را برگزید تا از این رهگذر به یکی از اصلی ترین دغدغه های روزنامه نگاران و از سوی دیگر حاکمیت پاسخ دهد.
در واقع، آزادی مسئولانه یک عمل دوطرفه بین رسانه ها و دولت است و هر دو برای رسیدن به این مفهوم باید تلاش کنند.
مطبوعات برای ایفای رسالت خود و پاسخگویی به خواسته های معقول مخاطبان، به آزادی عمل نیازمندند، اما در ایفای این نقش موظف است در چارچوب قانون حرکت کنند و این امر پذیرفته شده در میان عقلا و اندیشمندان این حرفه است.
بنظر می رسد دولت تدبیر و امید یکی از دغدغه های خود را آزادی مطبوعات در چارچوب قانون قرار داده تا رسانه ها با دغدغه کمتری به فعالیت های اطلاع رسانی خود بپردازند.
در قوانین کشور، آزادی مطبوعات در جایگاه خاصی قرار گرفته است بطوری که در اصل‏ بیست و چهارم قانون اساسی آمده است: "نشریات‏ و مطبوعات‏ در بیان‏ مطالب‏ آزادند مگر آنکه‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ یا حقوق‏ عمومی‏ باشد". تفصیل‏ آن‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند.
نمایشگاه بیستم مطبوعات و خبرگزاری ها که به عنوان نخستین نمایشگاه رسانه ها در دولت تدبیر و امید است، با شعار آزادی مسئولانه در صدد است توجه بیشتری به حقوق مطبوعات و رسانه ها کند.
به گفته حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه ها در جهت ایفای رسالت خود باید آزادی داشته باشند و دولت ها هم بارها به شعار آزادی مطبوعات در چارچوب قانون اشاره کرده اند و البته مطبوعات هم باید براساس قانون عمل کنند.

** آزادی رسانه
آزادی رسانه و مطبوعات یک ضمانت نامه از جانب دولت ها به رسانه های عمومی، در مقابل مواجهه با روندهای محدود کنندهٔ ابراز نظر در جوامع است که حقوق قانونی رسانه ها و همچنین مراجع رفع اختلاف بین رسانه ها و شاکیان را مشخص می کند.
این حقوق در بسیاری از کشورها به صورت قانونی و در چهارچوب قوانین اساسی آن کشور تعبیه شده است تا از آزادی مطبوعات حمایت به عمل آید.
در کشورهای توسعه یافته، آزادی مطبوعات و رسانه ها بر این امر تاکید می کند که تمام مردم حق ابراز نظر، گفتن و نوشتن در رسانه ها را دارا هستند. اعلامیه جهانی حقوق بشر بر این امر تاکید می کند که هر شخصی از نظر قانونی حق ابراز نظر دارد، این قانون مشتمل بر حق ابراز نظر بدون هیچ گونه مداخله از جانب دولت ها و یا ذی نفعان است.
رسانه ها دارای کارکردهای فراوانی هستند که درصورت حفظ حقوق مطبوعات فعالیت های آنها می تواند نتایج بهتری برای جوامع بشری به همراه داشته باشند.

** کارکرد رسانه ها
رسانه ها کارکردهای مختلفی دارند؛ نظارتی و مراقبتی، آموزشی یا انتقال فرهنگ، سرگرم سازی و پرکردن اوقات فراغت، نوگرایی و توسعه از جمله این کارکردها است.
کارکرد نظارتی؛ یکی از مهمترین کارکردهای رسانه خبری، نظارت بر محیط است. کارکرد نظارت و حراست از محیط، شامل رساندن اخبار توسط رسانه ها می شود؛ که برای اقتصاد و جامعه ضروری است.
کارکرد آموزشی یا انتقال فرهنگ؛ آموزش براساس تعریفی که سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) بیان داشته، عبارت است از: «تمام کنش ها و اثرات، راه ها و روش هایی که برای رشد و تکامل توانایی مغزی و معرفتی و هم چنین مهارت ها، نگرش ها و رفتار انسان به کار می روند". از این رو آموزش، یک فرایند فراگیر است که تداوم آن تمامی حیات انسانی را در برمی گیرد.
رسانه ها فراهم آورنده دانش و شکل دهنده ارزش ها هستند و مردم همواره از آن ها تأثیر می پذیرند و می آموزند. اهمیت وظیفه آموزشی وسایل ارتباطی در جوامع معاصر، به حدی است که بعضی از جامعه شناسان برای مطبوعات، رادیو و تلویزیون و سینما نقش "آموزش موازی" یا "آموزش دائمی" قائل هستند.
جامعه شناسان معتقدند که وسایل ارتباطی با پخش اطلاعات و معلومات جدید، به موازات کوشش معلمان و اساتید، وظیفه آموزشی انجام داده و دانستنی های علمی، فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان و دانشجویان را تکمیل می کنند.
کارکرد سرگرم سازی و پرکردن اوقات فراغت؛ وسایل ارتباط جمعی به عنوان مهمترین ابزار تفریحی و سرگرمی افراد به شمار می روند؛ که با پخش و انتشار برنامه های سرگرم کننده بر الگوی رفتار اوقات فراغت انسانی اثراتی تعیین کننده دارند و از این طریق است که فرد از تنهایی و زندگی سخت روز مره اش رهایی می یابد و با محیط بیرونی تماس برقرار می کند.
کارکرد نوگرایی و توسعه؛ فرایند توسعه رابطه پایداری با تعامل میان مردم و مشارکت فعال گروه های اجتماعی دارد که این امر صورت نمی گیرد، مگر در پرتو نظام جامع ارتباطی-اطلاعاتی؛ که می تواند تا حدّ زیادی در رفع اختلافات و تضادهای موجود در ارزش ها و رفتارهای مردم و فراهم آوردن محیط مساعد برای توسعه ملی مؤثر باشد.
کارکرد همگن سازی: وسایل ارتباط جمعی، موجب نزدیکی سلیقه ها، خواست ها و انتظارات تمامی ساکنان یک جامعه شده و جوامع را از عصر محدوده های جدا خارج می گردانند.
ورود وسایل ارتباط جمعی به جامعه، خرده فرهنگ ها و فرهنگ های خاص و مجزا را ناپدید کرده و به نوعی تشابه میان تمامی ساکنان یک جامعه به وجود می آورد و مردم آن جامعه، از سبک زندگی و علایق و خواسته هایی که رسانه های جمعی ارائه می دهند، پیروی می کنند.
کارکرد راهنمایی و رهبری؛ نقش رهبری کننده وسایل ارتباطی و اثر آن ها در بیداری و ارشاد افکار عمومی، امری واضح بوده و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود.
وسایل ارتباط جمعی می توانند در راه گسترش ارتباط میان رهبری کنندگان و رهبری شوندگان، خدمات مهمی را انجام داده و به عنوان آیینه تمام نمای افکار عمومی در جلب همکاری مردم و شرکت دادن آن ها در امور اجتماعی، تأثیر فراوانی به جای بگذارند.
کارکرد بحران زدایی؛ رسانه های گروهی می توانند در عرصه مقابله با بحران های اجتماعی، به ایفای نقش بپردازند و در کاهش اثرات بلای موثر باشند.
کارکرد آگاه سازی؛ رسانه ها باید علاوه بر انتقال اخبار و اطلاعات، به تحلیل درست اخبار و تشریح آنان نیز بپردازند. این وظیفه، یعنی آگاه سازی، از آن رو از تبلیغ متمایز است که در آن، هیچ کوششی برای خرید کالایی خاص وجود ندارد، همان گونه که هیچ کوششی نیز برای ایجاد گرایش به سوی دیدگاه خاص وجود ندارد.
حمایت از هنجارهای اجتماعی؛ (وظیفه اخلاقی)، انتقال میراث های فرهنگی و اجتماعی از نسلی به نسل دیگر، نقش و کارکرد بیان عقاید، ایجاد همبستگی میان اجزای جامعه در پاسخ به نیازهای محیطی و کارکرد تبلیغی از جمله کارکردهای دیگر رسانه ها است.

** نتیجه گیری
رسانه ها و مطبوعات در دنیای ارتباطات و دیجیتال حذف شدنی نیستند و با کارکردهای مختلف، یکی از ضروریات جامعه دیروز، امروز و فردا بوده و هستند؛ هر چند می توان فعالیت رسانه را محدود و یا کاهش داد؛ اما هرگز نمی توان آن را نابود کرد.
مطبوعات با کارکردهای خود نقش زیادی در آگاهی و راهنمایی افکارعمومی ایفا می کنند و از این رو در کنار سایر نهادها حضور موثر و غیر قابل انکاری در رشد و توسعه دارند.
نادیده گرفتن نقش و کارکرد رسانه ها به معنی ایجاد مانع بر سر رشد جامعه است و استمرار بی توجهی به رسانه ها قابل دوام نخواهد بود.
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها تا 23 آبان ماه جاری در محل مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.
فراهنگ** 1569**1027


21/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن