تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804337502
![نمایش مجدد: اسلام و علم رابطه مستقيم با هم دارند/اسلام به تمام جنبههاي اجتماعي توجه داشته است refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
اسلام و علم رابطه مستقيم با هم دارند/اسلام به تمام جنبههاي اجتماعي توجه داشته است
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:
۲۰ آبان ۱۳۹۳ (۱۲:۱۹ب.ظ)
محقق لرستاني: اسلام و علم رابطه مستقيم با هم دارند/اسلام به تمام جنبههاي اجتماعي توجه داشته است اسلام طريق سلامت براي رسيدن انسان بهسوي کمالات بينهايت است زيرا روح انسان مايل به بينهايت است لذا هدف از آفرينش انسان عبادت و بندگي خداوند متعال بوده است و از طرفي برترين عبادت تفکر و دستيابي به معرفت و شناخت حقيقي است که در اسلام بيشترين تأکيدها بر روي اين موضوع است.
مجيد محمودي، از محققان لرستاني که مقالهاي در رابطه با فيزيک هستهاي و ريشههاي اسلامي آن را گردآوري و درصدد تأليف کتابي با همين عنوان است، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري موج در خرمآباد با بيان اينکه در قرآنکريم معجزات علمي فراواني وجود دارد که در ساير کتب وجود ندارد، گفت: مضمون آيه سوم سوره بينه که ميفرمايد: «فيها کتب قيمه؛ صحيفههايى که در آنها کتابهايى گرانبها هست»، بيانگر اين است که اسلام به تمام جنبههاي اجتماعي توجه داشته است و همانطور که از واژه اسلام استنباط ميشود، اسلام راه سلامت بشر است.
وي با بيان اينکه اسلام و علم رابطه مستقيم با هم دارند، اظهار کرد: اسلام طريق سلامت براي رسيدن انسان بهسوي کمالات بينهايت است زيرا روح انسان مايل به بينهايت است لذا هدف از آفرينش انسان عبادت و بندگي خداوند متعال بوده است و از طرفي برترين عبادت تفکر و دستيابي به معرفت و شناخت حقيقي است که در اسلام بيشترين تأکيدها بر روي اين موضوع است.
اين محقق لرستاني ادامه داد: صنع الهي و خلايق همگي معجزههايي از علم خداوند متعال هستند و هر ذرهي وجود خود عالم بزرگ و پيچيدهاي است که حکايت از وجود خالقي به غايت دانا و توانا مينمايد و اين بازگشت و پي بردن به خالق و اصل با توجه به تجلي صفات الهي در مخلوقات را فطرت مينامند.
وي اضافه کرد: همچنانکه خداوند آسمانها و زمين را براساس فطرت آفريده است. ابعاد وجودي عبارتند از: عيني، ذهني، لفظي و کتبي و قرآنکريم معجزهاي از نوع کتاب است و کلام الهياست و کلام خدا عين ذات اوست و فطرت و ذات هر کلامي ذات صاحب کلام را ميرساند و هستي و مخلوقات که با کلمات خداوند بهوجود آمده عين ذات خالقيت و عليم بودن و قدير بودن خداست.
اين محقق لرستاني با اذعان به اينکه کلمات الهي که در قرآنکريم وجود دارند و عينيتهاي اين آيات که در مرتبهي وجود عيني پديدههاي هستياند فطري هستند، ادامه داد: مجموعهي مشترک بين تمام اين عينيتها و کلامها زبان است و مجموعهي مشترک بين زبانها معانيست و لذا وقتي انساني چيزي از علم الهي چه از علوم طبيعي و نظري را فرا بگيرد در واقع بهدنبال فطرتي ميشود که در اين کلمات نهفته است.
وي گفت: هر دانشمند جوياي علم براي پاسخگويي به پرسشهاي فطري و درونيش بهدنبال گمشدهاش يعني حقيقت فطري ميگردد و اگر به حقيقت فطرت برسد که تسليم صاحب کلام ميشود و حقانيت خالق را ميستايد و اگر هم به مطلوبش نرسيد و توانايي چنين امري را نداشته باشد باز هم سر تسليم و ناتواني در مقابل خالق فرو ميآورد.
محمودي افزود: يکي از علومي که ائمه معصوم(ع) و بهويژه امام صادق(ع) در مورد آن سخن گفتهاند علم شناخت آفرينش جهان و خلقت ذرات است که امام صادق(ع) در سخني بينظير جزئيات دقيقي از خلقت ذرات را بيان مينمايد که تا قرون اخير و کشف ساختار هسته و ذرات بينظير بوده است و در قرآنکريم نيز آياتي در مورد ذرات وجود دارد که صراحتاً به ذرات زير اتمي اشاره ميکنند.
وي گفت: بنابراين چون خود معصومين(ع) قرآن ناطق و باطن قرآن هستند حجت و دليل بر اين هستند که چنين علومي نزد ايشان وجود داشته است و در حقيقت حقايق قرآني فقط با سخنان ايشان تفسير و تبيين ميشوند و چون اين علم مضمون قرآني دارد و قرآن کتابي براي هر زمان است لذا همگامي زماني قرآن با علوم و اعجاز علمي آن در هيچ دوره زماني قابل انکار نيست و براي جوامع امروزي از اهميت والايي برخوردار است.
اين محقق لرستاني اضافه کرد: همچنين پيشرفت و تعالي جوامع اسلامي و خودباوري ديني و علمي مسلمين بهويژه سرمايههاي اصلي انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران که حوزويان و دانشگاهيان هستند در پرتو نور قرآن امکانپذير است و نيز هدف ديگر اثبات اين موضوع است که علم فيزيک هستهاي علمي با ريشهي اسلامي نيز هست و چه در قرآن و چه در سخنان معصومين(ع) به آن اشاره شده است که اصالت علم فيزيک هستهاي را بهعنوان يک علم اسلامي ميرساند وهمچنين شرق و غرب عالم را با عظمت تاريخ و تمدن اسلامي و علوم متعالي آن آشنا ميکند.
محمودي در ادامه با اشاره به ديدگاه امام صادق(ع) درباره خلقت جهان و ذرات که فرموده است «جهان از يک جرثومه(اصل و ريشه بنيادين) بهوجود آمد و آن جرثومه داراي دو قطب متضاد شد و سبب پيدايش ذره شد و آنگاه ماده بهوجود آمد و ماده تنوع پيدا کرد و تنوع ماده ناشي از کمي يا زيادي ذرات آنها است»، تصريح کرد: اين سخن امام صادق(ع) بسيار شگفتآور و باعظمت است.
اين محقق لرستاني ادامه داد: زمانيکه هيچ فيزيکداني از تجزيهپذيري اتم و ذرات و اينکه ذرات خود از ذرات ديگري آفريده شدهاند آگاهي و تصوري نداشته امام معصوم با علم الهي خود باب علمي به عظمت فيزيک هستهاي را براي مسلمانان گشوده است که در نوع خود بينظير و معجزهگونه است.
وي گفت: اين سخن امام کاملاً با علوم هستهاي امروزه راجع به تنوع مواد و عناصر که بهخاطر کمي يا زيادي ذراتي از قبيل پروتون و نوترون و الکترون و... هست همخواني دارد و نيز امام صادق(ع) به وجود قطبهاي متضاد(بارهاي الکتريکي مخالف و مزدوج که قطبهاي متضاد الکتريکي و مغناطيسي را بهوجود ميآورند) اشاره کرده است و اينها حکايت از گستردگي علوم معصومين(ع) است و اينکه علم ايشان علمي الهياست و فراتر از علوم معاصر ايشان و در واقع ميتوان امام صادق(ع) را اولين شخصي دانست که راجع به ذرات چنين جزئيات دقيقي را بيان کرده است.
محمودي در پايان با اشاره به اينکه آيات 86 سوره نساء، 3 سباء، 28 جن، 49 قمر، 95 انعام، 61 يونس، 36 يس، 7 و 8 زلزال، 6 و 8 القارعه، 61 فرقان، يک تا سه شمس و تعدادي ديگر از آيات به مباحثي در رابطه با فيزيک اشاره دارند، اظهار کرد: چهبسا دانشمندان غرب که بعدها پي به نظرياتي در مورد اتم بردهاند با استفاده از نظريات امام صادق(ع) و مطالعه متون علمي اسلام متوجه ساختار اتم شده باشند.
يادآور ميشود، خداوند متعال در آيه 61 سوره يونس فرموده است: «وَ مَا تَکُونُ فِي شَأْنٍ و مَا تَتْلُو مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَ لَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا کُنَّا عَلَيْکُمْ شُهُودًا إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ و مَا يَعْزُبُ عَنْ رَبِّکَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَلَا أَصْغَرَ مِنْ ذَلِکَ وَلَا أَکْبَرَ إِلَّا فِي کِتَابٍ مُبِينٍ؛ و نميباشي در کاري و نميخواني از آن، از قرآن و نميکنيد هيچ کاري مگر آنکه باشيم بر شما گواه چون شروع ميکنيد در آن و ازعلم پروردگار تو حتي هم وزن ذرهاي نه در زمين و نه در آسمان از وي پوشيده نيست و نه کوچکتر از آن و نه بزرگتر از آن نيست مگر اينکه در کتابي مبين است».
در آيه مذکور «مثقال ذرة» اشاره به وجود جرم در ذره(اتم) ميکند و «اصغر من ذلک» اشاره به اجرام و ذراتي کوچکتر از ذره (اتم) ميکند. ذره مراد از اتم است زيرا فقط اتمها خواص عناصر را در مرحله ذرهاي دارند و در ضمن مولکولها و هستهها نميتواند منظور آيه فوق در مورد کلمهي(ذرة) باشند زيرا مولکولها از جمع چند اتم بهوجود ميآيند و هستهها نيز از جمع چند ذره زير اتمي بهوجود ميآيند در حاليکه کلمه (ذرة) مفرد (واحد) است. کوچکتر از اتم «اصغر من ذلک» در واقع شامل اجرام و ذرات بنيادي عالم (الکترونها، پروتونها، نوترونها، فوتونها، پوزيترونها ولپتونها و ميونها و کوارکها و…) است.
همچنين، در آيه 16 سوره الزمر در رابطه با نحوه شعلهور شدن اتش در فضا آمده است: «لَهُم مِّن فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِّنَ النَّارِ وَمِن تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ذَلِکَ يُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ يَا عِبَادِ فَاتَّقُونِ؛ آنها از بالاى سرشان چترهايى از آتش خواهند داشت و از زير پايشان [نيز] طبقهايى [آتشين است] اين [کيفرى] است که خدا بندگانش را به آن بيم مىدهد اى بندگان من از من بترسيد».
همچنين، در اين آيه به کلمه بالاي سر اشاره شده است که ميتواند به فضا و آسمان دلالت کند و در زير پايشان نيز به طبقاتي از آتش اشاره شده است که همانطور که ميدانيد زير زمين که ماده مذاب در آن قرار دارند لايه لايه است.
همچنين، در آيه 34 سوره سبا خداوند به وجود ذرات کوچکتر زير اتمي اشاره کرده و فرموده است: «وَقَالَ الَّذِينَ کَفَرُوا لَا تَأْتِينَا السَّاعَةُ قُلْ بَلَى وَرَبِّي لَتَأْتِيَنَّکُمْ عَالِمِ الْغَيْبِ لَا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ وَلَا أَصْغَرُ مِن ذَلِکَ وَلَا أَکْبَرُ إِلَّا فِي کِتَابٍ مُّبِينٍ؛ و کافران گويند قيامت براى ما فرا نمىرسد، بگو چرا، سوگند به پروردگارم که بىشبهه به شما فرا مىرسد، هم او که داناى نهان است، و هم سنگ ذرهاى در آسمانها و زمين از او پنهان نيست، نيز چيزى کوچکتر از اين و نه بزرگتر نيست مگر آنکه در کتابى مبين [ثبت] است».
همچنين، در آيه 61 سوره يونس به موضوع زير اتمي اشاره شده و آمده است: «وَمَا تَکُونُ فِي شَأْنٍ وَمَا تَتْلُو مِنْهُ مِن قُرْآنٍ وَلاَ تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلاَّ کُنَّا عَلَيْکُمْ شُهُودًا إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ وَمَا يَعْزُبُ عَن رَّبِّکَ مِن مِّثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ فِي السَّمَاء وَلاَ أَصْغَرَ مِن ذَلِکَ وَلا أَکْبَرَ إِلاَّ فِي کِتَابٍ مُّبِينٍ؛ و تو در هيچ کارى نيستى و هيچ بخشى از قرآن را از سوى او نمىخوانى و شما نيز هيچ عملى نمىکنيد مگر آنکه آنگاه که به آن مىپردازيد ما بر شما گواهيم، و هم سنگ ذرهاى نه در زمين و نه در آسمان از پروردگارت پنهان نيست و کوچکتر و بزرگتر از اين چيزى نيست مگر آنکه در کتابى مبين [لوح محفوظ] ثبت است.
همچنين، در آيه 49 سوره الذاريات در رابطه با زوجيت ذرات زير اتمي که همه جهان از آنها ساخته شده، آمده است: «وَمِن کُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ؛ و از هر چيز دو زوج آفريديم شايد متذکر شويد» همچنين در آيه 35 سوره يس عنوان شده است: «سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ کُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا يَعْلَمُونَ؛ منزه است کسيکه تمام زوجها را آفريد، از آنچه زمين ميروياند، و از خود و از آنچه نميدانند!».
همچنين، در آيه 12 سوره زخرف آمده است: «وَالَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ کُلَّهَا وَجَعَلَ لَکُم مِّنَ الْفُلْکِ وَالْأَنْعَامِ مَا تَرْکَبُونَ؛ و همان کسىکه جفتها را يکسره آفريد و براى شما از کشتيها و دامها [وسيلهاى که] سوار شويد قرار داد و نيز در آيه 5 سوره حج درباره حرکت براوني آمده است: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِن کُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَيِّنَ لَکُمْ وَنُقِرُّ فِي الْأَرْحَامِ مَا نَشَاء إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُکُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ وَمِنکُم مَّن يُتَوَفَّى وَمِنکُم مَّن يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَيْلَا يَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئًا وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن کُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ؛ اى مردم اگر درباره برانگيخته شدن در شکيد پس [بدانيد] که ما شما را از خاک آفريدهايم سپس از نطفه سپس از علقه آنگاه از مضغه داراى خلقت کامل و [احيانا] خلقت ناقص تا [قدرت خود را] بر شما روشن گردانيم و آنچه را اراده مىکنيم تا مدتى معين در رحمها قرار مىدهيم آنگاه شما را [بهصورت] کودک برون مىآوريم سپس [حيات شما را ادامه مىدهيم] تا به حد رشدتان برسيد و برخى از شما [زودرس] مىميرد و برخى از شما به غايت پيرى مىرسد بهگونهاى که پس از دانستن [بسى چيزها] چيزى نمىداند و زمين را خشکيده مىبينى و[لى] چون آب بر آن فرود آوريم به جنبش درمىآيد و نمو مىکند و از هر نوع [رستنيهاى] نيکو مىروياند».
در قسمت آخر آيه خداوند دقيقاً به موضوع حرکت براوني ذرات اشاره کرده است همانطوري که در بالا اشاره شد بعد از ورود ذرات آب به خاک در نتجه برخورد ذرات آب با مولکولها خاک مولکولهاي آب به حرکت در ميآيند.در حاليکه رابرت براون در 1827 به اين موضوع اشاره کرد قرآن کريم در 1400 سال قبل از اين موضوع علمي پرده برداشته است.
بههمين دليل است که خداوند در سوره العصر که ميفرمايد: «وَالْعَصْرِ، إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ، سوګند به زمان، که واقعاً انسان دستخوش زيان است» خداوند به زمان سوگند ميخورد که انسان دستخوش زيان است زيرا با ګذشت زمان جهان فرسودهتر ميشود. يا در سوره القصص آيه ۸۸ خداوند گفته است جز ذات خودش همه چيز نابود شدني است: «وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ کُلُّ شَيْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُکْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ؛ و با خدا معبودى ديگر مخوان خدايى جز او نيست جز ذات او همه چيز نابود شونده است فرمان از آن اوست و به سوى او بازگردانيده مىشويد» يا در سوره الرحمن آيه ۲۶ نيز خداوند اشاره کرده همه چيز نابود شدني است «کُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ؛هر چه بر است فانى شونده است».
همچنين، در آيه هفت سوره الذاريات در رابطه با تئوري ريسمانها ابعاد کائنات و هفت آسمان آمده است: «وَالسَّمَاء ذَاتِ الْحُبُکِ، إِنَّکُمْ لَفِي قَوْلٍ مُّخْتَلِفٍ؛ سوگند به آسمان مشبک، که شما در گفتاري مختلف و گوناگون هستيد».
در اين آيه خداوند بهخوبي به آسمان مشبک که مدل تئوري ريسمانها براي ساختار ابعاد کيهان است اشاره ميکند در آيه هشتم نيز به گفتار اشاره ميشود که گفتار نيز ميتواند به تارهاي صوتي مربوط شود که ارتعاش تارها باعث تفاوت شکل و ساختار ميشود و احتمالاً منظور قرآن از گفتار نيز نوعي به تئوري ريسمانها مربوط ميشود.
همچنين، در آيه 44 سوره اسرا در اين رابطه آمده است: «تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَکِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ کَانَ حَلِيمًا غَفُورًا؛ آسمانهاى هفتگانه و زمين و هر کس که در آنهاست او را تسبيح مىگويند و هيچ چيز نيست مگر اينکه در حال ستايش تسبيح او مىگويد ولى شما تسبيح آنها را درنمىيابيد بهراستى که او همواره بردبار [و] آمرزنده است».
در سوره فوق بهخوبي نيز خداوند از ارتعاشات در تئوري ريسمانها بهعنوان تسبيح ياد برده است که انسانها قادر به درک آن نيستند و اين آيه بهخوبي تئوري ريسمانها را توصيف ميکند.
همچنين، در سوره نوح آيه 15 نيز آمده است: «لَمْ تَرَوْا کَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا؛ مگر ملاحظه نکردهايد که چگونه خدا هفت آسمان را توبرتو آفريده است» و در آيه 12 سوره طلاق آمده است: «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا؛ خدا همان کسى است که هفت آسمان و همانند آنها هفت زمين آفريد فرمان [خدا] در ميان آنها فرود مىآيد تا بدانيد که خدا بر هر چيزى تواناست و بهراستى دانش وى هر چيزى را در بر گرفته است».
نکته تامل برانگيز آن نيز مربوط به انسان ميشود که نوشته شده در ميان هفت بعد است و بنا به متل هر حرکتي بر هفت بعد ديگر تاثير ميگذارد و همه آيات بالا و اشاراتي که به هفت آسمان شده به هفت بعد کائنات که به بعد چهارم مربوط نميشوند اشاره دارد و به تئوري ريسمانها مربوط ميشود.
همچنين، در آيات مختلفي از قرآن خداوند به وجود ضد ماده اشاره کرده است که از نمونههاي آن ميتوان به آيه 49 سوره الذاريات اشاره کرد که ميفرمايد: «وَمِن کُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ؛ و از هر چيز دو زوج آفريديم شايد متذکر شويد» و در آيه 35 سوره يس فرموده است: «سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ کُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا يَعْلَمُونَ؛ منزه است کسيکه تمام زوجها را آفريد، از آنچه زمين ميروياند، و از خود و از آنچه نميدانند!».
همچنين، خداوند متعال در سوره زخرف آيه ۱۲ فرموده است: «وَالَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ کُلَّهَا وَجَعَلَ لَکُم مِّنَ الْفُلْکِ وَالْأَنْعَامِ مَا تَرْکَبُونَ؛ و همان کسىکه جفتها را يکسره آفريد و براى شما از کشتيها و دامها [وسيلهاى که] سوار شويد قرار داد».
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
دغدغه انجمن اسلامی معلمان توجه به ارزشهای اسلامی است
آیت الله احمدی شاهرودی دغدغه انجمن اسلامی معلمان توجه به ارزشهای اسلامی است خبرگزاریانا نماینده خوزستان در خبرگان رهبری دردومین کنگره انجمن اسلامی خوزستان گفت انجمن اسلامی معلمان تشکلی است که دغدغه اساپلامیت در آموزش و پرورش را دارد ۱۳۹۳ جمعه ۲ آبان ساعت 19 32 آیت اله احمدی شرئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی اصفهان: تمام پروژههای مهم اصفهان باید دارای پیوست فرهنگی ـ اجتماعی باشند
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی اصفهان تمام پروژههای مهم اصفهان باید دارای پیوست فرهنگی ـ اجتماعی باشندرئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزش شورای اسلامی شهر اصفهان گفت در گذشته برای برخی از پروژههای مهم و تأثیرگذار پیوست فرهنگی و اجتماعی تدوین نشده است در صورتی که تمام این پمجلس شورای اسلامی باید در تمامی وزارتخانه هادفتر نظارتی داشته باشد -
عاشوری مجلس شورای اسلامی باید در تمامی وزارتخانه هادفتر نظارتی داشته باشد رشت – خبرگزاری مهر نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی گفت مجلس شورای اسلامی باید در تمامی وزارتخانه های کشور دفتر نظارتی داشته باشد به گزارش خبرنگار مهر ناصر عاشوری عصر یکشنبه در نشست بررسیرئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی قم: اعمال مسئولان باید رضایت امام زمان (عج) را به همراه داشته باشد
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی قم اعمال مسئولان باید رضایت امام زمان عج را به همراه داشته باشدرئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم گفت اعمال و رفتار اعضای شورای اسلامی شهر قم باید به گونهای باشد که رضایت امام زمان عج را به دنبال داشته باشد به گزارشمدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد: وظایف اجتماعی باید در کنار واجبات دینی مورد توجه قرار گیرد
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد وظایف اجتماعی باید در کنار واجبات دینی مورد توجه قرار گیردمدیرکل تبلیغات اسلامی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر نه تنها یک واجب بلکه یک وظیفه اجتماعی است گفت وظایف اجتماعی باید در کنار واجبات دینی مورد توجه قرار گیرد به گزارش خبرگزاری فنوپا و بالنده است/ رسانه ها در تحقق جامعه اسلامی نقش قابل توجهی دارند -
صارمی زاده خبرگزاری مهر نوپا و بالنده است رسانه ها در تحقق جامعه اسلامی نقش قابل توجهی دارند شاهرود – خبرگزاری مهر معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان با بیان این مطلب که خبرگزاری مهر نوپا و بالنده است گفت خبرگزاری ها در راستای پیشبرد اهداف نظام فعالیت می کنند و در این راه بایرئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم: اعمال مسئولان باید رضایت امام زمان (عج) را به همراه داشته ب
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم اعمال مسئولان باید رضایت امام زمان عج را به همراه داشته باشدرئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم گفت اعمال و رفتار اعضای شورای اسلامی شهر قم باید به گونهای باشد که رضایت امام زمان عج را به دنبال داشته باشد به گجامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران خطاب به لاریجانی: پیشرفت علمی گرفتار چپ رویها و راست رویهای غلط عرصه سی
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران خطاب به لاریجانی پیشرفت علمی گرفتار چپ رویها و راست رویهای غلط عرصه سیاسی نشود لزوم توجه مجلس به عملکرد نیلی در دانشگاه تهرانجامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با بیان اینکه پیشرفت علمی نباید گرفتار چپ رویها و راست رویهای غلط عرصه سیاسیبانک های انگلیس حق دارند با تهران رابطه داشته باشند/ مقامات لندن جرات مخالفت با واشنگتن را ندارند
بانک های انگلیس حق دارند با تهران رابطه داشته باشند مقامات لندن جرات مخالفت با واشنگتن را ندارندیک روزنامه انگلیسی با انتقاد از فشار آمریکا به بانکهای انگلیسی درباره همکاری با ایران تاکید کرد که در چنین شرایطی رهبران سیاسی در لندن سکوت کردهاند به گزارش گروه بین الملل خبرگزارحجتالاسلام شریعتی: والله جداسازی کلاس دختران و پسران موجب رشد علمی شد/ در فتنه مسئله براندازی بود نه اختلاف ر
حجتالاسلام شریعتی والله جداسازی کلاس دختران و پسران موجب رشد علمی شد در فتنه مسئله براندازی بود نه اختلاف رایرئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی گفت اجازه ندادم افرادی که مشکل اخلاقی و انضباطی داشتند در دانشگاه درس بدهند که این هم جرم بزرگی بود و من حتی تا مرز کشته شدن هم پیش بینبا توسعه یافتن اسلام در انگلستان یاد و خاطره شهیدان کربلا بیش از پیش زنده نگه داشته میشود
با توسعه یافتن اسلام در انگلستان یاد و خاطره شهیدان کربلا بیش از پیش زنده نگه داشته میشود در سال های اخیر با توجه به توسه اسلام در انگلستان و حضو شیعیا مهاجر پاکستانی و ایرانی هندی و افغانی یاد و خاطره شهیدان کربلا زنده نگه داشته میشود به گزارش خبرنگار خیمه گاه باشگاه خبرنگارمفتی اعظم عربستان: داعش و النصره گمراهند و ربطی به اسلام ندارند
مفتی اعظم عربستان داعش و النصره گمراهند و ربطی به اسلام ندارندمفتی اعظم عربستان سعودی بار دیگر پس از افزایش خطرات امنیتی گروهکهای تروریستی برای عربستان به کمک دولت این کشور آمد و تأکید کرد که گروههای داعش جبهة النصره و حتی جماعت اخوان المسلمین گمراه هستند و ارتباطی با اسلاماتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل کشور: ملت «توافق بد» در مسئله هستهای را نمیخواهند/لزوم توجه ب
اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل کشور ملت توافق بد در مسئله هستهای را نمیخواهند لزوم توجه به خطوط قرمز و نیازهای هستهای کشورانجمن اسلامی دانشجویان مستقل کشور در بیانیهای با تاکید براینکه 190 هزار سو نیاز واقعی کشور در مسئله هستهای است و توافقی خوب است که این نیاز را مرتمسئول موسسه علمی رزمندگان اسلام زنجان خبر داد حضور 700 دانشآموز زنجانی در همایش طرح آیههای تمدن
مسئول موسسه علمی رزمندگان اسلام زنجان خبر دادحضور 700 دانشآموز زنجانی در همایش طرح آیههای تمدنمسئول موسسه علمی رزمندگان اسلام استان زنجان از حضور 700 نفر از دانشآموزان شهرستان زنجان در همایش طرح آیههای تمدن خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان همایش طرح آیههای تمدن استاآشنایی با مركز پژوهشهای اجتماعی شهرداری اسلامشهر
آشنایی با مركز پژوهشهای اجتماعی شهرداری اسلامشهر خبرگزاری پانا مرکز مطالعات اجتماعی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری اسلامشهر طرح مهم کنترل آسیب را با همکاری نهادهای موازی شهرستانی و فراشهرستانی اجرا مینماید ۱۳۹۳ شنبه ۱۷ آبان ساعت 12 32 به گزارش خبرنگار خبرگزاری پانا مرکز متوجه به احکام نورانی اسلام در جامعه هدف اصلی انقلاب اسلامی است
رئیس شورای فرهنگ عمومی جاجرم توجه به احکام نورانی اسلام در جامعه هدف اصلی انقلاب اسلامی است خبرگزاری پانا رئیس شورای فرهنگ عمومی جاجرم به مناسبت 14 آبان روز فرهنگ عمومی توجه به احکام نورانی اسلام در جامعه را هدف اصلی انقلاب اسلامی عنوان کرد ۱۳۹۳ شنبه ۱۷ آبان ساعت 13 24 به گزارمدیر مؤسسه حامیان مقاومت اسلامی: بانوان در مدیریت شرایط فرهنگی کشور نقش مهمی دارند
مدیر مؤسسه حامیان مقاومت اسلامی بانوان در مدیریت شرایط فرهنگی کشور نقش مهمی دارندمدیر مؤسسه حامیان مقاومت اسلامی گفت بانوان در مدیریت شرایط فرهنگی کشور نقش مهمی دارند به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار زینب شریعتمداری در همایش بزرگ زینبیون استان خراسان رضوی در سبزوار با اشاره ب-
گوناگون
پربازدیدترینها