تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804720269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با مقاله‌ نويسي علمي بدون دستاورد عملي مخالفيم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ آبان ۱۳۹۳ (۱۲:۰ب.ظ)
ستاري در سفر به استان مرکزي: با مقاله‌ نويسي علمي بدون دستاورد عملي مخالفيم معاون علمي و فناوري رييس جمهوري گفت: اگر هدف از انجام پژوهش علمي يک استاد يا يک نخبه علمي، ارائه مقاله باشد، اتفاقي رخ نخواهد داد و ما با آن مخالف هستيم، بايد جهت گيري به سمت ثبت پتنت، تشکيل شرکت دانش‌بنيان و تجاري‌سازي باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رييس جمهوري و رييس بنياد ملي نخبگان در سفر استاني به استان مرکزي، امروز مورد استقبال استاندار استان مرکزي و جمعي از مديران استاني و دانشگاهي، قرار گرفت.
نخستين برنامه اين سفر بازديد از پارک علم و فناوري استان بود که طي آن دکتر ستاري با مسؤولان و پژوهشگران شرکت‌هاي دانش بنيان مستقر در اين پارک نيز ديدار و گفت‌و‌گو کرد و علاوه بر آشنايي با دستاوردهاي علمي آنان، با مسائل و مشکلات شان نيز آگاه شد.
وي با بيان اينکه تاکنون در استان مرکزي، فقط ۱۸ شرکت دانش بنيان ثبت شده است، ابراز کرد: اين عدد براي اين استان بسيار کم است و بايد هر چه سريع‌تر اين نقيصه برطرف شود، اما بايد به موضوع توجه داشته باشيد که شرکت‌هاي فناور تا زماني که به عنوان يک شرکت دانش بنيان ثبت نشده باشند هيچ اتفاق جدي و مهمي در زمينه حمايت‌هاي قانوني از آنان رخ نخواهد داد.
دبير هيأت امناي صندوق نوآوري و شکوفايي همچنين ابراز کرد: طبق قانون، شرکتي از مزاياي معافيت مالياتي و گمرکي بهره مي‌برد که به عنوان شرکت دانش بنيان ثبت شده باشد. تاکنون بيش از ۹۰۰ شرکت دانش بنيان در کارگروه ارزيابي و ثبت شرکت‌هاي دانش بنيان معاونت علمي به ثبت رسيده‌اند، اين کارگروه عليرغم حجم بالاي درخواست‌ها، بسيار روان و سريع کار ثبت شرکت‌ها را در حوزه دانش بنيان انجام مي‌دهد.
دکتر ستاري با تاکيد بر اينکه امسال نخستين سالي است که معافيت گمرکي براي شرکت‌هاي دانش بنيان اعمال شده است، ادامه داد: شرکت‌هايي که در سال ۹۲ دانش بنيان شده بودند در سال جاري از معافيت‌ها و امکانات مربوط به شرکت‌هاي دانش بنيان بهره‌مند شده‌اند، آن دسته از شرکت‌ها که تا تيرماه ۹۳ اظهارنامه‌هاي مالياتي شان را ارائه کردند از معافيت‌هاي منطبق با قانون توانسته‌اند استفاده کنند.
ذکر اين نکته نيز ضروري است که شرکت‌هايي که مي‌خواهند از معافيت‌هاي مالياتي بهره‌مند شوند بايد اظهارنامه‌هاي مالياتيشان را شفاف و با توضيحات کامل ارائه کنند تا روند کار سريع صورت گيرد و مشکلي به وجود نيايد.
وي در ادامه گفت: مشکلات مرتبط با ثبت شرکت‌ها از سوي درخواست کنندگان دانش بنيان بايد به بخش‌هاي مربوطه در معاونت علمي منتقل شود تا به سرعت مشکل را برطرف کنيم.
شرکت‌هاي نوپا، براي ثبت در سايت شرکت‌هاي دانش بنيان کمتر از ده دقيقه زمان نياز دارند و روند ارزيابي آنان نيز به سرعت انجام خواهد شد.
معاون علمي و فناوري رييس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود، به فعاليت‌هاي صندوق نوآوري و شکوفايي اشاره و اظهار کرد: صندوق نوآوري و شکوفايي تا سقف ۳۰۰ ميليون تومان وام قرض الحسنه به استارتاپ‌هاي کوچک پرداخت مي‌کند و تا سقف ۱۰ ميليارد تومان به شرکت‌هاي دانش بنيان وام کم بهره ارائه مي‌دهد، براي مبالغ بيش از ۱۰ ميليارد تومان هم از طريق خط اعتباري بانکي که توسط صندوق توسعه ملي گرفته شده است انجام خواهد شد.
دبير هيأت امناي صندوق نوآوري و شکوفايي همچنين ابراز کرد: پيشنهادي به هيأت امناي صندوق توسعه ملي ارائه کرده‌ايم که براساس ۴.۵ درصد تخفيف در مورد سود بانکي وام‌هاي اعطاشده از سوي صندوق توسعه ملي به صندوق نوآوري و شکوفايي در خصوص شرکت‌هاي دانش بنيان اعمال شود.
رييس بنياد ملي نخبگان خطاب به مسؤولان و فعالان شرکت‌هاي دانش بنيان حاضر در اين جلسه ابراز کرد: به شما اطمينان مي‌دهم اگر ارتباطاتتان را با بخش‌هاي مربوط به شرکت‌هاي دانش بنيان بيشتر کنيد و اطلاعات بيشتري در اين زمينه کسب کنيد، شرايط مناسبي براي ادامه فعاليت در اين عرصه خواهيد داشت.
وي با بيان اينکه يکي از مشکلات استان مرکزي اين است که صندوق پژوهش فناوري ندارد، گفت: اين صندوق مي‌تواند ارزيابي طرح دهد و وام اعطا کند، بر همين اساس با مجلس شوراي اسلامي در حال رايزني هستيم تا هر چه زود‌تر مصوبات قانوني براي استان‌هايي که اين صندوق را ندارند طرح و تصويب شود.
دکتر ستاري همچنين بيان کرد: ما در ابتداي راه اجراي قانون حمايت از شرکت‌هاي دانش بنيان هستيم، ممکن است در جاهايي چرخ دنده کار‌ها هنوز با هم درگير نشده باشد که نياز به روغن کاري و کمي صبر و حوصله دارد. ما بيشتر به دنبال آن هستيم که ارتباط ساختاري بين معاونت علمي و شرکت‌هاي دانش بنيان ايجاد شود، در اين صورت امکانات زيادي در استان‌ها تزريق خواهد شد.
وي با اشاره به برنامه سفرهاي استاني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ابراز کرد: طبق برنامه، قرار است در طول سال به همه استان‌ها سفر کنيم و از نزديک با مسائل، پيشرفت‌ها و مشکلات شرکت‌هاي دانش بنيان از نزديک آشنا شويم تا سرعت آنان را در عرصه اقتصاد دانش بنيان افزايش دهيم.
دکتر ستاري همچنين در ادامه اين سفر، پس از بازديد از دانشگاه اراک در جمع مسؤولان، اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه با تاکيد بر تغيير نگرش اهالي دانشگاه نسبت به اقتصاد دانش بنيان عنوان کرد: اکنون در دنيا دارايي فکري چرخ‌هاي اقتصاد را مي‌چرخاند و دارايي فيزيکي حرف زيادي براي گفتن ندارد.
اکنون اضافه کردن دودکش‌ها نشانه قدرت صنعتي و افزايش درآمد نيست بلکه حذف دودکش‌ها پايه‌هاي صنعت امروز را مي‌سازند، چنين حرکتي براي کشور ما نيز بايد از دانشگاه‌‌هايمان آغاز شود.
وي با بيان اينکه دانشگاه‌ها هيچ‌گاه نمي‌توانند کار تجاري موفقي انجام دهند و با بخش صنعت به رقابت بپردازند، افزود: در سال‌هاي گذشته، اتفاقات چشمگيري در عرصه علمي ما همچون بخش هسته‌اي و هوايي صورت گرفت اما به وجه اقتصادي آن توجه نشد، زيرا صرفا مي‌خواستيم براي خودمان افتخار ملي کسب کنيم، البته در دنيا نيز چنين حرکت‌هايي صورت مي‌گيرد اما براي بخش تجاري آن نيز اهميت قائل‌اند.
رييس بنياد ملي نخبگان همچنين به نبود ارتباط فيزيکي با مراکز صنعتي را يک مشکل جدي براي دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: در اطراف دانشگاه صنعتي شريف که بهترين دانشگاه کشور ما است، شغل‌هاي غيرمرتبط با آن وجود دارد درحالي که لازم است در خيابان‌هاي اطراف اين دانشگاه، بخش‌هاي صنعتي، مراکز نوآوريشان را برپا کنند و از طريق نهادهاي واسطي همچون شرکت‌هاي دانش بنيان، نخبگان و استعدادهاي بر‌تر را براي پيشرفت کار خود و توسعه اقتصادي و صنعتي کشور، شکار کنند.
معاون علمي و فناوري رييس جمهوري همچنين درباره فعاليت ستادهاي ۱۳گانه اين معاونت اظهار کرد: اين ستاد‌ها در حوزه مرز دانش فعاليت‌هاي زيادي انجام مي‌دهند، از آنجا که مرز ميان مهندسي و علوم پايه در حال از بين رفتن است، اين ستاد‌ها تلاش مي‌کنند که بر روي علوم جديد و با بهره گيري از علوم مختلف به دستاوردهاي تازه و مورد نياز دست يابند.
اکنون در عرصه هنر، بر روي سلول‌هاي بنيادي کار مي‌شود و در بخش‌هاي ديگر همچون علوم‌شناختي، نانو، زيست فناوري و غيره مرزهاي مرسوم برداشته شده‌اند و شرايط جديدي بر آن حاکم شده است.
رييس هيأت امناي صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمي، در ادامه ابراز کرد: اين صندوق يکي از نهادهايي است که در حوزه علوم پايه همچون علوم‌شناختي که در آينده نزديک عرصه ابراز قدرت دولت‌ها با آن شکل خواهد گرفت، آماده حمايت از دانشگاهيان است، بر همين اساس، توسعه علوم پايه را ما هيچ‌گاه فراموش نخواهيم کرد چرا که اين علوم، پايه پيشرفت در کشور هستند.
دکتر ستاري با بيان اينکه ما با مقاله علمي مخالف نيستيم بلکه با مقاله نويسي علمي بدون دستاورد عملي مخالفيم، ادامه داد: اگر هدف از انجام پژوهش علمي يک استاد يا يک نخبه علمي، ارائه مقاله باشد، اتفاقي رخ نخواهد داد و ما با آن مخالف هستيم، بايد جهت گيري به سمت ثبت پتنت، تشکيل شرکت دانش بنيان و تجاري سازي باشد.
وي همچنين به جايزه ۵ درصدي معاونت علمي به ميزان فروش محصولات شرکت‌هاي دانش بنيان وابسته به دانشگاه اشاره کرد و گفت: اين جايزه براي ترغيب دانشگاه براي حرکت به سمت اقتصاد دانش بنيان و فروش تکنولوژي تعيين شده است.
دانشگاه بايد پول‌هاي دولتي را فراموش کند، دانشگاهي پيشرو است که بخشي از درآمدش را از طريق مغز و دانش اساتيد و دانشجويان‌اش کسب کند.
بنابراين آنچه که معاونت علمي از آن حمايت مي‌کند، جهت گيري دانشگاه به سمت اقتصاد دانش بنيان است.
معاون علمي و فناوري رييس جمهوري با بيان اينکه شبکه آزمايشگاهي معاونت علمي در حال حاضر، آماده برطرف کردن بخشي از نيازهاي دانشگاه در تجهيز آزمايشگاه‌هايشان است، افزود: با توسعه اين شبکه، بسياري از مشکلات موجود در عرصه آزمايشگاهي مرتفع مي‌شود و کمبود‌ها نيز برطرف خواهد شد.
رييس بنياد ملي نخبگان بر تشکيل و توسعه مراکز رشد در همه دانشگاه‌ها تاکيد و اظهار کرد: اين مراکز سرعت نوآوري و ارتباط با بخش صنعت را افزايش مي‌دهند.
همچنين مي‌توانند از طريق استارتاپ ويکند‌ها خلاقيت را به دانشجويان و استعدادهاي بر‌تر آموزش دهند و براي آن جهت دهي کنند. در اين مراکز علاوه بر اينکه زمينه رشد و اشتغال زايي دانشجويان فراهم مي‌شود، دانشگاه هم مي‌تواند از آن طريق کسب درآمد کند.
بازديد از دانشگاه علوم پزشکي استان مرکزي، ديدار با نماينده ولي فقيه و امام جمعه استان و حضور در کارگروه پژوهش استان، از ديگر برنامه‌هاي اين سفر بود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن