تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804911805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جایگاه فارس در مسابقه انتقال آب از خلیج فارس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جایگاه فارس در مسابقه انتقال آب از خلیج فارس روزنامه "همشهری" در صفحات ویژه استان فارس در گزارشی به بررسی موضوع انتقال آب از خلیج فارس به این استان پرداخته است.


در این گزارش آمده است: گزینه انتقال آب از خلیج فارس این روزها و در هنگامه خشکسالی و بی آبی مناطق جنوبی و مرکزی ایران روی میز این استان ها قرار گرفته است و به نوعی به مسابقه ای برای بهره برداری از آب های آزاد جنوب کشور تبدیل شده است؛ مسابقه ای که با اعلام اخیر وزیر نیرو، استان یزد را در میان استان های پیشرو قرار داده و در این میان، استان فارس در این فرایند جایگاهی نداشته است.
عبارت "مسابقه" را روزهای اخیر استاندار هرمزگان برای بیان تکاپوی استان های جنوبی کشور در دسترسی به منابع آبی خلیج فارس عنوان کرده است.
جاسم جادری استاندار هرمزگان گفت: استان هایی مانند فارس، کرمان و یزد بر سر انتقال آب خلیج فارس مسابقه به راه انداخته اند و به نظر می رسد طرح های وزارت نیرو در این زمینه غیر کارشناسی است.
این سخنان در حالی مطرح شد که دارا کیانی مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری فارس روزهای پایانی شهریورماه امسال گفته است: انتقال آب از خلیج فارس برای رفع مشکل آب در شرق و جنوب استان فارس در دست پیگیری تیم مدیریت ارشد استان است.
** طرح خیالی یا عملی؟
در هنگامه خشکسالی، طرح های زیادی برای عبور مناطق کم آب کشور مطرح بوده است و از آن جمله طرح بزرگ اتصال خلیج فارس و دریای خزر است که از حوالی سال های 1330 هجری شمسی تا به امروز مطرح بوده است. بزرگی حجم اجرای این طرح در شرایطی که شماری از طرح ها مانند بزرگراه تهران – شمال بعد از گذشت مدت زمان بسیاری عملیاتی نشده اند، آن را ایده ای خیالی و دور از دسترس معرفی می کند.
در این میان، طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران در زمره آخرین طرح هایی است که با گام هایی عملی نیز همراه بوده است.
این طرح پس از آن در دستور کار قرار گرفت که کارشناسان بر این امر متفق القول هستند که حلقه مفقوده توسعه فلات مرکزی ایران کمبود آب است و توسعه معادن غنی در این منطقه نیازمند آب است.
معاون وقت وزیر نیرو در امور آب و آبفا سال 91 در اظهارنظری گفته بود که مطالعات این طرح از دو سال قبل تر یعنی سال 89 انجام شده است و طرح مشکل زیست محیطی نیز به دنبال ندارد؛ اما با این وجود، کلنگ زنی رییس جمهوری وقت در ساری نیز نتوانست اقدامی جدی در این راستا را سبب شود.
محمدرضا عطارزاده درباره بخش جنوبی این طرح یعنی انتقال آب از خلیج فارس گفت: خط انتقال آب از بندرعباس به گل گهر متصل شود که 50 درصد از سرمایه گذاری این طرح را بخش صنعت تامین می کند.
در این طراحی ها، سهمی برای انتقال آب به استان فارس چه از دریای خزر و چه خلیج فارس در جنوب این استان لحاظ نشد.
** طرح کارشناسی یا غیرکارشناسی؟
یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی اخیرا در پژوهشی طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران را بررسی کرده است.
ناصر حاجیان در بیان خلاصه نتایج علمی این پژوهش نگاشته است: نتایج حاصل از محاسبات مقدماتی در این ارتباط، عدم توجیه اقتصادی و اجرایی طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران را به اثبات رساند.
بر اساس این پژوهش علمی، قیمت تمام شده یک متر مکعب آب برای حالاتی که زمان اجرای طرح 10 20 و 30 سال به طول بینجامد به ترتیب برابر با 27 هزار، یکصد هزار تومان و سی هزار تومان است که چنین قیمت هایی برای هیچ کدام از کاربری های آشامیدنی، صنعت و کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت از محیط زیست فارس نیزپیش از این راه علاج مشکل کم آبی در استان فارس را مدیریت صحیح منابع آبی موجود عنوان کرده و گفته بود که فارس نیازی به انتقال آب از خلیج فارس ندارد.
** درخواست پیوستن شرق فارس به طرح انتقال آب
در این میان، وجود ظرفیت های بزرگ معدنی در شرق استان فارس در شهرستان نی ریز و همجواری این شهرستان با استان کرمان این گزینه را فراروی مسوولان قرار داده است که در فرایند انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان، این شهرستان نیز از این منابع آبی بهره مند شود.
بدون تردید، دسترسی معادن غنی واقع در شهرستان نی ریز به منابع آبی، زمینه ساز تحرک بیشتر اقتصادی و ارتقای اقتصاد منطقه ای و ملی است.
مشاور طرح انتقال آب خلیج فارس به صنایع معدنی جنوب شرق در گزارشی از آخرین اقدامات و طراحی های این طرح گفته است: در فاز نخست این طرح، سالانه 500 میلیون مترمکعب آب به استان کرمان منتقل خواهد شد که 150 میلیون متر مکعب آن شیرین می شود.
فرزاد هدایتی افزوده است: به علاوه مطالعات ژئوتکنیک و مکانیک خاک برای مسیر انتقال آب، مطالعات پدافندغیرعامل، مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی و همچنین امضای موافقت نامه بین وزارت نیرو و شرکت تامین و انتقال آب تاکنون انجام شده است.
فرماندار شهرستان نی ریز روزهای اخیر در نشستی با حضور معاون برنامه ریزی استانداری فارس توجه به مشکل کمبود آب برای صنعت و کشاورزی با توجه به وجود کارخانه مهم فولاد نی ریز را خواستار شد.
محمدرضا امیری گفت: با توجه به روند اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان، لازم است سهمی از این طرح برای صنعت و کشاورزی شهرستان نی ریز در نظر گرفته شود.
در طراحی های فعلی، طرح انتقال آب خلیج فارس به صنایع معدنی جنوب شرق کشور در گذر از استان کرمان، استان یزد را نیز در برمی گیرد.
محمدصالح جوکار رییس مجمع نمایندگان استان یزد خردادماه امسال پس از دیدار با حمید چیت چیان وزیر نیرو از موافقت این وزارتخانه با انتقال سالانه 500میلیون مترمکعب از آب خلیج فارس به این استان سخن گفته است.
** پیگیری طرح مستقل
از سوی دیگر، فاصله حدود 50 کیلومتری شهرستان های جنوبی استان فارس مانند لامرد و مهر با خلیج فارس، این گزاره را مطرح کرده است که طرح مستقل انتقال آب از این منبع خدادادی شکل گیرد.
نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته است: یکی از معضلات پیش روی توسعه فارس بویژه در خصوص احداث صنایع انرژی بر، عدم امکان دسترسی به آب کافی است و این در حالی است که استان فارس همجوار دریا است و فاصله بسیار کمی با خلیج فارس دارد.
سید موسی موسوی با اشاره به کلیدخوردن مطالعات انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس و پیش بینی ردیف بودجه ای برای آن در بودجه سال 92 افزود: استان فارس این استحقاق را دارد که با ایجاد خط انتقال آب از دریا، صنایع عظیم آن پشتیبانی جدی شوند.
در نهایت، این نتایج مطالعات طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس است که مشخص می کند، این طرح طرحی عملیاتی است یا تنها یک شعار جذاب تبلیغاتی محسوب می شود؟ ک/1
2026/ 667


17/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن