تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804257571




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حسینیه ایران عزاداری اصیل ؛ عاری از ریا و خودخواهی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: "حسینیه ایران" عزاداری اصیل ؛ عاری از ریا و خودخواهی پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز در یادداشتی با عنوان آورده "حسینیه ایران" عزاداری اصیل؛ عاری از ریا و خودخواهی است: اگر عاشقان برای واقعه ای بزرگ ، همه آبرو ، اخلاص و وصل شدن به سالار شهیدان را فرا راه خود قرار دهند می شود همانند واقعه بزرگ عاشورا در طول تاریخ حماسی و ماندنی.


در این یاداشت که به قلم محمدرضا خورشیدی پاجی مربی فعال فرهنگی است آمده: در هیاهوی امواج پر شمار کانال های تلویزیونی و رسانه ای ارتباط جمعی دنیا « یگانه شدن »« یکی شدن » یک گام ، یک صدا ، یک « نداشدن » ، کار سخت و نا شدنی ست . با همه تلاش ها ، زحمات ، کار نمود ندارد ، نگاه نمی شود ، لحظه ای زودگذر و رد شدن و تکرار. اما در این میان به یکباره سنت تکرار و خود نماشدن و خودنمایی شکسته می شود و سنت اصیل ، معنایی ، معنوی ، ساده ، بی ریا ، حسینی شدن ، به حسین باز گشتن ، توجه به گذشته خوبی ها ؛ به اصالت های فرهنگی در قالبی نو برداشته های گذشتگان منطبق و هویدا می شود .
یکی از این برداشت ها و بازگشت ها از طرف مردم فهیم یزد « حسینیه ایران » نامگذاری و با سبکی اصیل در عزاداری امام حسین(ع) الگویی موجز ، پر معنا و هدفی فراگیر را بروز و ظهور داده است .
اگر مقصد و راه « حسین » باشد و قیامش ؛ علامت های 20 و 30 و 100 و 200 شاخه و تاج و صلیب نشان ، ساز و دهل و طبل پر شمار ، این همه رنگ و نشان رنگارنگ بی مسما و توجه به من و منیت ها در کارو نان و نام نباشد ، اگر عاشقان برای واقعه ای بزرگ ، فراموش ناشدنی همۀ « آبرو »« اخلاص » ووصل شدن به سالار شهیدان را فرا راه خود قرار دهند این همان می شود همانند واقعه بزرگ عاشورا در طول تاریخ حماسی و ماندنی.
و نمونه و یگانه « یکتایی شدن » عزاداری عزاداران حسینی در یزد و حماسه آنان نقل مجالس میشود و خبر دهان به دهان ، ارتباط به ارتباط ، تکنولوژی به تکنولوژی می چرخد و استقبال می شود و بر دل ها می نشیند و شهره آفاق سرزمین دهکده جهانی می شود .
الگویی می شود برای دلها و چشم هایی که دلشان هوایی می شود برای اکسیر عزاداری اصیل و جانسوز و بی ریای عزاداران که بدون حتی ابزار پر طمطراق ، در عزاخانه و ماتمکده «ماه محرم » جان را به کربلا می برند و اشک و رشک بر انسان جاری می کنند تا جرعه ای از شراب ناب « کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا » و« هیهات من الذله » را بر دل ها زنده و هدف و مصیبت بزرگشان را یاد آوری نمایند.
در ادامه این مطلب آمده است : پیر و جوان ، زن و مرد ، کودک و نوجوان همگی با لباس یکپارچۀ کرامت عزای حسین (ع ) بدون هیچ خود نمایی و عاری از هر گونه علامت و نشانه ی محله ای و منطقه ای ، دارا و ندار ، بالا و پایین ، بزرگ و کوچک ، مسئول و مرئوس ، پزشک و مهندس ، معلم و دانش آموز و... همه و همه فقط به عشق سالار شهیدان همچون نماز گزاران جماعت رو به معبود و جماعتی واحد سینه می زنند و به یک هدف ، بپا داشتن و یاد کردن و یاد گرفتن از « حماسه عاشورای حسینی » می نگرند و سینه زنان از حنجره بی ریای شان معرفت عاشورا را با نوحه های اصیل و پر محتوا گوشزد می کنند و ناله سر می دهند و این همان الگویی وارسته و بایسته ی عزاداری امام حسین (ع) یگانه و ماندنی می شود و این پیام را در خود هویدا می کند که ای عزادارن حسینی عالم اگر برای آن حماسه ساز بزرگ و یارانش جانسوزی می کنید ، عزاداری معنایی ، از خود گذشتگی و خود را ندیدن ؛ ایثاری بزرگ می خواهد ؛ که آن حماسه بزرگ «عاشورا » هماوردی و همانندی از حماسۀ یادآوری عزاداری بی ریا و با اخلاص می طلبد .
ذکر این نکته ضروری ست ، در همان زمانی که مردم یزد بدون پرچم و علامت و بلند گوهای متنوع و ساز و دهل و طبل و شیپور، با دست خالی در بعد ازظهرعاشورا یکدست و یکصدا و هیئت به هیئت بی نام و نشان و با نوحه های اصیل و جانسوز به نوحه و عزاداری مشغول بودند در نقطه ای دیگر ازکشور در شهری ، مشاهده شد عزاداران در دسته های مختلف با متن های بعضا ضعیف و کم محتوا و سبک ، غیر مرتبط و علامت های 50 و 100شاخه و صلیبی و سنگین و تابلو های با مشخص بودن اسامی محله و منطقه و طبل و شیپور و ساز و دهل غیر متعارف که تعداد آن از افراد سینه زن بیشتر بود ، بین دو مسئول شهری ( شهردار و ریئس پلیس )درگیری بود که یکی اصرار بر عبور و چرخاندن علامت صلیبی 130 شاخه و سنگین در شهر و دیگری برای جلوگیری از این حرکات چونه و چانه میزد ، متاسفانه بیشتر از عزاداری در این روز ، درگیری آنان توجه مردم را جلب و صحنه ای غیر متعارف ، ناهنجار ، مأیوس کننده را هویدا می کرد و شاید بیشتر از همه ، کودکان و فرزندان ، بجای اخلاص ، صداقت ، مهربانی و عزاداری اصیل ، پرخاش ، بی حرمتی به یکدیگر ، منیت و خود خواهی را شاهد و نظاره می نمودند .
اما از همین منظر و مهم می توان به اهمیت ابتکار مردم با فرهنگ یزد ومومنین دارالعباده ( همشهریان شهید والا مقام آیه ا.. صدوقی و مرحوم آیه ا.. خاتمی پدر بزرگوار سید محمد خاتمی ) پی برد که آنان وقتی خود را از همه قید ها رها کردند الگویی شدند ماندنی .
مردم یزد نشان دادند که در عزاداری حماسه حسینی باید از حجاب ریا و منیت و خود خواهی ، محله بازی و تابلو سازی خارج و گذار خود را به گداز اصیل آن حماسه منتقل کنند .
مردم یزد نمونه شدند و باید این نمونه شدن را مدیون توجه و اهمیت شان به معرفت عزاداری و اخلاص در اجرای آن بدانند .
این حماسه مدال افتخاری ست از سر ارادت و عبودیت مردم یزد به درگاه امام حسین (ع ) و خدای حسین (ع).
حماسه آیین اصیل پاسداشت عاشورا بر عاشوراییان جاودان و پایدار و مستمر باد. ک/1
1968/616


17/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن