تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818875764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همنوایی عزاداران همدان با شهدای دشت نینوا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: همنوایی عزاداران همدان با شهدای دشت نینوا همدان - ایرنا - عزاداران و سوگواران دارالمومنین همدان در سومین روز از شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) با شهدای دشت کربلا همنوا شدند.


به گزارش روز پنجشنبه ایرنا عاشقان و شیفتگان ابا عبدالله الحسین (ع) در همدان همزمان با سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش با انجام آیین های خاصی ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) ابراز کردند.
همدان از معدود شهرهای کشور است که هیات های حسینی آن آیین های عزاداری و سوگواری سومین روز شهادت امام حسین (ع) را باشکوه تر از روز عاشورا برگزار می کنند.
هیات های عزادار همدانی با بازسازی و به نمایش درآوردن طایفه بنی اسد در سومین روز شهادت امام حسین (ع) در همدان مظلومیت شهدای دشت نینوا را نشان دادند و به سبک و شیوه های خاصی به یاد مظلومیت اسرای دشت نینوا به نوحه سرایی و عزاداری پرداختند.
در دارالمومنین همدان هر محله هیات عزاداری مخصوص به خود را دارد که اغلب نام آن محله قدیمی را بر روی هیات ها می گذارند.
هیات های قدیمی و معروف همدان شامل "شالبافان"، "جولان"، "امامزاده یحیی"،" نظر بیگ" و "زینبیه" است که هر یک با آداب و رسوم خاصی در شب های محرم در سوگ امام سوم شیعیان به عزاداری و سوگواری می پردازند.
این هیات های عزادار در سومین روز شهادت امام حسین (ع) با بازسازی برخی از صحنه های کربلا مظلومیت شهدای دشت نینوا را تداعی می کنند.
در سومین روز شهادت سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله حسین (ع) هیات های حسینی به ویژه هیات امامزاده یحیی(ع) که مسوول برپایی این آیین باشکوه است آیین های خاص این روز را برپا می کنند.
سومین روز شهادت امام حسین (ع) یادآور روز دفن پیکر پاک شهدای کربلا به دست طایفه بنی اسد است، که در این روز همه عاشقان و شیفتگان ابا عبدالله الحسین (ع) از جای جای همدان در محله امامزاده یحیی گرد هم می آیند.
بر پایی نمادین خنچه عقد حضرت قاسم (ع) ، گهواره حضرت علی اصغر و پیکر سپیدپوش خون آلود بی سر اباعبدالله، صحنه سازی خرابه شام و خیمه های سوخته که حادثه کربلا را روایت می کند از جمله برنامه های مخصوص این روز است.
حرکت طایفه بنی اسد، صحنه سازی خرابه شام و خیمه های سوخته و صحنه دیر راهب و حرکت منظم آنها از دو خیابان اصلی شهر از برنامه های هیات های حسینی همدان است که این آیین ها تا اذان ظهر ادامه دارد.
آوردن شتر به همدان در سومین روز شهادت امام حسین (ع) و تزیین شترها و به تصویر کشیدن صحنه اسرای دشت نینوا از دیگر آداب و رسوم مردم همدان در سومین روز از شهادت امام حسین (ع) است.
استان همدان دو هزار و 100 هیات مذهبی دارد.
7523/576


15/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن