واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جنبه های نمایشی در تعزیه زنجان مشاهده نمی شود زنجان - ایرنا - یک پژوهشگر، محقق و مدرس تئاتر گفت: جنبه های نمایشی در تعزیه این استان نسبت به گذشته مشاهده نمی شود.
حسین عباسی نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه تعزیه این استان در مجموع دوران پر فراز و نشیبی را طی کرده است، افزود: تعزیه های اجرا شده در این استان گویای این واقعیت است که جنبه های نمایشی آن کم رنگ شده است.
وی تاریخ رسمی آغاز تعزیه این استان را از زمان صفویه عنوان کرد و گفت: هیچ مدرکی دال بر اجرای تعزیه در زمان حکومت صفویان بدست نیامده و اگر هم بوده در هجوم لشکر عثمانی به زنجان و ویرانی و خرابی این شهر از بین رفته است.
عباسی نیا به پژوهش های انجام شده در باب تعزیه این استان اشاره و اظهار کرد: تعزیه میدانی در میدانچه محله ها و در مدخل کاروانسراها به اجرا در می آمد و این نوع تعزیه از پیشینه بسیار زیادی برخوردار بوده و نقل قول های انجام شده نشان می دهد تعزیه بیشتر در زمان حکومت زندیه به طور رسمی در زنجان معمول و مرسوم بوده و از حمایت دولتی نیز تا حدودی برخوردار بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به روایت ها و نقل قول های سینه به سینه، اوج تحول تعزیه در زنجان مثل سایر شهرها زمان قاجار بوده و این خاندان به دلیل حمایت همه جانبه از این مقوله رشد و اعتلای آن را فراهم آورده بودند و متاسفانه در این رابطه مدارک و اسناد معتبری در دست نیست و به جز میادین شهر در مدخل کاروانسراها نیز تعزیه میدانی اجرا می شده است.
این پژوهشگر، محقق و مدرس تئاتر ابراز کرد: تعزیه های میدانی از دیرباز در زنجان مرسوم بوده و از زمان حکومت زندیه در نقاط مختلف زنجان اجرا می شده و در زمان ممنوعیت نیز در حاشیه شهر اقدام به اجرای تعزیه می کردند که در مجموع اوج اعتلا و شکوفایی تعزیه میدانی زمان قاجار بوده است.
وی افزود: تعزیه سکو نوع دیگری از تعزیه این استان بوده و در سکویی در وسط میدان و به طور موقت می ساختند و عرصه را به شکل تکیه ای در می آوردند و بعد از اتمام ایام سوگ دوباره بر می چیدند.
عباسی نیا ادامه می دهد: در ایام سوگواری سید الشهدا بعضی از حسینیه ها مثل چوقور سیدلر، سقاها،فرجیه، حسینیه، برای عزاداری میدانچه مشرف به حسینیه را، چادری می پوشاندند و میدانچه را به شکل خیمه ای بزرگ در می آوردند وسط این خیمه سکویی می ساختند و راهرویی منتهی به آن که صحن سکو مکانی برای و سوگواری و اجرای مراسم تعزیه بود، اطراف آن نیز محلی برای نشستن و نظاره گری، بر روی این سکوها دسته های سینه زن و زنجیر زن عزاداری می کردند.
وی ادامه داد: تعزیه سکو فقط در 12 روز اول ماه محرم بر پا بوده و روز سیزده سکو بر چیده می شد و به حالت اول در می آمد.
پژوهشگر ، محقق و مدرس تئاتر خاطر نشان کرد: تعزیه سکو بیشتر پدیده زمان پهلوی دوم است و قبل از آن یا نبوده و اگر بوده بر کسی مشخص و محرز نبوده است.
وی یادآوری کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در بین عوام و خواص تعزیه و شناخت تعزیه و جنبه ها و ظرافت نمایشی آن اهمیت خاصی پیدا کرده است.
عباسی نیا افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز نسبت به شناسایی گروه های تعزیه خوان در این استان مبادرت کرده و در ایام سوگواری به روستاهای مختلف استان اعزام می شوند.
وی اظهار کرد: هم اکنون 38 گروه در این استان و تحت حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت بوده به جز اینها چند گروه آزاد نیز در سطح شهر مشغول هستند.
596/7320
14/08/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]