تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803341817




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پارلمان لبنان و تصمیمی سرنوشت ساز در مرحله ای حساس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پارلمان لبنان و تصمیمی سرنوشت ساز در مرحله ای حساس بیروت – ایرنا – نمایندگان مجلس لبنان امروز(چهارشنبه) باید تصمیمی سرنوشت ساز درباره آینده کشورشان بویژه پارلمان بگیرند درحالیکه سه گزینه «برگزاری انتخابات مجلس»، «تمدید مجدد دوره کنونی» و«تعطیلی مجلس» را در پیش روی خود دارند.


به گزارش ایرنا، جلسه امروز مجلس لبنان برای بررسی پیشنهاد « نبیل نقولا» عضو پارلمان مبنی بر تمدید دوباره دوره کنونی مجلس لبنان برای مدت 2 سال و7 ماه تشکیل می شود.
اما دراین میان دو سئوال وجود دارد، آیا تعداد نمایندگان به حد نصاب می رسد و جلسه پارلمان تشکیل خواهد شد؟ و نمایندگان و فراکسیون های مختلف رایشان چیست؟
برای پاسخ دقیق به این دو سئوال باید تا ظهر امروز منتظر ماند.
ناظران معتقدند همه شواهد وقرائن نشان دهنده این است که تمدید دوره کنونی مجلس لبنان امری گریز ناپذیر و پذیرفته شده است، هرچند برخی فراکسیون ها مخالفت کنند.
رسانه های لبنانی همچنین پیش بینی کرده اند که جلسه پارلمان تشکیل خواهد شد و تعداد موافقان تمدید به مرز یکصد نفر رسیده است.
اعضای انجمن لبنانی برای انتخابات دموکراتیک به منظور ابراز مخالفت خود با تمدید دوره کنونی مجلس از شب گذشته خیمه هایی را درمقابل ساختمان مجلس لبنان برپا و تحصن کرده اند.
این تحصن قرار است تا بعداز جلسه پارلمان برقرار باشد و از همه خواسته اند که مانع تشکیل جلسه برای تصویب تمدید دوره کنونی مجلس شوند.
از 25 ماه مه 2014 ( 165 روز قبل) که مصادف با پایان دوره ریاست جمهوری ژنرال « میشل سلیمان» است تا امروز کرسی ریاست جمهوری لبنان خالی است و 20 ماه نوامبر آینده (آبان ماه) حدود 15 روز دیگر دوره کنونی مجلس نمایندگان لبنان پایان می یابد.
دوره کنونی مجلس نمایندگان لبنان درسال 2009 تشکیل شد و یک سال و نیم پیش زمانی که اوضاع امنیتی لبنان به این بدی نبود، یک بار تمدید شد.
براساس قانون اساسی لبنان و تعدیل های صورت گرفته در آن، انتخابات مجلس لبنان هر 4 سال برگزار می شود و مردم 128 عضو آن را از میان نامزدهای مسیحی و مسلمان بطور مساوی انتخاب می کنند.
64 نماینده مسیحی مجلس لبنان شامل 34 مسیحی مارونی،14 ارتدوکس، 8 کاتولیک ، 5 ارمن ارتدوکس ، یک ارمن کاتولیک ، یک مسیحی انجیلی و یک اقلیت مسیحی می شود.
64 نماینده مسلمان هم شامل 27 سنی ، 27 شیعه، 8 دروزی و 2 علوی می شود.
نکته جالب توجه این است، در حالی نمایندگان مجلس لبنان آماده تمدید مجدد دوره کنونی پارلمان می شوند که همگی برای انتخابات مجلس جدید ثبت نام کرده اند.
« نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان پیشتر در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه 514 نفر نامزد نمایندگی دوره جدید مجلس لبنان شده اند ، گفت که این انتخابات طبق موعد قانونی 16 ماه نوامبر آینده ( 25 آبان ماه) برگزار خواهد شد.
بیش از30 زن لبنانی برای شرکت درانتخابات مجلس جدید این کشور ثبت نام و با صدور بیانیه ای مشترک هدف خود را مشارکت فعال در حیات سیاسی لبنان اعلام کردند.
نامزدهای جدید که سابقه نمایندگی ندارند خواستار برگزاری انتخابات هستند.

** نگاه اجمالی فراکسیون های پارلمانی و احزاب سیاسی لبنانی
« نبیه بری» رییس مجلس لبنان ، خود و فراکسیون تحت ریاست او « توسعه و آزادسازی» مخالف تمدید و موافق برگزاری انتخابات هستند اما وی بدنبال افزایش موافقان تمدید گفت که نمی تواند نظر « ارکان سیاسی» لبنان را در این زمینه نادیده بگیرد.
بری براین اساس برای جلب نظر شخصیت های موثر احزاب سیاسی لبنان بوبژه مسیحیان نشست هایی با آنان برگزار کرد که تا حدودی موفقیت آمیز گزارش شده است.
نبیه بری در جدیدترین موضعگیری خود در خصوص برگزاری انتخابات مجلس ، شرط « وضعیت مقبول امنیتی و دستیابی به توافق سیاسی» را مطرح کرد که برآیند آن سنگین ترشدن کفه ترازو به نفع تمدید است.
وی که اکنون با سابقه ترین رییس مجلس در دنیا است،ازاینکه مجلس لبنان قادرنیست قانونگذاری و یا رییس جمهوری را انتخاب کند، نگاه بدبینانه ای به آن دارد.

** حزب الله ( فراکسیون وفاداری به مقاومت) از گروه 8 مارس
«سید حسن نصرالله»دبیرکل حزب الله لبنان درسخنرانی خود درشب عاشورا در مجمع سیدالشهدا منطقه الرویس ضاحیه جنوبی بیروت با بیان اینکه « مجلس نمایندگان لبنان تا چند روز دیگر دوره کنونی آن پایان می یابد و فرصت برای برگزاری انتخابات تنگ است» ، گفت:با سه گزینه ، برگزاری انتخابات، تمدید و یا خلاء سیاسی ( تعطیلی) مجلس مواجه هستیم.
سید حسن نصرالله افزود : برای رفتن به سوی انتخابات با مشکل مواجه هستیم زیرا یک رکن سنی لبنان خواستار برگزاری انتخابات نیست و در رفتن به سوی تمدید هم با مشکل مواجه هستیم زیرا یک رکن مسیحی خواستار تمدید نیست، اکنون که نه امکان برگزاری انتتخابات و نه امکان تمدید وجود دارد، چه باید کرد، آیا باید بسوی خلاء سیاسی کامل رفت؟
وی با تاکید به اینکه از روز اول به همه دوستان و همپیمانان اعلام کرده ایم برای برگزاری انتخابات آماده هستیم و برای تمدید هم اگر شرایط امنیتی و استثنایی کشور اجازه برگزاری انتخابات را نمی دهد، مانعی نمی بینیم، تصریح کرد: هرگز آماده نیستیم که لبنان بسوی فراغ و خلاء کامل سیاسی برود و از اینکه به ما چنین اتهاماتی می زنند، متاسفیم در حالی که رفتن به سوی فراغ را رد می کنیم.
دبیرکل حزب الله با بیان اینکه بطور طبیعی اصل برگزاری انتخابات است، اظهارداشت: با هر آنچه که مانع رفتن لبنان به سوی خلاء سیاسی کامل می شود ، موافقیم و هرگز نمی توانیم بپذیریم احدی از روی قصد و غیرقصد می خواهد کشور را به سوی خلاء سیاسی سوق دهد.
سید حسن نصرالله تاکید کرد: ما از اتهامات واهی که می زنند مبری هستیم ، گاهی می گویند ما خواستار فراغ هستیم زیرا مصلحت ما است و گاهی می گویند خواستار تشکیل کنگره تاسیسی هستیم و با تاسف شدید از این دست خیال بافی ها را به ما همواره نسبت می دهند.
وی تصریح کرد: به یک نقطه بسیار حساس رسیده ایم که سرنوشت مجلس نمایندگان لبنان را مشخص می کند و به حکمت و تدبیر رییس مجلس نیاز دارد، در این مرحله همگی اعم از فراکسیون های سیاسی و پارلمانی آماده هستیم به « نبیه بری» رییس مجلس لبنان برای خارج کردن لبنان از این تنگنای بزرگ کمک کنیم تا مشکلات ناشی از خلاء ریاست جمهوری مضاعف نشود.

** رهبر مسیحیان مارونی لبنان
کاردینال « بشاره راعی » رهبر مسیحیان مارونی لبنان که سرسختانه درصدد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است از برآیند اظهارنظرهایش ، رسانه ها نتیجه گرفته اند که وی مخالف تمدید دوره کنونی مجلس است.

** حزب جریان المستقبل ( فراکسیون المستقبل) از گروه 14 مارس
عربستان سعودی و «سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل تمام تلاش خود را کردند تا همه اعضای گروه 14 مارس به تمدید دوره کنونی مجلس رای دهند، اما شکست خوردند و این گروه به یک نظر واحد دست نیافت.
حزب جریان المستقبل که سردمدار اصلی طرح تمدید دوره کنونی مجلس است، تهدید کرده است که اگر تصمیم به برگزاری انتخابات گرفته شود در آن شرکت نمی کند.
ناظران علت این اصرار را کاهش پایگاه مردمی این حزب و همچنین گروه 14 مارس اعلام کرده اند.
سعد الحریری اخیرا و بعداز دیدار خود با کاردینال راعی در پایتخت ایتالیا گفت که تمدید دوره کنونی مجلس « جام تلخی» است که باید آن را بنوشیم.
«نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان و عضو فراکسیون المستقبل نی پیشتراعلام کرده است: وضعیت امنیتی لبنان اجازه برگزاری انتخابات را نمی دهد بویژه اینکه انتخابات باید فقط دریک روز برگزارشود و وقوع هرگونه مشکلی در روند انتخابات درهر منطقه ای، به معنای ابطال کامل انتخابات است.
« هادی حبیش» عضو فراکسیون المستقبل گفته است که نیمی از نمایندگان مسیحی پارلمان به تمدید رای می دهند.

** حزب الکتائب به ریاست « امین الجمیل» از گروه 14 مارس
حزب الکتائب شب گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در جلسه امروز پارلمان شرکت نمی کند و به طرح تمدید دوره کنونی مجلس هم رای نمی دهد.
این حزب تاکید کرده است که قبل از هر اقدامی در لبنان باید رییس جمهوری سیزدهم انتخاب شود.

** حزب نیروهای لبنانی به ریاست « سمیر جعجع» از گروه 14 مارس
« سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی دیروز در کنفرانسی خبری پیشنهاد کرد که در جلسه امروز پارلمان با توجه به اینکه تعداد نمایندگان به حد نصاب می رسد، ابتدا رییس جمهوری انتخاب شود.
جعجع گفت: با توجه به اظهارات سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله که ژنرال « میشل عون» رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان را نامزد این حزب و گروه 8 مارس اعلام کرد و از طرف دیگر من هم نامزد گروه 14 مارس هستم، بهتر است ابتدا انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و هرکدام از ما رای آورد ، رییس جمهوری شود.
وی با این ادعاکه همواره خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی بوده است، افزود: اگر به شب 20 ماه جاری میلادی برسیم دوره کنونی مجلس پایان می یابد و با توجه به اینکه امکان برگزاری انتخابات نیست اگر این دوره هم تمدید نشده باشد، مجلس ساقط و لبنان وارد مرحله خلاء سیاسی کامل می شود.
جعجع افزود:اگرمجلس ساقط شودوبا توجه به اینکه کرسی ریاست جمهوری نیز خالی است،دولت کنونی هم غیرقانونی خواهد شد و عملا لبنان وارد خلاء سیاسی کامل می شود.
وی ادعا کرد که حزب الله وحزب جریان المستقبل از زمان تشکیل دولت کنونی برای برگزاری انتخابات مجلس تلاشی نکردند و از ابتدا خواستار تمدید دوره کنونی مجلس بوده اند و به تمدید رای می دهند.
رییس حزب نیروهای لبنانی که به نظر می رسد درجلسه پارلمان شرکت می کنند، گفت که تمدید بهتر از خلاء سیاسی کامل و تعطیلی مجلس است.

** فراکسیون دیدار دموکراتیک به ریاست « ولید جنبلاط»
رسانه های لبنانی نوشته اند که فراکسیون دیدار دموکراتیک در جلسه پارلمان حاضر می شود و به تمدید دوره کنونی رای خواهد داد.

** فراکسیون ارامنه مجلس لبنان
« حزب طاشناق» دیروز سه شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اعضای فراکسیون نمایندگان ارامنه در جلسه امروز مجلس لبنان شرکت می کنند اما به تمدید دوره کنونی رای نخواهند داد.
این فراکسیون قبلا اعلام کرده بود که به تمدید دوره کنونی مجلس لبنان رای می دهد.

** حزب جریان المرده از گروه 8 مارس
حزب جریان المرده به ریاست « سلیمان فرنجیه » اعلام کرده است که در جلسه امروز مجلس شرکت می کند و به تمدید دوره کنونی پارلمان رای می دهد.

** فراکسیون تغییر و اصطلاح به ریاست ژنرال عون از گروه 8 مارس
فراکسیون تغییر و اصلاح به ریاست ژنرال « میشل عون» سرسختانه تا این لحظه با تمدید دوره کنونی مجلس مخالفت و اعلام کرده است که گزینه تمدید در مقابل تعطیلی مجلس قرار ندارد و بلکه گزینه مقابل آن انتخابات است.
ژنرال عون معتقد است که شرایط ایجاد شده برای تمدید، ساختگی است.
درهرصورت هرگونه تصمیم فراکسیون تغییر و اصلاح برای شرکت در جلسه امروز پارلمان و رای به تمدید و یا مخالفت با آن قرار است تا ساعتی دیگر اعلام شود.
برخی رسانه های لبنانی به نقل از نزدیکان ژنرال عون نوشتند که شرایط بعداز اظهارات اخیر سیدحسن نصرالله در شب عاشورا که برای نخستین بار و به صراحت از ژنرال به عنوان نامزد حزب الله و گروه 14 مارس برای ریاست جمهوری لبنان یاد کرد با قبل از این اظهارات متفاوت شده است.

** نظر ایران و عربستان
جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که انتخاب رییس جمهوری و انتخابات پارلمانی یک موضوع داخلی است و در این زمینه ها دخالتی نمی کند و لبنانی ها خود باید در این زمینه تصمیم بگیرند.
« محمد فتحعلی» سفیر ایران در لبنان بارها بر این موضع تاکید کرده است.
اما « علی عواض عسیری» سفیر عربستان سعودی در لبنان با صراحت از ضرورت تمدید دوره کنونی مجلس لبنان سخن گفت.
رسانه های لبنانی نوشتند که عربستان سعودی با هدف اعمال فشار بر برخی گروه های سیاسی عضو 14 مارس سران آنها را به ریاض دعوت کرد تا به گزینه تمدید دوره کنونی مجلس رای دهند.
این رسانه ها سفر اخیر « سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی و « سامی الجمیل» فرزند « امین الجمیل» رییس حزب الکتائب به ریاض را در همین چارچوب ارزیابی کردند.
خاورم ** 1324


14/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن