تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805867507




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شکوه هنرهای آیینی فارس در گذر هنر عاشورایی شیراز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شکوه هنرهای آیینی فارس در گذر هنر عاشورایی شیراز شیراز- ایرنا - گذر هنر عاشورایی شیراز این روزها در حال و هوای سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان با برپایی آیین های هنری و مذهبی کانون گردهمایی دوستداران فرهنگ حسینی است.


حلقه ارادتمندان حضرت سیدالشهدا (ع) که در این گذر هنر تا به امروز به سوگواری پرداخته اند از گستره مرزهای جغرافیایی استان فارس نیز گذر کرده است و گذر هنر شیراز را به کانون در هم آمیختگی مرثیه هایی تبدیل کرده که مردمان ایران اسلامی در سوگ سومین ستاره آسمان امامت خلق کرده اند.
سنگ فرش های گذر هنر شیراز یا همان خیابان حافظیه و حد واسط باغ ملی و آرامگاه حافظ، این روزها میزبان سوگواران حسینی است که داغ عروج آسمانی امامشان را با زبان هنر بیان می کنند.
گذر هنر شیراز برشی از عرض ارادت هنرمندان فارسی دوستدار حسین (ع) به ساحت مقدس اوست.
همزمان با برپایی آیین های سوگواری مردمی در گوشه گوشه استان فارس، گذر عاشورا در نزدیکی آرامگاه حافظ به کانون تعزیه خوانی تبدیل شده است و این جدا از تعزیه هایی است که سال هاست در نقاطی مانند زرقان، فسا و ... یکی از حزن انگیز ترین صحنه های تاریخ زندگی بشر را به تصویر می کشد.
از نگاه پژوهشگران تئاتر و پیشکسوتانی چون احمد سپاسدار پیشکسوت، فارس خاستگاه تعزیه به عنوان هنر مهم دینی و مذهبی است.
جمعه ششم محرم و نهم آبان ماه، دشت صحرارود فسا میزبان "بزرگترین تعزیه میدانی کشور" بود که در آن بیش از 200 نفر از هنرمندان فسایی نقش آفرینی کردند و بنا بر گفته مسوول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان، افزون بر 50 هزار نفر پای سوگواره هنرمندان در این تعزیه نشستند.
آیین های تعزیه خوانی دهه اول محرم توسط کانون تخصصی تعزیه چهارده معصوم(ع) استان فارس به سرپرستی سعید فهندژی سعدی، دبیر بازنشسته و کارشناس جغرافیای شهری هرشب در ضلع شرقی آرامگاه سعدی جنب مسجد و حسینیه صاحب الزمان(عج) برگزار شد.
* شیراز کربلایی شد
گذر هنر عاشورایی فارس امسال زودتر از هر زمان دیگری صحنه تصویر کربلا در روز عاشورا شد و هنرمندان شهرستان استهبان که هر سال عصر عاشورا آیین "چک چکو" را اجرا می کنند پنج روز قبل از اجرای این آیین مذهبی ملی و حزن انگیز آن را در گذر هنر شیراز ارایه کردند.
این آیین نمادی از اتـفـاقات عصر عاشورا برای امام حسین (ع) و یـاران بـاوفایشان است کــه اجساد مطهرشان زیر سم اسبـان انسان های شقی آن روزگار به خاک و خون کشیده شد و چک چکو بـرگرفته از چکاچک و صدای برخورد شمشیرهاست .
دراین مراسم که همواره در میدان اصلی شهر استهبان برگزار شده، عزاداران با حرکتی هماهنگ دو قطعه چوب یا سنگ را به یکدیگر کوبیده و بصورت دوار به عزاداری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله علیه السلام می پردازند.
این آیین با نوای جمعی سوگواران مبنی بر این که "این دل تنگم عقده ها دارد؛ گویا میل کربلا دارد" در پاسخ به نوحه خوان فضایی حزن انگیز بر گذر هنر شیراز حاکم کرد.
آیین چَک چَکو که قدمتی 200 ساله دارد، سال 88 در فهرست میراث معنوی یونسکو ثبت شد.
پیشینه تاریخی این آیین در پیوند با دوران حکومت کریم خان زند در فارس است و این رسم در حقیقت شکلی نمادین از اتفاقی است که بنا بر روایات پاره ای از مورخین، در عصر عاشورا، پس از شهادت سرور آزادگان و یارانش افتاده بود. و این پیشامد، همانا سنگ باران کردن پیکرهای شهدا و خیمه های حرم امام حسین توسط لشکریان یزید بود.
مردم بر این باورند که در آن عهد سر امام حسین را به دروازه ی شام آویزان کرده و بچه های شام می آمدند و بر سر مبارک آن حضرت سنگ می زدند. تعبیر دیگری که از این مراسم کرده اند این که لشکریان یزید پس از همه ی کشت و کشتارها، با اسب بر جنازه های شهدا تاختند و این صدا یادآورسم کوبی اسبان اشقیا بر اجساد اولیاست.
باور دیگر این که لشکریان یزید پس از به شهادت رساندن امام حسین(ع) و یاران باوفایش، بسیار افسرده و سست اراده شدند.عمر سعد برای این که روحیه یاس بر سربازانش غالب نشود، دستور می دهد تا رقص و پایکوبی کنند وشادی بنمایند.آهنگین بودن و حرکات موزون این مراسم به نوعی تداعی کننده آن واقعه است.
و یا این تعبیر که واژه ی "چک چک" از صدای برخورد شمشیر ها (چکاچک) گرفته شده است. "چک چکو" در واقع نوعی تعزیه و نمایش سنگ پرانی است.زیرا عزاداران با برداشتن دو سنگ(البته امروزه از دو قطعه چوب تراش خورده استفاده می کنند.) و بر اساس آهنگ گفتار مرثیه خوان،دست ها را بالای سر برده و دو بار بافاصله ی زمانی کم و پشت سر هم سنگ ها را به هم می زنند،سپس دولا می شوند و سنگ ها را در میان پاها، دو بار دیگر با همان ریتم قبلی به هم می زنند و پس از آن قد راست می کنند و روی یک پاشنه پا می چرخند و یک قدم به جلو می گذارند و در قدم بعدی، بی درنگ سنگ ها را بالای سر برده وهمان حرکات قبلی را تکرار می کنند.
عزاداران در یک ردیف و با فاصله ی یک قدم از یکدیگر به صورت قوسی قرار می گیرند و می چرخند و مرثیه خوان در مرکز دایره می ایستد. به تدریج بر تعداد سوگواران افزوده می شود و قوس بزرگ و بزرگتر می گردد تا به صورت دایره ای در می آید.
* موج سوگواران از خلیج فارس به شیراز رسید
بدنبال اجرای برنامه های هیات های دوانی های کازرون و تعزیه داران شهرستان ممسنی مقارن با هفتم محرم و 10 آبان، موج سوگواران حاشیه خلیج فارس به گذر هنر شیراز رسید و گذر هنر با آیین های سنتی مذهبی دیگر استان های کشور نیز در هم آمیخت.
رسم و رسوم خاص استان بوشهر در برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم و صفر بویژه سینه زنی سنتی بوشهر برای همگان شناخته شده است، دسته های سینه زنی از دایره های متفاوتی تشکیل شده و سبک و سیاق خاص خودش را دارد به طوری که از دور کُند شروع و به دور تند ختم می شود.
مدیرمجتمع فرهنگی مذهبی بوشهری های مقیم شیراز با اشاره به برپایی آیین سینه زنی سنتی بوشهری به مناسبت سوگواره عاشورایی درگذرهنر، گفته است: اشعاری که در عزاداری بوشهری ها استفاده می شود، سینه به سینه از افرادی همچون «ناخدا عباس دریانورد» نقل شده است و شیوه مخصوص عزاداری نیز ملهم از موج های دریا است.
خداکرم بیژنی با اشاره به شیوه سنتی جنوبی نوحه خوانی و پیشینه عزاداری بوشهری ها اظهار کرد: مردم خون گرم بوشهر همانند شیرازی ها در وادی مداحی و فرهنگ آن دغدغه های بسیار دارند.
* "باز این چه شورش است" درگذرهنر
گذر هنر شیراز از اجرای برنامه هنری موسوم به پرفورمنس در ایام محرم بی نصیب نیست و برنامه ای هنری در این قالب با عنوان "باز این چه شورش است" در این مکان اجرا شد.
هنر اجرای"پرفورمنس آرت"، هنری ترکیبی است و از ترکیب هنرهای متفاوت و عناصری که در آن هنرهای متفاوت موجود است، بهره می برد؛ مثل نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی، تئاتر، ویدئو فیلم و یا ترکیب این هنرها. اگرچه هنر اجرا به صورت رسمی و متدلوژیک از دهه هفتاد قرن بیستم مورد اقبال عمومی قرار گرفت و بدان توجه شد ولی ریشه این هنر، به هنر دینی، آئینی و باوری در هر سرزمینی برمی گردد.
کارگردان پرفورمنس وچیدمان"باز این چه شورش است" با تاکید براینکه نباید مفهوم هنر اجرا را محدود به مباحث و نظریات متاخر کنیم تصریح کرد: بهتراست در تعریف هنر اجرا بر این باور باشیم که عملکرد های اجرایی بسیاری از مراسم و آئین ها به نوعی بازخورد مفهومی هنر اجرا را دارد، از این رو مراسم بزرگداشت امام حسین و روز عاشورا خود به نوعی پرفورمنسی همگانی و مردمی است. لذا مایی که امام حسین (ع) را ندیده ایم و حضورش را درک نکرده ایم، حسینی بودن در قرن بیست و یکم را چگونه باید انجام دهیم ؟
ملیحه طهماسبی بیان کرد: همان گونه که حضرت امام حسین ( ع ) به همراه 72 تن از یاران صدیقش حماسه ای خلق کرد که حتی با یادآوری آن می توان به عظمت این نهضت حسینی پی برد و برای حرکت ها و مبارزات ظلم ستیزانه بعدی، در طول تاریخ پس از امام(ع) و یارانش الگویی گشت در این اجرای هنری و چیدمان "پرفورمنس و اینستالیشن"نیز با کمک و همراهی مردم می خواهیم شور حسینی را این بار به دست کاشی های هفت رنگ و نقش و قلم و خط بسپاریم و اثری جاوانه از بیعت مردم و امام حسین (ع) و عاشورا داشته باشیم و این بیعت را بر دل کاشی هفت رنگ به تصویر کشیم و آن را و حماسه ای جاودانه خلق کنیم.
گذرهنر شیراز با رویکرد ایام محرم در سوگواره عاشورا، همه روزه میزبان برپایی آیین های مختلف سوگواری از استان های مختلف کشور و شهرستان های استان فارس توسط گروههای تعزیه خوان و هیات های عزاداری است.
2026/ 667


14/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن