تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816601608




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعریف از شبکه کردستان/شبکه کرمانشاه بی اعتنا به زبان کردی


واضح آرشیو وب فارسی:کورد نیوز: تاریخ انتشار : 15:19:10 , 1393/06/22
در گزارشي/
تعریف از شبکه کردستان/شبکه کرمانشاه بی اعتنا به زبان کردی
این برنامه که با مجری گری توانمندانه "یوسف اسدی" برای خود بینندگان میلیونی یافته و با ماهواره ای شدن این شبکه استانی حتی بینندگانی از استان های کرمانشاه، ایلام، آذربایجان غربی و حتی اقلیم کردستان عراق هم یافته است.


رييس رسانه ملي چندي پيش در آيين پاياني هجدهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني مراکز استان ها دربوستان ايل گلي تبريز، شبکه هاي استاني را به رنگين کماني تشبيه کرد که اقوام، گويش ها، رفتارها و آيين ها در تمام بخش ها و عرصه هاي جزيي از اين رنگين کمان زيبا تشکيل داده اند.


اما اگر آنگونه که ماهيت و فلسفه ايجادي کانال هاي صدا و سيما ويژه استان ها را تقويت باورها، ارزش ها، زبان و آداب و شئونات هر زيست بوم انساني در ايران عنوان مي کنند، بايد گفت که در اين بين بيان نمونه اي موفقيت آميز از شبکه استاني کردستان يا مرکز سنندج مي تواند در اين راه کمک شاياني به بحث ما داشته باشد و آن هم برنامه شبانه اين شبکه به نام "ريگا" به معناي "راه" يا "جاده" است.


اين برنامه که با مجري گري توانمندانه "يوسف اسدي" براي خود بينندگان ميليوني يافته و با ماهواره اي شدن اين شبکه استاني حتي بينندگاني از استان هاي کرمانشاه، ايلام، آذربايجان غربي و حتي اقليم کردستان عراق هم يافته است، در واقع در زماني که اين برنامه از شبکه استاني کردستان بر روي آنتن مي رود، شايد کمتر کسي بخواهد فارسي وان يا من و تو و امثالهم را تماشا کند و اين درست سند موفقيت يک برنامه تلويزيوني است، حال بايد پرسيد راز اين موفقيت چيست؟


بايد گفت: برنامه ريگا که يک مجموعه مستند با رويکرد معرفي روستاهاي بي نام و نشان استان کردستان است که ضمن آن آداب و رسوم و جاذبه هاي هر روستا و نيز آيين هايي چون مراسم عروسي، تولد نوزاد، غذاها و بازي هاي محلي، صنايع دستي و کشاورزي، باغداري و دامداري، فعاليت زنان، جوانان و مشکلات روستا از زبان خود مردم روستا مدنظر قرار مي گيرد و انعکاس مشکلات و کاستي هاي روستا نيز از زبان دهياران و البته بيان خدمات نظام از جمله بخش هاي اين برنامه مستند است.


نکته مهم پوشيدن لباس کردي و تکلم مجري به زبان کردي و حضور صميمانه در ميان اهالي روستاهاست و برغناي اين کار، تسلط و شايد هم کاريزماي مجري برنامه افزوده است وهمين عوامل سبب شده تا به نوعي مردم دوردست ترين نقاط روستايي استان کردستان، شبکه تلويزيوني اين استان را آيينه اي براي ديدن خود تلقي کنند و تا حدي هم دست رد به سينه ماهواره بزنند، ماهواره اي که به گفته رييس رسانه ملي هم اينک در بين 35 تا 40 درصد مخاطبان ايراني براي خود جايي يافته است.


اما در استان کرمانشاه متاسفانه رويکردي مناسب به زبان کردي روا داشته نشده و وقتي سين برنامه هاي يک روز اين کانال استاني را مي بينيم، کمتر از برنامه هايي نظير ريگا سراغ داريم که داراي ماهيتي همزادپندارانه با فرهنگ، رسوم و آداب مردمان اين ديار باشد اين در حاليست که کرمانشاه داراي ديرينه اي گرانسنگ در تجربه داشتن راديو و تلويزيون است و زماني بزرگاني چون مرحوم شکرالله بابان و استاد مظهر خالقي در راديوي اين ديار، مخاطباني ميليوني داشتند اما سووالي که مطرح است اين است که ميراث آن عقبه و تجربه الان چيست؟


شکي نيست که فارسي زبان شيوا و سند هويت ايرانيان است اما بايد بدانيم که زبان کردي هم همزاد و برادري ديرينه براي اين زبان بوده و هر دو از يک ريشه اند و تقويت هر کدام از اين زبان ها لاجرم تقويت آن دگري را در پي دارد.


بله؛ کسب محبوبيت و يافتن هوادار و مخاطب در دنياي پررقابت و متنوع از نظر رسانه اي امروز هم هنر مي خواهد و هم برنامه ريزي و اگر شما نتوانيد اطراف تان را بخوبي پايش و رصد کنيد، شکي نيست که مردم هم التفاتي به رسانه شما نخواهند داشت لذا بجاست که صدا و سيماي استان کرمانشاه با خرده فرهنگ ها، لهجه ها، اقوام و ايلات و طوايف و لباس هاي محلي و ده ها شاخصه فرهنگي ويژه اين ديار که شناسنامه اي فاخرند و بايد بعنوان ميراثي از نياکان مان است، توجهي ويژه داشته باشد.


براي مردم اين استان بخصوص آن روستايي که تا بوده يا کردي کلهري صحبت کرده يا کردي سوراني و يا لکي و امثالهم، قابل درک نيست که مجري شبکه استاني اش با ظاهري متفاوت نسبت به آنها و با زباني فارسي که با ضرب و زور سعي در شبيه سازي به تکلم پايتخت نشينان را دارند، به ميان شان بروند؛ آنان "ميرزا مراي" را بسيار بيشتر دوست دارند زيرا از جنس خودشان است و با او راحتند همانطور که با "شامي کرماشاني" و "کرانشيني اش" هم راحت ترند.


نکته ديگر هم اين است که وقتي آثار هنرمندان اصيل کرد نظير مظهر خالقي، محمد ماملي و.. از صدا و سيماي استان هاي کردستان و آذربايجان غربي پخش مي شود چرا نبايد مردم اين ديار که با صداي اين بزرگان و البته بزرگاني چون حشمت لرنژاد، حسين صفامنش و.. براي دقايقي هم که شده از شبکه استاني شان شاد شوند و حسي نوستالژيک بگيرند؟


به گزارش ايرنا؛ در شبکه استان کردستان برنامه اي شبانه بنام "دياريتان گورانيکه" (هديه شما يک آهنگ است) پخش مي شود و هميشه چندين خواننده کرد، فارس و ترک و .. به رقابت با هم مي پردازند و دست آخر با راي پيامکي بينندگان، يکي از اين خوانندگان رتبه برتر را کسب مي کند که اتفاقا بسيار جذاب و پرمخاطب است و وقتي بعنوان يک کرمانشاهي اين برنامه را مي بينم فقط حرص مي خورم که چرا از وجود چنين برنامه اي در استان و شبکه ديارم خبري نيست؟


و بالاخره نکته ديگري که در اين بين بايد شبکه استاني ايلام را تحسين کنم، انتشار يکي از بخش هاي خبري به زبان کردي است، سالهاست که اين رويه در شبکه استان ايلام اجرايي شده و اتفاقا جذابيت ها و مخاطبان خاص خود را هم دارد اما با اينکه استان کرمانشاه مرکز منطقه غرب ايران که کردنشين هم مي باشد، است ولي از چنين بخش خبري در آن خبري نيست و باز هم به دوستان مان در صدا و سيماي مرکز کرمانشاه توصيه مي کنيم که روي اين مقوله فکر کنند زيرا در جذب و پايداري مخاطبان بسيار موثر است.


سخنم را با يادآوري اصل 15 قانون اساسي مبني بر لزوم رويکرد به زبان مادري در کشور و وعده رييس جمهوري در مبارزات انتخاباتي اش در سنندج در همين رابطه به اتمام مي رسانم و البته اين جمله آقاي ضرغامي که در همان اختتاميه جشنواره هجدهم بيان کرده بود "شبکه هاي استاني با استفاده از ابزار نوين و مدرن، پيشگامان و پرچمداران يک فرهنگ پاک سنتي با هويت والايي هستند که ريشه در تمدن طولاني و افتخارآفرين کشور داشته در صحنه رسانه اي جهان ظهور و بروز پيدا مي کند".



 



15:19:10 , 1393/06/22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کورد نیوز]
[مشاهده در: www.kurdnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن