تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834553426
سینهزنی سه سنگ؛ آعاز یک پایان
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
پایان سینهزنی در بهبهان نقطه اوج عزاداری است که به آن سینهزنی سه سنگ میگویند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دستههای سینهزنی در بهبهان ورود و خروج خود را به صحن امامزاده با شور و حرارت خاصی آغاز و پایان میکنند که شیوه ورود آنها به صحن امامزاده را «کولکی» و سبک سینهزنی هنگام خروج از امامزاده را «سه سنگ» مینامند. نکتهی حائز اهمیت در عزاداری بهبهانیها، نحوه ورود و خروج دستههای عزاداری در امامزادههاست؛ بهگونهای که به هنگام ورود به صحن امامزاده دستههای عزادار در قالب گروهها (حلقهها)ی چهار نفری کمر همدیگر را گرفته و با ریتم وآهنگی خاص که به آن “کولکی” میگویند با سردادن اشعار شورانگیزی همچون: شب قتل است که احوال ندارد زینب، همچو مرغی که پر و بال ندارد زینب یا: ای بی برادر زینب، بی یار و یاور زینب، و یا چگونه من آب روان بنوشم صدای العطش رسد به گوشم و سرودههایی از این قبیل، وارد صحن مطهر امامزاده میشوند و پس از نوحهخوانی و سینهزنی آرام و به هنگام خروج از امامزاده با زدن نوعی سینه که به آن “سه سنگ” میگویند از صحن امامزاده خارج میشوند. طریقه سینهزنی سه سنگ نیز به این صورت است که عزاداران روی زانو مینشینند و نوحهخوان به آرامی نوحه میخواند؛ تا جایی که نوحه وی اوج میگیرد و با گفتن کلمه “علی” سینهزنان سه بار محکم و متوالی به روی سینه خود میزنند و در چندین نوبت این شیوه تکرار میشود، سپس در پایان نوحه، نوحهسرا با گفتن صلوات، از عزاداران میخواهد که امامزاده را ترک کنند. نوحه مخصوص این سبک سینهزنی منسوب به قدیمیترین نوحهسرای بهبهان، یعنی میرزا شوقی بهبهانی است. او به درخواست اهالی محله پهلوانان بهبهان نوحه جدیدی میسراید که به سه سنگ معروف شد و مورد توجه گروههای مختلف سینهزنی در بهبهان قرار گرفت. محلات کاروانسرا، پهلوانان و حضرت شاهزاده فضل، محلههایی از بهبهان هستند که اهالی آن مشهورترین سینهزنیهای «سه سنگ» را برگزار میکنند. بنا بر گزارش ایسنا، هنگامی که هیئت عزاداری بهبهانیها برای عرض تسلیت به مناسبت درگذشت امام راحل به جماران رفته بودند، مرحوم حاجسید احمد خمینی به اندازهای از این نوع سینهزنی (سه سنگ) استقبال کرد که درخواست تکرار آن را از عزاداران بهبهانی داشت. حجتالله تجلی - پژوهشگر و نویسنده فرهنگ عامه در بهبهان - در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: نوحهخوانی به اصطلاح سه سنگ همان ریتم 4 / 3 است که با اشاره نوحخوان، سینهزنان سه بار پیاپی به سینه میکوبند. معروفترین و ماندگارترین و در عین حال بانی نوحه سه سنگ میرزا شوقی بهبهانی است. نوحههایی که بعد از حدود 130 سال، هر سال اجرا میشود. معروفترین آنها عباس علمدار – حیف از علیاکبر – حسن یا حسین است. معمولا وزن نوحههای سنگین و مجلسی در میزان 8 / 6 اجرا میشود و در این خطه 4 / 3 یعنی اگر واحد زمان را چهار بگیریم سه بار آن را به سینه میزنیم. در حالی که در 8 / 6 واحد زمان هشت است و این بسیار کند و آرام است. این پژوهشگر فرهنگ عامه در ادامه به چرایی نام سبک سینهزنی سه سنگ پرداخت و گفت: به نظر می رسد که سنگ مترادف وزن باشد در زبان فارسی که در زبان عامیانه سنگ گفته شده است؛ اما چرا سنگ؟ در جوامع روستایی که شیوه تولید آن عمدتا کشاورزی – دامداری است دم دستترین اسباب و لوازم هر کاری بیشک سنگ است، بخصوص در اجرای مراسم و بازیهای کودکانه انواع و اقسام بازیهاست که وسیله بازی آن سنگ است، مثل هفتسنگ چراکه پیرامون آنها چیزی بهجز سنگ دیده نمیشود. بنابراین برای ایجاد سرگرمی ذهن خیالپرداز آدمی بهرهوری از آن را مقتصدانه و هنرمندانه بهکار میگیرد، حتی برای ساختن ابزار معیشت مثل آسیابهای دستی سنگی و ... گاه که وزنههای آهنی کمبود احساس میشود هم وزن آن سنگ بهکار میبرند و در ترازو میگذارند. بنابراین سنگ کاربردهای گوناگون دارد و یکی از اصلیترین ابزار معیشت کشاورزی است و این قاعده به شاعر هم تسری مییابد که بهجای وزن از سنگ استفاده کند تا گوش و هوش آدمهای آشنای آن به راحتی ایجاد ارتباط کنند و قابل درک باشد . چون سه بار پیاپی به سینه میزنند سه تایی (سه وزن) یا سه سنگ گویند؛ اما ساخت شعر آن همان بحرطویل است به طوری که شعر تشکیل میشود از یک مصراع بلند و یک مصراع کوتاه که مصراع کوتاه مرتب تکرار میشود. او ادامه داد: در نوحهخوانی و سینهزنی، بخصوص نوحههای سه سنگ شوقی عباس علمدار و حیف از علیاکبر و حسن یا حسین که معروفترین آنهاست از طرف سینهزنان جواب میآید. جوابهای کوتاه از سینهزن و مصراعهای بلند را نوحهخوان میگوید که بعد از هر توقف نوحهخوان میگوید عباس علمدار و آنها چندین بار بر سینه میزنند، آن هم سه تایی که صدای سنگها (دستها بر سینهها تنها صدای صحن است). در مراسم دعای باران در بهبهان نیز بچهها با دو پاره سنگ که در دست دارند به هم میزنند و میخوانند که او را برو او بیو کهر یکاشو تشنن (ابر باران آب بیار که گوسفندها تشنه هستند) که کم کم طی فرسایش زبانی و معروف شدن برخی واژهها به "الله بر و او بیو کر یکا شو تشنن " تبدیل شده است. این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه میگویند نوحه به سبک بوشهری را فردی به نام ناخدا عباس ابداع کرد، گفت: او که ناخدا بود و اشعار و نوحههایش را با الهام از امواج دریا و حرکات آن میگفت. مردم همین حرکات را که در کشاندن تور ماهی از دریا تا پیچ و تاب موزن آن قبلا آشنایی داشتند استقبال کرده و به این طریق شیوه اجرایی بوشهری پدید آمده است. بنابراین باید گفت اصولا هنر و ادبیات زاده اقلیم و جغرافیا است و معمولا هر چه از آن وام گرفته میشود عمومیت پیدا میکند چون آشنای خلقیات و رفتار آنهاست و نوحهگویی سینهزنی مراسم اعتقادی عوام است و باید با فرهنگ و معیشت و کار آنها نزدیکی و سازگاری داشته باشد تا بتواند مکنوتات آنها را بروز دهد. به همین دلیل است که شوقی پدر شعر محلی بهبهانی با شناخت زیست - اقلیم سرزمین خود بهراحتی زبان دل مردمش میشود و شیوه سه سنگ بهوسیله او ابداع میشود و مردم آن اقلیم آن را چون با محیط و طبیعت خود سازگار میدانند پاس میدارند و آیین دلداری و دلدادگی به مأوای آرمانی خود (حسین بن علی (ع) ) عاشقانهترین و پرشورترین منویات و احساسات خود را ابراز میدارند و سرمست این شیدایی میشوند و هر سال با این شیوه خانگی عشق را در سینه خود به پرواز میکشند. به گزارش ایسنا، نورعلی یا میرزا قنبر متخلص به شوقی و مشهور به «شوقی بهبهانی» شاعر محبوب عصر ناصری در بهبهان بوده است. خیرالله محمدیان شاعر بهبهانی در کتاب مجموعه اشعار و شرح احوال و نقد آثار میرزا شوقی بهبهانی مینویسد: او با تغزیهخوانان و شاعران و مداحان و ذاکران همراهی میکرد تا اینکه در سال 1281 هجری قمری (1242 هجری شمسی) که فرهاد میرزا معتمدالدوله والی فارس، حکومت بهبهان را به فرزند اهل قلم و عادل خود یعنی احتشامالدوله سلطان اویس میرزا واگذار کرد، این حاکم دانشپرور پس از انجام آزمون لازم شوقی را بهعنوان دبیر خود و همکار میرزا هدایتالله شیرازی برگزید و کارهای دیوانی را به آنها سپرد و از آن پس به میرزا شوقی مشهور شد. شوقی تا سال 1298 هجری قمری (1259 هجری شمسی) به این کار مشغول بود. این شاعر شهیر بهبهانی اواخر عمر نابینا شد و در حدود سال 1305 هجری شمسی وفات یافت و او را در امامزاده ابراهیم (ع) بهبهان به خاک سپردند. بنا بر اظهارات خیرالله محمدیان، میرزا شوقی بهبهانی قبل از مرگ، دیوان اشعارش را به مغازهداری سپرد که او هم متأسفانه پس از چندی رشته امانتداری را برید و اجناسش را در برگ برگ دیوان به مشتریان سپرد تا به این شکل، ناکامی شاعر تکمیل شود و دلسرودههای او به غارت روزگار رود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
جشنواره موسیقی مناطق زاگرسنشین به کار خود پایان داد
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۲ هشتمین جشنواره موسیقی محلی مناطق زاگرس نشین در آیینی با حضور مسئولان کشوری و استانی به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری در فرهنگسرای ارشاد بروجن به کار خود پایان داد به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا -منطقه چهارمحال و بختیاری- پیروز ارجمنجاسبی به کاریکاتوریستها جایزه داد/ پایان کار چهارمین جشنواره کاریکاتور بهرهوری
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی جاسبی به کاریکاتوریستها جایزه داد پایان کار چهارمین جشنواره کاریکاتور بهرهوری مراسم پایانی چهارمین دوره جشنواره بین المللی کاریکاتور بهره وری با حضور برخی مسئولان کشوری سفرای کشورهای خارجی و همچنین هنرمندان برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهرداوری بخش بینالملل پایان یافت/ انعقاد تفاهمنامه بین ایران و كردستان عراق
فرهنگ و هنر سینمای ایران چند خبر از جشنواره فیلم کوتاه تهران داوری بخش بینالملل پایان یافت انعقاد تفاهمنامه بین ایران و كردستان عراق پایان داوری بخش بین الملل جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران آغاز داوری بخش جهان اسلام انعقاد تفاهمنامه بین ایران و كردستان عراق و مراسم یزیر بازارچه کتاب/ هفته پایانی مهر 93 آثار سیدمهدی شجاعی در آستانه محرم پرفروش شد/ مناسبتها عاملی برای فروش کت
زیر بازارچه کتاب هفته پایانی مهر 93آثار سیدمهدی شجاعی در آستانه محرم پرفروش شد مناسبتها عاملی برای فروش کتابدر هفته پایانی مهر 93 کتاب من زندهام اثر معصومه آباد پرفروشترین اثر بود و این در حالی است که سیدمهدی شجاعی در کنار این بانوی نویسنده پرفروشترین نویسنده این هفته شده بپایان داوری بخش بین الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران
پایان داوری بخش بین الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران تهران-ایرنا- دبیر بخش بین الملل سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از پایان داوری های بخش بین الملل این جشنواره خبر داد به گزارش روز جمعه ایرنا از ستاد خبری سی و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حسن دزواره گفت داوری 9بهمن اردلان در گفتوگو با فارس: بهمن اردلان صدای «رخ دیوانه» را در میآورد/ روزهای پایانی صداگذاری
بهمن اردلان در گفتوگو با فارس بهمن اردلان صدای رخ دیوانه را در میآورد روزهای پایانی صداگذاری آزادی مشروطبهمن اردلان صدابردار و صداگذار سینمای ایران از روزهای پایانی صداگذاری فیلم سینمایی آزادی مشروط ساخته حسین مهکام و آغاز صداگذاری فیلم سینمایی رخ دیوانه ساخته ابوالحسن داوودی«دلتا ایکس» به پایان تدوین رسید/ انتخاب صداگذار و آهنگساز
فرهنگ و هنر سینمای ایران دلتا ایکس به پایان تدوین رسید انتخاب صداگذار و آهنگساز فیلم سینمایی دلتا ایکس به کارگردانی علیرضا امینی در مرحله پایانی تدوین توسط کارگردان قرار دارد علیرضا امینی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب که به زودی تدوین فیلم سینمایجایزه پایان راه نیست، آغاز یك مسیر تازه است
كارگردان حذف اضطراری فیلم برنده 4 جایزه جشنواره جایزه پایان راه نیست آغاز یك مسیر تازه است پیمان نعیمی گفت هیچ یك از این جوایز نه تنها برای من بهانهای برای به وجد آمدن یا نقطه پایان نیست كه نشانهای بر آغاز راه است به گزارش حوزه سینما باشاگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خب«گمیچی» در دریاچه ارومیه به پایان رسید
فرهنگ و هنر سینمای ایران گمیچی در دریاچه ارومیه به پایان رسید تصویربرداری فیلم سینمایی گمیچی به کارگردانی مجید اسماعیلی با محوریت کودک و نوجوان در دریاچه ارومیه به پایان رسید به گزارش خبرگزاری مهر فیلمنامه «گمیچی» توسط مجید اسماعیلی و با همکاری «کارگاه فپایان حاشیهها برای اکران عصبانی نیستم و قصهها
بر اساس نظر مرکز پژوهش های مجلس این فیلمها قابل نمایش هستند پایان حاشیهها برای اکران عصبانی نیستم و قصهها تاریخ انتشار شنبه 3 آبان 1393 ساعت 15 03 | شماره خبر 1694847455734195500 تعداد بازدید 1 پ پ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اجتماعی بودن فیلم های قصه ها و عصبانیهمایش بین المللی در سایه سار امام علی (ع) در مشهد پایان یافت
همایش بین المللی در سایه سار امام علی ع در مشهد پایان یافت مشهد – ایرنا – همایش بین المللی در سایه سار امام علی ع روز جمعه طی مراسمی در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی مشهد با حضور علمای یمنی و ایرانی پایان یافت به گزارش ایرنا این همایش از روز چهارشنبه هفته جاری با«متولد ۱۲۵۷» از اولین سینهزنی تهران میگوید
متولد ۱۲۵۷ از اولین سینهزنی تهران میگوید تاریخ انتشار چهارشنبه 7 آبان 1393 ساعت 13 45 | شماره خبر 1699701546440697138 تعداد بازدید 194 پ پ مستند متولد ۱۲۵۷ ساخته مصطفی شیری جمعه این هفته ۹ آبان ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش میشود که روایتگر تاریخچه هیأت پارچه فروشیهای بادوازدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی به کار خود پایان داد
دوازدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی به کار خود پایان داد تاریخ انتشار جمعه 25 مهر 1393 ساعت 13 15 | شماره خبر 1684905758889009813 تعداد بازدید 1 پ پ دوازدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی با تقدیر از خادمان عاشورایی داخلی و خارجی پنج شنبه شب در مصلای مهدیه به کار خود پایان دپایان«ابرهای باران زا» با 4 اجرا در 2 روز
پایان ابرهای باران زا با 4 اجرا در 2 روز تاریخ انتشار پنج شنبه 8 آبان 1393 ساعت 01 12 | شماره خبر 1700292932504441489 تعداد بازدید 17 پ پ نمایش ابرهای باران زا به کارگردانی مانلی حسین پور در روزهای پنجشنبه وجمعه دردو نوبت زمانی به روی صحنه می رود تا به کارخود درمشهد پایانپایان داوری بخش بینالملل سی و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
پایان داوری بخش بینالملل سی و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهرانداوری 95 فیلم بخش بین الملل سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با حضور داورانی از کشورهای فرانسه سوئیس آلمان دانمارک و ایران انجام شد به گزارش خبرگزاری فارس حسن دزواره مدیر بخش بین الملل سی و یکمین جشنوارهتصویربرداری «پازل» به پایان رسید/ رونمایی از تصاویر تازه
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون تصویربرداری پازل به پایان رسید رونمایی از تصاویر تازه عصر روز گذشته تصویربرداری سریال در حال پخش پازل به کارگردانی ابراهیم شیبانی به پایان رسید به گزارش خبرنگار مهر سریال «پازل» به کارگردانی ابراهیم شیبانی داستانی درباره خرابکاریمعاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد به فارس خبر داد 500 کرسی تلاوت تا پایان سال در مساجد برپا میشود
معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد به فارس خبر داد500 کرسی تلاوت تا پایان سال در مساجد برپا میشودمعاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به برگزاری 200 کرسی تلاوت قرآن در مساجد پس از ماههای محرم و صفر گفت در صورت تأمین بودجه این تعداد را به 500 کرسی تلاوت افزایش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها