تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803835528




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کلاهخود‌های جنگاوران ایران در موزه متروپولیتن |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: کلاهخود‌های جنگاوران ایران در موزه متروپولیتن
پیاده و سواره‌نظام‌ها در جنگ‌های سخت و پیچیده از «کلاهخودها» استفاده می‌کردند. ایران نیز در جنگ‌های بسیار دور و تاریخی برای دفاع از نیروهای خود از این «کلاهخودها» بهره برده است.
کد خبر: ۴۴۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱ - 02 November 2014




جنگ و نبردهای تن به تن در سال‌های دور جزء جداناپذیر جنگ های بزرگ بود. جنگ‌های چند روزه توان و قدرت بیشتری را می‌طلبید. هر کس از قدرت، شهرت، رزم ‌آرایی، تفکر و تجهیزات برتر برخوردار بود توان و شانس پیروزی را بالاتر می‌برد.

به گزارش ایران، یکی از تجهیزات مهم در جنگ‌های سخت و تن به تن، «کلاهخود» یا «عمامه کلاه» نام داشت. اغلب این «کلاهخودهای جنگی» کلاهی گنبدی شکل از جنس فولاد و آهن بود و با طلا و نقره تزئین و حکاکی می‌شدند. کلاهخود بخشی از زره به‌شمار می‌آمد که گاه سر تا پای جنگاوران را می‌پوشاند. پیاده و سواره‌نظام‌ها در جنگ‌های سخت و پیچیده از «کلاهخودها» استفاده می‌کردند. ایران نیز در جنگ‌های بسیار دور و تاریخی برای دفاع از نیروهای خود از این «کلاهخودها» بهره برده است. 

انواع کلاهخودها را می‌توان به تیزخود، خوددهان‌باز، خود زنجیردامن و خودبورگوندی اشاره کرد. از کهن‌ترین کلاهخودهای یافت شده در آثار باستانی ایران می‌توان به کلاهخود پرنده و سه پیکر مربوط به دوران عیلام میانه اشاره کرد.

موزه «هنر متروپولیتن» نیویورک میزبان کلاهخودهای زیبا و دست ساز هنرمندان ایرانی متعلق به اواخر قرن 15 در گالری 379 بود. این کلاهخودهای بی‌نظیر و نادر در حالی در قلب موزه قرار گرفته بود که علاقه‌مندان بی‌شماری را محو و جذب هنر تاریخ ایران کرده بود.

جنس کلاهخود شماره یک از جنس فولاد است، طراحی و نقوش آن با خطوط منحنی و برجسته به صورت منظم و با فواصل 2 سانتیمتر از یکدیگر جدا شده‌اند. این خطوط برجسته و منحنی بعد از نوک تیز پرک، خطوط عربی بالا و پایین «کلاهخود» را به یکدیگر وصل کرده است. مفهوم برخی از این نوشته‌ها به معنی اطاعت است.

کلاهخود شماره 2، جنس این «کلاهخود» از فولاد ساخته و با نقره تزئین شده است. این کلاهخود با خطوط عربی و به شکل عمودی از بالا به پایین در اشکال برجسته و فرو رفته و در اشکال لوزی خطاطی شده است. ابعاد این کلاه 69/ 32 سانتیمتر در  4 /25 سانتیمتر بوده و متعلق به اواخر قرن 15 است.

کلاهخود شماره 3، از جنس فولاد است، طراحی و نقوش آن با خطوط صاف از بالا به پایین کشیده شده و برجستگی‌های آن با فواصل 2 سانتیمتر و منظم کار شده است. این خطوط برجسته و صاف بعد از نوک تیز پرک، با خط کوفی از بالا به پایین «کلاهخود» را به یکدیگر وصل کرده است. این کلاهخود در نوع خود بزرگتر بوده و ارتفاع آن به 67 /29 سانتیمتر می‌رسد.

کلاهخود شماره 4، این کلاهخود در نوع خود بی‌نظیر و زیبا است و شباهت زیادی به کلاهخود «آق‌قویونلو» داشته است البته کلاهخود «آق‌قویونلو» نیز در موزه جهانی حفظ و نگهداری می‌شود.  «آق‌قویونلو» سلسله‌ای از ترکمن‌های سنی بود که بر قسمت‌هایی از قفقاز، شرق ترکیه و شمال ایران از ۱۳۷۸ تا ۱۵۰۸ میلادی فرمان می‌راند. معنی لغوی آق‌قویونلو همان صاحبان گوسفندان سفید است. با این حال این کلاهخود از جنس فولاد و با نقره تذهیب و تزئین شده است. نقوش و طراحی اسلیمی آن بی‌نظیر بوده، در این کلاهخود طرح گل و بوته به کار رفته است. 

خطوط و خطاطی برجسته آن در داخل اشکال هندسی جلوه خاصی به این کلاهخود بخشیده است. ابعاد این کلاهخود 34 /33 سانتیمتر در 13 /24 سانتیمتر است. کلاهخود شماره 5، از جنس فولاد ساخته شده و با نقره و طلا تزئین شده است. این کلاهخود زیبا و منحصر به فرد نشان از فرهنگ غنی و تمدن ایران باستان دارد، طراحی و نقوش آن با خطوط منحنی از بالا به پایین در قسمت میانی ادامه دارد، برجستگی‌های آن با فواصل 2 سانتیمتر از یکدیگر جدا شده است. این خطوط برجسته و منحنی بعد از نوک تیز پرک با خط عربی از بالا به پایین کلاهخود را به یکدیگر وصل کرده است.

خط ابتدای کلاهخود به معنی اطاعت بوده و قدمت این کلاهخود زیبا به اواخر قرن 15 می‌رسد و ابعاد آن 15 /30 سانتیمتر در 86 /22 سانتیمتر است. با این حال نقوش و طرح این پنج «کلاهخود» ایرانی از پالت‌های نفیس و اسکرول زیبا روی بدنه کلاهخود نمایان طرح‌های خاص بوده که هر کدام روایت و داستان منحصر به فرد خود را دارد. این کلاهخودهای جنگی در این موزه جهانی نیویورک به تماشای عموم گذاشته شد. این در حالی است که گالری 379 یکی از پرترددترین بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به موزه هنرهای تاریخ ایران به شمار می‌آید.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن