تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819248049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علل ماندگاري حماسه عاشوراي حسيني |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: علل ماندگاري حماسه عاشوراي حسيني
بي‌شک به دليل «مستندات تاريخي مکتوب» عاشوراي سال 61، بي‌نظيرترين حادثه تاريخ مي‌باشد و از زمان آدم ابوالبشر تا حال گفت‌وگوي پيامبران، امامان، عالمان، مصلحان، مجاهدان، شهيدان، آزادگان، گويندگان، نويسندگان و قهرمانان، بوده است
کد خبر: ۴۴۶۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۱ - 02 November 2014


سيدرضا اکرمي در سرمقاله مردم سالاری نوشت:

1-‌ حدود 14 قرن قمري (1375 سال) از حماسه عاشوراي حسيني مي‌گذرد و هر سال «در دوران عمر و تاريخ ما» عاشورا پرشورتر و همراه با شعارهاي جديد و نگاه جديد، جلوه‌گري مي‌نمايد و هر سال دستاوردهاي جديد را شاهديم. اينک مي‌کوشم نکاتي در مورد ماندگاري آن فهرست‌وار تقديم نمايم.

2-‌ تاريخ حالت اطلاع‌رساني و وقايع‌نگاري صرف را ندارد، بلکه با خود «تحليل و تجزيه و تبيين و تطبيق» را نيز دارد که مي‌توان تاريخ را «آموزشگاه، دانشگاه، پژوهشگاه، پالايشگاه و آزمايشگاه» عنوان داد و از هر عنواني تابلويي ساخت و درس و بلکه درس‌هايي آموخت. بايد تاريخ را عامل حيات و پويايي و تجربه‌اندوزي انسان‌ها «من ورخ مومنا فقد احياه، سفينه‌البحار» دانست و ملت‌هاي داراي تاريخ را با ريشه دانست «فالملقيات ذکرا اونذرا، انما توعدون لواقع» که با خود حرف و حديث دارند، هشدار مي‌دهند و هوشياري مي‌آفرينند، اتمام حجت مي‌کنند، در تاريخ «عبرت‌سازي» وجود «لقد کان في قصصهم عبره لاولي الالباب، ما کان حديثا يفتري ولکن تصديق الذي بين يديه و تفصيل کل شيء و هدي و رحمه‌ لقوم يومنون، يوسف- 111» و قرآن که «آخرين کتاب وحي الهي» مي‌باشد «55» سرگذشت دارد که از حکومت‌ها و حاکميت‌ها و امت‌ها و افراد و اقوام ياد مي‌کند و تاريخ را با فلسفه تاريخ همراه «ان في ذلک لعبره لمن يخشي» ساخته است.

3-‌ بي‌شک به دليل «مستندات تاريخي مکتوب» عاشوراي سال 61، بي‌نظيرترين حادثه تاريخ مي‌باشد و از زمان آدم ابوالبشر تا حال گفت‌وگوي پيامبران، امامان، عالمان، مصلحان، مجاهدان، شهيدان، آزادگان، گويندگان، نويسندگان و قهرمانان، بوده است که آثار آنها را مي‌توان در نمايشگاهي به معرض نمايش گذارد و شگفتي‌هاي آن را مشاهده نمود.

4- درباره «علل ماندگاري عاشورا، در 1375 سال تا حال مي‌توان از تابلو «فتلقي آدم من ربه کلمات فتاب عليه انه هوالتواب الرحيم، بقره آيه 37» گفت که روح «محمد و علي و فاطمه و حسن و حسين عليهم‌السلام» بر آدم عرضه شد و واسطه فيض الهي قرار گرفتند و آدم از جبرئيل در مورد «امام حسين عليه‌السلام» پرسيد و پاسخ شنيد.

5- موسي‌بن عمران درباره امام حسين(ع) و عاشوراي وي سخن مي‌گويد و از آن ياد مي‌کند و حضرت سيدالشهدا عليه‌السلام نيز از وي در سفر عاشورايي ياد کرد و نيز از «يحيي‌بن زکريا» ياد مي‌نمايد و از پستي دنياپرستان مي‌گويد.

6- رسول اعظم اسلام در صحنه‌هاي مختلف از سالار شهيدان به نيکي و عظمت ياد مي‌کند و «حسين مني و انا من حسين» شاه‌بيت کلام حضرت است.

7- همه امامان از حضرت سخن گفته‌اند و براي حضرت سنگ‌تمام گذاردند، که حضرت مهدي عليه‌السلام خود را «منتقم» خون امام معرفي «اناالصمصام‌المنتقم» مي‌کند و فرشتگان در روز عاشورا از اين خبر آرام شدند.

8- حضرت زهرا عليها ‌سلام از «سيد شباب اهل الجنه» به عظمت ياد نموده و سفارش مهم درباره وي نمود.

9- خود امام «عامل» مهم ماندگاري عاشورا شد که با «بيست جنايت» آزمايش شد و مقاومت بالا نمود و همه موجودي خود را در راه «بقاي دين محمدي» هزينه کرد و فرموده‌اند «الاسلام نبوي‌الحدوث و حسيني‌البقاء» شد.

10- به همراه داشتن «خانواده» از ابتداي نهضت تا عصر عاشورا، با ترکيب «شيرخواره» مادر زايماني، خواهران و برخي برادران،‌ برادرزاده و خواهرزاده و فرزندان دختر و پسر که هجده هاشمي شهيد شدند، در هيچ جنگ و دفاع و جهادي سراغ نداريم. اين شيوه و شکل، نشان مي‌دهد که امام براي جهاد و تهاجم قيام نکرد، براي دعوت، اعتراض، اتمام حجت، ارشاد، اصلاح و در يک جمله «اريد ان آمر بالمعروف و النهي عن‌المنکر» مدينه را ترک نمود و به سوي مکه هجرت کرد و با دعوت مردم عراق به سوي کوفه روان شد.

11-‌ خانواده را به همراه آورد تا پس از شهادت از «تاکتيک اسارت» بهره گيرد و پيام‌رساني امام را به کوفه و شام، دنبال نمايد «ان‌الله شاء ان يراک قتيلا، ان‌الله شاء ان يراهن سبايا» و حقا از آگاه‌سازي و افشاگري بهره گرفتند و «استارت» اعتراض، انتقاد، قيام و انقلاب را کليد زدند که پيامبر اسلام «ان لقتل ‌الحسين حراره في قلوب‌المومنين لا تبرد ابدا» را فرموده است.

12- اصحاب امام که «72» تابلو بودند براي افراد در سنين مختلف و تيره و تبار مختلف که الگوي همه‌جانبه ديگران شدند که در ميدان «فداکار» و در خارج ميدان تبليغ و اطلاع‌رساني، لازم است.

13- عالمان ديني در طول تاريخ و مبلغان ديني پس از عاشورا تا حال «واعظ و مداح و مرثيه‌خوان» نقش ماندگاري را پي گرفتند. نويسندگان و هنرمندان «صدا و سيما و نگارش» سازندگان تکايا، حسينيه، مسجد، نمازخانه و برگزارکنندگان عاشوراي حسيني و واقفان هزينه عزاداري‌ها نقش برجسته داشته‌اند.

14- النهايه مجاهدان قيام‌ها و شهداي پيوسته تاريخ و خانواده بازمانده آنان مسير «سالار شهيدان» را پي گرفتند و ياد و نام و نماد آن حضرت بودند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن