محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832795900
شباهت سعدی و سروانتس چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴
در همایش سعدی و سروانتس از شباهتهای این دو نویسنده بزرگ و آنچه آنها را به هم پیوند میدهد سخن گفته شد. به گزارش ایسنا، همایش سعدی و سروانتس در شهر مادرید اسپانیا، دانشگاه کمپلوتنسه، با حضور سعدیشناسان و سروانتسشناسان به همت مرکز فرهنگی و بینالملل شهر کتاب، مرکز سعدیشناسی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و دانشگاه کمپلوتنسه برگزار شد. در این نشست که برخی از محققان سروانتسشناس و سعدیپژوه از هر دو کشور در اینباره سخن گفتند، اسماعیلی - رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا - سخنان خود را با بیتهایی از سعدی شیرازی آغاز و از برگزارکنندگان این همایش تشکر کرد. او در ادامه گفت: تمدن، فرهنگ و ادبیات ایران زمین همچون آفتاب تابانی است که از شرق عالم، سراسر جهان را روشنایی میبخشد. این بنای عظیم و باشکوه مرهون خیل عظیم دانشمندان، ادیبان، فلاسفه و هنرمندانی است که در طول قرنهای متمادی میراث تمدنی و فرهنگی باشکوهی را به جهانیان عرضه داشتند. در این میان کاخ بلند ادبیات ایران مرهون چندین شخصیت گرانسنگ و بزرگ است که ستونهای اصلی این بنای عظیم را تشکیل میدهند. یکی از این شخصیتها سعدی شیرازی است. رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا در ادامه سخنان خود افزود: میراث معنوی سعدی برای فرهنگ ایران و جهان آمیزهای است از همه دستاوردهای نیکو و خردمندانهای که عقل جمعی بشر در آن روزگاران بدان دست یافته بود. هند و ایران و جهان عرب و شمال آفریقا، قلمروی بود که اندیشه سعدی آنها را درنوردید و از هر بوستان گلی چید تا گلستانی پررنگ و بوی فراهم آورد که امروز هم رایحه جانپرورش مشتاقان بسیاری دارد. سعدی آیینهداری است که نه فقط صورت عصر خود را در آثارش بازمیتاباند، بلکه با شناختی ژرف و دقیق چنان سیمایی از آدمی عرضه می دارد که همگان از توانگر و درویش و عارف و عامی می توانند تصویر خویش را در آیینه کلام او ببینند و با بهره گرفتن از زیور آموزه ها و اندرزهای او ، خوی ، خصلت ، گفتار و رفتار خود را به زیبایی و کمال بیارایند. علیاصغر محمدخانی معاون فرهنگی شهر کتاب در بخشی از سخنان خود با عنوان «آموزههای سعدی و سروانتس برای انسان امروز» گفت: مرکز فرهنگی و بینالملل شهر کتاب با همکاری مرکز سعدیشناسی از سال ۲۰۱۲ برنامه ده سالهای را برای گفتوگوهای فرهنگی و ادبی ایران با دیگر کشورها طراحی کرده است که طی آن سعدی شاعر برجسته فارسی به عنوان مظهر زبان فارسی با شاعران و نویسندگان کشورهای دیگر که مظهر زبان آن کشور هستند، مقایسه و تحلیل و بررسی میشود. در سال ۲۰۱۲ همایش سعدی و پوشکین در تهران و مسکو، در سال ۲۰۱۳ همایش سعدی و یونس امره در تهران و آنکارا و در سال جاری همایش سعدی و سروانتس در تهران و مادرید برگزار شد. وی در ادامه افزود: 400 سال است که از درگذشت سروانتس میگذرد و او 300 سال بعد از سعدی به دنیا آمده و هیچ شناختی از سعدی نداشته است. سعدی آثاری در نظم و نثر نوشته است و در گلستان، دنیای واقعی زمان خود را ترسیم کرده است و در بوستان جهان آرمانی و مطلوب را. اما سروانتس، دن کیشوت را برای چه نوشته است؟ در این باب محققان و منتقدان بسیار سخن گفتهاند و هنوز هم جای سخن هست. بعضی گفتهاند، قصدش این بوده که نقیضهای هجوآمیز برای آثار پهلوانی بسازد و اشکالات و فضایح آنها را روشن کند. یکی از اهداف سروانتس این بوده اما سروانتس با نوشتن دن کیشوت به انسانها آموخته است که خیالپروری و وهمپرستی را کنار بگذارند و جهان را با روشنی و حقیقت ببینند و دن کیشوت در حقیقت، تندرویها و سبکسریهای انسانها را در آینه طنز نمایان میسازد. سعدی هم مانند سروانتس با خلق آثاری ماندگار، رفتار انسانها را با خودشان، با حاکمان و با جهان سنجیده و بررسیده است. در ادامه این نشست کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز سعدیشناسی در خصوص «گلستان ماندگار سعدی» به سخنرانی پرداخت و در بخشی از سخنان خود گفت: شعر و نثر فارسی که در خراسان بزرگ زاده شده بود و در دو پویه عارفانه و عاشقانه و در دو شکل ساده و مصنوع رشد یافته بود، در شهر شیراز و در آثار سعدی و حافظ به کمال رسید و این دو بر پایه آثار بزرگان ادب فارسی در برون از شیراز و نیز با اتکّا به پیشینه ادب فارسی در شهر شیراز بنیان ”مکتب ادبی شیراز“ را پی ریختند، به گونهای که با ظهور سعدی در قرن هفتم میتوان با کمی تسامح تاریخ ادبیات ایران را به دوران پیش و پس از سعدی تقسیم کرد؛ چرا که نثر معیار زبان فارسی و غزل عاشقانه با او به اوج رسید و یک قرن بعد خواجه حافظ شیرازی، شیرازه مکتب ادبی شیراز را توانمندتر کرد. بیدلیل نیست که زبان و شعر و نثر سعدی تا امروز زبان معیار و سنجش ادب فارسی است. به همان میزان که سعدی و حافظ در ساختن مکتب ادبی شیراز وامدار شاعران و نویسندگان پیشین خود بودند، ادب فارسی پس از آنان و تا امروز وامدار و تحت تأثیر آثار این دو شاعر بزرگ زبان فارسی است. مدیر مرکز سعدیشناسی در ادامه افزود: مکتب ادبیای که سعدی بنیان گذاشته بود، در بخش غزلهای عارفانه و برخی از غزلهای عاشقانه حافظ به اوج میرسد و ”مکتب ادبی شیراز“ شیرازه میگیرد. زبان شاعران برجسته خراسان بزرگ با همه فاخری به دلایل مختلفی نتوانست به ”زبان معیار“ تبدیل شود، اما زبان سعدی که ریشه در گنجینه واژگان پیشین دارد، با نوآوریهای زبانشناسانه سعدی و درک مسایل مورد علاقه مردم و نزدیکی به احساس و زندگی آنان به یک زبان فراگیر تبدیل می شود و گلستان به یک کتاب عمومی. از زمانی که ”آندره دوریه“ در سال 1634 میلادی کتاب گلستان را به زبان فرانسوی منتشر میکرد و تا امروز که در پایان قرن بیستم گلستان به عنوان یکی از صد کتاب منتخب و برگزیده جهان توسط اندیشمندان غربی انتخاب میشود، سعدی و آثار جاودان او جایگاه ویژهای در ذهن و زبان ایرانیان و جهانیان داشته است. کوروش کمالی در اشاره به پایبند سعدی به سنتهای ادبی افزود: تأثیر آثار گذشتگان را در آثار سعدی به روشنی میتوان یافت. سنتهایی که هویت فکری و فرهنگی ایرانی اسلامی داشته در آثار سعدی متجلی است. او اصل سادهنویسی را که یکی از ارکان رمان عصر تجدد بود در نثر خویش به کار گرفت و ایجاز را که یکی دیگر از این ارکان بود، به یکی از بارزترین ویژگیهای سبک روایی خویش بدل کرد. این سبک روایی به ویژه در گلستان سعدی چنان مورد توجه قرار گرفت که آن را به نوعی همان قصارگویی در غرب میدانند؛ چنانکه بعدها آثار پاسکال و نیچه در این امر سرآمد شدند. او همچنین گفت: آشناییزدایی نیز از دیگر ویژگیهای نوآوری در آثار اوست. شگرد هنری سعدی در ساختار آثارش موجب پدیداری اشعاری ناب در تلفیق با اندیشههای ظریف و حکیمانه شده است؛ از همین روست که حتی اگر عبارتی، واژهای و کلامی را پیش از این بارها شنیده باشیم، در سخن ناب او، این عبارت و کلام، تازه و نو مینماید. همچنین زبان سهل و ممتنع، روانی و سادگی کلام، بهرهمندی از ایجاز به ویژه در پرداخت حکایتها که امروزه در داستانهای کوتاه و مینیمال اساس کار است، نزدیکی زبان شعر و نثر او به زبان قابل درک عموم مردمان، نزدیک ساختن شعر به نثر و نمایش نیز از مقولههای نوآوری در آثار سعدی است. شاید به همین خاطر است که منتقد نکتهدانی چون ضیاء موحد بر این باور پای میفشرد که ”گلستان سعدی پر از داستانهایی است که نمونه زیباترین داستانهای کوتاه دنیاست“. مدیر مرکز سعدیشناسی درباره سهم سعدی در حفظ و حراست هویت و شالوده زبان فارسی گفت: به یاد داشته باشیم که ”سده ها پیش از پیدایش زبانی ملی در اروپا، ایرانیان از هویتی محکم و خودبنیاد بر شالوده زبان فارسی برخوردار بودند و سعدی سهمی بیدلیل در حفظ و حراست این هویت و شالوده آن داشت“. به دیگر سخن، اگر فردوسی زبان فارسی را چون دژ مستحکمی برای دفاع از هویت ملی ایران پی ریخت، سعدی نقشی اساسی در حراست از این دژ و استحکام و استغنای آن برای مواجهه با موج تازهای از مخاطرات بازی کرد و موجب شد تا زبان فارسی در عصر جدید نیز ملاط پرانعطاف، اما دیرپای هویت ملی ایران بماند. بنابراین بر ماست که سعدی این شاعر زبانآفرین را نه طنین تاریخ و زبان آن روزگاران که معمار زبان امروزمان بدانیم. به باور او: ”هر نوآوری سبکی از جمله بدایع و بدعتهای سعدی، با نوآوری فکری ملازمند“. بیش و کم همزمان با سعدی، ”دانته“ شاعر بزرگ ایتالیا بر ضرورت استفاده ادبی از زبان روزمره مردم تأکید میکند. حدود 300 سال پس از سعدی، سروانتس خالق دن کیشوت نه تنها ذهن و زبان عوام را ملاط کار خود قرار داد، بلکه خویش را هم با نام واقعی خود وارد روایت کرد و بدین سان رمان جدید را آفرید. 200 سال بعد از روزگار سعدی مونتنی فرانسوی نخستین مقاله خود را به قلم آورد. طرفه آنکه در این سو، سالها پیش، به گونهای متفاوت سعدی در گلستان خود همه این ویژگیها را خلق کرده بود. ”سیاق و ساخت اندیشه و زبان سعدی از بسیاری جهات همسو و همساز تجدد در اروپا بود و در آن لحظه تاریخی، او به هیچ روی از آن دسته از اهل فکر و قلم اروپا که پیشتازان تجدد بودند، عقب نبود. برعکس، در بسیاری موارد، سعدی زودتر از نویسندگان غربی به اصول راهگشای تجدد دست یافت و آن اصول را در آثار خویش به کار بست“ و به همین دلیل بود که پس از ترجمه گلستان در قرن هفدهم میلادی، شاعران و روشنفکران تجدد طلب غرب سعدی را همکیش و هم سلک خود یافتند و از هوگو تا دیدرو همه نه تنها از او متأثر شدند، که هر کدام در ستایشش مقالهای نوشتند. کوروش کمالی در ادامه سخنان خود گفت: سعدی در آثار خویش به عنوان ”نوآوری“ نمود مییابد که در اندیشه تعالی فرهنگ جامعه خویش است. ”نوآوری“ای که براساس تعابیر گوناگون از چارچوبهای سنتی در هر زمینه فراتر می رود، درصدد ایجاد ارزشهای نوین و نیز احیای ارزشهای فراموش شده با رویکردی تازه است، با به کارگیری قدرت انتقاد به حل و فصل مسایل و مشکلات عملی موجود در جامعه میپردازد، دیدگاههای نوینی برای بِهزیستی در جوامع انسانی ارایه می کند، از وضعیت موجود اجتماعی و سیاسی انتقاد میکند و میکوشد تا با گذر از اندیشههای رایج و سطحی، فرهنگ، بینش و هنر و اندیشه مردمان را ترقی بخشد. او برآرمانهایی چون تعالی، مهرورزی، عدالت و برابری حقوق انسانی تأکید میکند. کمالی همچنین اظهار کرد: سعدی در آثارش درصدد خلق اندیشههای نوین است، به مصلحت عمومی میاندیشد، مشربها و بینشهای گوناگون را به محک آزمایش مینهد و براساس باورهای هر گروه درصدد عرضه ”شیوه نوین زندگی“ توأم با مسالمت و بِهزیستی و کمآزاری است. تعقل و تفکر را در امور جامعه، سیاست، فرهنگ و زندگانی روزمره وارد میکند و در آرمانشهر خویش، مردمان جامعه را به سوی خواستهها و علایق آرمانی راستین در مقابل علایق روزمره و گذرا هدایت میکند. او به شناخت مشکلات و تعارضات اصلی اجتماع پرداخته، راه حلهایی بنیادینی که برگرفته از نواندیشی و علاقه ژرف وی به مردمان است، ارایه میکند. او عالمانه و صمیمانه به ”دردشناسی“ اجتماعی دست مییازد. او پیوسته خواهان دگرگونی اجتماعی است، چرا که شرایط موجود را با شرایط آرمانیای که در بینش و ذهنیت خود دارد، میسنجد، از درِ پند و اندرز برآمده، مردمان را به سویی هدایت میکند که در جهانبینی وی، شرایط مطلوبتری را برای زیستن فراهم میکند. در این پویه عقلگرایی مهمترین ویژگی شخصیتی اوست. در سایه چنین گرایشی است که وی وضعیت نهادهای موجود اجتماعی را انتقادپذیر مییابد. کوروش کمالی در پایان سخنان خود گفت: سعدی به حقوق انسانی، عدالت، مسامحه، نوعدوستی و انسانیت میاندیشد و در علایق فکری و آرمانهای نظری خویش، این ویژگیها را برای مردمان جستوجو میکند و شاه را عادل میخواهد و رعیت را پاکدل. و بدینسان در فرهنگ ایران و جهان ماندگار میشود و به قول خوان رامون خیمنس: ”بیشک تنها گلی که دوام مییابد گل سعدی است.“ در ادامه دکتر ضیاء موحد با عنوان «سعدی و سروانتس، دو شهسوار سخن» به ارایه سخنرانی پرداخت و در بخشی از سخنان خود گفت: هنرمندان اصیل و بزرگ، بدون شک مشترکات مهمی دارند، همچنان که تفاوتهای مهمی. از تفاوتها شروع کنیم که خیلی آشکار است. میگل دو سروانتس (۱۵۴۷ ۱۶۱۶) به اجماع مورخان ادبیات غرب نویسنده و در واقع پایهگذار اولین رمان اروپایی است و به اقرار خود او به صد سال تسلط رومانس و داستانهای دور از واقع شوالیههای افسانهیی پایان داد. سروانتس این تحول در داستاننویسی را با نوشتن دن کیشوت پدید آورد. کتابی که آن را از تاثیرگذارترین کتابهای جهان غرب و محصول والاترین فکر بشر میدانند. در واقع مهمترین اثر سروانتس همین اثر است. در شعر شاعری است متوسط و سایر آثار دیگر او نیز در مقایسه با دن کیشوت اهمیتی ندارند و تاثیرگذار نبودهاند. اما سعدی متعلق به سنتی است متفاوت با سنتهای غربی و بیسابقهای قیاسپذیر با سنت رومانس و رماننویسی، اگرچه میتوان شباهتهایی میان مقامهنویسی شرقی و رماننویسی سروانتس یافت. به اعتبار به دنبال هم آمدن رویدادها و داستانهای متفرق بدون ساختاری منسجم. در واقع گاهی داستانی که در دن کیشوت در چند صفحه با طول و تفصیل آمده در گلستان یا بوستان سعدی در چند سطر به زیبایی خلاصه شده است. این شاعر و منطقدان در ادامه به بررسی شباهتهای میان این دو اثر پرداخت و در بخشی از سخنان خود گفت: در مقدمه هر دو اثر دوستی عامل به وجود آمدن و پایان یافتن اثر میشود. پس از بررسی دیگر شباهتها، موحد به موضوع «تقابل با سنت» پرداخت و گفت: هنرمندان بزرگ و اصیل در تقابل با سنت و وضع موجودِ هنر خود عصیان میکنند و تحولی تازه پدید میآورند. هنرمندان دیگر یا ادامهدهندگان راستین نظم تازهاند یا به کمالرسانندگان آن. ما در اینجا با مقلدان نظم جاافتادهی کهن کاری نداریم. اینان مزد خود را با فراموش شدن و بیخواننده ماندن آثار خود دریافت میکنند. به بیان رساتر تاریخ مزدشان را کف دستشان مینهد. در مورد سروانتس این موضعگیری در برابر و تقابل با ادبیات زمانه خود به خوبی آشکار است. سروانتس نه تنها با سنت صدساله رمانس و خیالبافیهای ستایندگان شوالیهگری درمیافتد بلکه شگرد چگونگی تدوین این آثار و روشهای عامهفریب مقدمهنویسی بر آنها را برمیشمارد و راز فضلهای دروغین نویسندگان آنها را از مزین کردن کتابهای خود به جملهها و ضربالمثلهای لاتین و تحشیهها و تعلیقها فهرست نام بزرگانی که ربطی هم به افسانههاشان ندارد برملا میکند. البته این کار را یک منتقد ادبی باصلاحیت هم میتوانست کرد اما چنان نوشتههای انتقادی کجا و این طنز کوبنده ویرانگر هنرمندانه سروانتس کجا؟ به خصوص که بر خلاف رمانسنویسان فضلفروش لفاظ سروانتس زبانی راحت و مردمپسند یعنی زبان آدمیزادگان را به کار میبرد. او در خصوص همین موضوع درباره سعی گفت: سعدی نیز در تقابل با دو فاجعه برای زبان و ادب فارسی مواجه بود. از طرفی موج بیرحم کتابسوزان مغولان بود که دشمن فرهنگ شهرنشینی و مظهر آن کتابنویسی بودند و غم چنگیز این بود که اخلاف او به این فرهنگ آلوده خواهند شد و هر کجا کتابخانهای مییافتند کتاب و کتابخانه را با خاک یکسان میکردند و خدا میداند چه آثاری که نابود شد. و از طرف دیگر رفتار نابخردانه منشیان و شاعران با زبان فارسی بود که آن را در نظم و نثر یا تکلف و تصنع به لکنت انداخته بودند. در چنین زمانی است که سعدی یکتنه به نجات زبان و ادب فارسی کمر همت میبندد و گلستانی مینویسد که سرمشق فارسینویسی در جغرافیای پهناور فارسیزبانان میشود. سعدی به همه جلوههای زبان سر میزند و ظرفیتهای نهفته آنها را از قوه به فعل میآورد. از نظم و نثر گرفته تا همه قالبهای ادبی، آثاری ماندگار و تر و تازه در صورت و معنی پدید میآورد. موحد در پایان افزود: آنچه این دو نویسندهی بزرگ را به هم پیوند میدهد توجه به زبان و هنرمندی در بیان است. و این پیوندی است بسی فراتر از شباهتهای متداول. در ادامه این همایش دکتر خوسه مانوئل لوثیا (استاد دانشگاه کمپلوتنسه، رییس انجمن سروانیستها و مولف شش کتاب درباره سروانتس)، درباره سکوتهای سروانتس، رمز زندگی و نوشتههایش، دکتر ایگناثیو دییث (استاد دانشگاه کمپلوتنسه و پژوهشگر آثار سروانتس) درباره خشونت در دنکیشوت، دکتر آنخل گارثیا گالیانو (استاد دانشگاه کمپلوتنسه و متخصص ادبیات دوران رنسانس) درباره چگونه آلونسو کیخانو تبدیل به دنکیشوت شد؟، دکتر سعید هوشنگی (استاد دانشگاه کمپلوتنسه) درباره شخصیتهای الگویی در آثار سروانتس و سعدی، دکتر انریکه اورتیث درباره گل سرخ در گلستان سروانتس و دولیسنتا در رویاهای سعدی، رویا صدر (طنزنویس و پژوهشگر طنز) درباره تاثیر دن کیشوت در طنز معاصر ایران، خواکین رودریگز (مترجم گلستان سعدی به اسپانیایی) درباره سیماهای گوناگون سعدی در گلستان و دکتر طاهره قاسمی درباره سعدی و سروانتس، دو متعهد اخلاقی و اجتماعی سخن گفتند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
دیدار سعدی با سروانتس در مادرید
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۰ همایش سروانتس و سعدی در روزهای سهشنبه و چهارشنبه ۶ و ۷ آبان با حضور محققان و استادانی از ایران و اسپانیا در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید برگزار میشود به گزارش ایسنا علیاصغر محمدخانی معاون بینالملل و فرهنگی شهر کتاب درباره این همایش گفت که در اول اردیبهسعدی و سروانتس در مادرید دیدار میکنند
فرهنگ و ادب ادیبات ایران سعدی و سروانتس در مادرید دیدار میکنند همایش سروانتس و سعدی روزهای سهشنبه و چهارشنبه 6 و 7 آبان با حضور محققان و استادانی از ایران و اسپانیا در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر علیاصغر محمدخانی معاون بینالملل وهمایش سعدی و سروانتس در شهر مادرید برگزار شد -
همایش سعدی و سروانتس در شهر مادرید برگزار شد شیراز – خبرگزاری مهر همایش سعدی و سروانتس در شهر مادرید اسپانيا در دانشگاه کمپلوتنسه با حضور سعدیشناسان و سروانتسشناسان به همت مرکز فرهنگی و بینالملل شهر کتاب مرکز سعدیشناسی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و دانشگابرگزاری همایش سروانتس و سعدی در مادرید
همایش سروانتس و سعدی در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید برگزار میشود به گزارش شهر کتاب علیاصغر محمدخانی معاون بینالملل و فرهنگی شهر کتاب درباره این همایش گفت در اول اردیبهشت سال جاری و همزمان با روز بزرگداشت سعدی این همایش در دو روز در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد وبنیاد سعدی برگزار میکند نخستین گردهمایی نهادها و مؤسسههای فعال آموزش زبان فارسی در جهان
بنیاد سعدی برگزار میکندنخستین گردهمایی نهادها و مؤسسههای فعال آموزش زبان فارسی در جهانمعاون امور بینالملل بنیاد سعدی گفت در نخستین گردهمایی نهادها و موسسههای فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان که به صورت یک روزه برگزار خواهد شد موسساتی که در داخل در این حوزه فعالیت میکننگفتوگوی مشروح فارس با حجتالاسلام ساجدی «شانس» از کجا نشأت میگیرد/ تفاوت قرعهکشی و خوششانس در چی
گفتوگوی مشروح فارس با حجتالاسلام ساجدیشانس از کجا نشأت میگیرد تفاوت قرعهکشی و خوششانس در چیستعضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی ره گفت اصطلاح خوششانسی به افکار و عقاید انسان وابسته است بعضی از تحقیقات انجام شده در کشورهای غربی نشان میدهند افرادی که خود را خوششانس میدانندواکنش وزیر ارشاد به شایعات استیضاح: نمیدانم جریان استیضاح چیست و این حرفها از کجا آمده
واکنش وزیر ارشاد به شایعات استیضاح نمیدانم جریان استیضاح چیست و این حرفها از کجا آمده فرهنگ > مدیریت فرهنگی - فارس نوشت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به شایعه استیضاح خود گفت من نمیدانم جریان استیضاح چیست و این حرفها از کعکاسی پرتره چیست؟
عکاسی پرتره چیست عکاسی پرتره شاخهای از عکاسی است که در آن از چهره انسان عکسبرداری میشود عکاسی پرتره یکی از مشهورترین انواع عکاسی است که هم در بین عکاسان آماتور و هم حرفه ای انجام می شود این نوع عکاسی در زمینه های شخصی مثل عکاسی از دوستان افراد خانواده و حتی خود عکاس نیز انعالیترین مرتبه امر به معروف چیست؟ |اخبار ایران و جهان
عالیترین مرتبه امر به معروف چیست کد خبر ۴۴۵۶۷۹ تاریخ انتشار ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۰ - 29 October 2014 شفقنا نوشت امر به معروف و نهی از منکر یکی از فرائض دین اسلام بوده و در فقه اسلامی احکام و شرایط آن به طور مفصل بیان شده است برای پاسخگویی به برخی سئوالاتی که در عصر حاضر در رامیراث «احمد بیگدلی» چیست و چه میشود؟
جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۱۲ یکی از شاگردان احمد بیگدلی که بهعنوان موکل این نویسنده برای تکمیل و انتشار آثار او معرفی شده است توضیحاتی درباره روند و ادامه انتشار و تکمیل این آثار ارایه کرد علی فاطمی در نوشتاری که در اختیار ایسنا قراد داده آورده است بنده به مدت شش هفت سال گذشتهفیلم های آخر هفته تلویزیون/ از دیوید ممت تا همایون اسعدیان و بهروز شعیبی
فیلم های آخر هفته تلویزیون از دیوید ممت تا همایون اسعدیان و بهروز شعیبی فرهنگ > تلویزیون - صدا و سیما برای روزهای آخر هفته مخاطبان خود فیلم های طلا و مس دهلیز سریع و خشن 4 و را در نظر گرفته است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در فهرست فیلم های آخر هفته تلوفلسفه هر کدام از موجودات روی عَلم, ذوالجناح, شیر, طاووس, اژدها, بُراق و... چیست؟
فلسفه هر کدام از موجودات روی عَلم ذوالجناح شیر طاووس اژدها بُراق و چیست فلسفه موجودات روی عَلم چیست تعداد تیغههای عَلم نشانه چیست 25 ساله است و میگوید عشق عَلَم دارد اما شغلش عَلمسازی نیست و تنها به خاطر عشق و اعتقاداتش و برای خودش علم میسازد الگومشکل اشکان خطیبی با «ترافیک» چیست؟
سهشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۱۲ اشکان خطیبی که بهتازگی اطلاعیهای را دربارهی سوءاستفادهی یکی از اعضای گروه موسیقی ترافیک منتشر کرده است گفت هدف من از انتشار این اطلاعیه این بود که به طرفداران ترافیک خبر دهم که اگر چیزی به نام این گروه در فضای مجازی منتشر شود مسوولیت آن برعهدف بهائیان از رقص و پایکوبی در محرم چیست
هدف بهائیان از رقص و پایکوبی در محرم چیستیک رهایافته از تشکیلات بهائیت گفت بهائیها تاریخ تولد رهبرانشان را از تاریخ شمسی به قمری تغییر داده و آن را به روز اول و دوم محرم تعریف کرده و هر ساله در این ایام به رقص و جشن و پایکوبی مشغول میشوند به گزارش خبرگزاری فارس فاطمه محبتی یفلسفه ذكر مصيبت اهلبيت(ع) چیست؟
در بیان استاد مطهری فلسفه ذكر مصيبت اهلبيت ع چیست معنا و فلسفه يك مكتب آن مكتب را روشن مى كند به آن مكتب منطلق مىدهد آن مكتب را منطقى مى كند به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران هر مكتبى اگر چاشنيى از عاطفه نداشته باشد و صرفا مكتب و فلسفه و فكر باشد آنقدرها در رومعنای سکوت در برابر اسیدپاشی چیست؟
سهشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۱۵ عبدالله گیویان با بیان این اعتقاد که سکوت کامل خبری به معنای انکار ضعفهای فرهنگی ماست میگوید در مواجهه با پدیده اسیدپاشی رسانهها باید این موضوع را تحلیل کنند و به خبررسانی صرف اکتفا نکنند این پژوهشگر میگوید در شرایطی که رییسِ دولت منادی جهان عاتجدید چاپ کتابی از محمدصادق کوشکی سیاست و سیاستمداری مطلوب از نظر قرآن چیست؟
تجدید چاپ کتابی از محمدصادق کوشکیسیاست و سیاستمداری مطلوب از نظر قرآن چیست کتاب جستاری در مبانی سیاست مطلوب در قرآن کریم نوشته محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از سوی دفتر نشر معارف به چاپ دوم رسید به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس قرآن کریم سیاست مطلوب خود را چگون-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها