تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805194316
چرا سیدالشهدا(ع) تنها ماند؟ (بخش دوم)
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
چرا سیدالشهدا(ع) تنها ماند؟ (بخش دوم)
وسوسهها خيلي زياد است، زيرا معمولاً پول، قدرت، ثروت و مظاهر دنيا در آن طرف است، سفرهي معاويه رنگينتر است، در حالي كه سفرهي اميرالمؤمنين(ع) هيچ وقت مثل سفرهي معاويه نيست.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، در بخش اول این نوشتار به برخی عوامل تنها ماندن سیدالشهدا سلام الله علیه در قیام کربلا اشاره شد. در ادامه به دیگر عوامل اشاره می شود: 4/2ـ بالا بودن هدف در دستگاه اولياي الهي
يكي ديگر از عوامل تنهايي وليّ خدا اين است كه در كار اولياي خدا هدف، خيلي بالاتر از آن است كه اهل دنيا تعقيب ميكنند. هدفي را كه سيّدالشّهدا(ع) تعقيب ميكنند اين نيست كه انسانها را به رفاه و عيش دنيا يا حتّي به آن چيزي كه توسعهي مادي و تكامل مادي ناميده ميشود، برساند؛ اگر هدف اينها بود خيلي زود انسانها همراه ميشدند؛ تأمين شهوات و ارضاي غرايز مردم، هدف اصلي نيست، اگرچه نياز مادي مردم در حكومت ديني و در جامعهاي كه بر محور اولياي خدا شكل ميگيرد به بهترين وجه و در شكل معقول تأمين ميشود ولي هدف برتر از رفاه و امنيت مادي و حتي برتر از آزادي مطلوب تمدنهاي مادي و بالاتر از توسعهاي كه آنها تعقيب ميكنند، است. لذا هيچكدام از اولياي الهي در آغاز حدعوتشان به رفاه دنيا دعوت نكردند، با اينكه اغلب بعثتشان در جوامعي بود كه وضعيت مادي بسياري از آنها، وضعيت مناسبي نبوده است. نمونهاش جامعهي جاهلي قبل از نبي مكرم اسلام(ص) كه از نظر امنيت و رفاه خيلي عقب افتاده بودند. ولي حضرت در بدو بعثت نفرمودند: اي مردم وضعتان بد است، دور هم جمع شويد، زندگيتان را سامان دهيد، امنيّت اجتماعي براي خودتان ايجاد كنيد، بلكه فرمودند: «قولوا لا إله إلّا الله تفلحوا» و بلافاصله دعوت به معاد كردند، دعوتي كه براي انبيا بسيار سنگين تمام ميشد، لذا در جوامعي كه ادراكشان ضعيف و تعلّقشان به دنيا شديد بود، دعوتكننده به معاد و اينكه بعد از مردن، زنده شدني هست، متّهم به جنون ميشد. اين جريان در آيات متعددي از قرآن آمده است. با همهي اين زحمات، شروع دعوتشان از اينجا بود؛ چرا؟ به دليل اينكه ميخواهند انسان را به مقام توحيد، زهد، يقين و رضا برسانند. اين هدف بدون يقين به آخرت، بدون ايمان به الله ممكن نيست. البته وقتي هدف رفيع شد طبيعي است كه همراهان واقعي ديرتر و كمتر پيدا ميشوند، چون همه براي آن هدفهاي رفيع آماده نيستند و همت ندارند.
5/2ـ نبود تزوير در منطق اولياي الهي
از جمله عوامل تنهايي اولياي خدا اين است كه نميخواهند با هر قيمتي شده ـ ولو با حيله و تزوير ـ مردم را به طرف خود بكشانند و به هدف برسانند، ميخواهند اگر مردم ميآيند، از سر بصيرت و آگاهي و فهم باشد، چون فقط اين نوع آمدن به طرف خداي متعال درست است « و هديناه النّجدين»[1] طوري مديريت و رهبري ميكنند كه حق و باطل روشن شود، مردم با بصيرت و آگاهي تصميم بگيرند. لذا اگر موارد زيادي در حكومت اميرالمؤمنين(ع) يا در كلّ بر خورد اولياي الهي ميبينيد كه ظاهراً چرا اميرالمؤمنين(ع) به طلحه و زبير اجازه دادند از مدينه خارج شوند؟ گفتند: ميخواهيم عمره برويم، حضرت فرمودند: ميخواهند بروند مكر كنند، دنبال فتنه هستند. حضرت با اينكه ميدانست، جلوي آنها را نگرفت. يا ميدانستند امشب بنا است ابن ملجم ايشان را ترور كند ولي مانع نشدند؟ مسلم بن عقيل(ع) ميدانست ابن زياد داخل خانه آمده ولي ترورش نكرد! و داستانهاي متعدد ديگر، معلوم ميشود ترور و فريب، مشكلي را حل نميكند، اگر بنا است مردم به بصيرت برسند بايد طوري عمل كرد كه حق و باطل روشن شود و مردم انتخاب كنند، قدرت اختيار حق و باطل معلوم شود تا تكليف و رشد معنيدار شود. لذا سيّدالشّهدا(ع) طبق بعضي از نقلها در بين راه مكرر خطبه خواندند و هشدار دادند، عدهاي هم پراكنده شدند، هر چه مخاطرات شديدتر ميشد عدهي بيشتري ميرفتند، حتي حضرت در شب آخر نيز فرمودند: برويد. البته مورخان نوشتهاند در آن شب با اينكه حضرت بيعت را از آنها برداشتند، كسي نرفت همگي التماس كردند و ماندند.
در حكومت ديني هدف اين نيست كه به هر قيمتي شده ـ ولو با دروغ و تزوير ـ مردم را نگه داريم؛ بلكه هدف روشن شدن حق و باطل است. به طوري كه حجّت تمام شود و بر سر ايمان انسانها مانعي وجود نداشته باشد، براي رسيدن به اين هدف شياطين و فتنهها لازمند؛ لذا خداوند متعال در قرآن به پيامبرش ميفرمايند:«وكذلك جعلنا لكلّ نبيٍّ عدوّاً شياطين الإنس و الجنّ؛ براي هر پيامبري دشمن قرار داديم، اعم از شياطين انسي و جني. كه الهاماتي نيز در بين خود دارند؛ يوحي بعضهم إلي بعضٍ زخرف القول غروراً.[2]
حرفهايي كه زخرف القول يعني ظاهر فريب و خوش ظاهر است، بين خودشان رد و بدل ميكنند. بعد خداوند متعال به پيامبرش ميفرمايد: «ولو شاء ربّك ما فعلوه» اگر خداوند متعال ميخواست، نميتوانستند چنين كارهايي انجام دهند؛ يعني خداوند متعال محكوم آنها نبوده، در مقابل فتنة آنها، دست خدا بسته نيست.
6/2ـ رنگينتر بودن سفرهي جبههي مقابل
وسوسهها خيلي زياد است، زيرا معمولاً پول، قدرت، ثروت و مظاهر دنيا در آن طرف است، سفرهي معاويه رنگينتر است، در حالي كه سفرهي اميرالمؤمنين(ع) هيچ وقت مثل سفرهي معاويه نيست. آنها به هر قيمتي كه شده ميخواهند مردم را جمع كنند، سران اقوام را با پول و وعده و وعيد بر اساس انگيزههاي مادي جمع ميكردند. ولي حضرت نميخواست لشكرش بر اساس انگيزههاي مادي پر شود؛ بلكه ميخواست آنهايي كه در ركابش شمشير ميزنند، با اين جنگ به بلوغ و رشد برسند؛ لذا حضرت امير(ع) در جنگ صفين حكميت را تا آخرين لحظه نپذيرفتند، بعد هم كه قرآن بر سر نيزه رفت، قبول نكردند تا اينكه حكميت تحميل شد، به حسب ظاهر اگر يك سياستمدار متداول بود، حكميت را ميپذيرفت تا لااقل حكم را خودش تعيين كند، تا ابوموسي اشعري حَكم نشود، ولي حضرت اين كار را نكرد؛ زيرا بنا بود صفوف از هم جدا شوند و تقدير وليّ خدا در اين جريان نقش دارد.
3ـ علت باز ماندن افراد از ياري وليّ خدا
مسئلهي اساسي و عبرتآموز ديگر اينكه؛ اگر قبلاً انسان خودش را براي همراهي با وليّ خدا آماده نكرده باشد، عقب خواهد ماند. سيّدالشّهدا(ع) از ماهها قبل اعلام موضع كردند، يك نمونهي آن طرمّاح بود كه در راه با چند نفر ديگر، به حضرت برخورد كردند (يكي دو منزل با كوفه بيشتر فاصله نداشت) حضرت پرسيدند: «وضع كوفه چگونه است؟» گزارشي داد كه وضع كوفه خوب نيست، قلوب مردم با شما، اما شمشيرهايشان عليه شماست، ما كه از كوفه بيرون ميآمديم، در مخليه، لشكر انبوهي براي جنگ با شما جمع شده بود كه تاكنون لشكري به اين عظمت و وسعت نديده بوديم، از آن طرف، طرمّاح براي خانوادهاش آذوقه ميبرد؛ لذا به حضرت عرض كرد: اجازه بدهيد آذوقهها را برسانم و برگردم. حضرت فرمودند: «سعي كن زود بيايي». رفت، زود هم برگشت ولي وقتي به همين منزل رسيد، خبر شهادت سيّدالشّهدا(ع) را شنيد. از ماهها قبل سيّدالشّهدا(ع) از مدينه خارج شده و اعلام موضع كردهاند، بعد از 6 ماه حالا كه حضرت در محاصرهي دشمن قرار گرفته، تازه ايشان براي زن و بچهاش آذوقه ميبرد. نقطهي ضعف بالاتر اينكه، به حضرت نصيحت ميكند ـ به اين خيال كه حضرت محتاج نصيحت اوست ـ گفت: بياييد به يمن برويم، كوفيان وفادار نيستند من براي شما در كوهستانهاي يمن 20 هزار شمشير زن آماده ميكنم تا جنگ را از آنجا شروع كنيد. غافل از اينكه 20 هزار شمشيرزن كه مثل شما بخواهند آذوقهي زن و بچه را بر سيّدالشّهدا(ع) مقدم بدارند، به درد سيّدالشّهدا(ع) نميخورند. پس اگر با تمام وجود آماده نبوده، دنبال آذوقهي زن و بچه و نام و نشان باشيم، مسلّم است كه وليّ خدا تنها ميماند.
آنهايي كه به حضرت كمك نكردند، چند دسته بودند؛ يك دسته كساني هستند كه در صف دشمن رودرروي سيّدالشّهدا(ع) ايستادند و تا حدّ ريختن خون ايشان اقدام كردند. دستهي ديگر كساني كه، نشسته و حضرت را نصيحت كردند كه، به كوفه نرويد اگر برويد كشته ميشويد، و با كشته شدن شما زمين خالي از حجّت ميشود.[3] بعضي هم مثل عبيدالله جعفي، از كوفه خارج شده بود تا در جريان نباشد اما حضرت در راه با او برخورد كردند و فرمودند: «عبيدالله، وضع تو به خاطر عثماني بودن خوب نيست اگر به ما ملحق شوي همهي گذشتهات جبران ميشود». در جواب گفت: من از كوفه خارج شدم تا خيالم راحت باشد، حالا دوباره خودم را گرفتار كنم. نه با شما هستم نه با ابن زياد، ولي اسب تندرويي دارم كه هر كه سوار بر آن شده دشمن نتوانسته او را بگيرد، آن را به شما ميدهم كه فرار كنيد. تلقي اين آدم را ببينيد در مقابل دعوت حضرت اعلام مي كند كه مثلاً ماشين آخرين سيستم يا هواپيماي شخصي خود را بدهد كه حضرت سوار شوند و از محاصرهي ابن زياد بيرون روند غافل از اينكه، حضرت آمدهاند تا ابن زياد را محاصرهي تاريخي كرده، شكست دهند.
عدّهاي نيز مشغول طواف و تلاوت قرآن بوده، از سيّدالشّهدا(ع) غافل شدند. حال آنكه وقتي سيّدالشّهدا(ع) راه افتادند، در خانه خدا بودن هم حاصلي ندارد. مسئلهي اساسي كمبود معرفت است. اينكه انسان نفهمد تنها راه، راه «وليّ خدا» است، اينكه انسان خيرخواهي خود را براي وليّ خدا از حدّ پيشكش كردن اسب و مانند اينها، جلوتر نبرد، اينكه؛ خودش را به اصطلاح فهميمتر از وليّ خدا بداند و خيال كند اين حق را دارد كه وليّ خدا را موعظه كند، عوامل تنهايي وليّ خدا و جدايي حساب ما از اوست.
در مقابل، حضرت ابوالفضل(ع) سرآمد همهي كساني بودند كه از روي بصيرت و درايت به حضرت پيوستند، اگر همهي مقاتل را بگرديد، يكجا نمييابيد كه موّرخان نقل كنند كه حضرت پيشنهادي به امام داده باشند كه مثلاً برويد يا نرويد، جنگ كنيد يا نكنيد، زن و بچه با خودتان ببريد يا نبريد، كاملاً ميدانند كه سيّدالشّهدا(ع) موعظه لازم ندارند و اگر انسان ميخواهد بهره ببرد، بايد همراه حضرت شود.
عدّهاي هم كساني بودند كه دير آمدند؛ چند نفر از بزرگان بلخ وقتي نامهي حضرت به دستشان رسيد با سخنرانيهاي تند ديگران را تحريك كرده، راه افتادند ولي وقتي رسيدند كه ديگر دير بود و ماجراي كربلا تمام شده بود. آنها از قبل خود را آماده نكرده بودند تا لياقت همراهي امام زمان خود را بيايند. پی نوشت ها: 1ـ سورهي آل عمران (3)، آيهي 31.
2ـ سورهي بلد (90) آيه 10؛ انسان را به راه خير و شر هدايت كرديم.
3 ـ سورهي انعام (6)، آيهي 112.
۱۰/۰۸/۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
چرا سيدالشهدا(ع) تنها ماند؟(بخش دوم)
چرا سيدالشهدا ع تنها ماند بخش دوم عدهاي بر اين فكر بودند كه ميشود مسلمان بود ولو زير چتر ابن زياد حالا ابن زياد حاكم باشد يا امام حسين ع چه فرقي ميكند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرويس ديني جام نيوز در بخش قبلي اين نوشتار به دو علت از علل تنها ماندن سبط رسوچرا سيدالشهدا(ع) تنها ماند؟ (بخش اول)
چرا سيدالشهدا ع تنها ماند بخش اول يزيد شخصيتي است كه طرفداران او نيز نتوانستهاند برايش مدحي بگويند حتي خيلي از اهلسنت هم يزيد را واجب اللعن ميدانند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرويس ديني جام نيوز در زيارت عاشورا به امام حسين ع اينگونه خطاب ميكنيم &laqدومین «عصر هنر انقلاب»؛ پاسداشت محمدحسین قدمی/2 آوینی روزهای آخر میگفت حال و حوصله اینجا ماندن را ن
دومین عصر هنر انقلاب پاسداشت محمدحسین قدمی 2آوینی روزهای آخر میگفت حال و حوصله اینجا ماندن را ندارم حاجی بخشی در شب خاطره شیر خِیرات میکردمحمدحسین قدمی گفت به آوینی هم پیشنهاد داده بودم در شب خاطره شرکت کند روزهای آخر که میخواست برود گفت حال و حوصله اینجا ماندن و صحبت کردتنها ۱۰ سال بیشتر برای عملیاتی کردن ایدههای توسعه بخش فرصت داریم / پارکهای علم و فنآوری حلقه رابط فرآیندهای
ملک زاده تنها ۱۰ سال بیشتر برای عملیاتی کردن ایدههای توسعه بخش فرصت داریم پارکهای علم و فنآوری حلقه رابط فرآیندهای توسعه کرمانشاه – خبرگزاری مهر رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه ۱۰ سال است نظام برنامهریزی کشور مسئولیت توسعه را به جامعه علمی سپردهتنها شرط بخشش «ریحانه»
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۵ اولیای دم مرحوم سربندی بیان واقعیت های پرونده از سوی ریحانه را تنها شرط خود برای بخشش قاتل اعلام کردند به گزارش ایسنا روزنامه اعتماد امروز در گزارشی درباره وضعیت پرونده ریحانه جباری نوشته است ظهر دیروز اولیای دم مقتول همراه مادر ریحانه در دادسرگزارش خبرنگار اعزامی فارس از اینچئون طلای بیست و دوم را کمانداران به هدف زدند
گزارش خبرنگار اعزامی فارس از اینچئونطلای بیست و دوم را کمانداران به هدف زدندتیم ملی میکس کامپوند ایران در بازیهای پاراآسیایی موفق به کسب مدال طلا شد به گزارش خبرنگار اعزامی فارس از اینچئون تیم ملی میکس کامپوند ایران در فینال بازی های تیراندازی با کمان ایران در بازیهای پاراآسیبازدید فرماندار شهرستان دماوند و بخشدار رودهن از کارخانه آرد مروارید
بازدید فرماندار شهرستان دماوند و بخشدار رودهن از کارخانه آرد مروارید خبرگزاری پانا فرماندار شهرستان دماوند و بخشدار رودهن از کارخانه آرد مروارید بازدید و از نزدیک در جریان نحوه تولید این کارخانه بزرگ قرار گرفتند ۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ آبان ساعت 13 04 به گزارش خبرگزاری پانا در این مرااکبر عالي پور به فينال راه يافت / نجفي و خدابخشي از راه يابي به فينال بازماندند
۲۹ مهر ۱۳۹۳ ۱۱ ۴ق ظ بازي هاي پاراآسيايي اينچئنون – 2014 اکبر عالي پور به فينال راه يافت نجفي و خدابخشي از راه يابي به فينال بازماندند مرحله مقدماتي مسابقات تفنگ درازکش R5 با راه يابي اکبر عالي پور به فينال و حذف هادي نجفي و معصومه خدابخشي به پايان رسيد به گزارش خبرگزاري موجچکیده بخش دوم گفتوگوی تفصیلی فارس با یونسی: اگر امام هم بودند مانند رهبری صحبت میکردند / تشریح برنامههای د
چکیده بخش دوم گفتوگوی تفصیلی فارس با یونسی اگر امام هم بودند مانند رهبری صحبت میکردند تشریح برنامههای دولت برای مقابله با تهدیدات فرهنگی معرفی دانشمندان هستهای بزرگترین اشتباه حفاظتی بوددستیار ویژه رئیسجمهور درباره حدود اختیارات رئیس جمهور گفت اختیارات رئیسجمهور خیلی همدیریت پسماند یک امر بین بخشی
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۹ پیگیری امور مربوط به محیط زیست و مدیریت پسماندها یک بحث بین بخشی است که به یک مسئول یا سازمان مربوط نمیشود و اگر بخواهیم در این زمینه به نتیجه واقعی برسیم لازم است تمامی سازمانها با یکدیگر مشارکت و همفکری داشته باشند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجفرماندار ویژه ری: فضای عزاداریهای امام حسین (ع) باید فضای وحدتبخش باشد
فرماندار ویژه ری فضای عزاداریهای امام حسین ع باید فضای وحدتبخش باشدفرماندار ویژه شهرستان ری گفت فضای عزاداریهای حضرت اباعبدالله الحسین علیالسلام باید فضای وحدتبخش باشد به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران بهنقل از روابطعمومی فرمانداری ویژه شهرستان ری جلسه شورایرئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور: تنها راه برون رفت از مشکلات رونق بخش کشاورزی است
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی کشور تنها راه برون رفت از مشکلات رونق بخش کشاورزی استرئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت در شرایط فعلی و به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی رونق بخش کشاورزی است به گزارش خبرگزاری فارس از اراکفرماندار چرام تأکید کرد لزوم همکاری دستگاههای چرام با هیئتهای عزاداری این شهرستان
فرماندار چرام تأکید کردلزوم همکاری دستگاههای چرام با هیئتهای عزاداری این شهرستانفرماندار چرام بر لزوم همکاری و هماهنگی تمام دستگاهها با هیئتهای عزاداری جهت ترویج فرهنگ و فلسفه قیام عاشورا در چرام تأکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از چرام ابراهیم فتاحپور عصر امروز در نشست ستفرمانده مرزبانی ناجا در جمع خبرنگاران برای کنترل بخشهای باقیمانده مرزهای شرقی به اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد
فرمانده مرزبانی ناجا در جمع خبرنگارانبرای کنترل بخشهای باقیمانده مرزهای شرقی به اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز داریمفرمانده مرزبانی ناجا اظهارداشت ما تقریباً بخش زیادی از مرزهای شرقی را در کنترل خود داریم و برای کنترل بخشهای باقیمانده نیز به اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیاراکبر عالی پور به فینال راه یافت / نجفی و خدابخشی از راه یابی به فینال بازماندند
بازی های پاراآسیایی اینچئنون 2014 اکبر عالی پور به فینال راه یافت نجفی و خدابخشی از راه یابی به فینال بازماندند مرحله مقدماتی مسابقات تفنگ درازکش R5 با راه یابی اکبر عالی پور به فینال و حذف هادی نجفی و معصومه خدابخشی به پایان رسید به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران دفرماندار چرام: شهرستان چرام میزبان 2 شهید گمنام میشود
فرماندار چرام شهرستان چرام میزبان 2 شهید گمنام میشودفرماندار چرام گفت مراسم تشییع دو شهید گمنام دفاع مقدس در چرام همزمان با چهارمین روز محرم از مصلی چرام برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از چرام فرماندار چرام ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله حسین ع اظهار کرد مرااظهارنظر درباره دومین بسته خروج غیرتورمی از رکود در بخش کشاورزی
سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷ ۰۲ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نظر خود را دربارة دومین بسته خروج غیرتورمی از رکود با تاکید بر بخش کشاورزی اعلام کرد به گزارش واحد دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا و به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دفتر مطالعات زیربن-
گوناگون
پربازدیدترینها