محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842851008
فیلم هایی در ستایش سینما یا علیه سینما
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
فیلم هایی در ستایش سینما یا علیه سینما
گزارشی درباره فیلم هایی که در ستایش، در حاشیه یا علیه سینما ساخته شده اند.
روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر: سینما هنوز هم پدیده مرموزی است حتی اگر بخش عمده ای از این رمز و راز امروزه به لطف وایبر و فیس بوک و اینستاگرام و نشریات مختلف برای مردم عیان شده باشد. این مرموزی به «جذابیت» آراسته است و پس برای فیلمساز چه سوژه ای بهتر از این؟
از وقتی که این هنر میان توده ها راه یافت، فیلمسازان به اشکال مختلف از آن به عنوان موضوع محوری فیلم شان استفاده کرده اند؛ گاهی در مدحش، گاهی در ذمش و گاهی در حاشیه اش.
«حاجی آقا اکتور سینما» سردمدار این جریان است که خواست از قدرت این هنر و پتانسیل نهفته پرده بردارد. مسعود کیمیایی دلبسته آن است و همیشه مواظب قداست سینما بوده. نمونه متاخرش «متروپل»... روز سینما را بهانه کرده ایم تا فیلم هایی که عناصر سینما در آنها تشخص داشته را مرور کنیم.
در اتفاقی جالب، قرابت موضوع این پرونده محدود به روز سینما نیست و با اکران سال هم پیوند دارد: کیمیایی در «متروپل» سینما را مکانی محترم و مقدس دید و حامد محمدی در «فرشته ها با هم می آیند» بازیگری را عامل خوشبختی قهرمانش. رضا عطاران با «رد کارپت» گوشه ای جدید از دغدغه عاشقان سینما را نشان داد و تاکید کرد که عشق نسل جدید دیگر رفتن از این دفتر به آن دفتر برای فیلم ساختن نیست و سودای همکاری با جیم جارموش و اسپیلبرگ دارند.
داستان «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» دوئل زن و شوهری است که در یک فیلم همبازی شده اند. «امروز» هم گوشه ای کمرنگ از راز سینما را تصویر می کند که البته به داستان محوری فیلم راه نمی یابد.
حاجی آقا آکتور سینما/ 1312
کارگردان: آوانس اوگانیانس
نسبت فیلم با سینما: این فیلم صامت در ستایش سینما است. ارجاع آن به بدگمانی بخشی از جامعه درباره این هنر است و کارگردان از این طریق می خواهد قدرت فیلم و سینما را نشان دهد. او حاجی آقا را به طور مخفیانه در موقعیت بازی قرار می دهد و در نهایت او با تماشای فیلم به سینما به عنوان «یکی از ابزار تربیت و تذهیب اخلاق عمومی» اعتقاد پیدا می کند.
اوگانیانس از سینما به عنوان یکی از مظاهر مدرنیته یاد می کند که گریزی از آن نیست و باید به خدمت جامعه و مردمانش دربیاید. به زعم بسیاری «حاجی آقا آکتور سینما» بهترین فیلمی است که در ستایش سینما ساخته شده.
رضا موتوری/ 1349
کارگردان: مسعود کیمیایی
نسبت فیلم با سینما: بیشترین ارجاع به سینما را می توان در آثار مسعود کیمیایی ردیابی کرد. در «رضا موتوری» وجه دیگری را شاهد هستیم که اینجا قهرمان فیلم یک سیاهی لشگر زیر بازارچه است و شغلش فیلم بری سینما. جای رضا که خود را به دیوانگی زده با یک نویسنده عوض می شود و رضای آس و پاس و دست کج، پا به زندگی اشرافی می گذارد.
کیمیایی به زبان سینما می خواهد بگوید خود زندگی یک فیلم است و آدم ها بازیگرانش. کنایه کیمیایی درباره وضعیت سینما هم در این دیالوگ مشهور و قابل تامل است، جایی که رضا می گوید: «اون موقع 10 تا سینما یه فیلم می ذاشتن اما وقتی من باز دو مرتبه رفتم سراغ دزدی که سینماها هر کدومشون تنهایی فیلم نشون می دادن.»
شبح کژدم/ 1365
کارگردان: کیانوش عیاری
نسبت فیلم با سینما: کیانوش عیاری علاقه اش به سینما و حاشیه های آن را به وضوح در «شبح کژدم» نشان داد. حتی جایی گفته فیلم حدیث نفس خودش هم بوده، وقتی که برای ساخت فیلم از این دفتر به آن دفتر می رفته ولی تهیه کننده ای پیدا نمی کرده. در «شبح کژدم» نیز قهرمان فیلم وقتی سرمایه گذار و تهیه کننده ای برای تبدیل فیلم کوتاه (و موفقش) به اثری بلند پیدا نمی کند، تصمیم می گیرد آن را در زندگی واقعی اجرا کند. از آن سو بازیگر فیلمش هم از اینکه قرار است از شر سیاه لشگری و کتک خوری رها شود، با فیلمساز همراه می شود.
عیاری در این نماها هم کنایه ای به پشت صحنه بی رحم سینما می زند. بعد از تمرین مکرر فیلمساز و بازیگرش، فیلمنامه طرد شده را در عالم واقعی اجرا می کنند و با سرقت از طلافروشی و فرار از تله، هم آمال قهرمان فیلم را محقق می کنند هم آرزوی فیلمسازی خود را. اینجا هم سینما و زندگی به هم پیوند خورده.
میکس/ 1378
کارگردان: داریوش مهرجویی
نسبت فیلم با سینما: داریوش مهرجویی وقتی خواست به طور پررنگ به سینما بپردازد با شیوه خودش «میکس» را ساخت و همه را نواخت. این فیلم در دسته آثاری قرار می گیرد که در مذمت سینما ساخته شده اند. البته برخی از عنوانی لطیف تر استفاده می کنند و معتقدند «میکس» روایتی از سختی های فیلمسازی در ایران است.
مهرجویی در این فیلم به همه کنایه زد، از همکاران فنی مثل تدوینگر و آهنگساز تا دستگاه نظارتی و خود کارگردان. به منتقدان و خبرنگاران متلک انداخت و گوشه چشمی به سلیقه پایین آمده تماشاگران هم داشت. به حاشیه سینما و اختلاف زن و شوهری هم اشاره کرد و خلاصه خستگی اش را اینگونه به تصویر کشید.
ستاره ها/ 1384
کارگردان: فریدون جیرانی
نسبت فیلم با سینما: فریدون جیرانی با ساخت سه گانه ستاره ها به حاشیه های این هنر ورود پیدا کرد. «ستاره می شود»، «ستاره است» و «ستاره بود»؛ آخری البته به اکران راه نیافت و به طور مستقیم وارد شبکه نمایش خانگی شد. جلد اول ادای دینی است به فراموش شدگان سینما. به بازیگری که پس از سال ها دوری حالا قرار است نقشی کوتاه بازی کند اما اعتماد به نفس ندارد. فیلم به خوبی مفهوم بی رحمی سینما را به تصویر می کشد و در عین حال به زندگی هنرورها (سیاهی لشگرها) ورود می کند.
«ستاره است» مشکلات چهره بودن را نشان می دهد و «ستاره بود» باز هم روی بی رحمی سینما تاکید می کند. جیرانی در این فیلم ادای دینی می کند به سرنوشت تلخ روح انگیز سامی نژاد هنرپیشه دختر لر.
وقتی همه خوابیم/ 1387
کارگردان: بهرام بیضایی
نسبت فیلم با سینما: «وقتی همه خوابیم» اشاره مستقیم و بی پروایی به زد و بندهای پشت صحنه سینما دارد. بهرام بیضایی با این فیلم به نوعی نشان داد که چه موانعی بر سر راه فیملسازی اش قرار دارد. بیضایی با شبیه سازی تهیه کننده فیلم با حمید اعتباریان بر او تاخت و این تهیه کننده را عامل نافرجامی «لبه پرتگاه» دانست.
بعد از اکران فیلم در جشنواره، خیلی ها بر بیضایی خرده گرفتند و شیوه او در پرداخت عریان به حواشی سینما را نپسندیدند. اعتباریان مدت ها سکوت کرد و بعدا در گفتگویی پاسخ بیضایی و دلیل نافرجامی را عنوان کرد و خود بیضایی را مقصر دانست.
به هر حال اینکه کارگردان کارکشته و صاحب سبک سینمای ایران اینگوه علیه بی رحمی سینما فیلم بسازد از آن اتفاقاتی است که هنوز برای خیلی ها هضم نشده باقی مانده است.
کلاس هنرپیشگی/1390
کارگردان: علیرضا داودنژاد
نسبت فیلم با سینما: «کلاس هنرپیشگی» از جنبه های مختلف تاویل بردار است. داودنژاد با گرد آوردن فامیل، فیلمی ساخت در ستایش سینما و قدرت این هنر. او ماجرای التهاب قیمت سکه و اختلاف فامیل بر سر فروختن یا نفروختن خانه برای تبدیل به سکه را سوژه فیلم کرد.
داودنژاد در این فیلم مرز خیال و واقعیت را می شکند. فیلم با حرف های خود او خطاب به اعضای خانواده اش درباره چگونگی بازی جلوی دوربین شروع می شود. اولین نشانه ای که کارگردان به ما می دهد، تشبیه صحنه فیلم با زندگی است. یعنی ما داریم بازی می کنیم؛ پس خودمان باشیم و نقاب بر چهره نزنیم.
کارگردان دارد با این شیوه به نوعی ادای دین به سینما هم می کند. تب سکه و طلا در جامعه بالا گرفته. هر کس به روشی ابراز نظر می کند. داودنژاد زبان سینما را انتخاب می کند؛ سینما که راست ترین دروغ است.
دیگر فیلم ها
دو فیلم با یک بلیت/ کلوز آپ/ ناصرالدین شاه آکتور سینما/ سوپراستار/ دعوت/ سلام سینما/ شرم/ سینما سینما است/ گل چهره/ نون و گلدون/ گرندسینما/ شهرت/ توفیق اجباری/ سفر به چزابه/ پیشنهاد پنجاه میلیونی/ پله آخر
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
از جشنواره فیلم كوتاه تهران الگو میگیریم/ امضای یك تفاهمنامه سینمایی در راه است
مدیر كل فرهنگ و هنر سلیمانیه عراق از جشنواره فیلم كوتاه تهران الگو میگیریم امضای یك تفاهمنامه سینمایی در راه است مدیر كل فرهنگ و هنر سلیمانیه عراق با مطلوب خواندن نگاه هیئت انتخاب و همچنین كیفیت فیلمهای حاضر در سی و یكمین جشنواره بینالمللی فیلم كوتاه تهران این جشنواره را معاسکادران عشق / فیلم سینمایی / کامل
اسکادران عشق فیلمی به کارگردانی سعید حاجی میری و نویسندگی سعید حاجی میری ابراهیم حاتمی کیا ساختهٔ سال ۱۳۷۵ است بازیگران فرامرز صدیقی محرم زینال زاده حسین سحرخیز میترا چوپان و محمد ذکریا خلاصه فیلم خلاصه داستان فرید فرزند یک خلبان هواپیمای کوچک سمپاش که به تازگی به ایرانانتقاد نسبت به روند اعطای مجوز به فیلمهای سینمایی
سهشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۹ سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با تذکرات این کمیسیون درباره برخی فیلمهای سینمایی گفت که برخی از فیلمهایی که قبلا مجوز گرفته بودند مشکلاتی داشتند ما نیز وظیفه داریم اگر اشکالی میبینیم قبل از اینکه وزیر را به استیضاح بکشیم یا سوالی مطرح کنیم آن«ساکن طبقه وسط» را در 18 سینما ببینید/ اولین فیلم شهاب حسینی روی پرده
فرهنگ و هنر سینمای ایران از امروز در تهران ساکن طبقه وسط را در 18 سینما ببینید اولین فیلم شهاب حسینی روی پرده ساکن طبقه وسط اولین فیلم بلند شهاب حسینی در مقام کارگردان از چهارشنبه 23 مهرماه در 18 سینمای پایتخت روی پرده رفت به گزارش خبرنگار مهر فیلم «ساکن طبقه وسط&rفیلمهای سینمایی و تلویزیونی شبکههای سیما در روز عید سعید غدیر
فیلمهای سینمایی و تلویزیونی شبکههای سیما در روز عید سعید غدیر شبکههای سیما برای روز عید سعید غدیر تدارک ویژهی فیلمهای سینمایی و تلویزیونی دیده است به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران فیلمهای سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن دوازده سال بردگی زیر نیم کاسه دنیاحضور دسته جمعی ستاره های سینما در یک فیلم! +تصاویر
حضور دسته جمعی ستاره های سینما در یک فیلم تصاویر نویسندگی تهیهکنندگی و کارگردانی مرگِ ماهی به صورت توأمان برعهده سیدروحالله حجازی است که میگوید اگرچه سه فیلم قبلیاش را دوست دارد اما مرگ ماهی تنها فیلمی است که آرزوی ساختنش را دارد طناز طباطبایی مهناز افشار پانته آبهراماز «دکتر سلام» تا «مهار نشده» در «سینما مارکت» میتوان چه مستندهایی را خریداری ک
از دکتر سلام تا مهار نشدهدر سینما مارکت میتوان چه مستندهایی را خریداری کرد پس از مدتها که جای خالی پخش و توزیع چنین مستندهایی به وضوح آشکار بود چند گروه هنری دست به دست هم دادند و سایت سینمامارکت را برای توزیع آثارشان راهاندازی کردند به گزارش خبرگزاری فارس افراد کمی هستندکاهش مدت و هزینههای دوره جدید فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران
کاهش مدت و هزینههای دوره جدید فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایرانمدت دورههای آموزش فیلمسازی انجمن از یک سال به هفت ماه و شهریه دوره فیلمسازی بیش از 50 درصد کاهش یافت به گزارش خبرگزاری فارس درنتیجهی سیاستهای جدید آموزشی انجمن مدتزمان دورههای فیلمسازی انجمن سینمای جوانفراهم شدن امکان اکران همزمان فیلمهای سینمایی در شهرکرد/ دومین سینمای مرکز استان فعال میشود
استانها جنوب چهارمحال و بختیاری گزارش مهر نتیجه داد فراهم شدن امکان اکران همزمان فیلمهای سینمایی در شهرکرد دومین سینمای مرکز استان فعال میشود شهرکرد - خبرگزاری مهر با پیگیریهای انجام شده توسط مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری دومین سینمای شهرکرد درحضور ستاره های مشهور سینما در یک فیلم + تصاویر جالب پشت صحنه این فیلم
حضور ستاره های مشهور سینما در یک فیلم تصاویر جالب پشت صحنه این فیلم عکس های پشت صحنه فیلم سینمایی مرگ ماهی طناز طباطبایی مهناز افشار پانته آبهرام علی مصفا ریما رامین فر و نیکی کریمی بازیگران اصلی این فیلم هستند نویسندگی تهیهکنندگی و کارگردانی مرگِ ماهی به صورت توأمان برعهدحمایت بیش از ١٥٠سینماگر مطرح از مواضع وزیر ارشاد / پاى مجوز نمایش فیلمها بایستید!
حمایت بیش از ١٥٠سینماگر مطرح از مواضع وزیر ارشاد پاى مجوز نمایش فیلمها بایستید 150 سینماگر با حمایت از مواضع وزیر ارشاد خواستار ایستادگی ارشاد پای مجوز نمایش فیلمها شدند به گزارش نامه نیوز در پى حواشى به وجود آمده در خصوص تلاشهايى براى ممانعت گروهی از نمايش برخى فيلمهاىمعاون ارزشیابی سازمان سینمایی از پشت صحنه فیلم نیکی کریمی دیدن کرد
معاون ارزشیابی سازمان سینمایی از پشت صحنه فیلم نیکی کریمی دیدن کرد تهران - ایرنا - محمد احسانی معاون ارزشیابی سازمان سینمایی از پشت صحنه فیلم شیفت شب چهارمین اثر نیکی کریمی در مقام کارگردانی دیدن کرد به گزارش شنبه گروه فرهنگی ایرنا کریمی همچنین تهیه کنندگی فیلم شیفت شبدعواهایی را از بیرون سینما به درون آن آورده ایم/ به جای همگرایی به دنبال تشدید تعارضات هستیم
فرهنگ و هنر سینمای ایران گفتگوی مهر با دبیر جشنواره فیلم فجر-2 دعواهایی را از بیرون سینما به درون آن آورده ایم به جای همگرایی به دنبال تشدید تعارضات هستیم دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر از وجوه ممتاز سینمای ایران که در فیلم فجر تجلی یافته شناسایی آثار بین المللی همسو با ایرکاهش مدت و هزینههای دورهٔ جدید فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران
کاهش مدت و هزینههای دورهٔ جدید فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران 1393-08-04 12 26 مدت دورههای آموزش فیلمسازی انجمن از یک سال به هفت ماه و شهریهٔ دورهٔ فیلمسازی بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت مدت دورههای آموزش فیلمسازی انجمن از یک سال به هفت ماه و شهریهٔ دورهٔ فیلم&zسه فیلم و چند ارجاع سینمایی سهم اندک واقعه عاشورا در قاب سینمای ایران
سه فیلم و چند ارجاع سینماییسهم اندک واقعه عاشورا در قاب سینمای ایرانسه فیلم مستقیم در ارتباط با واقعه عاشورا و چند ارجاع سینمایی اینها همه سهم سینمای ایران در بیش از سهدههای است که از انقلابش سپری شده است خبرگزاری فارس-احسان عباسی سینمای ایران در بدترین وضعیت خود تولیدی معادده فيلم پرحاشیه سینمای ایران
ده فيلم پرحاشیه سینمای ایرانتاریخ انتشار چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲ ۰۷ سينماي ايران طي دو دهه اخير بيشترين فراز و فرودهاي ممكن را از سوي سينماگران تماشاگران و مديران وقت به خود ديده است فيلمهايي كه در فاصله زماني اوايل دهه هفتاد تاكنون ساخته شدهاند به لحاظسینماهایی که به مسجد تبدیل شد
در دوران حکومت پهلوی برخی از مذهبیون و انقلابی هایی که انتقادات زیادی به نمایش فیلم های آن دوره در سینماهای کشور داشتند اقدام به خرید سینما و تبدیل آن به مسجد می کردند این مساله نگرانی هایی شهربانی و ساواک را در پی داشت و اسنادی که می خوانید نمونه هایی از این اعلام نگرانی و تلاش-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها