تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804911525




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امارات و ادعاهاي گاه به گاه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ آبان ۱۳۹۳ (۱۰:۴۰ق.ظ)
قدس: امارات و ادعاهاي گاه به گاه
به گزارش خبرگزاري موج، امارات و ادعاهاي گاه به گاه»عنوان يادداشت روز روزنامه قدس است که در آن مي خوانيد؛
در خليج فارس جزاير متعددي وجود دارد که در باره حاکميت بر بعضي از آنها بين کشورهاي منطقه اختلاف نظرهايي وجود دارد.
يکي از جنجالي ترين اين مسايل و اختلافات، مربوط به ادعاهاي امارات متحده عربي نسبت به سه جزيره ابوموسي، تنب بزرگ و تنب کوچک است. روشن است اين ادعا علاوه بر دارا بودن ابعاد سياسي در وراي آن نيز ادعاهاي حقوقي نيز نهفته، هرچند داراي قواعدي سست و بي بنيان حقوقي است.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، امارات عربي متحده همزمان با آغاز مناقشه هاي مرزي ايران و عراق، اقدامهايي پنهاني را در جزيره ابو موسي آغاز کرد. اين کشور با استفاده از اين شرايط با وارد کردن تعدادي خانه پيش ساخته و تشويق اتباع خود به اقامت در جزيره ابوموسي، تلاش کرد دايره اقدامهاي خود را گسترش دهد. در مقابل جمهوري اسلامي ايران نيز به منظور تثبيت حاکميت خود بر جزاير خليج فارس، بويژه در جزيره ابوموسي، در سال 1361 اقدام به تأسيس فرمانداري در آن کرد و سياستي هماهنگ را در خلال سالهاي بعد در پيش گرفت، اما امارات با حمايت کشورهاي مرتجع عرب، خواستار به رسميت شناختن حاکميت آن بر جزاير سه گانه شد. حمايت از امارات پس از آن تنها به کشورهاي همسايه محدود نشد، بلکه قدرتهاي غربي نيز طرفداري خود از ادعاهاي واهي امارات را اعلام کردند.اين کشورها با ناديده گرفتن تمام کنوانسيونها و موارد حقوقي بين المللي، درصدد هستند تا اجماعي درباره موضوع جزاير سه گانه خليج فارس به نفع امارات به وجود آورند.
دامنه اختلافات منطقه‏اي ما با کشورهاي عرب اکنون خود را به جز مسأله جزاير سه گانه، در حوزه‏هايي چون سوريه، بحرين و يمن به شکلي آشکار نشان مي‏دهد. به يقين مي‏توان گفت با اين روند واگرايي در منطقه نمي‏توان به نتيجه اي آرام دلخوش بود. اين مسايل به طور مستقيم بر مناسبات اقتصادي در اوپک، مديريت در سازمان ملل و همچنين نفوذ در منطقه تأثير مستقيم دارد.
امارات و بويژه حکومت ابوظبي در تلاش است تا با طرح ادعا برضد حاکميت ايران بر ابوموسي، در وهله اول سيادت خود بر درون کشور امارات را تثبيت کرده و در وهله بعدي از شرايط بين المللي واختلافات جهان غرب با دولت ايران استفاده نمايد و حاکميت ايران بر قسمتي از سرزمينش را دچار تهديد ساخته و بويژه اجماعي بين المللي عليه حاکميت ايران بر جزاير سه گانه فراهم سازد. اما اين تلاشهاي امارات تا کنون با شکستي فاحش روبرو شده است. شکستي که براي آگاهان به تاريخ و فرهنگ منطقه دور از انتظار نبوده، ولي شايد مسؤولان حکومت ابوظبي انتظار اين شکست به اين ابعاد را نداشته باشند و در واقع حاکمان ابوظبي اهدافي را از تلاشهاي خود دنبال مي کنند.
نفوذ بيشتر در شوراي همکاري خليج فارس از ديگر اهداف امارات است. در موضوع جلب حمايت شوراي همکاري نيز امارات يا به دربسته خورده يا موفق به کسب حمايت دولتي چون بحرين شده که خود در داخل کشورش با انقلابي مردمي روبه روست و حمايت نکردنش بارها بهتر از حمايتش است.
از سوي ديگربراي جهان عرب موضوع ادعاي امارات بر جزاير ايراني به داستاني خسته کننده تبديل شده است. بخت امارات براي به دست آوردن پشتيباني مؤثر عربي از هميشه ضعيف تر است. در حالي که امارات تصور مي کرد که قادر خواهد بود با سوءاستفاده از اختلاف کشورهاي غربي با ايران در موضوع هسته اي، حمايت تأثيرگذار کشورهاي غربي را به دست آورد , در عمل صرفاً چند کشور غربي همچون آمريکا، انگلستان و فرانسه بيانيه هايي صادر و بدون اينکه از ادعاي مالکيت امارات بر جزاير پشتيباني نمايند، صرفاً خواستار همکاري ايران با امارات براي حل موضوع و ارجاع اين موضوع به عنوان يک اختلاف به ديوان لاهه شدند.
طبق قوانين ارجاع به ديوان لاهه بايد با موافقت طرفين يک اختلاف بين المللي باشد. در موضوع جزاير، که ايران از اساس ومبتني به دلايل حقه تاريخي، حقوقي وسياسي وجود اختلاف را نمي پذيرد. ارجاع به ديوان لاهه نيز غير ممکن است. در مجموع بايد گفت که امارات در ادعاهاي خود عليه ايران به هيچ دستاوردي نرسيده است .از اين رو تنها مي کوشد با بحران آفريني در مقاطع زماني مختلف صرفاً به اهداف از پيش تعيين شده خود دسترسي پيدا کند، اهدافي که با منافع کشورهاي عرب مرتجع منطقه و نيز آمريکا وبرخي قدرتهاي غربي گره خورده و از رهگذر طرح اين ادعاي واهي مي تواند به آن دسترسي يابد.

نويسنده:
دکترمحمد حسين جوادي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن