تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1814795630
قصه دانایی و توانایی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
خاطره بازی با کتابهای درسی قصه دانایی و توانایی «من میتوانم بخوانم و بنویسم» نخستین جملهای است که دانشآموزان کلاس اول ابتدایی در انگلستان یاد میگیرند. «من میتوانم بدوم»، نخستین جملهای است که به دانشآموزان ژاپنی میآموزند. «بابا آب داد، بابا نان داد» هم نخستین جملهای بود که به ما یاد میدادند.
این جملات بخشی از مطلبی بود که همین چند روز پیش در گروه های اجتماعی و صفحه های مجازی دست به دست می شد و آخر کار هم نتیجه می گرفت که از همان اولش به جای مستقل بودن و داشتن اعتماد به نفس به ما یاد می دهند که دستمان جلوی پدر دراز باشد. راست و دروغ این مطلب به عهده نویسنده اش؛ بالاخره این گروه ها و صفحه ها چندان قابل اعتماد نیستند، اما جمله های «بابا آب داد، بابا نان داد»، بی درنگ ما را به گذشته می برد؛ گذشته ای که شاید در مقایسه با امروز خیلی طلایی نباشد، ولی آن قدر نوستالژیک و خاطره انگیز است که فقدان امکانات و کمبودها در آن گم می شود. این حس زمانی پررنگ تر می شود که پا در مدرسه دارالفنون می گذاری؛ مدرسه ای که امروز تبدیل به موزه تاریخ آموزش و پرورش کشور شده است. پس از دیدن بخش های مختلف مدرسه به جایی می رسم که مقصد اصلی ام برای تهیه گزارش است؛ بخشی که کتاب های درسی در آن قرار دارد. کتاب های مختلف که ظاهرشان نشان از گذشته دارد، از پشت ویترین ها تاریخ نشر کتاب های درسی در ایران را روایت می کند. «حل مسائل هندسی تحلیلی» جلد دوم نگارش علی نقی وحدتی استاد دانشگاه علوم تهران که تاریخ شهریور 1338 را روی جلد خود دارد؛ «تاریخ تمدن جدید ایران» طبق برنامه ششم ادبی، تألیف عباس پرویز، چاپ چهارم بها 30 ریال؛ متأسفانه کتاب را نمی توان باز کرد و تاریخش را دید. «سرودهای مدارس» (دفتر اول) علینقی وزیری، مطبعه مجلس، تاریخ طبیعی 2، تألیف هاشمی، شهریور 1318 چاپ چهارم، شرکت طبع کتاب، حفظ الصحه عملی (کلید صحت) دکتر قلی قزل ایاق طبیب قانونی عدلیه اعظم، عضو شورای عالی معارف، طهران 1307، چاپخانه فردوسی، «دستور انشاء»، تألیف سیدمحسن خلیق رضوی (قابل استفاده دانش آموزان دبستان ها) مهر 1327، روی جلد آخری با خودکار نوشته شده «فاطمه اگر این کتاب به درد می خورد استفاده کن». تعداد کتاب ها زیاد است. روی بیشتر آنها این شعر حکیم توس به چشم می خورد: «توانا بود هر که دانا بود.» داستان کتاب های درسی در ایران مدرسه دارالفنون نماد آموزش و پرورش مدرن در ایران است. در نوشته های ایرانی تا دیرزمانی همه دانشگاه های خارجی را دارالفنون می خواندند. زمانی که این مدرسه در سال 1268 قمری تأسیس شد، از آنجا که مسئولان مدرسه معلم برای تدریس نداشتند، چند استاد از اروپا آوردند تا دروس جدید را به دانش آموزان آموزش دهند اما مشکل دیگری هم وجود داشت. دانش آموزان زبان خارجی بلد نبودند، بنابراین چند مترجم سر کلاس ها گماردند تا هر چه معلم می گوید ترجمه کنند و به خورد دانش آموزان دهند. با این حال، هنوز خبری از کتاب درسی نبود. منبع محصلان برای دروس مختلف، جزواتی بود که با گوش سپردن به ترجمه دست و پا شکسته دیلماج ها می نوشتند. در این میان، مترجمان که پس از چند سال حضور در کلاس ها آب دیده شده و تمام دروس استادان خارجی را از بر کرده بودند، دست به کار شدند و با گردآوری هر آنچه سر کلاس ها آموخته بودند، نخستین کتاب های درسی در ایران را حدود سال 1230 به رشته تحریر در آوردند. از سوی دیگر، استادان خارجی کتاب هایی را با خود از کشورشان به سوغات می آوردند و همان دیلماجان (مترجمان) مدرسه دارالفنون با ترجمه این کتاب ها بر تعداد عناوین کتاب های درسی می افزودند. این کتاب ها در چاپخانه دارالفنون به صورت چاپ سنگی تهیه می شد و در دسترس محصلان قرار می گرفت. «میزان الحساب»، تالیف موسیو کریشیش، ترجمه محمد زکی میرزا مازندرانی، تهران: دارالفنون، 1274 قمری؛ «کتاب جبر و مقابله»، مؤلف بهلر فرانسوی، ترجمه عبدالرسول خان مهندس اصفهانی، به اهتمام رضاقلی هدایت، ناظم مدرسه دارالفنون؛ «زبده الابدان»، جان. ال. شلیمر فلمنکی به دستیاری محمدتقی بن محمد هاشم انصاری طبیب کاشانی، 1279 قمری؛ اینها چند نمونه از نخستین کتاب هایی است که در دارالفنون منتشر و تدریس می شد. در واقع، چاپخانه سنگی دارالفنون یا «دارالطباعه خاصه علمیه مبارکه دارالفنون طهران» همزمان با گشایش مدرسه کار خود را آغاز کرد. نخستین کتاب درسی که به خط نسخ یا نستعلیق به وسیله خوشنویسان آن زمان نوشته می شد، در این چاپخانه به صورت سنگی تهیه می شد و در اختیار محصلان و معلمان قرار می گرفت. جنس کاغذ کتاب ها نسبتا مرغوب بود و به دلیل محدود بودن تیراژ، جلد اغلب کتاب ها از مقوای ضخیم درست شده و در جلد برخی از آنها روکش پارچه ای یا چرمی به کار می رفت. این چاپخانه از سال تأسیس تا حدود سال ١٣٠٠ ، جمعا حدود 40 عنوان کتاب درسی منتشر کرد. اما دارالفنون تا حدود زیادی شبیه دانشگاه یا به عبارتی یک مرکز آموزش عالی بود تا مدرسه . نخستین مدرسه ابتدایی به سبک جدید 37 سال پس از تأسیس دارالفنون در ایران کارش را شروع کرد. ده سال پس از آن نیز نخستین دبیرستان در ایران متولد شد. میرزا حسن رشدیه، نقش پررنگی در این میان داشت. او را باید نخستین مولف کتاب های درسی مقطع ابتدایی در ایران دانست. از او 27 کتاب چاپ شده موجود است؛ از جمله «بدایه التعلیم» که آن را برای نوآموزان سال اول ابتدایی در سه جلد نوشته است؛ جلد اول برای دو ماه اول، جلد دوم و سوم برای پنج ماه آخر. همچنین می توان به «نهایه التعلیم» که جلد اول آن درس فارسی و جلد دومش شامل مطالب علمی بود و «کفایه التعلیم» برای آموزش املای فارسی اشاره کرد. جالب است که رشدیه این کتاب ها را با هزینه خود چاپ می کرد و در اختیار دانش آموزان قرار می داد. در سال های بعد مدارس ویژه ای در تهران و شهرستان ها دایر شد و کتاب های درسی را مؤسسان، مدیران و معلمان این مدارس تالیف و منتشر می کردند. کتاب علمی در اخلاق و اصول و فروع دین از میرزا یحیی دولت آبادی، تعلیم الاطفال در الفبا و قرائت فارسی از میرزا محمودخان مفتاح الملک و تاریخ مختصر ایران از محمدعلی فروغی از کتاب هایی بود که در آن زمان در مقطع ابتدایی تدریس می شد. با وجود این، این کتاب ها بر اساس سلیقه و تجارب نویسنده نوشته می شد که اغلب با شرایط سنی کودکان و مسائل یادگیری آنها مطابقت نداشت. سال 1300 خورشیدی قانون شورای عالی فرهنگ به تصویب رسید که مطابق آن کل امور مدارس شامل برنامه درسی، امتحانات و مدت زمان آموزش در سطح کشور یکسان شد و مولفان ملزم شدند کتاب های درسی را مطابق برنامه ای که ازطرف وزارت معارف به آنان ابلاغ می شد، تالیف کنند. سال 1307 تهیه کتاب های درسی ابتدایی به عهده وزارت معارف قرار گرفت. این کتاب ها از نظر مفاهیم علمی و ادبی متناسب با نیاز سنی دانش آموزان و احتیاجات آنان و نسبت به کتاب های قبلی ارزان تر و مرغوب تر بود. پس از آن در سال 1317 تهیه کتاب های دبیرستانی نیز بر عهده وزارت معارف قرار گرفت و در مدت سه سال 80 جلد کتاب دبیرستانی توسط این وزارتخانه منتشر شد. این کتاب ها که به کتاب های وزارتی معروف بودند از نظر مطالب و زیبایی چاپ و نوع کاغذ و جلد، نسبت به گذشته از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار بودند. با ورود نیروهای متفقین به کشور در شهریور سال 1320، مشکلات فراوانی برای تولید و تهیه کتاب های درسی پیش آمد که در نهایت به واگذاری انتشار این کتاب ها به بخش خصوصی و آزادی در تألیف آنها منجر شد. دکتر پرویز ناتل خانلری سال 1324 درباره این وضع می گوید: «وضع کتاب های درسی ایران در سال های اخیر از نظر ابتذال محتویات و تنوع بی حد و حصر و گرانی آنها و زد و بندها و سوءاستفاده هایی که در کارها بود به جایی رسید که باید تصمیمات قاطعی به نفع مردم گرفته شود و آن فساد و هرج و مرج پایان یابد.» این وضع 20 سال ادامه داشت، هر چند تصور می شد رقابت آزاد در تألیف کتاب های درسی سبب اعتلای این کتاب ها شود، اما نتیجه ناامیدکننده بود به طوری که جلال آل احمد در مقاله ای با عنوان «بلبشوی کتاب های درسی» این وضع را به باد انتقاد گرفت. انتقادها سبب می شود دولت دوباره وارد گود شود و وزارت فرهنگ تالیف و نشر کتاب را به عهده گیرد. طی مصوبه ای در سال 1341، تالیف و تهیه کتاب های درسی دبستان و دبیرستان منحصرا به وزارت فرهنگ (آموزش و پرورش کنونی) واگذار می شود و سازمانی با عنوان سازمان کتاب های درسی ایران عهده دار انجام این مهم می شود. تشکیل سازمان کتاب های درسی در همان سال اول نتیجه داد و مشکلات کمبود کتاب های درسی از بین رفت. با وجود این، در سال 1345 نظام آموزشی ایران از نظر هدف، برنامه و مواد آموزشی تغییر کرد. مقاطع تحصیلی از دو مقطع ابتدایی و متوسطه به سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه تبدیل شد. تعداد رشته ها و مواد درسی نسبت به گذشته افزایش کلی یافت. سازمان کتاب های درسی ایران در مقاطع ابتدایی و راهنمایی توانست کتاب های درسی را بموقع تالیف، چاپ و توزیع کند. این کتاب ها همه به صورت رنگی چاپ می شد و پیش از شروع سال تحصیلی در اختیار دانش آموزان قرار می گرفت. سازمان کتاب های درسی ایران در آخرین سال پیش از انقلاب اسلامی برای سال تحصیلی 58 ـ 57 در مجموع 636 عنوان کتاب درسی تالیف و چاپ کرد که شمارگان این کتاب ها حدود 70 میلیون جلد کتاب بود. پس از انقلاب اسلامی، در برنامه های درسی و به دنبال آن کتاب های درسی تجدیدنظرهایی صورت گرفت و البته جز چند کتاب ـ همان کتاب هایی که از سال 1345 با تغییر نظام برای دوره های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تدوین شده بود ـ با تغییراتی که بیشتر در جهت کاستن حجم مطالب بود تا سال های 1370 در مدارس تدریس می شد. دهه 70 و 80 کتاب های دبستان با تغییراتی روبه رو بود اما تغییر اساسی در دهه 80 صورت گرفت و برای نمونه با جایگزینی کتاب های «فارسی بخوانیم» و «فارسی بنویسیم» به جای کتاب «فارسی»، تمایزی چشمگیر به وجود آمد. در کتاب های جدید دیگر نه خبری از حسنک بود و روستایش و نه از کبری و تصمیمش و نه حتی از انار و صد دانه یاقوتش...! شاید برای همین است که ما دهه شصتی ها وقتی کتاب های درسی دوران ابتدایی خود را با ذوق و شوق نگاه می کنیم و یاد گذشته ها را زنده می کنیم، بچه های این دوره با تعجب ما را نگاه می کنند و درکی از حس نوستالژیک ما ندارند. منابع: تاریخچه مختصر کتاب های درسی و سیر تطور آن در ایران (از دارالفنون تا به امروز)، موسی مجیدی، تعلیم و تربیت، شماره 4، زمستان 1364 . بررسی تاریخ تحولات کتاب های درسی مدارس در ایران (1230 ـ 1390)، اسفندیار معتمدی، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شماره 25، تابستان 1391. کمیل انتظاری / گروه فرهنگ و هنر
شنبه 03 آبان 1393 4:00 بازدید:0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
قالیباف: از مسیر یک شهر یادگیرنده به دانایی و توانایی می رسیم
قالیباف از مسیر یک شهر یادگیرنده به دانایی و توانایی می رسیم شهردار تهران گفت باید بپذیریم که جامعه کار شغل علم و همه چیز با شدت و سرعت در حال تغییر است بنابراین باید خودمان را با تغییرات همراه و همپا کنیم اگر می خواهیم مدیریت کنیم نباید در مقابل تغییر مقاومت کرده و تغییراقصه های فاخر سبب دانایی کودکان می شود
استانها شمال مازندران یونسی قصه های فاخر سبب دانایی کودکان می شود ساری - خبرگزاری مهر معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با تاکید بر اهمیت قصه های فاخر ابراز داشت هرقدر قصه های فاخر و ارزشمند بیشتر گفته شود سبب می شود دریچه دانایی بر جان کودکان باز شود به گزارش خبرنگاجشنواره قصه گویی در مراکز 31گانه کانون پرورش فکری گیلان برگزار شد
جشنواره قصه گویی در مراکز 31گانه کانون پرورش فکری گیلان برگزار شد رشت - ایرنا - کارشناس روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان از برگزاری جشنواره قصه گویی در 31 مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان خبر داد اکرم السادات حسینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاراز شبکه افق پخش میشود «بدون مرز، عشق» روایتی از کربلای سیدالشهداییها/ قصه 80 روز مقاومت عاشورایی
از شبکه افق پخش میشود بدون مرز عشق روایتی از کربلای سیدالشهداییها قصه 80 روز مقاومت عاشوراییمستند بدون مرز عشق تصویرگر فعالیت گردان سیدالشهدا ع در عراق و سوریه و شکستن حصر آمرلی توسط این گردان است به گزارش خبرگزاری فارس اشغال عراق در سال 2003 توسط ارتش آمریکا به بهانه مسفر «قصه دوچرخه بابام و من» به آلمان
سفر قصه دوچرخه بابام و من به آلمانفیلم سینمایی قصه دوچرخه بابام و من به کارگردانی فیاض موسوی به جشنواره اشلینگل راه یافت به گزارش خبرگزاری فارس فیلم قصه دوچرخه بابام و من به کارگردانی فیاض موسوی از تولیدات شبکه دو سیما در جشنواره کودک اشلینگل که از 21-27مهر در کشور آلمان بردر گفتوگو با فارس عنوان شد جشن «رادیو هفتیها» در هزار و یکمین شب/ بازخوانی قصههای قدیمی و گفتوگو با شهاب ح
در گفتوگو با فارس عنوان شدجشن رادیو هفتیها در هزار و یکمین شب بازخوانی قصههای قدیمی و گفتوگو با شهاب حسینیتهیه کننده رادیو هفت گفت با توجه به اینکه گفتگوی رادیو هفت با آقای شهاب حسینی در رابطه با قصه خوانی است قسمت اول این گفتگو استثنائا در روز پنج شنبه پخش خواهد شد محقصه های بومی استان کرمانشاه ریشه در اعتقادات دینی و ملی ما دارد
قصه های بومی استان کرمانشاه ریشه در اعتقادات دینی و ملی ما دارد کرمانشاه - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه گفت فرهنگ بومی ما مملو از قصه هایی است که ریشه در اعتقادات دینی و مذهبی و ملی ما دارد و جالب تر اینکه بعد انسانی و انسان سازی در این قصه ها بسیرحماندوست و فیاضی به جشنواره پدران و مادران قصهگو میروند
فرهنگ و ادب فرهنگ عمومی در گفتگو با مهر عنوان شد رحماندوست و فیاضی به جشنواره پدران و مادران قصهگو میروند دبیر نخستین جشنواره مادران و پدران قصه گوی خوزستان از حضور مصطفی رحماندوست و رضا فیاضی و اولین زوج نقال ایرانی در این جشنواره خبر داد مجتبی گهِستونی در گفتگو با خبرنگارامیرعلی دانایی: در فیلم جدید سیروس الوند با چهره واقعی خودم بازی می کنم
امیرعلی دانایی در فیلم جدید سیروس الوند با چهره واقعی خودم بازی می کنم امیرعلی دانایی بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون که به تازگی بازی در فیلم اين سيب هم برای تو ساخته سیروس الوند را به پایان رسانده است پیرامون این فیلم گفت فیلم داستان پیچیده ای دارد و من در این فیلم بر خلافاز شبکه افق پخش میشود شهیدان کدخدایی در «قصههایی از سرزمین خرداد»
از شبکه افق پخش میشودشهیدان کدخدایی در قصههایی از سرزمین خرداد قصههایی از سرزمین خرداد این هفته به زندگی شهیدان کدخدایی میپردازد به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس خرمشهر خونینشهری که در سوم خرداد ماه سال 1361 و به تعبیر امام راحل به دست خدا آزاد شد سرزمیهفدهمین جشنواره استانی قصه گویی دراهواز آغاز به کار کرد
هفدهمین جشنواره استانی قصه گویی دراهواز آغاز به کار کرد اهواز-ایرنا- هفدهمین جشنواره استانی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان صبح یک شنبه با حضور 45 قصه گو در محل کانون شماره یک این مرکز در اهواز آغاز به کار کرد مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستاکاهش درصد جانبازی تا شهادت؛قصه پرغصه دکتر رفیعی
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۰۰ ما را زیر کامیونی انداختند تا از روی بدن ما رد شوند تنها یک لحظه توانستم خود را قدری کنار بکشم یک دفعه سبکبال شدم و از بالا جسم خودم را دیدم روح دوستان شهیدم یکی از پس از دیگری از کنارم میگذشتند و به عرش میرفتند به قدری احساس خوبی داشتم که دلم نمیبرترین های جشنواره قصه گویی چهارمحال وبختیاری معرفی شدند
برترین های جشنواره قصه گویی چهارمحال وبختیاری معرفی شدند شهرکرد-ایرنا-برترین های مرحله استانی هفدهمین جشنواره قصه گویی مربیان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان چهارمحال وبختیاری معرفی شدند به گزارش ایرنا مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان چهارمحال وبختیاری گفت در مرحله اسگفتوگو با کارگردان «قصههای من و مامانم، من و بابام»:کار کردن با کودک مثل راه رفتن روی لبه تیغ است
گفتوگو با کارگردان قصههای من و مامانم من و بابام کار کردن با کودک مثل راه رفتن روی لبه تیغ است فرهنگ > تلویزیون - بیژن شکرریز کارگردان این سریال میگوید میخواسته با این مجموعه کرامت انسانی را به کودکان یادآوری کند و به جامعه مخاطبش بگوید شغلهای مختلف همه دردر گفت و گو با فارس «سلحشور» قصه های مردم را می سازد
در گفت و گو با فارسسلحشور قصه های مردم را می سازدفرج الله سلحشور گفت کسانی که فکر می کنند در زندگی خود با اتفاقات منحصر به فردی روبرو شده اند می توانند با ثبت این وقایع آنها را تبدیل به فیلم و سریال کنند فرج الله سلحشور در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت به تاسلحشور در گفتوگو با فارس ساخت «قصههای خدا» بر اساس داستانهای واقعی/ صبر ایوب «موسی» برا
سلحشور در گفتوگو با فارسساخت قصههای خدا بر اساس داستانهای واقعی صبر ایوب موسی برای تامین بودجهفرجالله سلحشور گفت مجموعه اپیزودیک قصههای خدا بر اساس داستانهای واقعی ساخته شده است فرج الله سلحشور در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت داستانهای مجموعه قصههایتوانايي ما از كشورهاي سردمدار گيم كمتر نيست
توانايي ما از كشورهاي سردمدار گيم كمتر نيست يك هنرمند و مدرس عرصه طراحي و گرافيك گفت توانايي هنرمندان و نويسندگان ايراني از كشورهايي كه خود را سردمدار ساخت گيم ميدانند اگر بيشتر نباشد كمتر نيست محمد خزايي هنرمند و مدرس عرصه طراحي و گرافيك درآستانه برگزاري چهارمين جشنواره با-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها