تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834352387
پشت هر دوربینی چشم کارگردان وجود دارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران نشست «هفته فیلم مکزیک»
پشت هر دوربینی چشم کارگردان وجود دارد
سفیر پرتغال معتقد است نگاه ما در سینما نمی تواند بدون واسطه باشد و بالاخره پشت هر دوربینی چشم کارگردان وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در نشست ویژه «هفته فیلم مکزیک» که با حضور سفرای کشورهای مکزیک، پرتغال، آرژانتین، اسپانیا، نمایندگان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بنیاد رودکی و علاقه مندان سینما در کاخ موزه ملت مجموعه تاریخی سعدآباد برگزار شد، ماریو فرناندو داماش نونش سفیر کشور پرتغال و کارشناس حوزه سینمای آمریکای لاتین به همراه مازیار فکری ارشاد منتقد سینما در خصوص سینمای مکزیک بحث و تبادل نظر کردند. در ابتدای این نشست ماریو فرناندو داماش نونش سفیر کشور پرتغال در خصوص برگزاری هفته فیلم مکزیک در تهران گفت: قبل از هر چیز ابتکار برگزاری چنین مراسمی را به مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان کشورهای ایران و مکزیک تبریک می گویم. نکته جالب تر این است که چنین رویدادی با صد و پنجاهمین سالگرد روابط میان کشورهای پرتغال و مکزیک نیز همزمان شده که این انطباق را هم به فال نیک می گیریم. وی ادامه داد: می خواهم در صحبت هایم ایده هایی را معرفی کنم که لزوما از آن من نیست. سینمای مستند روش های خاص خودش را دارد و نیازی به نوشتن فیلمنامه در این سینما نیست! من می خواهم ایده و اندیشه یک فیلمساز مستند را در برابر یک فیلمساز داستانی بگذارم و آن ها را با هم مقایسه کنم. مستند به معنای نگاه، گفتمان، حسی جدید و منطبق با دنیایی است که همه ما با آن آشنایی داریم. البته این را هم بگویم که من کارشناس سینمای مستند نیستم و فقط علاقه مندی هستم که از زمان کارم در سینما زمان زیادی می گذرد. نونش با تاکید بر اینکه صحبت هایش، نقل قول از اهالی سینمای مستند است و می تواند مخالفان و موافقان خاص خودش را داشته باشد، گفت: این نقل قول ها دیدی از یک رویکرد علمی و فنی در خصوص سینمای مستند به ما می دهد. سینمای مستند، سینمایی غیرداستانی است که جنبه هایی از واقعیت را برای بازنمایی یک موضوع تاریخی و واقعی وام می گیرد. وی بیان کرد: مضامین سینمای مستند معمولا از پتانسیل نگاه متفاوت و تازه به جریان زندگی برخوردار بوده و کشفیات جدید را به ما ارائه می دهند. این تعاریف مربوط به اولین کسانی است که در حوزه سینمای مستند مطالعاتی داشته اند و نتایج خود را ثبت کردند، اما مهم این است که فیلم مبتنی بر واقعیت هم می تواند جنبه های نمایشی و دراماتیکی خاص خودش را داشته باشد؛ هرچند رسیدن به چنین فضایی کاری پیچیده و دشوار است. نونش با اشاره به سال های قبل از 1900 میلادی و اولین مستندهایی که براداران لومیر ساختند، توضیح داد: آنها برای ساخت فیلم به ابزارهای محدودی دسترسی داشتند و نمی توانستند فیلم های داستانی بسازند. به همین دلیل از سینمای مستند برای بازتاب برخی جنبه های زندگی روزمره استفاده کردند. سفیر کشور پرتغال در ادامه بیان کرد: هر چه جلوتر آمده و به دهه 1920 نزدیک می شویم، مستندهایی ساخته شدند که طبق جریان رمانتیسیزم در آمریکا شکل گرفتند. مثال معروف این نوع مستندسازها ژیگاورتوف از شوروی سابق است. آن فیلمسازان معتقد بودند دوربین ها با انواع و اقسام قابلیت هایی که دارند، واقعیت را بهتر نشان می دهند. البته به سینمای مستند آن دوران از منظر سیاسی نیز نگاه می شد. نونش با یادآوری لنی ریفنشتال فیلمساز دوره آلمان نازی، گفت: هر کدام از این فیلمسازان به سبک خودشان به واقعیت نگاه می کردند. نگاه ما در سینما نمی تواند بدون واسطه باشد. بالاخره پشت هر دوربینی چشم کارگردان وجود دارد. از طرفی نمی توانیم از واقعیت عکس بگیریم تا همه از روی آن فیلم بسازند، چون واقعیت چهارچوب و تعریف ثابت ندارد و نمی توانیم بگوییم همین است. در ادامه این جلسه، سفیر کشور پرتغال توضیح داد: در بسیاری از مقاطع تاریخی، از سینمای مستند به عنوان ابزار و سلاح سیاسی استفاده شده است. به عنوان مثال در آمریکای لاتین، کانادا و هر کشوری در سال های 1960 و 1970 همیشه سینمای مستند و داستانی به عنوان ابزار سیاسی برای نشان دادن رویدادهای مختلف سیاسی- اجتماعی از یک دیدگاه خاص به کار گرفته شده است. همیشه نگاه سابجکتیو است و اینطور نیست که بگوییم دوربین ما یک نگاه آبجکتیو و خنثی نسبت به واقعیت دارد، زیرا نگاه خنثی در سینما معنا ندارد و به طور کلی یک نگاه پشت دوربین است که به آن جهت می دهد و واقعیت هم صرفا فقط یک عکس نیست که تعابیر و تفاسیر مختلفی از آن ارائه داد، واقعیت، پویایی دارد و متحرک است. وی در ادامه با تاکید بیشتر بر آثار مستند مکزیک بیان کرد: در فیلم های مستند مکزیک گاهی تصویر خاص و واقعیت اجتماعی متفاوت را مشاهده می کنیم که ممکن است در حد یک کادر و فریم بی نظیر باشد. مهم نیست که انسان در آن فریم وجود داشته باشد یا نظاره گر طبیعت خاص باشیم، زیرا انسان نیز جزئی از طبیعت است. در همین راستا نگاه هر کارگردانی متفاوت است و می تواند به طور جداگانه به هر کدام از این موارد بپردازد. اما در آثار مستند مکزیک ظرفیت رسیدن به نگاه های بدیع و خاص از واقعیت وجود دارد و این یک پیش نیاز به حساب می آید که به نگاه خود برسیم. ماریو نونش تاکید کرد: اثر مستند به دلیل اینکه یک مسیر سفرنامه ای مانند فیلم داستانی ندارد قابل تجربه در سبک های مختلف است. انواع تکنیک های مختلفی که در ساخت آثار مستند وجود دارد از قبیل جایگاه دوربین، تعیین نوع قاب ها، فنون مختلف تدوین و سینک موسیقی برای این است که در نهایت بیان سینمایی خاص خود را ارائه دهیم و حتی نتیجه گیری مستقلی نداریم و این مخاطب است که با نگاه و سلیقه شخصی برداشت پایانی را از تفکر ما ارائه می دهد. سفیر کشور پرتغال بیان کرد: باید اعتراف کنم که با دیدن این فیلم ها نگاه من نسبت به سینمای مستند کاملا تغییر پیدا کرد. کارگردان ها رویکرد سینمایی بسیار قوی داشتند. شاید در ظاهر فقط کشور مکزیک را می دیدم اما نگاه پشت این دوربین همیشه یک نگاه مکزیکی است و در تمام این آثار قوه تخیل بسیار قوی، خیال پردازی، قدرت نگاه یک فیلمساز مکزیکی و فهیم جدیدی را که برای ما باز تعریف کردند، شاهد هستیم. نونش در پایان گفت: در این 12 فیلمی که در هفته فیلم مکزیک شاهد آنها هستیم کارگردان اثر مستند یک بخشی از راه را برای اینکه اثر خود را به مخاطب عرضه کند، طی می کند و لازم است که باقی مانده راه را شما به عنوان مخاطب طی کنید و با کاراکترهایی که متعلق به سینمای داستانی نیستند و فرم روایی داستانی ندارند و بهتر بگویم کاراکترهای غیر هالیوودی هستند، ارتباط برقرار کنید. آثار سینمای مستند نوعی نگاه، هنر و سبک مخصوص فیلمساز را به مخاطب منتقل می کنند. تمامی این آثار به طرز شگفت انگیزی تاثیر گذار و قدرتمند هستند. امیدوارم از تماشای این آثار لذت ببرید...
۱۳۹۳/۷/۳۰ - ۱۵:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
کارگردان «تکیه بر باد» پشت دوربین «زاویه هفتم»
کارگردان تکیه بر باد پشت دوربین زاویه هفتم تاریخ انتشار سه شنبه 22 مهر 1393 ساعت 07 10 | شماره خبر 1680404415087015229 تعداد بازدید 1 پ پ کارگردانی سریال زاویه هفتم که برای پخش از یکی از شبکههای سراسری تلویزیون در معاونت استانهای صدا و سیما تولید میشود به محمود معظتشکل های موجود در ایران پشتوانه قانونی ندارند/ ضرورت احیاء اهداف
استانها شمال اردبیل بروجردی تشکل های موجود در ایران پشتوانه قانونی ندارند ضرورت احیاء اهداف اردبیل – خبرگزاری مهر معاون فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی معتقد است تشکل های موجود در کشور پشتوانه قانونی ندارند به گزارش خبرنگار مهر اشرف بروجردی بعد از ظهمظلومی در گفتوگو با فارس عنوان کرد پشت صحنه شبکههای ماهوارهای در «سیگنال موجود است»
مظلومی در گفتوگو با فارس عنوان کردپشت صحنه شبکههای ماهوارهای در سیگنال موجود است مهدی مظلومی کارگردان سریال سیگنال موجود است گفت تاکید ما در این سریال بر رفتارها و عملکردهای غلط است نه این که بخواهیم آدم ها را اغراق آمیز جلوه دهیم مهدی مظلومی کارگردان سریال سیگنال موجوبیشتر از رونالدو کارکردن غیرممکن است آنچلوتی: پشت هر گل تلاش و از خودگذشتگی زیادی وجود دارد
بیشتر از رونالدو کارکردن غیرممکن استآنچلوتی پشت هر گل تلاش و از خودگذشتگی زیادی وجود داردسرمربی ایتالیایی رئال مادرید اعلام کرد پشت هرگلی که تیمش به ثمر میرساند تلاش و از خودگذشتگی زیادی وجود دارد به گزارش خبرگزاری فارس کارلو آنچلوتی پس از پیروزی پنج بر صفر تیمش مقابل لوانتهمعاون حقوقی رئیس جمهور: در سیاستهای کلی نظام برخلاف سند چشمانداز نگاه آرمانی وجود ندارد
معاون حقوقی رئیس جمهور در سیاستهای کلی نظام برخلاف سند چشمانداز نگاه آرمانی وجود ندارد سیاست > دولت - تسنیم نوشت معاون حقوقی رئیسجمهور گفت هیچ یک از قوا نباید انحرافی از سیاستهای کلی نظام داشته باشند و هر سه قوه باید با یکدیگر هماهنگ باشند الهکارگردان نمایش «قلی قلمبه»: تئاتر دانشآموزی پشتیبان هنر تئاتر کشور است
کارگردان نمایش قلی قلمبه تئاتر دانشآموزی پشتیبان هنر تئاتر کشور استکارگردان نمایش قلی قلمبه گفت تئاتر دانشآموزی پشتیبان هنر تئاتر کشور و زمینه توسعه آن است رضا جوشعار امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اینکه قلی قلمبه یک نمایش موزیکال ریتمیک است کهخطر باخت و تساوی مقابل آذربایجان وجود داشت
سرمربی تیم ملی فوتبال ایتالیا خطر باخت و تساوی مقابل آذربایجان وجود داشت آنتونیو کونته سرمربی تیم ملی فوتبال ایتالیا بعد از کسب پیروزی تیمش در برابر آذربایجان گفت ما میتوانستیم در این مسابقه خیلی بهتر و موفقتر ظاهر شویم به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاسلفی علی دایی با دو بازیگر زن در پشت صحنه آخرین سلطان
سلفی علی دایی با دو بازیگر زن در پشت صحنه آخرین سلطان علی دایی که این روزها و بعد از جدایی از پرسپولیس اوقات فراغت بیشتری دارد چند روز پیش به پشت صحنه سریال آخرین سلطان شبکه پنج رفت علی دایی که این روزها و بعد از جدایی از پرسپولیس اوقات فراغت بیشتری دارد چند روز پیش به پشت صبیش از یک میلیون نفر در سال 92 از نزدیک نمایش غدیر را دیدند/ مشارکت بیش از 120 هزار هنرمند و کارگردان
سردار سلیمانی در نشست خبری بازسازی واقعه تاریخی غدیر خم بیش از یک میلیون نفر در سال 92 از نزدیک نمایش غدیر را دیدند مشارکت بیش از 120 هزار هنرمند و کارگردان دبیر ستاد اجرایی بازسازی واقعه غدیر خم گفت شعار اصلی مراسم امسال بازسازی واقعه غدیر خم غدیر ضامن وحدت اسلامی است به گپشتیبانی اقشار مختلف جامعه موجب موفقیت برنامه های پلیس می شود
استانها غرب کرمانشاه سردار امان اللهی پشتیبانی اقشار مختلف جامعه موجب موفقیت برنامه های پلیس می شود کرمانشاه - خبرگزاری مهر فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه برقراری امنیت را با کمک مردم میسر دانسته و گفت پشتیبانی و کمک اقشار مختلف جامعه موجب موفقیت برنامه های پلیس خواهترکیه در پشت دروازههای عینالعرب به دنبال چیست؟/ اردوغان ترجیح میدهد با داعش هممرز باشد تا کوبانی!
باشگاه خبرنگاران گزارش میدهد ترکیه در پشت دروازههای عینالعرب به دنبال چیست اردوغان ترجیح میدهد با داعش هممرز باشد تا کوبانی داعش با هماهنگی آمریکا و ترکیه در حال انجام یک نسلکشی در شهر مرزی کوبانی است اما کردهای کوبانی با وجود کمترین امکانات نظامی تا کنون توانستهاند ازمدیرکل آموزش و پرورش قزوین: وجود تقوا در دانشآموزان سرمایه اجتماعی را تقویت میکند
مدیرکل آموزش و پرورش قزوین وجود تقوا در دانشآموزان سرمایه اجتماعی را تقویت میکندمدیرکل آموزش و پرورش قزوین گفت تنها تقوا میتواند دانشآموزان را از آسیبهای اخلاقی مصون داشته و سرمایه اجتماعی را در آنها تقویت کند به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین سالار قاسمی پیش از ظهر امروز«پشت پرده شام» آماده نمایش شد+فیلم
پشت پرده شام آماده نمایش شد فیلمپس از موفقیت مستند خالد و مجتبی در معرفی حوادث سوریه مستند دوم از حوادث سوریه در مجموعه پشت پرده شام ساخته روح الله رفیعی آماده نمایش شد به گزارش خبرگزاری فارس پس از موفقیت مستند خالد و مجتبی در معرفی حوادث سوریه مستند دوم از حوادث سوریه در مجمپشت سر را نگاه کن و دوباره لذت ببر
تماشای اجرای مجدد نمایشهای قدیمی موفق تجربهای که به امتحانش میارزد پشت سر را نگاه کن و دوباره لذت ببر در هیچ کجای دنیا نمایشهای خوب و اثرگذار که هم تحولی ایجاد کردهاند و هم مورد استقبال مخاطب تئاتر قرار گرفتهاند به ناگهان متوقف نمیشوند همواره فیلمهای آنها در دسترس دیگر436 نقطه حادثه خیز در راه های استان کرمان وجود دارد
436 نقطه حادثه خیز در راه های استان کرمان وجود دارد کرمان - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت 15 محور و 436 نقطه حادثه خیز در راه های این استان وجود دارد به گزارش ایرنا خداداد مقبلی روز شنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی افزاختصاصی/معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد تأمین سرمایه مسکن بازار سرمایه در مرحله
اختصاصی معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر دادتأمین سرمایه مسکن بازار سرمایه در مرحله موافقت اصولی بررسی چشمانداز صنعت کارگزاریمعاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به اینکه صنعت کارگزاری با توجه به بزرگ شدن بازار سرمایه در آینده باید الزاماتیتقوی: گزارشهای جلسات خود را به جامعتین و آیتالله مصباح ارائه میدهم/ در پشت پرده با هیچکس نبستهایم
تقوی گزارشهای جلسات خود را به جامعتین و آیتالله مصباح ارائه میدهم در پشت پرده با هیچکس نبستهایم عضو جامعه روحانیت مبارز گفت وحدت اصولگرایان را دنبال میکنیم و از همه کسانی که در جلسات ما شرکت کردند و چه آنهایی که شرکت نکردند اما کار ما را تایید کردند تشکر میکنیم به گ-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها