تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

صندوق تضمین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803360764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیدار وزیر امور آب عراق با ابتکار/ تاثیر سوء مدیریت منابع آب و زمین در عراق بر پدیده گرد و غبار


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
دیدار وزیر امور آب عراق با ابتکار/ تاثیر سوء مدیریت منابع آب و زمین در عراق بر پدیده گرد و غبار
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: پدیده گرد و غبار تاثیرات مخرب فراوانی بر هر دو کشور دارد و از این رو تعامل و همکاری گسترده دو همسایه برای رفع این چالش ضروری است.
به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران  ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در دیدار با وزیر امور آب عراق  با ابراز خرسندی از استقرار دولت جدید بر طبق فرآیند مردم سالاری در عراق، ابراز امیدواری کرد: این روند منجر به ثبات، امنیت و آرامش در عراق و منطقه شود.
 
وی  ضمن اشاره به نگاه رئیس دولت یازدهم و تاکید وی بر توسعه روابط دوستانه به ویژه با همسایگان، گفت: ایران آماده همکاری با عراق به منظور بهبود شرایط این کشور در زمینه های مختلف است.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری همکاری های خوب ایران و عراق دردولت گذشته در زمینه محیط زیست، همچنین تفاهم نامه های امضاء شده میان دو کشور به منظور گسترش این تعاملات، اظهار داشت: بر مبنای همین اقدامات، مقرر شد پارک صلح و دوستی در ایلام به عنوان نقطه مرزی دو کشور ایجاد شود.
 
رفع آلودگی آب، خاک و هوا از مهم ترین محورهای همکاری دو کشور
 
وی همکاری های آموزشی و پژوهشی به طور نمونه در خصوص تثبیت بیابان ها را از دیگر اقدامات مشترک محیط زیستی دو کشور بر شمرد و افزود: پدیده گرد و غبار تاثیرات مخرب فراوانی بر هر دو کشور ایران و عراق دارد و از این رو تعامل و همکاری گسترده دو همسایه برای رفع این چالش ضروری است.
 
ابتکار آلودگی آب، خاک و هوا را از دیگر زمینه های مشترک برای همکاری میان دو کشور برشمرد و گفت: همان طور که آلودگی ها و تاثیرات مخرب تهدیدات محیط زیستی مرز نمی شناسد، همکاری کشورها در زمینه رفع این چالش ها نیز نباید در مرزهای جغرافیایی محدود شود.
 
پیشنهاد همکاری در زمینه رفع چالش های محیط زیستی تالاب های مرزی دو کشور
 
بنابراین گزارش، احمدعلی کیخا معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به سفر سال گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران به عراق، همچنین سفر کامران علی حسن معاون محیط زیست عراق به ایران و تفاهم نامه ها و توافقات صورت گرفته میان دو کشور به منظور رفع چالش های محیط زیستی به ویژه در خصوص پدیده گرد و غبار، گفت: در همین راستا تنظیم و برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان عراقی، توافق برای ایجاد پارک صلح و دوستی در مناطق مرزی (ایلام) در دستور کار دو کشور قرار گرفت.
 
کیخا ضمن ابراز تاسف از جنگ و ناامنی طولانی مدت در عراق، افزود: در اجلاس اخیر کنوانسیون تنوع زیستی در کره جنوبی، یکی از مباحث گنجانده شده در برنامه اجلاس، بررسی تاثیر مخاصمات بر تنوع زیستی در جهان بود و نماینده دولت عراق در این نشست از عراق به عنوان یکی از قربانیان حملات تروریستی در زمینه های مختلف انسانی و محیط زیست نام برد.
 
معاون سازمان حفاظت محیط زیست همکاری و تعامل برای رفع چالش های محیط زیستی تالاب های مرزی دو کشور را از جمله مهم ترین زمینه های همکاری مشترک میان ایران و عراق برشمرد و اظهار داشت: این اقدام در کنار ایجاد پارک های صلح و دوستی میان مرزی و پدیده گرد و غبار می تواند در دستور کار دو کشور قرار گیرد.
 
تشدید طوفان های گرد و غبار ایران و عراق در دو دهه اخیر
 
در ادامه، ضیاء الدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با یادآوری سابقه طولانی گرد و غبار در ایران، گفت: آنچه امروز منجر به نگرانی در این زمینه شده، تشدید طوفان های گرد و غبار ایران و عراق در دو دهه اخیر است.
 
شعاعی با بیان اینکه گردو غبار در ایران متاثر از دو جبهه عراق، اردن و سوریه و عربستان است، اظهار داشت: به طور مثال علی رغم بارش خوب باران روزهای اخیر در عراق، خوزستان ایران متاثر از پدیده گرد و غبار ورودی از عربستان بود.
 
تاثیر سوء مدیریت منابع آب و زمین در عراق بر پدیده گرد و غبار
 
مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با اعلام اینکه بیش از ده نشست مشترک میان دو کشور در این زمینه برگزار شده است، افزود: علی رغم اینکه هنوز مطالعات ما در این زمینه تکمیل و قطعی نشده است وبیشتر مذاکرات ما با مسئولان محیط زیست عراق بوده است، اما تحقیقات نشان می دهد سوء مدیریت منابع آب و زمین در عراق از مهم ترین عوامل ایجاد گرد و غبار است.
 
وی ادامه داد: پس از سفر سال گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ج.ا.ایران به عراق برای تثبیت شن ها، کنترل گرد و غبار و توسعه فضای سبز از طریق کشت گیاه در عراق به تفاهم رسیدیم و مقرر شد این اقدام به صورت پایلوت در 200 هکتار از زمین های اطراف کربلا آغاز شود.
 
شعاعی از برگزاری دوره آموزشی کاربردی استفاده از اطلاعات ماهواره ای برای مقابله با پدیده گرد و غبار برای کارشناسان عراقی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: پیشنهاد ایران تشکیل کمیته ای شامل وزارتخانه ای کشاورزی، آّب و محیط زیست برای تعامل بیشتر با سازمان حفاظت محیط  زیست ج.ا. ایران برای رفع چالش گرد و غبار است.
 
بنابراین گزارش، حسن پسندیده مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست نیز با تاکید بر این موضوع که پایش زیست محیطی و نظارت بر منابع آلاینده محیط زیست دو کشور می تواند از مهم ترین محورهای همکاری مشترک دو کشور باشد، گفت: این اقدام به ویژه در خصوص آلایندگی های ناشی از فعالیت پتروشیمی ها و حفر چاه های نفت، تاثیر بسیار زیادی در محیط زیست دو کشور خواهد داشت.
 
پسندیده ایجاد کمربند سبز به منظور کنترل آلودگی هوا ناشی از پدیده گرد و غبار که به دلیل گسترش روند بیابان زایی آغاز شده از عربستان به ایران و عراق است را از دیگر زمینه های مهم همکاری دو کشور برشمرد و افزود: در کنار این اقدامات می توان برنامه ریزی موثری برای مقابله با اثرات مخرب پدیده تغییر اقلیم و گرمایش زمین داشت.
 
منابع غنی آب زیرزمینی عراق فرصتی مناسب برای مقابله با پدیده گرد و غبار
 
محسن عصفور لفته وزیر امور آب عراق با اعلام خبر تشکیل کمیته ای متشکل از وزارتخانه های آب، کشاورزی و محیط زیست در عراق برای تدوین برنامه کویرزدایی و مقابله با تغییرات آب و هوایی، ابراز امیدواری کرد: این اقدامات در کنار همکاری ایران برای انتقال تجربیات و دانش محیط زیستی خود به کارشناسان عراقی، کمک بزرگی برای حل بحران های محیط زیستی عراق باشد.
 
عصفور لفته ضمن اشاره به دیدار خود با وزیر نیرو ج.ا.ایران، گفت: برنامه ریزی برای تجهیز 70 درصد استان های امن عراق که بیش از 50 درصد مساحت کشور را شامل می شود به کمربند سبز تجهیز شوند تا گامی اساسی برای مقابله با بحران های محیط زیستی ناشی از بیابان زایی در عراق برداشته شود.
 
وزیر امور آب عراق با استقبال از طرح آموزش کاربردی استفاده از اطلاعات ماهواره ای برای مقابله با پدیده گرد و غبار برای کارشناسان عراقی در آینده ای نزدیک، اظهار داشت: خوشبختانه عراق از منابع غنی آب زیرزمینی برخوردار است و این موضوع تاثیر زیادی بر روند مقابله با پدیده گرد و غبار و بیابان زایی در عراق دارد، زیرا می توان با کاشت درختان مناسب و ایجاد کمربند سبز به حل این چالش کمک کرد.
 
وی با اشاره به روند صعودی افزایش جمعیت در عراق، افزود: البته مایل هستیم اطلاعات و تجربیاتی در اختیار کارشناسان عراقی قرار گیرد تا  درختانی که به این منظور کشت می شوند با دو کاربرد تامین غذا و مبارزه با پدیده گرد و غبار و بیابان زایی انتخاب شوند.

انتهای پیام/








تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن