تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818973671




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شکایت 50 سینماگر از شبکه‌های ماهواره‌ای به کجا می‌رسد؟ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: شکایت 50 سینماگر از شبکه‌های ماهواره‌ای به کجا می‌رسد؟
با توجه به آنکه عوامل اکثر شبکه‌های ماهواره‌ای در آمریکا و انگلیس ساکن هستند و احکام قضایی داخلی در خاک این کشورها نافذ نیست، احتمالاً حتی در صورت محکومیت مدیران شبکه‌ها مواجه شده‌اند، روند پخش فیلم‌های سینمایی، کوتاه و مستند در این شبکه‌ها متوقف نخواهد شد
کد خبر: ۴۴۳۸۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱ - 22 October 2014












بیش از پنجاه تن از سینماگران کشورمان از شبکه‌های ماهواره‌ای که در سال‌های اخیر بدون اخذ مجوز از تهیه‌کنندگان اقدام به پخش آثار بلند سینمایی، کوتاه و مستندشان کرده‌اند، در محاکم داخلی اقامه دعوا کردند اما آیا این پیگیری‌ها در داخل مرزها نتایجی در پی خواهد داشت یا باید در پی مسیرهای دیگری باشند که در سطوح بین‌المللی مرسوم است؟

به گزارش «تابناک»، پخش فیلم‌های سینمایی، فیلم‌های کوتاه و آثار مستند فیلمسازان مطرح ایران در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به خصوص شبکه‌های لس‌آنجلسی طی دو دهه اخیر به اتفاقی مرسوم بدل شده و تقریباً هیچ فیلمسازی نیست که از گزند این سرقت‌ها در امان مانده باشد؛ اتفاقی که در عین جذب مخاطب برای شبکه‌های ماهواره‌ای، ضربه مهلکی به سینما و مستند ایران زده و بارها نسبت به این نوع سواستفاده اعتراض شده است.









با این حال شبکه‌های مذکور که ماهیت‌شان در این تولیدات خلاصه شده، توجهی به این اعتراض‌ها نداشته‌اند و روند پخش فیلم‌های بلند سینمایی به طور خاص و فیلم‌های مستند ایرانی از این شبکه‌های لس آنجلسی در چند سال رشد فزاینده‌ای گرفته و عدم پیگیری حقوقی و عدم برخورد با این شبکه‌ها منجر به دامن زدن به این وضعیت شده و افزایش جسارت این شبکه‌ها را در پیگیری این عمل غیرقانونی در پی داشته است.

در این میان بیش از 50 سینماگر با محوریت خانه سینما شکایتی را از شبکه‌های تلویزیونی متخلف ماهواره‌ای به مراجع قضایی تسلیم کرده‌اند که روز شنبه 26مهرماه نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به این شکایت در شعبه 1057 دادگاه عمومی جزایی مجتمع قضایی تهران بوده‌ تا مشخص شود اراده سینماگران برای برخورد قضایی با این ماجرا و پایان بخشیدن به سواستفاده از سرمایه ایشان جدیت بی‌سابقه‌ای یافته است.

در این جلسه، علیرضا رئیسیان فیروزآبادی و عادل مقدس و شقایق محمدی وکلای سینماگران که از سال 89 تاکنون پیگیری این شکایت را بر عهده داشته‌اند، به اتفاق فرشته طائرپور، مجتبی میرتهماسب و مجید برزگر (اعضای هسته مرکزی جریان پیگیری حقوق مادی و معنوی فیلمسازان، مستندسازان و سازندگان فیلم کوتاه) در جلسه شرکت کرده و به سوالات قاضی در مورد ماهیت شکایت پاسخ دادند تا ابعاد ماجرا در محاکم قضایی شفاف تر شود.

متهمان دعوت شده به جلسه دادگاه، مسئولان دو شبکه از شبکه‌های متخلف بودند که یکی از آنها غایب و متهم دیگر تفهیم اتهام شد و ظاهراً دفاعیاتش توسط وکیلش به محضر دادگاه ارائه شد و دادگاه نیز جهت تکمیل اطلاعات پرونده، دستور استعلام از برخی مراکز دولتی را در مورد فعالیت این دو شبکه صادر نمود تا در نهایت پروسه حقوقی برای برخورد با این شبکه‌ها با سرعت پیش برود و با آغاز برخورد با این شبکه‌ها، ریسک چنین سواستفاده مالی برای سوداگران شبکه‌های ماهواره‌ای افزایش یابد.

با این حال باید پذیرفت چنین پیگیری محدودی در مراجع قضایی داخلی بازدارندگی کافی را در پی نخواهد داشت و با توجه به آنکه عوامل اکثر شبکه‌های ماهواره‌ای در آمریکا و انگلیس ساکن هستند و احکام قضایی داخلی در خاک این کشورها نافذ نیست، احتمالاً حتی در صورت محکومیت مدیران شبکه‌ها مواجه شده‌اند، روند پخش فیلم‌های سینمایی، کوتاه و مستند در این شبکه‌ها متوقف نخواهد شد و چه بسا با لجبازی برخی از این شبکه‌ها شدت بگیرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن