تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او، زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834326267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلم‌هایی که باید از انبار خارج شوند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


فیلم‌هایی که باید از انبار خارج شوند فرهنگ > تلویزیون - حمید ابراهیمی

سال‌ها پیش «ویلا کاتر»نویسنده سرشناس امریکایی که به‌خاطر نوشتن رمان‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته بود در پاسخ به این سوال که یک رمان یا داستان خوب واجد کدام شرایط است گفت:«در این مورد می‌توان بنا به سلیقه یا تجربه اظهارنظر کرد ولی قبلِ هر موردی می‌خواهم بگویم داستان یا رمان خوب، اثری است که وقتی بخوانیمش با خودمان بگوییم هر تعداد داستانی که به‌خاطر این اثر خلق نشد و کنار ماند، بجا و درست بود.» ویلا کاتر به زبان ساده گفت که اثر خوب، وقتی ارزش دارد که دیده شود، یا خوانده شود و این فرصت در اختیار مخاطب قرار گیرد که درباره‌اش قضاوت کند، ولو قضاوت غلط. نیز باید این را هم اضافه کنیم که دیده‌شدن در قاموس آدم‌هایی مثل ویلاکاتر، فراتر از یک جمع خودمانی بود که اگر چنین می‌بود امروز اقتصاددان‌های بزرگ، آثارش را از منظر جریان‌های اقتصادی بررسی نمی‌کردند چون وی معتقد بود اثر باید مرزهای دیدن‌شدن را درنوردد و از هر حوزه‌ای کسی باشد که درباره‌اش حرف بزند. امثال وی کم نیستند که معتقدند دیده‌شدن باید اصل و مبنای هر کاری قلمداد شود و کسی که این اصل اقتصادی را نادیده بگیرد در دراز مدت محکوم به شکست است. منظور نویسنده از این مقدمه اشاره به سنتی است که مدت‌هاست به هنجاری نانوشته تبدیل شده که اتفاقا ناهنجاری بیش نیست؛ منظور به صورت اخص، رویه موسسات و مراکزی هستند که آثارشان را گویی برای اکران در یک جمع خصوصی می‌سازند و فلان جشنواره خارجی و داخلی و دیگر هیچ. جالب اینجاست اگر کارخانه ای دولتی با هزینه بیت المال محصولی را تولید کند، آن محصول را در انبار چند سال نگه دارد تا تاریخ مصرف آن به اتمام برسد یا محصولات جدیدی به بازار بیاید که کسی حاضر به خرید آن نباشد، حتما مدیران کارخانه مواخذه می‌شوند و باید جوابگوِ عملشان باشند . اما سال هاست که مثلا در مرکز گسترش سینمای تجربی و همچنین حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و انجمن سینمای جوان و غیره، فیلم های مستندی تولید می شوند که خوشبینانه می توان گفت 150 نفر در یک جشنواره آن را می بینند و بعد از آن در آرشیو این مراکز نگهداری می شود ، گویی محصولات فرهنگی که میلیاردها تومان از بودجه بیت‌المال صرف آن شده برای 150 نفر تولید می شوند و قرار نیست تاثیر فرهنگی هم داشته باشند. حتما کسانی که در این سال ها فیلم هایی مستند تولید شده در ایران را رصد کرده‌اند تصدیق می‌کنند که بخش عمده این آثار بعد از گذشت چند سال تازگی و تاثیرگذاری خود را از دست می دهند. ظاهرا این مراکز فقط فیلم مستند تولید می کنند تا در آخر سال آمار کاری خود را منتشر کنند یا جشنواره ای پر بار داشته باشند.کاش حساسیت روزگارمان حداقل برای مدیران فرهنگی توضیح داده می شد که بدانند اگر قرار باشد با تهاجم فرهنگی مقابله کنیم این آثار باید در جایی مانند رسانه ملی پخش شود تا هم از بیت‌المال استفاده بهینه شود و هم تاثیر این آثار در جامعه مشهود باشد. البته حقوق مادی و معنوی اثر مهم و قابل توجه است که باید رسانه ملی برای پخش این آثار مد نظر داشته باشد.ولی پخش یک فیلم در یک شبکه تلویزیونی باید متناسب با هزینه کپی رایت جهانی باشد.یعنی 5% تا 10% هزینه تولید فیلم مستند نه هزینه کل تولید فیلم. در خاتمه امیدوارم این موضوع مهم مورد توجه مراکز فرهنگی ایران قرار گیرد تا شاهد تاثیر فرهنگی این آثار در کشور اسلامی‌مان باشیم. 5757

کلید واژه ها: سینمای مستند - فیلم کوتاه - تلویزیون -




چهارشنبه 30 مهر 1393 - 11:43:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن