تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798492276




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاد دانشگاه: تاریخ هنرایران با فقر منابع مواجه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استاد دانشگاه: تاریخ هنرایران با فقر منابع مواجه است تهران بزرگ-ایرنا-عضو هیات علمی دانشکده معماری وهنر دانشگاه کاشان با بیان اینکه بیشتر کتاب های هنر ایران را غربی ها نوشته اند گفت: تاریخ هنر ایران با فقرمنابع مواجه است.


به گزارش روز یکشنبه ایرنا، عباس اکبری در آیین رونمایی از کتاب «خاندان طاهر کاشانی» و معرفی کتاب «سحر کویر شرح بازی زرین فام» که در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزارشد، اظهار کرد: ما به شدت در تاریخ هنر ایران و به خصوص سرامیک ایران دچار فقر منابع هستیم و به جرات می توان گفت که بیشتر کتاب های هنر ایران را غربی ها نوشته اند که البته دقیق هستند هر چند که پس از باب شدن رشته پژوهش هنر در ایران، کتاب های خوبی عمدتا توسط دانشجویان این رشته نوشته شده است.
وی ادامه داد:هنر در تاریخ کشورمان از پدر به پسر و به همین ترتیب، نسل به نسل ادامه پیدا می کند؛ در این کتاب متوجه می شویم این خاندان در محراب یا بخشی از محراب قالبی را به کار گرفته اند که جد این خاندان یعنی یوسف بن علی قبلا استفاده کرده است.
وی تاکید کرد: آثار این خاندان، ساختار منسجمی دارد و باعث شده که کارهایشان شاخص باشد به خصوص که آنها در کنار چنین آثاری، لعاب های فیروزه ای هم دارند و اتفاقا در آخرین لحظاتی که کتاب می خواست منتشر شود، از سنگ قبر آخرین عضو این خاندان عکاسی کردم که همین ویژگی را داشت.
معتقدی گفت: خاندان کاشانی همچنین این داعیه را دارند که آخرین عضوشان، کتابی نوشته و در آن فهرست منابعی را آورده که به مسائل تکنیکی و تخصصی خاصی اشاره کرده و در عین حال، اثرارزشمندی به حساب می آید هرچند که پیش از آنها شخصی به نام جوهری نیشابوری، این اطلاعات را منتشر کرده است.
نویسنده کتاب «خاندان طاهر کاشانی» افزود: با بررسی آثار این خاندان متوجه می شویم برخلاف نظریاتی که تاکنون از سوی اروپاییان منتشر شده، آغاز کار خاندان طاهر کاشانی نه قرن هفت است بلکه به قرن چهار هجری بر می گردد که من این نکته را در کتابم آورده ام.
وی با اشاره به اینکه تعداد کارهای زرین فام آن قدر زیاد است که می توان آن را از جنبه های گوناگون مورد بحث و بررسی قرار داد اظهارداشت: هرچند که تاکنون بیشتر بحث هایی که پیرامون این موضوع صورت گرفته، تاریخی بوده و مسائل فنی کمتر مورد توجه بوده به هر حال امیدوارم این کتاب در کنار کتاب سحر کویر و دیگر کتاب هایی که در این حوزه منتشر شده اند، بتوانند به شناخت هنر ایران و به خصوص شناخت سفال و سرامیک ایران کمک کنند.
معتقدی گفت: من پس از این کتاب دو کتاب دیگر را در دست انتشار دارم که کتاب محراب های سفالین و مبانی طراحی در سفال های زرین فام نام دارد و حدود 5 سال است که پیرامون کتاب دوم کار می کنم.
قدرت الله ذاکری مترجم کتاب «سحر کویر شرح بازی زرین فام» نیز در این نشست با بیان اینکه بیشتر یک ژاپن شناس است تا مترجم اظهار کرد: سال ها قبل وقتی داشتم اخبار روزنامه ها را می خواندم، دیدم که تیتر یکی از روزنامه ها نوشته «تاکوئو کاتو، احیاگر سفال زرین فام ایرانی درگذشت». از آنجا به موضوع علاقه مند شدم و پس از اینکه با کتاب آشنا شدم آن را ترجمه کردم و بعد از مدتی هم با دکتر اکبری ملاقات کردم و کتاب، با مقدمه ایشان در نشر پیکره منتشر شد.
ذاکری افزود: من همیشه ایران و ژاپن را با سخن دکتر تقی زاده در ذهنم مرور می کنم، ایشان در مقایسه اقتصاد این دو کشور می گویند جامعه ژاپن، جامعه انباشت و تولید است در حالی که ایران، جامعه هزینه و مصرف است و زمانی که شما فرهنگ این دو کشور را مرور می کنید، این جمله معنای بهتری پیدا می کند.
وی همچنین به کتاب «سحر کویر» اشاره کرد ادامه داد: تاکوئو کاتو برای پژوهش درباره سفال ایرانی از ژاپن به ایران می آید و این پژوهش را انجام می دهد تا چیزی به فرهنگ ژاپن اضافه کند و من امیدوارم این اتفاق زایندگی و تولید برای ایران هم رخ دهد و ما هم در فرهنگ به تولید برسیم.
آیین رونمایی از کتاب «خاندان طاهر کاشانی» اثر کیانوش معتقدی و معرفی کتاب «سحر کویر شرح بازی زرین فام» نوشته تاکوئو کاتو با ترجمه قدرت الله ذاکری روز گذشته در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار شد.
کتاب «خاندان طاهر کاشانی» توسط نشر پیکره منتشر شده و مجموعه ای است تصویری از کاشی های زرین فامی که این خانواده ساخته اند.
تهرام/7245/1348


27/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن