تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836809351
گلایههای محسن چاووشی از مهمان کشی تهرانیها در آخرین آلبومش
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
گلایههای محسن چاووشی از مهمان کشی تهرانیها در آخرین آلبومش
در "پاروی بی قایق" میشود خود چاووشی را دید، یعنی همان مارکوپولوی موسیقی ایران، کسی که در چندین و چند شهر این کشور زندگی کرده و روزگار سختی را داشته است
به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ آلفرد هیچکاک حدود صد فیلم سینمایی ساخت که تقریباً سناریوی هیچکدامشان را هم خودش ننوشته بود، اما او را یک فیلم ساز مولف میدانند. انتخاب ایدهها و نظارت بر بازنویسی هر فیلمنامه به علاوه شیوهی اجرا و کارگردانی هیچکاک باعث شده بود، با اینکه او سناریوها را خودش نمینوشت، از نظر همه یک فیلمساز مولف باشد.
البته تعداد فیلمنامههایی که تا به حال توسط خود کارگردانها نوشته شده، خیلی بیشتر از ترانههایی است که خوانندهها خودشان سرودهاند، اما هستند خوانندههایی که در ترانه سرایی هم دستی بر آتش دارند و محسن چاووشی جزو همین گروه است.
یک خوانندهی آشنا با فن ترانه سرایی حتی اگر متن تمام کارها را خودش قلمی نکند، لااقل اشراف او بر این حوزه آنقدر هست که ترانههایش را طبق سلیقهای حساب شده گلچین کند و آنها را به یکدستیِ متوازن تالیف برساند.
محسن چاووشی یک خوانندهی مولف است؛ کسی که برای خودش یک سبک به خصوص دارد و به مرور زمان مرتب داخل این دایرهی سبکی تغییراتی هم به وجود میآورد که همین قضیه او را از حالت تکراری بودن خارج کرده.
شاید "پاروی بی قایق" یعنی آخرین آلبوم چاووشی که اخیرا به بازار ترانه آمده، نسبت به تمام کارهای قبلی او، بیشتر به خود مولفش نزدیک باشد و در این کار بیشتر از هر کار دیگری بشود مولفههای سبک فردی چاووشی را رصد کرد.
در "پاروی بی قایق" میشود خود چاووشی را دید، یعنی همان مارکوپولوی موسیقی ایران، کسی که در چندین و چند شهر این کشور زندگی کرده و روزگار سختی را داشته است، کسی که در اوج شهرت و هنگامی که در هر خانهی ایرانی صدای او شنیده میشد، به قول خودش حتی پول کرایه تاکسی را هم نداشت و وقتی قرار بود در فیلم "سنتوری" کار کند، برای رفتن به دفتر داریوش مهرجویی مجبور شد از دوستش کمک بخواهد!
کارهای محسن چاووشی بوی غربت میدهد، البته نه از جنس آنی که مرتب خوانندههای لس آنجلسی مویهاش را میکنند، بلکه این سوز صدا از غرب آن خانه به دوشی میآید که داخل وطن خودش گم شده.
معروف است که میگویند اکثر روشنفکران شاخص – مخصوصا در عالم هنر – از شهرستانها به تهران میآیند اما این پایتخت با آنها ناملایم و نا مهربان است و میزبان خوبی برای پناه آورندگان خود نیست.
فیلم "هامون" (داریوش مهرجویی) چنین تم و مضمونی دارد. حمید یک نویسندهی روشنفکر است، با ته مایههای سنتی و شهرستانی؛ اما تهران با او سر ناسازگاری میگذارد و...
در سینمای ایران فیلمهای بسیاری به چنین موضوعی پرداختهاند و ادبیات داستانی ما هم بارها این مسئله را مورد توجه قرار داده.
حتی در فیلم "سنتوری" اول قرار بود قهرمان اصلی، یک موزیسین شهرستانی باشد و نقش مقابل او نمادی از دخترهای بی وفای تهرانی؛ اما این چینش میتوانست مقداری غیر منصفانه باشد که به همین دلیل تغییر کرد.
یک روشنفکر شهرستانی که مرعوب زرق و برقِ غرب و شرق نیست، روشنفکری که تازه به دوران رسیده و جوگیر نیست، و هم با متحجرین زاویه دارد و هم با بیریشههای تازه نما؛ چنین کسی شاید حتی در تهیهی قوت غالبش مشکل پیدا کند اما تا آخرین لحظه سعی او این است که دست از آرمانهایش بر ندارد.
محسن چاووشی یکی از آن بچه شهرستانیهاست، یکی از آنها که تهران آزارش داد اما در میدان ماند و جنگید.
آخرین آلبوم چاووشی بیشتر از همهی کارهای دیگر او به خودش و به حال و هوای زندگیاش نزدیک است؛
نام آلبوم: پاروی بی قایق
پوستر آن: نقاشی یک قایق با گچ روی آسفالت و مرد جوانی که پارو به بغل، روی آن طرح لمیده
سبک موسیقی: یک سبک پاپ ایرانی، نزدیک به راک (موسیقی آوارهها)
و البته از همه چیز روشن تر ترانهی کار است...
قایق یعنی سفر، یک سفر دور و دراز؛ عبارت قایق به طور حسی تداعیگر یک سفر فردی و قهرمانانه است که وجه رمانتیک غلیظی دارد. وقتی عبارت قایق را در چنین بافتی میشنویم، یاد شعر معروف سپهری میافتیم که میگفت:
پشت دریاها شهریست
قایقی خواهم ساخت
همچنان خواهم خواند، همچنان خواهم راند
دور خواهم شد از این خاک غریب ...
حالا طرح این قایق را روی یکی از آسفالتهای تهران کشیدهاند و مسافرش، پاروها (نماد انگیزهی سفر) را کنار طرح گچین قایق گذاشته و یک ژست خوشبینانه گرفته؛ ژست یک آدم رویا باف که با تخیلات شیرین و آرزوهای قشنگی که داشته خوش است...
اما "قهوهی قجری" از همهی ترانهها به مضمون گلایه از چنین غربتی نزدیک تر است.
قهوهی قجری تمام نامردی ها و نامُـرادیهای این پایتخت هزار چهره را لابه لای کلمات کنایه آمیز و پر سوز و بِریز و شکوه آلودش قطره قطره روی صورت خواب گرفته رویاها میپاشد و انگور مسموم این غربت را دانه شماری میکند.
قصهی یوسف پیامبر، قصهی کسی است که از شهر خودش کنعان، به مصر میرود تا قدر او در آن مکان دانسته شود، یوسف اما به جرم حُسن و ملاحتش درگیر توطئه میشود و به حبس میافتد.
من یوسفم که برای تماشایت، با حبس با توطئه میسازم
هر روز پیش چشم برادرها، خود را درون چاه میاندازم
برادران یوسف در تمام طول تاریخ و عرض جغرافیا، نماد روشن حسادت به خوبان هستند.
محسن چاووشی سالها پیش هم در ترانهای عامیانهتر که برای او شمایل یک بیانیهی ملودیک را داشت، به چنین موضوعی اشاره کرده بود، آنجا که خطاب به خودش میگوید؛
اگر بیای همون جوری که بودی، کور میشن حسودا از حسودی
اما ندای غریبانهی چاوشی آنجایی اوج میگیرد که در همین قهوهی قجری به مهمان کـُشی میزبانانش اشاره میکند؛
من سالهای سال از این خانه، بیرون نرفتهام که تو برگردی
یک بار هم که آمدهای ما را، مهمان به قهوهی قجری کردی
و گویا در چند فراز بعد و در انتهای همین ترانه سم قهوهی قجری قلب او را بند میآورد و صدایش را میبُرد؛ من حدس میزنم که جنون ... و موسیقی تمام میشود!
البته در تراکهای دیگر این آلبوم هم بارها با واژهی غربت و مشتقات معنایی آن برخورد میکنیم اما شاید بشود قهوهی قجری را در میان تمام آنها روشن ترین و پویا ترین بیان محسن چاوشی نسبت به این مسئله دانست.
"پاروی بی قایق" نسبت به تمام کارهای چاووشی، آلبوم خاص پسند تری است و اگر تودهی شنوندهها از آن استقبال خوبی بکنند، اینطور معنا میدهد که سطح پسند و سلیقهی مخاطب ایرانی بالا رفته.
البته شاید برای بیشتر مانوس شدن مخاطبان با این فضای جدید، مقداری هم به گذشت زمان احتیاج باشد، اما به هر حال محسن چاووشی را بعد از این آلبوم رسماً میتوان یک خوانندهی مولف دانست، آنهم نه فقط به خاطر لحن و صدا و ملودیهایش، بلکه به خاطر دروازه بانی او هنگام انتخاب ترانهها و نظارتی که روی تنظیم هر متن دارد و البته به خاطر موسیقیهایی که تماما در خدمت بیان اشعار قرار گرفتهاند، نه برعکس.
از این به بعد محسن چاووشی با اینکه تمام ترانهها را خودش نمیگوید، یک موسیقیدان مولف است، همانطور که آلفرد هیچکاک یک فیلمساز مولف بود و همهی فیلمنامهها را خودش نمینوشت.
یادداشت از: میلاد جلیل زاده/
انتهای پیام /اس
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
چرا محسن چاووشی برای فیلم "لامپ100" آواز می خواند؟
چرا محسن چاووشی برای فیلم لامپ100 آواز می خواند فرهنگ > سینما - نسیم آنلاین نوشت چاووشی که سابقه خوانندگی برای فیلم سنتوری را در کارنامه دارد در تازهترین فعالیت سینمایی خود با همکاری حسین صفا ترانهسرا برای فیلم لامپ ۱۰۰ سعید آقاخانی خوانده است اچرا محسن چاووشی برای فیلم لامپ100 آواز می خواند؟
چرا محسن چاووشی برای فیلم لامپ100 آواز می خواند صدای چاووشی 35 ساله که با وجود عدم برگزاری کنسرت و همواره در تمام نظرسنجی ها در صدر خوانندگان محبوب می ایستد از نیمه دوم آبان در سالن های سینما شنیده خواهد شد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جام نیوز نسیم آنلاین نوشدانلود غیرقانونی آلبوم «پاروی بیقایق» محسن چاووشی در اولین روز انتشار
دانلود غیرقانونی آلبوم پاروی بیقایق محسن چاووشی در اولین روز انتشار پاروی بیقایق تازه ترین آلبوم محسن چاوشی خواننده موسیقی پاپ کشورمان در حالی از امروز روانه بازار موسیقی شد که در دقایق پایانی شب گذشته امکان دانلود غیر قانونی اثر در برخی سایتها فراهم شده بود به گزارش نامه"دزیره" ترانه جدید محسن چاووشی
دزیره ترانه جدید محسن چاووشی چند رسانهای > صدا - در این فایل ترانه دزیره محسن چاووشی را می شنوید لطفا منتظر بمانید 2424 دانلود لینک را کپی کنید دانلود جمعه 18 مهر 1393 - 22 10 00صدای محسن چاوشی با تیتراژ «لامپ ۱۰۰» در می آید
صدای محسن چاوشی با تیتراژ لامپ ۱۰۰ در می آید محسن چاوشی برای فیلم لامپ ۱۰۰ به کارگردانی سعید آقاخانی خواند او که این روزها آلبوم پاروی بی قایق اش با استقبال فراوان مخاطبان روبرو شده بعد از ۸ سال به سینما بازگشته است حسین صفا که بیشتر از ۵۰ ترانه او توسط محسن چاوشی خواندعکس / گریم متفاوتی از محسن تنابنده
سهشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۳ محسن تنابنده در اینستاگرامش با انتشار عکسی نوشت حدس بزنید این پیرزن کیه تقدیم به همه شما با عشق این پیرزن منم با گریم استادانه مجید اسکندری برای سریال ابله به کارگردانی کمال تبریزی بازیگر باید خیلی تلاش کنه که حق این گریم بینظیر پامال نشه بهسلفی محسن يگانه و دوستان!
سلفی محسن يگانه و دوستان تاریخ انتشار ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۵نمایش تصویری که «پابلو پیکاسو» از خودش کشید
سهشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۹ خودنگارهای دیدهنشده از پابلو پیکاسو در لندن بهنمایش درمیآید به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا خودنگارهای که پابلو پیکاسو استاد اسپانیایی سبک کوبیسم در سال 1901 میلادی خلق کرد اواخر این هفته در مرکز لندن در معرض دید عموم گذاشته میشودروزنامهنگارانی که از ترس مرگ خودکشی میکنند
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷ ۲۷ کسری نوری با انتقاد از اینکه رسانهها به زعم او به اندازه کافی به پیشنویس لایحه سازمان نظام رسانهای نپرداختهاند میگوید برای جامعه رسانهای کشور ابراز تأسف میکنم به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا کسری نوری - سردبیر روزنامه شهروند - در نشست نقد و بگریم عجیب محسن تنابنده در نقش یک پیرزن/ عکس
گریم عجیب محسن تنابنده در نقش یک پیرزن عکس تاریخ انتشار سه شنبه 22 مهر 1393 ساعت 15 07 | شماره خبر 1681305640906927673 تعداد بازدید 31 پ پ محسن تنابنده که قرار است نقش یک پیرزن را در اَبله بازی کند از گریم خودش رونمایی کرد محسن تنابنده در اینستاگرامش با انتشار این عکس نوکای میلر؛ نقشهکشی که بهشت موعود را د رصهیون نمییابد
فرهنگ و ادب ادبیات جهان نقد کتاب کای میلر نقشهکشی که بهشت موعود را د رصهیون نمییابد عنوان کتاب نقشهکش سعی میکند نقشه راه به صهیون را بکشد برگرفته از یکی از اشعار این مجموعه است که شاعر در آن سعی دارد نشان دهد شهرها تنها نقاطی جغرافیایی هستند که تاریخ به آنها باری معنایآخرین اخبار از اولین فیلم حسین مهکام امید رئیسدانا ساز «آزادی مشروط» را کوک میکند+تازهترین تصاویر
آخرین اخبار از اولین فیلم حسین مهکامامید رئیسدانا ساز آزادی مشروط را کوک میکند تازهترین تصاویرمقصود جباری تهیه کننده فیلم سینمایی آزادی مشروط از آغاز مراحل آهنگسازی این فیلم توسط امید رئیس دانا خبر داد مقصود جباری تهیهکننده فیلم سینمایی آزادی مشروط به کارگردانی حسین مهکام«مجلس سهرابکشی» در ارمنستان نقل میشود/ اجرای تراژدی بزرگ فردوسی
فرهنگ و هنر تئاتر به شیوه تعزیه مجلس سهرابکشی در ارمنستان نقل میشود اجرای تراژدی بزرگ فردوسی نمایش مجلس سهرابکشی به کارگردانی داریوش نصیری که برگرفته از تراژدی رستم و سهراب فردوسی است چهارشنبه 16 مهرماه در فستیوال هایفست ارمنستان به صحنه خواهد رفت داریوش نصیری کارگردانعلی دایی در پشت صحنه سریال "آخرین سلطان"
علی دایی در پشت صحنه سریال آخرین سلطان فرهنگ > تلویزیون - سایت ورزش سه نوشت علی دایی سرمربی سابق پرسپولیس با حضور در پشت صحنه سریال آخرین سلطان با عوامل آن دیدار کرد 45231 کلید واژه ها سریال ایرانی - سه شنبه 15 مهر 1393 - 10 24 15عکس/ گریم جدید محسن تنابنده در نقش یک پیرزن
عکس گریم جدید محسن تنابنده در نقش یک پیرزنمحسن تنابنده در اینستاگرامش با انتشار این عکس نوشت حدس بزنید این پیرزن کیه تقدیم به همه شما با عشق این پیرزن منم با گریم استادانه مجید اسکندری برای سریال ابله به کارگردانی کمال تبریزی بازیگر باید خیلی تلاش کنه که حق این گریم بی نظیربودجه جشنواره تئاتر کودک به آخرین روزها میرسد
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۰ مدیر اداره کل هنرهای نمایشی ابراز امیدواری کرد بودجه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همزمان با برگزاری این جشنواره یا کمی بعد از اختتامیه آن پرداخت شود به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا حسین طاهری در جدیدترین اظهارنظرش درباره پرداخت نشدن بودجه جشنواره تئاتر ک35 سال است اجازه ندادهاند دستی به قانون صداوسیما کشیده شود
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷ ۴۴ مصطفی کواکبیان با اشاره به اینکه قانون مطبوعات کنونی ما در سال 78 تصویب شده و 15 سال است قانون قبلی ما دست نخورده باقی مانده میگوید باید توجه کنیم ما داریم قانونی مینویسیم که معلوم نیست تا چند سال آینده تغییر کند بنابراین باید دقت بیشتری داشته باشیم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها