تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819105376




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گاهی اوقات یک فیلم کوتاه را 50 بار پخش می کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیر شبکه پنج سیما: گاهی اوقات یک فیلم کوتاه را 50 بار پخش می کنیم تهران - ایرنا - ساخت آن فقط چند دقیقه فرصت دارد؛ یعنی درواقع بایدبا بودجه و فرصتی محدود حرف را زد و پیام را داد؛ فیلم کوتاه را می گوییم که علاوه بر این، جلوه های آن و همه چیزش محدود و در نتیجه باید بطور ساده اما تاثیرگذار عمل کنی تا موفق شوی.


برای ساخت فیلم کوتاه مهم این است که فیلم شما ساده اما با کیفیت دیده شود، نه اینکه ارزان اما ضعیف باشد؛حال با تمام این محدودیت ها وقتی اثری خلق می شود مهمترین دغدغه سازنده اش دیده شدن است.
باز هم پای رسانه ملی به میان می آید؛ حوزه فیلم کوتاه بطور معمول محل جولان فیلمسازان جوانی است که می خواهند با ساخت فیلم های کوتاه مستند و تجربی، شهرتی هرچند اندک برای خود کسب کنند تا شاید از این رهگذر بتوانند برای جامعه خود تاثیرگذار باشند.
"سعید مقیسه" مدیر شبکه پنج سیما به عنوان نماینده مدیران رسانه ملی محل سوال ما قرار گرفت، تا از او بپرسیم که چرا رسانه ملی کمتر از فیلمسازان جوان و فیلم های کوتاه آنها استفاده می کند؟ شما را به خواندن این گفت وگو دعوت می کنم.

س** آقای مقیسه به نظر شما چقدر پخش فیلم کوتاه از رسانه ملی اهمیت دارد؟
- به نظر بنده خیلی، چرا که تولیدات کوتاه اگر چه کار سختی است، چرا که مفهوم مورد نظر در فرصت کوتاهی باید بیان شود، اما از جهاتی برای ما فرصت تلقی می شود چون برای پخش در کنداکتور برنامه، به دلیل کوتاه بودنش به راحتی قرار می گیرد. نکته دیگر اینکه می توانیم آن را بار ها و بارها تکرار کنیم، همانطور که می دانید یکی از مهمترین راه های تاثیرگذاری برنامه های تلویزیون تکرار آن است.

س** یعنی فیلم کوتاه فقط به دلیل زمان کوتاهش برای صدا و سیما اهمیت دارد؟
- منظور بنده اصلا این نبود. فیلم کوتاه علاوه بر آنچه که گفتیم، محاسن بسیار دیگری دارد. مثلا اینکه مفاهیم زیادی را می توان به واسطه آن منتقل کرد، یعنی تنوع مفاهیم بالاست. هزینه پایینی که برای ساخت آن صرف می شود، و نکته بسیار مهمی که درباره ساخت و پخش فیلم کوتاه وجود دارد اینکه، امکان عکس العمل سریع برای ما دارد. یعنی وقتی یک ناهنجاری در جامعه به وجود می آید، پاسخ سریع دادن بدون شک تاثیر بیشتری دارد و فیلم کوتاه این امکان را به ما می دهد که بتوانیم از آن برای پاسخ و عکس العمل سریع استفاده کنیم.

س** با توجه به اشراف شما نسبت به اهمیت فیلم کوتاه، چرا در شبکه تهران کمتر شاهد پخش این فیلم ها هستیم؟
- نمی دانم چرا این سوال را می پرسید؛ اما در شبکه 5 همیشه فیلم کوتاه پخش می کنیم. و بیش از 60 درصد این فیلم های کوتاه را خودمان تولید می کنیم. همانطور که پیش از این گفتم تکرار ، تاثیر زیادی بر مخاطب دارد؛ ما علاوه بر پخش فیلم کوتاه، گاهی اوقات برخی از آنها را 50 بار نمایش می دهیم.

س** می توانم بپرسم در طول ماه تقریباً چند فیلم کوتاه از شبکه تهران پخش می شود؟
- الان آمار دقیقی نمی توانم به شما بدهم اما در برنامه های مختلفی که پخش می کنیم از فیلم های کوتاهی که خودمان سفارش داده ایم در آنها استفاده می کنیم.

س** به نظرتان به اهدافی که از پخش فیلم کوتاه داشته اید، رسیده اید؟
-اینکه شما می گوید چرا فیلم کوتاه پخش نمی کنید دو دلیل دارد. اول اینکه شما شبکه تهران را نمی بیند، دوم اینکه ما برنامه ریزی درستی نداشته ایم. بنابراین این توضیح را می دهم که ما با چه هدفی فیلم کوتاه را پخش می کنیم. اساساً مخاطبی که برای دیدن فیلم به سینما می رود اغلب با تمرکز مناسب و رعایت سکوت کامل تا آخر فیلم را به تماشا می نشیند. اما مخاطب تلویزیون در حقیقت هنگام دیدن برنامه های صداوسیما در حال انجام کارهای روزمره خود نیز هست. این باعث می شود که مخاطب تلویزیون اغلب با تمرکز و توجه کمتری برنامه ها را دنبال می کند. مهمترین راه برای حل این موضوع تکرار بوده که ما به آن توجه کافی داریم. بنابراین ما یک فیلم کوتاه را در طول یک شبانه روز در زمان های مختلف پخش می کنیم تا همه اعضای خانواده آن را تماشا کنند واگر درگیر کاری هستند و به خوبی آن را نمی بینند پخش آن را تکرار می کنیم. احساس می کنم تا حدودی موثر بوده ایم.

س** گفتید 60 درصد فیلم های کوتاهی که پخش می کنید از تولیدات خودتان است، 40 درصد باقی را چه می کنید؟ یا سوالم را این طور بپرسم، اگر کسی بخواهد برای پخش فیلم کوتاهش با شما همکاری کند، چه مراحلی را باید طی کند؟
- اصلا کار سختی نیست. ما با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همچنین انجمن سینمای جوان در ارتباط هستیم و از آنها کمک می گیریم و فیلم سازان کوتاه هم باید با این مراکز در ارتباط باشند.

س** سخن پایانی
- آنچه در پایان این بحث می توانم به شما بگویم اینکه ما بطور قطع ضعف هایی در پخش فیلم کوتاه داریم، ضمن اینکه هنوز تماشای این نوع فیلم ها در جامعه ما و برای عامه مردم جا نیفتاده است. اما با برنامه ریزی هایی که شده به شما اطمینان می دهم در آینده ای نه چندان دور، فیلم کوتاه به عنوان یکی از بخش های مهم شبکه های تلویزیونی مورد توجه بیش از بیش قرار گیرد.
فراهنگ**9246**1027


26/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن