تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820318151




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت آشنایی جامعه علمی کشور با دستگاه شتاب گر ملی بررسی شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ضرورت آشنایی جامعه علمی کشور با دستگاه شتاب گر ملی بررسی شد تهران - ایرنا - ضرورت آشنایی جامعه پزشکی کشور با دستگاه شتابگر ملی در جلسه ای با حضور رییس کل سازمان نظام پزشکی و برخی برگزیدگان جامعه پزشکی بررسی شد.


به گزارش ایرنا از سازمان نظام پزشکی، رییس مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی (وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) درمورد دستگاه شتاب گر ملی که «چشمه ایران» به آن اطلاق می شود، گفت: پروژه دستگاه شتاب گر ملی با همکاری کشورهای منطقه از جمله ایران، اردن، امارات متحده عربی، بحرین، پاکستان، ترکیه، فلسطین و مصر در حال اجرا است.
دکتر «حسین محمدی دوستدار» با بیان اینکه این پروژه در سال 2002 از طرف یونسکو به کشورهای منطقه پیشنهاد شد، افزود: دولت آلمان بدنبال به روز کردن دستگاه شتاب گر خود بود و کشور اردن برای جایابی این دستگاه به علت ملاحظات سیاسی و منطقه ای انتخاب شد.
وی با بیان اینکه تلاش های بسیاری صورت گرفت تا ایران به علت تخصص و قابلیت بیشتری که نسبت به اردن داشت، برای جایابی دستگاه مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت: ایران از نظر نیروهای علمی، توان مالی و پیشرفت تکنولوژیکی آمادگی لازم را برای جایابی این دستگاه داشت، اما متاسفانه ملاحظات سیاسی آن را به اردن کشاند.
محمدی دوستدار در توضیح چگونگی کارکرد این دستگاه خاطرنشان کرد: شتاب گر دستگاهی است که با وارد کردن نور «ایکس ری» داخل حلقه ای، به وسیله سیستم های الکترومغناطیس موجود در دستگاه به آن شتاب داده و آن را به مسیری خاص هدایت می کند. این شتاب به حدی در حلقه افزایش خواهد یافت که آن رابه نور (فوتون) تبدیل می کند.
وی ادامه داد: این نور وارد باریکه نور(بیم لایت) - Beam light - شده و بسته به اینکه برای چه مصارفی کاربرد دارد، از آن استفاده می شود. باریکه های نور با یکدیگر متفاوت بوده و می تواند در زیست شناسی ساختار مولکولی، علوم محیطی مولکولی، ابزارهای میکروالکترومکانیک، تصویر برداری، میکروآنالیز باستان شناختی، شناخت مواد و کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه دستگاه شتاب گر ملی بیشتر در زمینه تشخیصی و شناسایی کاربرد دارد، افزود: این دستگاه می تواند ارگان های بدن و یا موادی که در اجسام است را با دقت بسیار بالاتر از ایکس ری یا دستگاه های دیگر چون اسکن مشخص کند و بر اساس شناختی که فرد پیدا می کند، می تواند ساختارهای مولکولی را تشخیص دهد. بنابراین در عرصه پزشکی هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
محمدی دوستدار با اشاره به ورود ایران به سزامی(نور سینکروترون برای علوم تجربی و کاربردهای آن در خاورمیانه) گفت: از طرف همکاران مرتبط با شتاب گر سزامی پیشنهاد ساخت دستگاه سینکروترون در ایران داده شد زیرا ایران به عنوان یک کشور بزرگ، از نظر علمی آمادگی فراوان برای پیشرفت در این زمینه با کمک متخصصان خود را دارد.
وی افزود: ضمن اینکه به علت تحریم های موجود، ارتباط ما با کشورهای دیگر گرفتاری هایی را برای دانشمندان ما به وجود آورده، این امر موجب شد تا تصمیمی اتخاذ شود که ما هم به عنوان مرکزی که دارنده شتاب گر است، به کشورهای منطقه سرویس دهیم.
محمدی دوستدار با بیان اینکه این دستگاه بسیار گران است و زمانی که ساخته می شود، معمولا بیشتر از ظرفیتی که در خود کشور مورد استفاده قرار گیرد، می تواند سرویس دهد، ادامه داد: البته این مهم بسته به شناسایی و آشنایی محققین کشور با توانمندی های این دستگاه و اجرایی کردن آن دارد.
وی افزود: پروژه شتاب گر ملی در کشور کلید خورد و مصوبه مجلس را گرفت. مجری این پروژه در حال حاضر پژوهشگاه دانش های بنیادی(ای پی ام) است، اما از آن جاییکه پروژه ملی است، باید در تمام مراکز تحقیقاتی و علمی کشور چون علوم پزشکی، وزارت علوم، صنعت امکانات این پروژه مورد استفاده قرار گیرد.
رییس مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی خاطرنشان کرد: برخی قسمت های مورد نیاز سیستم سینکروترون یا شتاب گر در حال ساخت در آزمایشگاه های «آی.پی.ام» است و با توجه به اینکه پیش از این تجربه ساخت این قطعات را نداشتیم، هم جنبه مطالعاتی و هم جنبه شناسایی دارد.
به گفته وی، ساخت این قطعات با استفاده از جوانان کشور و اساتیدی که در این رشته فعال هستند و برخی نیز برای کسب تخصص فرستاده می شوند و همچنین با همکاری بخش صنعت در حال ساخت است و اکنون تعداد بسیاری از قطعات آن ساخته شده است.
رییس مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی با بیان اینکه ساخت شتاب گر ملی کار بزرگی است که اگر استفاده شود، برای همه جامعه علمی کشور کاربردهای فراوانی خواهد داشت، افزود: البته بطور همزمان با ساخت این دستگاه، کنفرانس و جلساتی نیز برگزار می شود تا جامعه علمی کشور با دستگاه و کاربردهای آن بیشتر آشنا شده و افراد دیگری را برای استفاده از آن تربیت کنیم.
وی گفت: درست است که کشورهای دیگر هم می توانند از این دستگاه استفاده کنند، اما ایران به عنوان کشور میزبان خود باید علم استفاده از این دستگاه را داشته باشد. تاکنون پنج کارگاه را برای آشنایی جامعه علمی کشور برگزار کرده ایم که بیشتر در زمینه پایه و مواد بوده اما کارگاه بعدی برای جامعه پزشکی برگزار خواهد شد تا همکاران پزشک نیز بتوانند با کاربرد این دستگاه که علم روز دنیا است، آشنا شده و در شتاب گر ملی چشه نور ایران مشارکت کنند. اولین قدم آشنایی، سپس چگونگی کاربرد آن در دنیا است که حائز اهمیت است تا بتوانند در پروژه به صورت فعال وارد شوند.
اجتمام ** 7268 ** 1071


26/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن